Riksdagspolitiker, myndighetschefer och en minister trängdes hos MHRF och Transporthistoriskt nätverk i Almedalen


Foto: Göran Schüsseleder, MHRF


Motorhistoriska Riksförbundet deltog för åttonde året i rad i Almedalsveckan. Tillsammans med Transporthistoriskt nätverk hade MHRF en större monterplats på Holmen i Visby hamnområde.


Med hjälp av Gotlands veteranbilklubb kunde MHRF visa flera spännande fordon, bland andra en Messerschmitt Kabinenroller från 1956 och klubbens Volvo LV 60 tankbil av årsmodell 1931. Dessutom tre fina bilar till MHRFs numera traditionella baksätesdebatter.

I år var det många riksdagspolitiker som ville diskutera det rullande kulturarvet, så pass många att baksätena inte räckte till. I framsätet satt MHRFs ordförande Peter Edqvist.

 

Måndagen den 4 juli debatterade Jan Lindholm (MP), Isak From (S) Sten Bergheden (M) och Bengt Eliasson (L) det rullande kulturarvet och sysselsättningen i – och utanför – en Ford från 1947.

Tisdagen den 5 juli debatterade Ida Karkiainen (S), Per Lodenius (C), Penilla Gunther (KD) och Aron Emilsson (SD) det rullande kulturarvet och samhällsnyttan i – och utanför – en A-Ford från 1928.

Onsdagen den 6 juli debatterade Leif Jakobsson (S), Lotta Finstorp (M) och Anders Åkesson (C) det rullande kulturarvet och kommande generationer i en T-Ford från 1926.



Nätverkets medlemmar höll även egna debatter. Hos Arbetslivsmuseernas samarbetsråd diskuterade kulturminister Alice Bah Kuhnke, Kommunals tillika Arbetets museums ordförande Tobias Baudin och riksdagsledamoten Per Lodenius (C) arbetslivsmuseerna och Sveriges demokratiska historia.

Det genomfördes också flera seminarier på det järnvägshistoriska området i den uppseendeväckande godsvagnen som fanns i montern. Här passade också segelfartygsförbundet på att hålla ett seminarium om det seglande kulturarvet.


Transporthistoriskt höll även en gemensam debatt med temat Finns det plats för det rörliga kulturarvet i höstens kulturarvsproposition?. Sedan 1960 års byggnadsminneslag har det rörliga kulturarvet inte behandlats som en del av svenskt kulturarv. Detta har medfört att kulturarvsvärdet minskat för äldre färdmedel när nya regler krävt ombyggnader eller medfört nyttjandebegränsningar.

Medverkande var Lars Amréus, riksantikvarie, Maria Ågren, generaldirektör Transportstyrelsen, Rutger Palmstierna, ordförande Båthistoriska Riksförbundet samt riksdagsledamöterna Betty Malmberg (M), Per Lodenius (C) och Niclas Malmberg (MP). Moderator var Peter Edqvist, ordförande MHRF.

Malin Erlfeldt kanslisekreterare MHRF

 

MHRFs debattprogram 2016

Klicka för att läsa mer om årets baksätesdebatter i Almedalen 2016 (PDF).

Transporthistoriskt nätverks program 2016

Klicka för att se Transporthistoriskt Nätverks program i Almedalen 2016 (PDF).
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?