Nyhetsarkiv

Vilka riksdagspartier vill underlätta fordonshistorikers kulturarbete? Och hur? MHRF har tagit reda på detta inför valet 2014.

[2014-08-20 12:22] Inför riksdagsvalet 2014 frågade Motorhistoriska Riksförbundet samtliga riksdagspartier hur de ställer sig kring tre viktiga områden som berör den kulturinsats som Sveriges fordonshistoriker bedriver: registrering av historiska fordon, bevaranderätten och miljözoner. – Att det finns en gemensam syn hos alla riksdagspartier när det gäller vikten av att bevara det fordonshistoriska kulturarvet är i och för sig glädjande, anser MHRFs ordförande Peter Edqvist. Mindre glädjande tycker Peter Edqvist att det är när det visar sig att flera av partierna inte avser att göra speciellt mycket för att underlätta för ägare av historiska fordon. – När man läser svaren blir skillnaderna ännu tydligare mellan partierna huruvida de värnar om den fordonshistoriska kulturyttringen, sammanfattar MHRFs ordförande och konstaterar att några av partierna inte är helt uppdaterade på hur nuvarande lagstiftning tillämpas i praktiken. Klicka på frågorna för att läsa riksdagspartiernas svar. Här hittar du även bakgrunden till frågorna.   Vad vill ert parti göra för att möjliggöra och underlätta svensk registrering av historiska fordon?   Är ert parti beredda att verka för att en skyddslagstiftning kommer till stånd med syftet att myndigheter och verk ska tvingas ta kulturpolitisk hänsyn i samband med ny lagstiftning, procedurförändringar och uttag av avgifter för historiska fordon?   Hur vill ert parti säkerställa att historiska fordon med sin ytterst ringa miljöpåverkan även i fortsättningen ska kunna användas och visas upp i stadsmiljöer?  

Almedalen 2014:
En A-Ford och nio riksdagspolitiker

[2014-08-05 15:04] Den 30 juni till 2 juli fanns Motorhistoriska Riksförbundet på plats under Almedalsveckan i Visby. För sjätte året i rad! Tillsammans med Gotlands Veteranbilklubb visade MHRF historiska fordon. I årets monter fanns en A-Ford från 1928 samt en Saab 96 från 1962. Båda fordonen var stora publikmagneter som gjorde att många nyfikna stannade till, fotograferade och ställde frågor. Inte minst politiker! Utöver de som bjöds in att sitta i Fordens baksäte. Detta då MHRF upprepade förra årets succé med baksätesdebatter i ett historiskt fordon där kulturarvsfrågor diskuterades med inbjudna riksdagspolitiker. Moderator var förbundsordförande Peter Edqvist. Nytt för i år var samarbetet inom det Transporthistoriska Nätverket under parollen Bevara oss väl. Nätverket består av organisationerna inom det rörliga kulturarvet – vägfordon, hästvagnar, tåg, fartyg och flyg samt arbetslivsmuseerna. I Almedalen drev nätverket tre frågor: kulturarvet och vårt krav på stärkt bevaranderätt, kunskapsområdet och behovet av kunskapsöverföring samt besöksnäringen och det faktum att transporthistoriska anläggningar ger ett viktigt bidrag till denna. Catrine Wallheim, kanslisekreterare MHRF

Vinnaren utsedd i tävlingen Kultur på väg

[2014-07-07 15:51] PRESSMEDDELANDE Den sjätte juni firades Motorhistoriska Dagen runt om i landet och ungefär 100 arrangemang anordnades för att uppmärksamma det fordonshistoriska kulturarvet. Fem orter fick besök av juryn för arrangörstävlingen Kultur på väg och nu har vinnaren korats.   "Saleby bygdegårdsförening genomförde för femte året i rad Lilla Hjulafton. Ett välbesökt och ambitiöst arrangemang för hela familjen. Fordon i kortege med traktorer och mopeder ljöd över bygden samtidigt och besökarna fick uppleva fordon av alla de slag från förr i bygdegårdsparken. Mannekänguppvisning med gårdagens kläder och underhållande aktiviteter för barnen fulländade dagen." Så lyder motiveringen till årets bästa arrangemang Lilla Hjulafton som Saleby bygdegårdsförening anordnade för femte året i rad med ca 900 besökare.   Hederspriset ”Årets Dragkrok” tilldelas Silverroad Cruisers för sitt arrangemang Arvidsjaur Bil- och Mc-träff 2014. Klubbens arrangemang präglades av mångfalden av fordon, de långväga deltagarna och de många unga kvinnliga fordonsägarna.   ”Årets backspegel” tilldelas Arvika Fordonsmuseum för sin historiska tillbakablick där det rullande kulturarvet mötte det fasta kulturarvet.   Diplom tilldelas Classic Moped Mc Club för sitt arrangemang Motorhistoriska Dagen/CMMC kör för Världens Barn, samt Hedemora Old Town Cruisers i samarbete med SMK Hedemora för sitt arrangemang Motorhistoriska Dagen i motorstaden Hedemora.   Juryn bestod av Peter Edqvist, Jan Tägt och Catrine Wallheim från Motorhistoriska Riksförbundet, samt Stig Sjöberg och Mikael Sandholm från Nostalgia Magazine. Under sommaren och hösten kommer vi att besöka vinnarna för att dela ut priser och diplom.   /Catrine Wallheim, Motorhistoriska Riksförbundet  

