MHRF större än någonsin efter stämma

Från vänster Peter Edqvist, Timo Vuortio, Bent Fridholm, Max Grimme, Göran Flank och Rickard Elgán. Motorcykeln och mopeden är från MC Collections samlingar. Bild: Lennart West

Motorhistoriska Riksförbundet växte med två medlemsklubbar i samband med årets stämma. Utöver deras medlemsantal växer antalet medlemmar rent allmänt bland MHRFs anslutna klubbar vilket gör förbundet större än någonsin sedan det bildades 1969.


Lördagen den 15 oktober höll Motorhistoriska Riksförbundet sitt årsmöte på Scandic i Upplands Väsby. 86 klubbar var representerade när bland annat två nya medlemsklubbar enhälligt valdes in, regionala Veteranmotorcykelklubben Östergyllen med drygt 200 medlemmar och märkesklubben Svenska Volvoklubben med närmare 150. MHRF består i dag av 178 klubbar som i sin tur representerar rekordmånga 98 271 medlemmar.

– Här kan vi prata om en växande rörelse i dubbel bemärkelse – dels som folkrörelse och dels när det gäller intresset för bevarandet av det rullande kulturarvet! säger en glad Peter Edqvist som själv blev omvald som ordförande på stämman.
 

Större delen av MHRFs styrelse stod för omval och blev just det utom styrelsens enda kvinna, före detta vice ordförande Helén Martin, som var tvungen att avgå i förtid. Valberedningen, som försökt få en bredd på styrelsen, inte minst ur genussynpunkt, presenterade Lasse Söderqvist från Hälsinglands fordonshistoriker som också blev invald. Nämnas kan i sammanhanget att valberedningen fick ett nyval, Helena Thorslund från Svenska Indian Sällskapet.


 

Utöver själva stämman presenterade MHRFs styrelse och kansli aktuella frågor och informerade bland annat om MHRF-försäkringen, kontakter med myndigheter och politiker, Svenskt Motorhistoriskt Arkiv och Motorhistoriska Dagen. För klubbarna presenterade MHRFs kanslisekreterare Malin Erlfeldt i sällskap av Mikael Sandholm, redaktör på Nostalgia Magazine, även temat i C-hallen för 2017 års Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia som blir 50-tal och firandet av mopeden som fyller 65!

Det fanns också utrymme för delegaterna att ställa frågor till förbundsstyrelsen.

Tre avtackningar gjordes. Utöver Helén Martin avgick Åke Andersson efter flera år i valberedningen. MHRF-försäkringshandläggaren Helen Elmgren tackades också i samband med att hon efter lång och trogen tjänst gick i pension tidigare i år.

Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar delade traditionsenligt ut sitt årliga pris i samband med MHRFs stämma. I år var det två mottagare, Erik och Inger Örtlund som driver Torsångs motormuseum i Torsång, Borlänge kommun och Bo Byman som driver Kvarnbackens prylmuseum i Storvik, Sandvikens kommun. Motiveringen löd: ”För livslångt motorhistoriskt forskande och samlande samt skapandet av ett unikt lokalt teknikhistoriskt museum.”.

Under pauserna visades bildspelet 1891 – 2016, svensk motorhistoria 125 år som visar historien om Sveriges första bil. Vilket märke det var kan du se här intill.
 

Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
(text och bilder om inte annat anges)

Styrelse 2016-2017

Peter Edqvist, ordförande (omval)
Per Dahl, vice ordförande (*fyllnadsval)
Mats Grimme, kassör (omval)
Timo Vuortio, sekreterare
Rune Björck
Rickard Elgán
Göran Flank (omval)
Bent Fridholm
Lasse Söderqvist (*nyval)

*för avgående ledamot Helén Martin

Svensk motorhistoria 125 år

Klicka på bilden för att se bildspelet.

Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingars pris

Bild: Göran Schüsseleder

Mottagare av årets pris var Erik och Inger Örtlund som driver Torsångs motormuseum i Torsång, Borlänge kommun och Bo Byman som driver Kvarnbackens prylmuseum i Storvik, Sandvikens kommun. Motiveringen löd: ”För livslångt motorhistoriskt forskande och samlande samt skapandet av ett unikt lokalt teknikhistoriskt museum.”.

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?