MHRF firar att Dagen H fyller 50

[2017-08-18 16:57] Söndag morgon den 3 september stängs Kungsgatan i Stockholm av mellan Sveavägen och Stureplan. Bakom tilltaget står Automobilhistoriska Klubben, AHK. Anledningen är firandet av högertrafikomläggningen. Den 10 maj 1963 tog riksdagen beslut om att Sverige skulle gå över till högertrafik. Dagen H bestämdes till den 3 september 1967. Ett enormt projekt väntade som krävde minutiös planläggning. 360 000 nya vägmärken skulle sättas upp, 12 miljoner påminnelselappar skulle delas ut och 8 000 bussar skulle byggas om. För säkerhets skull genomfördes en annonskampanj i 72 miljoner tidningsexemplar. Ingen skulle glömma bort dagen H. Inte heller 50 år senare är denna dag bortglömd. – Tack vare MHRF-anslutna Automobilhistoriska Klubben får vi till och med återuppleva dagen – på första parkett! säger Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist som själv ser fram emot det kulturhistoriska evenemanget som utspelar sig på Stockholms paradgata. Liksom för 50 år sedan sker även denna högertrafikomläggning tidigt på morgonen. – Söndagen den 3 september stänger vi av Kungsgatan mellan Sveavägen och Stureplan mellan klockan halv fem och fem på morgonen, berättar Stefan Tanzborn, styrelseledamot i AHK och ansvarig för evenemanget. Fordon från 1956-1967, och även äldre, är välkomna förutsatt att man är anmäld hos AHK. Om man missat att föranmäla sig kan man ändå försöka parkera i närheten, om än till höger. Efter att även de på Kungsgatan åter bytt till högertrafik bär det av till parkeringen vid Sjöhistoriska museet för gemensam frukost med tidningen Klassiker. Utöver MHRF och Klassiker sammarbetar AHK med Trafikontoret i Stockholms stad och Polismuseet för att firandet av det historiska minnet blir ett minne i sig. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Nytt ansikte på kansliet

[2017-08-18 16:37] Ordinarie kanslisekreterare Malin Erlfeldt har gått på föräldraledighet (grattis till tillskottet!). Hennes vikarie är Helen Sjöberg.    Historiska fordon! Vilken spännande folkrörelse jag hamnat i! Men vem är då jag? Till att börja med är kultursektorn helt ny för mig. Medan jag som kommunikatör har annan relevant erfarenhet från till exempel trafiksäkerhetsorganisationen NTF och intresseorganisationen Sveriges läkarförbund. Men nu är det spännande uppdraget alltså att vara föräldravikarierande kanslisekreterare här på Motorhistoriska Riksförbundet – ett hedersuppdrag! Helen Sjöberg kanslisekreterare MHRF

Glada miner när förstapris i tävlingen
Kultur på väg delades ut

[2017-08-14 11:33] Pristagarna Anita Trybom och Pål Marnetoft kramar om pokal respektive diplom efter att Pål har fått alla som samlats att skratta. I övrigt i bild från vänster syns Peter Edqvist, förbundsordförande MHRF, Johannes Gardelöf, journalist och Lars Rosander, kommunalråd i Hultsfred. Den trettonde augusti var det dags för utdelning av första pris i 2017 års upplaga av Kultur på väg. Plats för evenemanget var Vimmerby och vinnare var det fordonsentusiastiska paret Anita Trybom och Pål Marnetoft. Den stora gräsparkeringen vid Lönneberga hembygdsgård räckte knappt inte till för alla entusiastfordon när det var dags för utdelningen av förstapriset i tävlingen Kultur på väg. Priset har instiftats av Motorhistoriska Riksförbundet tillsammans med Nostalgia Magazine för att lyfta fram de fantastiska arrangörsinsatser som görs varje år runt om i landet. I år gick förstapriset till Lönnebergaborna Anita Trybom och Pål Marnetoft för deras fina träff i Lönneberga på Motorhistoriska dagen. Ja, inte bara då förresten, de ordnar träffar för våra historiska fordon under hela åksäsongen. Anita och Pål är de sanna entusiasterna som lägger ner mängder med tid och energi på sina träffar. De många och varma applåderna som Anita och Pål fick vid prisutdelningen visar att även publiken uppskattar deras insatser. Peter Edqvist ordförande MHRF

Lediga jobb - Försäkringshandläggare till MHRF-försäkringen

[2017-07-14 11:17] Motorhistoriska Riksförbundet önskar förstärka vår organisation med en försäkringshandläggare till vårt kansli i Solna.

