Vanliga frågor


Det finns frågor relaterade till veteranfordonshobbyn som ofta återkommer. De kan röra sig om hur jag försäkrar fordonet, lämplig klubb att vara med i, vad som krävs för att kunna registrera fordonet och mycket annat. Vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren under ämnesrubrikerna nedan.

 

 

Medlemskap för klubbar

Hur blir en klubb medlem i Motorhistoriska Riksförbundet?

Förbundet är öppet för alla svenska klubbar som sysslar med fordonshistoria med inriktning på fordon i originalutförande. Kraven på klubbar som söker inträde är i korthet att klubben ska vara öppen för alla intresserade, ha av årsmöte godkända stadgar, demokratiskt vald styrelse och en av medlemmarna kontrollerbar ekonomisk förvaltning. Antalet klubbmedlemmar ska vara minst 25 stycken och verksamheten ska ha varit igång minst ett år.


Klubbar väljs in på årsstämman under hösten varje år. Från MHRFs kansli kan klubbar rekvirera "förslag till normalstadgar för klubbar", vilket kan vara en hjälp. Ta kontakt med MHRF för att anmäla ert intresse. Årsavgiften är för 2015 23,93:- klubbmedlem/år och inträdesavgiften 500:- + 1:-/medlem.




Föreningsinformation

Vilka lagar och regler gäller för ideella föreningar?

MHRF har samlat bra länkar på den här sidan.

 

Försäkring

Finns det någon särskild försäkring för samlarfordon?

Ja, MHRF-försäkringen är en samlarfordonsförsäkring för medlemmar i MHRF-anslutna klubbar. Läs mer...


 

Ursprung

Hur hittar jag gamla papper till mitt fordon?

Registreringsbevis (så kallade Besiktningsinstrument) från det gamla registreringssystemet med länsbokstäver som upphörde 1972, finns i de flesta fall bevarade på Landsarkiv eller Länsstyrelser runt om i landet. För att söka i dessa krävs i de flesta fall tillgång till det gamla registreringsnumret. I undantagsfall går det också att söka på ram- eller chassinummer. Läs mer...


Dispens

Kan ett fordon få dispens från kravet på halvljus dagtid?

Ja, i vissa fall kan fordon få halvljusdispens från Transportstyrelsen. Nästan alla bilar tillverkade före mitten av 30-talet har elsystem med ett enkelt backströmsrelä, en generator av "tre-borsttypen, och saknar spänningsregulator. En sådan generator räcker inte alltid till för att ladda ett batteri om halvljuset är på. Efter att antal timmar riskerar man att batteriet töms och man blir stående. Har du ett fordon med sådan utrustning kan du ansöka om dispens hos Transportstyrelsen.
Länk till Transportstyrelsen



Hyra/låna samlarfordon

Ska du hyra ut eller låna ut ditt samlarfordon till ett museum, utställning, filminspelning eller liknande?

Då kan det vara bra att upprätta ett särskilt avtal. Läs mer...


Tänk på att det inte är tillåtet att ta betalt för att hyra ut sitt fordon för körning vid till exempel bröllop eller studenthämtning. Vid sådan biluthyrning krävs särskilt tillstånd från Länsstyrelsen och särskild kontrollbesiktning. Skulle man dessutom ta betalt för att köra räknas det som taxiverksamhet. Taxiverksamhet kräver särskilda tillstånd och särskild körkortsbehörighet m.m. Ditt försäkringsskydd kan helt eller delvis bortfalla.


Det är tillåtet (men kanske inte alltid tillrådligt) att som en vängärning ställa upp och skjutsa vid särskilda tillfällen. Man kan då endast ta betalt för faktisk drivmedelkostnad och eventuell kostnad för tvätt och rengöring av fordonet.


Import och export av historiska fordon

Importera fordon från land inom EU?

Ett fordon som är registrerat i annat EU-land kan privatimporteras utan några vidare hinder men det är viktigt att man tar reda på vad som gäller för aktuellt fordon innan man köper det! Tull eller moms behöver i allmänhet inte betalas. Utförlig information finns på Bilprovningens och Transportstyrelsens hemsidor.

Länk till MHRFs information
Länk till Bilprovningen
Länk till Transportstyrelsen



Importera fordon från land utanför EU?

Att privatimportera fordon från tredje land, det vill säga länder som inte är anslutna till EU, kan vara mer besvärligt, men det går oftast att lösa. Om fordonet är tillverkat efter 1969 krävs intyg och dispenser angående uppfyllande av ett antal olika svenska krav. Tag reda på vad som gäller just det fordon du är intresserad av innan du köper det! Utförlig information finns på Bilprovningens och Vägverkets hemsidor.


Tull och moms ska betalas. I vissa fall kan historiska fordon få en lägre tullavgift. För mer information se Tullverkets hemsida.

Länk till MHRFs information
Länk till Tullverket



Exportera fordon från Sverige?

Information finns på Tullverkets hemsida.

Länk till MHRFs information



Hitta rätt fordonsklubb

Hur hittar jag en fordonshistorisk klubb för mitt fordon?

Klubbar som anslutit sig till MHRF är antingen riksomfattande klubbar, regionala klubbar eller märkesklubbar. Sök efter en intressant klubb under Förbundsmedlemmar här. Det finns också klubbar som av olika anledningar inte är med i MHRF.  Vissa icke anslutna klubbar presenteras ibland i fackpressen, till exempel i tidningen Bilsport.

Länk till Bilsport



MHRF-utbildningar

Ordnar MHRF några särskilda avrostningskurser eller körövningar?

Nej, men MHRF-anslutna klubbar anordnar avrostningskurser om våren för både mc- och bilförare. Kontakta din klubb eller någon av de motorcykelhistoriska klubbarna för en närmare information. Ett särskilt körträningsprogram för mc kan du ladda hem här. Läs mer...


Har du sidovagn på din mc, eller funderar på att montera en, kan du få tips och körövningar här...

 

Standardavtal för renovering/reparation

Vad bör jag tänka på när jag lämnar fordon/delar till verkstad?

Det är viktigt att vara klok innan man lämnar sin ögonsten till en verkstad. Läs "Goda råd kan vara mycket värda".
Läs mer..


När du lämnar bort ditt fordon eller delar för renovering eller reparation kan det vara bra att upprätta ett avtal med den som ska utföra arbetet. Ett förslag till sådant avtal finns att ladda hem här. Läs mer..



Historiska fordon och europeiska miljözoner

Kan jag köra i miljözoner med mitt historiska fordon?

Allt fler europeiska storstäder inför miljözoner varför det kan vara klokt att bekanta sig med vad som gäller i respektive land inför en utlandsresa. I allmänhet kan man säga att historiska fordon undantas av miljözoner i europeiska städer.
 

Urban Access Regulations hemsida hittar du inte bara samtliga miljözoner i Europa, utan även vad som gäller i respektive stad. Hemsidan är därför ett utmärkt stopp innan du kör över gränsen!
 

Mer information hittar du också på Motormännens hemsida.


Vinterdäck

Måste jag ha vinterdäck på min gammelbil?

Nej, fordon som är 30 år eller äldre är undantagna från kravet om vinterdäck vintertid. MHRF rekommenderar dock att man använder vinterdäck vid vinterväglag. Observera att kravet på mönsterdjup gäller för såväl gamla som nya fordon.

Dokument och broschyrer

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?