Nyttofordon drog besökare till Elmia

Fotograf: Göran Schüsseleder/MHRF

Drygt 67 000 personer besökte årets Bilsport Performance & Custom Motor Show under påskhelgen. I Nostalgiahallen, i hall C, var temat Nyttofordon – fordon som jobbat. För fjärde året i rad fanns MHRF på plats som en av arrangörerna tillsammans med Nostalgia Magazine.
 

I Nostalgiahallen förflyttades besökaren direkt i tid och rum genom att flanera fram över Stortorget längs Minnenas allé där för påskhelgen uppklädda torghandlare saluförde grönsaker. Runtom torget stod mopeder och motorcyklar parkerade och helglediga människor hade slagit sig ner i gröngräset och på parkbänkar.
 

Mängder av nyttofordon visades i hallen, bland annat en postbuss från 1929 som stod parkerad tillsammans med Kalmars Tjorven. I en monter hade stormen Valdemar dragit fram och orsakat stor förödelse och på plats fanns Televerket med sina Duetter. Svensk åkerihistoria fanns representerad i åkerimontern där Östergötlands Veteranlastbilsklubb visade en Volvo LV 77 och en Scania-Vabis Regent från 1957.


I MHRF:s egen monter fanns fyra publikmagneter. De två äldsta var en Super X från 1927 med specialbyggd sidovagn och el-lastbilen ”Elis” från 1941 - den senare byggd av Aseas dotterbolag Svenska Elektrobil AB och renoverad av Aros Motorveteraner som också fanns på plats. I montern fanns också 2013 års första- och andrapristagare i tidningen Klassikers tävling Årets Klassiker – en Saab 99 Turbo från 1977 och en Fiat Ritmo från 1980.
 

På plats i hantverksbyn i C-hallen fanns den introduktionsutbildning till fordonshistorisk mekaniker som initierades av MHRF i samarbete med Motala kommun och Motala Motormuseum. Den första utbildningen startade 2013 och i höst genomförs nästa kurs. Två fordon marknadsförde Motalautbildningen, en Austin Seven och en Fiat 500. I hantverksbyn fanns även Colour Glue, Rubber Mek och Magnus Ahlqvists Motorima. Dessutom Harmening Karosseri Bückeburgs buss från 1957 som Nifsarpsskolan i Eksjö räddat från skroten och haft som elevarbete under många år.
 

Flera av MHRF:s medlemsklubbar var representerade på mässan. Utöver redan nämnda Östergötlands Veteranlastbilsklubb fanns Classic Mustang Club Sweden, Svenska Volvo PV-klubben, Svenska Volkswagenveteranerna, Storvolvoklubben, Club MC-veteranerna Sverige och Svenska Volvo Amazonklubben i C-hallen.
 

På annandagen var det traditionsenligt prisutdelning i olika kategorier och C-hallen premierades i följande kategorier:

 

Bästa bil

1) Opel Olympia Caravan 1955, Lars Rundqvist, Gränna

2) Volvo Duett Skåpbil 1968, Bernt Bergström-Israels, Svärdsjö

3) Volvo PV 831 1954, Bengt-Arne Johansson, Halmstad

 

Bästa moped

Monark La-Strada de luxe 1960, Henrik Lundbäck, Hultsfred

 

Bästa mc

Norton Comander 750 TV 1970, Dan Wrangenfeldt , Tidaholm

 

Bästa traktor

BM Volvo 1959, Kennet Blomgren, Gudhem

 

Bästa klubbmonter

Svenska Volvo Amazon-klubben
 

Catrine Wallheim, kanslisekreterare MHRF

 

Fotograf: MHRF

Svenska Volvo Amazon-klubben vann pris för årets klubbmonter.
Fotograf: MHRF

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?