Årets Kultur på väg-pris till Lönneberga

[2017-06-21 08:48] Anita Trybom och Pål Marnetoft vann årets Kultur på väg för sin träff i Lönneberga på Motorhistoriska dagen. Motorhistoriska Dagen firades traditionsenligt på nationaldagen den 6 juni över hela landet. Så även i Lönneberga. Kanske inte hela Småland, men snudd på nästan verkade det som, samlades hos paret Anita Trybom och Pål Marnetoft. Närmare bestämt 210 fordon och 1 500 besökare, så pass många att den årliga kortegen genom orten inte var praktisk möjlig att genomföra. Paret belönas för sin insats med Motorhistoriska Riksförbundets och Nostalgia Magazines arrangörspris Kultur på väg. Prisutdelningen sker vid årets sista träff vid hembygdsgården i Lönneberga den 13 augusti. Motiveringen lyder: På helt ideell basis, och med ett stort personligt engagemang, genomför arrangörerna årligen de välbesökta träffarna för historiska fordon i Lönneberga, med målet att glädja alla som älskar det fordonshistoriska kulturarvet. Med glädjetårar mottog Anita Trybom beskedet att hennes och makens Motorhistoriska Dagen-arrangemang vunnit; – Inte trodde jag att lilla vi kunde vinna stora Kultur på väg! Att rätt träff vann råder det dock inget tvivel om. – Det engagemang som Anita och Pål år efter år lägger ner på bilträffarna i lilla Lönneberga är ett utmärkt exempel på den ideella kraftens betydelse för att intresset för gamla fordon ska bestå. Här kan man verkligen säga att alla inom hobbyn är som en enda stor familj, säger Stig Sjöberg, publisher på motorförlaget Fabas som Nostalgia Magazine är en del av. Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist håller med och tillägger; – Den stora anslutningen på Motorhistoriska Dagen i Lönneberga visar på att intresset för historiska fordon lever och frodas överallt i Sverige och då särskilt kanske i Småland! MHRF Pressmeddelande 21 juni 2017

MHRF ställer in medverkan i Almedalen 2017

[2017-06-12 10:48] Tyvärr har Motorhistoriska Riksförbundet behövt meddela ett antal riksdagspolitiker att förbundet inte kommer att medverka under årets Almedalsvecka. Vi har tagit beslutet efter besked från Region Gotland att vi inte längre kommer att tillåtas ha några baksätesdebatter enligt tidigare modell. Det är framför allt våra historiska fordon som förbjuds.    En liknande diskussion som denna fördes även inför 2016, men då lyckades MHRF komma överens med Region Gotland. I år däremot var det däremot omöjligt att få tillstånd att visa våra kulturföremål i montern, som vi delar med Transporthistoriskt nätverk. Vi kan alltså inte medverka på önskat sätt med våra baksätesdebatter.   Exakt vilka organisationer som kommer att företräda Transporthistoriskt Nätverk i Almedalen 2017 är i skrivande stund lite osäkert.  Klart är i alla fall att den klassiska järnvägsvagnen kommer att finnas på plats med en del seminarier. Transporthistoriskt Nätverk kommer också hålla sin sedvanliga gemensamma debatt under onsdagseftermiddagen. För nätverkets program per den 27 juni, klicka här.   Vad som kommer att hända 2018 är förstås ovisst men vår ambition är att finnas på plats i Almedalen då.   För att se hur MHRF medverkat tidigare hänvisar vi till denna sida, där 2016 års deltagande finns sammanfattat. På den kan man också ta del av tidigare genomförda baksätesdebatter via vår Youtube-kanal.   Peter Edqvist, förbundsordförande

Det rörliga kulturarvet skyddat mot klåfingrigt myndighetsutövande?