Träffa MHRF i sommar

[2014-06-04 09:26] Hittills har MHRF hunnit med Elmia i Jönköping, Gärdesloppet, Classic Motor i Tjolöholm och Knutstorp Revival. Här kommer en rapport från Gärdesloppet och Knutstorp Revival som båda besöktes av vår styrelseledamot Rickard Elgán. Söndagen den 18:e maj gick Gärdesloppet av stapeln, ett evenemang som lockar många deltagare och stor publik. Sedan några år tillbaka är MHRF medarrangör. Vi ser Gärdesloppet som ett av alla de tillfällen när vi under året kan möta dels våra medlemsklubbar men också de som är klubbarnas medlemmar. För oss är det ett av de sätt vi använder oss av för att lyssna av hur läget är bland landets ägare av äldre fordon, vilka problem man har, vilka hot de ser mot sin hobby och självklart vad de tycker om oss. Vid Gärdesloppet är det vi som står för parkeringen av deltagarbilarna som ska delta i den stora kortegen genom Stockholm och senare efter återkomsten till Djurgården ställa ut fordonet till allmän beskådan. I år parkerade vi ca 540 fordon, två gånger dessutom. Det är både styrelsen och kansliet som deltar i detta och den första ”parkeringsvakten” deltagaren möter är faktiskt ordförande Peter Edqvist. Under resten av dagen var vi tillgängliga för samtal om ditten och datten. I år var vädret strålande och många deltagare tog chansen att prata med oss. Tack alla ni som ger oss synpunkter och input!   Ett för året nytt evenemang är Knutstorp Revival där MHRF också deltog. Evenemanget genomfördes helgen 24-25 maj. Med det stora engelska evenemanget Goodwood som förebild prövades nu detta för första gången. Historisk racing med allt från gamla Bugattis till Chevrolet Camaro pågick på banan medan det fanns marknad och utställningar och flyguppvisningar m.m. runt om på området. MHRF fanns representerat på en plats där klubbar stod med sina fordon och vi kunde konstatera att många tagit tillfället i akt att ha klubbträff. En utmärkt idé. Några som ansträngt sig särskilt var The M.G Car Club of Sweden som byggt en stor monter i ett tält och förgyllt den med både fordon och tidsenlig regalia. Även på detta evenemang var det många som tog chansen att prata med oss. Frågorna rörde sig mycket kring försäkring på gammelfordonet men också kring MHRFs ständigt pågående arbete med att påverka myndigheter och politiker till att förstå vår kulturgärning. Många gammelfordonsägare utan klubbtillhörighet var också intresserade och visade intresse för att gå med i någon klubb när de förstod hur sambandet mellan klubbmedlemskap, MHRF och möjligheten att i framtiden bruka sina fordon hänger ihop. Text och bild: Rickard Elgán, MHRFs styrelse

