Engelskt och långfärd med Saab lockade besökare på Elmia 2015

En del av C-hallen samt delar av MHRFs personal tillsammans med Gunnar "Barret" Skog och hans Saab, fotograf: Morgan Gustafsson. Engelska parken, Volvo 240 och Götaströms monter, foto: MHRF.


76 310 personer besökte årets Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping under påskhelgen. I Nostalgiahallen, hall C, var temat Engelska parken. För femte året i rad fanns MHRF på plats som en av arrangörerna tillsammans med Nostalgia Magazine.
 

Det engelska temat märktes omedelbart i form av en klassisk röd dubbeldäckare alldeles innanför entrén. Runt om i hallen fanns sedan olika temamontrar med bland annat Minis, MG och gröna Jaguarer, men också sällsynta modeller som exempelvis en AC Greyhound och en Armstrong Siddeley. Dessutom flera engelska motorcyklar. I Verktygsbodens monter kunde man följa färdigställandet av en MGB GT från 1973. I år passade man också på att fira Volvo 240:s 40-årsjubileum med en egen monter. För varje år som går upplever MHRF att Nostalgihallen blir allt mer populär och lockar nya besökare.



MHRFs egen monter var uppbyggd som en mötesplats i mitten av C-hallen. Här kunde besökarna prata med MHRFs representanter och slå sig ner för en fika. Montern innehöll flera publikmagneter. På temat Mods vs Rockers visades en Lambretta SX Special från 1969 bredvid en Volocette 1959. Extremt populär hos publiken var Gunnar ”Barret” Skogs Saab 96 2-takt som utsågs till Årets Klassiker av tidningen Klassikers läsare. Bilen är en kopia av Erik Carlsson på taket och Gunnar Palms vinnarbil i Monte Carlo 1963. Tillsammans med vännen Fredrik Bergström körde ”Barret” 450 mil till Monte Carlo för att posta ett vykort till Carlsson på taket. Hur många gånger de fick berätta sin historia på Elmia vet vi inte, men roligt hade de. ”Barret” berättar att han fick möta fascinerade besökare i alla åldrar som knappt kunde tro på det de fick se och höra. Läs mer om resan till Monte Carlo här.
 


Flera av MHRF:s medlemsklubbar var representerade i hallen: Svenska Morris & Wolseley Klubben, Classic Mustang Club Sweden, Club MC-veteranerna Sverige med Falbygdens MVC, Svenska Volvo Amazonklubben, Svenska Volvo 140-klubben (som fick hela 115 nya medlemmar!) och Götaströms Fordonshistoriska Klubb.
 

På annandagen var det traditionsenligt prisutdelning i olika kategorier och C-hallen premierades enligt följande:
 

Bästa bil

1) Ford Lotus Cortina 1966, Fredrik Meek, Norge

2) MG SA Tickford 1936, Per Svengren, Halmstad

3) Ford Anglia 1962, Bengt Mårtensson, Kristianstad
 

Bästa mc

BSA Gold Star Daytona 1954, Jan-Erik Karlsson, Tidaholm

Bästa brittiska framförande

MGC Roadster PHD 1968, Kenth Olsson, Hovmantorp
 

Bästa klubbmonter

Götaströms Fordonshistoriska Klubb
 

Malin Erlfeldt, kanslisekreterare MHRF

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?