[2017-06-01 12:50] Riksdagen ställer sig bakom att skyndsamt ta fram lagstiftning till skydd för det ”rörliga” kulturarvet. – Detta är en milstolpe för det fordonshistoriska kulturarvet! säger Motorhistoriska Riksförbundets ordförande. Riksdagen godkände i går regeringens Kulturarvsproposition, men med ett flertal tillägg. Det viktigaste löd: att regeringen skyndsamt bör ta fram lagstiftning till skydd för det transporthistoriska kulturarvet och tillkännager detta för regeringen. – Detta en milstolpe för det rörliga kulturarvet, inte minst det fordonhistoriska, säger en mycket glad Peter Edqvist, Motorhistoriska Riksförbundets ordförande. Bakom gårdagens beslut ligger ett mångårigt arbete från MHRF i samarbete med Transporthistoriskt Nätverk som bland annat gått ut på att få riksdagspolitikerna att förstå det rörliga kulturarvets utmaningar. – Nu kanske det äntligen blir slut på problemen med exempelvis ursprungskontroll och registrering av importerade historiska fordon, hoppas Peter Edqvist som vill passa på att tacka alla politiker som varit lyhörda och stött detta arbete, – Tack vare dem kommer förhoppningsvis även dessa historiska föremål skyddas mot såväl avsiktligt som oavsiktligt – och inte minst klåfingrigt! – myndighetsutövande som hittills hämmat såväl dess brukande som bevarande. MHRF Pressmeddelande 1 juni 2017

MHRF välkomnar beskedet om besiktningsfrihet för historiska fordon

[2017-05-23 12:05] Transportstyrelsens information den 20 maj 2017 rörande historiska fordon innebär besiktningsbefrielse för personbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar som dras av dessa (oavsett totalvikt) som är äldre än 50 år och motorcyklar äldre än 40 år. Ett mycket välkommet och efterlängtat besked efter många års arbete av MHRF, FIVA och våra systerorganisationer inom EU för att säkerställa rimliga villkor för de historiska fordonen. Förutom bilar och motorcyklar enligt ovan blir det även besiktningsbefrielse för: Tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt, av fordonsslagen motorcykel och personbil. Vissa amatörbyggda fordon, som måste genomgå en registreringsbesiktning innan de kan undantas. Fordon som dock ska besiktigas oavsett ålder är A-traktor och traktor B.   – Besiktningsfriheten är ett välkommet och efterlängtat besked efter många års arbete av MHRF, FIVA och våra systerorganisationer inom EU för att säkerställa rimliga villkor på de historiska fordonen, säger Jan Tägt, generalsekreterare MHRF. De ursprungliga orimliga kraven på originallacker och typgodkända delar på historiska fordon, för att de överhuvudtaget skulle anses vara historiska vid bedömningen om undantag från periodisk kontrollbesiktning, avvärjdes. Mängder av myndighets- och politikerkontakter i Sverige och Bryssel liksom framställningar och remissvar för de historiska fordonen har gett resultat. En bidragande orsak har varit riksdagens, regeringskansliets och Transportstyrelsens inställning till, och förtroende för, den svenska fordonshistoriska rörelsen. Utan dem och remissinstansernas arbete (MHRF, SMC, SFRO m fl) hade detta inte hänt. Sverige har nu fortsatt möjlighet att fastställa särskilda villkor för historiska fordon i nationell lagstiftning.    Motorhistoriska Riksförbundet har sedan arbetet med EUs nya besiktningsdirektiv, som påbörjades 2012, löpande kunnat rapportera om utvecklingen. I december 2016 fastställde regeringskansliet ändringar i fordonsförordningen och den 20 maj 2017 publicerades Transportstyrelsens information om de nya reglerna för kontrollbesiktning som träder i kraft den 20 maj 2018. Fram till dess gäller dagens besiktningsregler. Flera detaljer kvarstår dock att reda ut enligt Transportstyrelsen.  Jan Tägt generalsekreterare

Motorhistoriskt firande över hela landet den 6 juni – fem sticker ut