Nyttofordon drog besökare till Elmia

[2014-04-22 15:10] Drygt 67 000 personer besökte årets Bilsport Performance & Custom Motor Show under påskhelgen. I Nostalgiahallen, i hall C, var temat Nyttofordon – fordon som jobbat. För fjärde året i rad fanns MHRF på plats som en av arrangörerna tillsammans med Nostalgia Magazine.   I Nostalgiahallen förflyttades besökaren direkt i tid och rum genom att flanera fram över Stortorget längs Minnenas allé där för påskhelgen uppklädda torghandlare saluförde grönsaker. Runtom torget stod mopeder och motorcyklar parkerade och helglediga människor hade slagit sig ner i gröngräset och på parkbänkar.   Mängder av nyttofordon visades i hallen, bland annat en postbuss från 1929 som stod parkerad tillsammans med Kalmars Tjorven. I en monter hade stormen Valdemar dragit fram och orsakat stor förödelse och på plats fanns Televerket med sina Duetter. Svensk åkerihistoria fanns representerad i åkerimontern där Östergötlands Veteranlastbilsklubb visade en Volvo LV 77 och en Scania-Vabis Regent från 1957. I MHRF:s egen monter fanns fyra publikmagneter. De två äldsta var en Super X från 1927 med specialbyggd sidovagn och el-lastbilen ”Elis” från 1941 - den senare byggd av Aseas dotterbolag Svenska Elektrobil AB och renoverad av Aros Motorveteraner som också fanns på plats. I montern fanns också 2013 års första- och andrapristagare i tidningen Klassikers tävling Årets Klassiker – en Saab 99 Turbo från 1977 och en Fiat Ritmo från 1980.   På plats i hantverksbyn i C-hallen fanns den introduktionsutbildning till fordonshistorisk mekaniker som initierades av MHRF i samarbete med Motala kommun och Motala Motormuseum. Den första utbildningen startade 2013 och i höst genomförs nästa kurs. Två fordon marknadsförde Motalautbildningen, en Austin Seven och en Fiat 500. I hantverksbyn fanns även Colour Glue, Rubber Mek och Magnus Ahlqvists Motorima. Dessutom Harmening Karosseri Bückeburgs buss från 1957 som Nifsarpsskolan i Eksjö räddat från skroten och haft som elevarbete under många år.   Flera av MHRF:s medlemsklubbar var representerade på mässan. Utöver redan nämnda Östergötlands Veteranlastbilsklubb fanns Classic Mustang Club Sweden, Svenska Volvo PV-klubben, Svenska Volkswagenveteranerna, Storvolvoklubben, Club MC-veteranerna Sverige och Svenska Volvo Amazonklubben i C-hallen.   På annandagen var det traditionsenligt prisutdelning i olika kategorier och C-hallen premierades i följande kategorier:   Bästa bil 1) Opel Olympia Caravan 1955, Lars Rundqvist, Gränna 2) Volvo Duett Skåpbil 1968, Bernt Bergström-Israels, Svärdsjö 3) Volvo PV 831 1954, Bengt-Arne Johansson, Halmstad   Bästa moped Monark La-Strada de luxe 1960, Henrik Lundbäck, Hultsfred   Bästa mc Norton Comander 750 TV 1970, Dan Wrangenfeldt , Tidaholm   Bästa traktor BM Volvo 1959, Kennet Blomgren, Gudhem   Bästa klubbmonter Svenska Volvo Amazon-klubben   Catrine Wallheim, kanslisekreterare MHRF   Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii- mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi- mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

[2014-02-03 13:00] Visning av samlingarna vid invigningen av Svenskt Motorhistoriskt Arkiv.Den 30 januari 2014 invigdes Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA) på Centrum för Näringslivshistoria.Gunilla Carlsson (S), ordförande för kulturutskottet, invigde och höll ett tal om vikten av att bevara sin samtid eftersom kommande generationer kommer att uppskatta detta. Gästerna välkomnades av Peter Edqvist från MHRF och Alexander Husebye från Centrum för Näringslivshistoria, platsen där arkivet förvaras. Efter Gunilla Carlssons officiella invigning fick gästerna lyssna på ett anförande av förste donator Anders Läck samt intressanta föredrag om Stig Nyberg och Gustaf Nordberg, vars samlingar SMA nu ska förvalta tack vara donationer av Anders Läck respektive Rolf och Rune Nordberg. En uppskattad föreläsning höll Martin Rörby, arkitekturhistoriker och sekreterare i Skönhetsrådet - Rådet till skydd för Stockholms skönhet, på temat "Bilen som tidens spegel". Gästerna fick slutligen en visning av arkivmaterialet. Läs mer om Svenskt Motorhistoriskt Arkiv här. Catrine Wallheim, kanslisekreterare MHRF

Kansliets samlade kunskap går i pension

[2013-12-18 11:09] Kunskapsbanken Hans Blomqvist är pensionär. Igen. Hans Blomqvist, eller Hasse som han kallas av vänner och kollegorna på Motorhistoriska Riksförbundet, har gått i pension. Igen. Första gången var år 2000 efter många år inom motorcykelbranschen. Den självlärde teknikern blev en slags allt i allo på företagen där han arbetade, Triumph, Laverda, Kawasaki och så även på MHRF:s kansli där han arbetat deltid på främst försäkringssidan sedan 2001. – Jag vågar utmana vem som helst att ingen kan mer om motorcyklar än Hasse, säger Peter Edqvist, förbundsordförande. Självklart finns det många specialister, men jag känner ingen som besitter den bredd som han gör. MHRF:s generalsekreterare Jan Tägt håller med; – Att få ha nöjet att jobba med Hasse har varit både lärorikt och kul. Hasse har med ett långt och intressant yrkesliv en otrolig bredd som han kryddar med sunt förnuft – kunskaper som är otroligt värdefulla i samband med exempelvis ursprungskontroller. Även om Hans Blomqvist verkar ha gått i pension för gott denna gång har kansliet möjlighet att rådgöra med honom även i framtida tekniska utmaningar. – Vi har å andra sidan nästan 200 klubbar som i sin tur består av 100 000 medlemmar och bland dessa har vi naturligtvis en hel del experter att tillgå varför vi kan låta Hasse njuta av sin välförtjänta ledighet, säger Jan Tägt. Vi ska i alla fall försöka göra det. Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii- mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi- mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Veteranbilslobbyn nominerad till årets lobbyist

