Historiska fordon berörs av nya regler för kontrollbesiktning

De nya EU-anpassade reglerna börjar gälla den 20 maj efter en process som pågått i åtta år inom EU. I Sverige har MHRF deltagit i motsvarande process hos svenska myndigheter.

I korthet innebär de nya reglerna att:

  • alla typer av fordon äldre än 50 år som inte används i yrkesmässig trafik (*) blir besiktningsfria, det vill säga årsmodell 1968 och äldre. För motorcyklar gäller 40 år med brytår 1978.
  • ​övergångsregler gäller att fordon som inte har körförbud den 20 maj 2018 inte behöver besiktigas mer. För det måste senaste godkända fullständiga besiktning (ej efterkontroll) ha skett senast under maj 2016.
  • fordon 30–49 år gamla, (motorcyklar 30–39 år), ska besiktigas med maximalt 24 månaders mellanrum. Dock gäller tolv månaders intervall för tunga fordon, bussar och gasdrivna fordon.
  • fordon av årsmodell 1950 och tidigare är besiktningsbefriade idag och är det i också fortsättningen, utan krav på en ny kontrollbesiktning.
  • motorcyklar och lätta släpvagnar nyare än 30 år gamla ska besiktigas med 24 månaders intervall som tidigare.
  • personbilar och lätta lastbilar mindre än 30 år gamla får nya regler. Här slopas systemet med besiktningsmånader styrda av slutsiffra, besiktning ska i stället ske senast den 14:e månaden efter föregående besiktning. Det betyder till exempel att en bil med slutsiffra fyra som förra året besiktigades den första månaden i besiktningsintervallet – februari – får körförbud den sista april i år. Enligt de gamla reglerna hade det varit den sista juni. Omvänt får den aktuella bilen köras till och med augusti om den besiktigats den sista besiktningsmånaden, juni, förra året.
  • helt nya fordon berörs av speciella regler under de fem första åren.

Transportstyrelsen har mer information om vad som gäller övriga fordonsslag på sin hemsida. Där finns också en applikation för att kontrollera senaste besiktningsmånad i år enligt ovan. Men tyvärr tar applikationen för närvarande inte hänsyn till besiktningsfriheten efter 40 respektive 50 år.
 

(*) Yrkesmässig trafik definieras enligt yrkestrafiklagen 2012:210, så fort betalning sker anses busstrafik vara yrkesmässig.

 
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?