Import - export


Import


Från och med den 1 januari 2014 kommer det bli lättare att vid förtullning enligt taricnummer 9705000090 förutse hur så kallade samlarfordon ska klassificeras vid import från tredje land.

Huvudkriterierna är:

  • I ursprungligt skick, utan omfattande förändringar.
  • Minst 30 år gamla
  • Av en modell eller typ som inte längre tillverkas

Läs mer om vad som gäller vid import av samlarfordon här. Mer information om hur importen av ett fordon går till och vilka regler som gäller – från det att fordonet anländer till den svenska gränsen till dess att fordonet är körklart – finns att tillgå via Transportstyrelsens informationssida som du hittar här.



Export


Våra fordon är en del av Sveriges kulturarv. Det är något vi kan vara stolta över och glädjas åt. Samtidigt innebär det ett ansvar. Äldre transportmedel räknas som kulturföremål, vilket innebär att vissa fordon omfattas av de regler som finns för utförsel och export.

Huvudregeln är rätt enkel. Svenska fordon äldre än 100 år och värda mer än 50 000 kr, samt utländska fordon som funnits i Sverige i mer än 100 år och är värda mer än 50 000 kr, måste ha utförseltillstånd. Detta gäller inom EU.

Om fordonet lämnar EU, måste man ha exporttillstånd om det är värt mer än 50 000 euro. Här finns ingen åldergräns.

Tillstånd för utförsel eller export söker man hos Riksantikvarieämbetet. Här hittar du alla gällande bestämmelser och information om hur man söker tillstånd.


MHRF uppmanar alla berörda fordonsägare och handlare att visa ansvar genom att följa bestämmelserna. Tänk på att det inte handlar om något förbud. Avslag är ovanliga, och det finns undantag för till exempel arv och emigration.

Frågor kring import - export?

Vid frågor om import och export av historiska fordon, kontakta Jan Tägt, generalsekreterare MHRF (du hittar hans kontaktuppgifter under Kontakt).
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?