[2013-12-18 11:00] Kampen mot Naturvårdsverkets skrotbilsutredning har uppmärksammats av tidningen Resumé. För sjuttonde gången delar tidningen Resumé – Nordens största affärstidning om medier, reklam och marknadskommunikation – ut utmärkelsen Årets lobbyist. En lobbyist är enligt deras definition en påtryckare som försöker driva fram beslut som är gynnsamma för dem själva eller deras uppdragsgivare och kan vara enskilda medborgare, organiserade intressen eller grupper såväl som ett företag. Bland årets nominerade kandidater finns även veteranbilslobbyn att hitta. Motiveringen lyder;Naturvårdsverkets "skrotbilsutredning" skulle vara ett hårt slag mot veteranbilarna. Veteranbilslobbyn lyckades stoppa en förändring. Årets Lobbyist delas ut på onsdag den 11 december. I juryn för Årets Lobbyist sitter Nyamko Sabuni, Helene Öberg, Fredrick Federley, Thomas Backteman och Claes de Faire.För den som vill läsa mer om vad Motorhistoriska Riksförbundet har gjort för att stoppa Naturvårdsverkets förslag kan läsa mer här: MHRF välkomnar Lena Eks raka svar om skrotbilsutredningen Naturvårdsverkets förslag är ett hot mot den fordonshistoriska rörelsen! Göran Schüsseleder, MHRFs kansli

FIVA-aktuellt december 2013

[2013-12-16 12:00] Trafiksäkerhetsprovning, registrering och tulltaxor är de tre stora frågorna inom EU som under 2013 har krävt den största uppmärksamheten av FIVA. FIVA Legislation Commission bevakar utvecklingen inom EU vad avser lagstiftning som kan komma att påverka möjligheterna att köpa, sälja, restaurera och använda historiska fordon. Nedan de största utmaningarna från 2013. Trafiksäkerhetsprovning (kontrollbesiktning), läs mer här. Registrering, läs mer här. Tulltaxor, läs mer här. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Fordonsteknisk utbildning för historiska fordon i Motala

[2013-12-09 14:24] Praktiskt moment under utbildningen: driftsättning av bil från 1936, bild: Sven Ordell. I september 2013 startade en mekanikerutbildning på Carlsunds Utbildningscentrum i Motala, ett samverkansprojekt mellan Motorhistoriska Riksförbundet, Motala kommun och Motala Motormuseum. Utbildningen är inriktad på historiska fordon och syftet är att rädda kunskaper som håller på att gå förlorade samt att öka företagandet inom området. Kursdeltagarna har bestått av två egna företagare i branschen samt tretton hobbymekaniker. Nu när drygt två tredjedelar av utbildningen har passerat bad vi några av dem som varit inblandade att berätta om vad som händer just nu. MHRF:s styrelseordförande Peter Edqvist berättar att ett studiebesök gjordes på utbildningen i november av riksdagsledamoten Carina Adolfsson Elgestam (S). Hon deltog vid ett kurstillfälle som handlade om lackering och lackbehandling. Sven Ordell tillhör kursledningen och har varit den som har tagit fram kursens innehåll. Han berättar om en utvärdering av utbildningen som precis har genomförts.  – Något som framförallt har uppskattats av kursdeltagarna är de praktiska momenten, bland annat när kursdeltagarna hjälpte en ägare att besiktiga och driftsätta en bil från 1936 som aldrig varit i drift i Sverige. Just nu pågår arbetet med att sätta samman en ansökan om att få skapa en Yrkeshögskoleutbildning (YH) på samma tema. Anita Karlén, tidigare vice ordförande i MHRF:s styrelse och aktiv i utbildningen i Motala, berättar att det känns mycket positivt att ha med erfarenheten från höstens utbildning i det fortsatta arbetet med YH-ansökan som ska vara färdig i maj 2014. Catrine Wallheim, vik. kanslisekreterare MHRF
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?