Nyhetsarkiv

Motorhistoriska Dagen den 6 juni

[2012-05-08 09:17] På Sveriges Nationaldag kommer det att finnas ovanligt många äldre fordon ute på vägarna. Då firas nämligen även Motorhistoriska Dagen. Runt om i Sverige genomförs evenemang kring historiska fordon såsom träffar, rallyn och utställningar där fordonen visas upp och allmänheten får träffa deras ägare. Det är medlemsklubbarna i Motorhistoriska Riksförbundet som arrangerar Motorhistoriska Dagen, en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet. Onsdagen den 6 juni kommer vi i hela landet att åter att få uppleva gårdagens fordon på våra vägar. Tidigare decenniers vardagsbilar såsom Volvo Amazon, Saab 96, Opel Kapitän, Ford Escort och Volkswagen 1200 kommer att blänka i kapp med samtida finbilar och bjuda på både minnen och extra glans under nationaldagsfestligheterna. Så även T- och A-Fordar, pampiga 30-talare, bulliga 40-talare, kromglänsande 50- och 60-talare och de rakare linjernas representanter från 70-talet. Ej att förglömma kulturarven på två, tre eller fler hjul! Evenemang som genomförs under Motorhistoriska Dagen kan delta i tävlingen Kultur på väg som sedan några år arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Bland de anmälda evenemangen väljs några ut som får besök av jurymedlemmarna. Bedömningskriterierna omfattar bland annat antalet deltagare, publik, samarbete med andra aktörer, miljö och säkerhet samt marknadsföring och genomslagskraft i media. Efter Motorhistoriska Dagen utses vinnare och hederspristagare. Inom kort kommer de nominerade evenemangen 2012 att avslöjas. På ett hundratal platser runt om i landet räknar Motorhistoriska Riksförbundet med att evenemang kommer att genomföras den 6 juni. Bland annat kan man besöka Nordskånes Fordonsveteraner i Tivoliparken i Kristianstad, delta i Automobilsällskapet i Nyköpings aktiviteter i hamnen eller heja på Cityrallyt i Umeå som arrangeras av Umeå Veteranbilsällskap. För fler evenemang, besök vår Evenemangskalender på hemsidan. – Onsdagen den 6 juni kommer det att vara ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag. Våra medlemmar hjälper till att bevara ett kulturhistoriskt arv, samtidigt som vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition hålls vid liv, sammanfattar Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Trafikutskottet förväntar sig förändringar hos Transportstyrelsen

[2012-05-03 14:50] Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) anser att det krävs en djupare förståelse för fordonen som historiska föremål för att den fordonshistoriska rörelsen ska kunna bevara, använda och utveckla kulturarvet. Ett stort problem i dag är ursprungskontrollen. Riksdagens trafikutskott håller med. Nu förväntas Transportstyrelsen att införa en rimligare tillämpning av lagar och regler. En förändring av ursprungskontrollen har vuxit till att bli en av Motorhistoriska Riksförbundets viktigaste frågor. Arbetet har hittills lett till en positiv förändring, att kravet på dokumentation om ägarskap i en obruten kedja inte längre tillämpas. Många frågor återstår och dessa har fått gehör hos Trafikutskottet som nyligen behandlat två motioner från den allmänna motionstiden 2011 som rör historiska fordon och Transportstyrelsens hantering av ursprungskontrollen. I motionerna, skrivna av Lars Gustafsson (KD) respektive Isak From och Per Svedberg (båda S), framförs bland annat att; reglerna om ursprungskontroll har fått alltför rigorösa tillämpningar om chassinummer inte finns på äldre bilar och motornumret är inaktuellt, kan det få orimliga konsekvenser vilket har gjort det svårt att registrera vissa historiska fordon i Sverige om ett fordon funnits i Sverige eller importerats måste det kunna registreras om det inte är bevisat stulet I Trafikutskottets betänkande framhålls att ”tillvaratagande av äldre fordon har en kulturhistorisk betydelse” och att det ”är viktigt att regelverket kring fordonshobbyn utformas på ett smidigt sätt som gör att denna verksamhet kan vidareutvecklas i goda former”. Detta är andra gången på mycket kort tid som den fordonshistoriska rörelsen får ett viktigt politiskt erkännande. I mars uttryckte kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) sitt stöd i sitt svar på en interpellation om det rullande kulturarvet. Trafikutskottet väljer att avslå motionerna med hänvisning till att det pågår en diskussion mellan Transportstyrelsen och Motorhistoriska Riksförbundet. Utskottet anser att syftet med motionerna därmed kan komma att bli tillgodosett genom den beredning som nu pågår hos Transportstyrelsen. Trafikutskottet förväntar sig därmed att Transportstyrelsen inför en rimligare tillämpning av lagar och regler när det gäller ursprungskontrollen. – Denna förväntan på Transportstyrelsen återfinns förstås hos de tusental fordonsägare som under senare år ställts inför orimliga krav på dokumentation om det enskilda fordonets historia, säger Motorhistoriska Riksförbundets förbundsordförande Peter Edqvist. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Välbesökt hos MHRF på Elmia 2012

[2012-04-16 16:11] Drygt 72 000 personer besökte årets upplaga av Bilsport & Performance Custom Motor Show på Elmia under påskhelgen. Motorhistoriska Riksförbundet var återigen på plats med en monter mitt i C-hallen, omringad av ett flertal klubbar och en mängd spännande historiska fordon. I Motorhistoriska Riksförbundets monter presenterades bland annat förbundets politiska arbete och kontakter med myndigheter, Motorhistoriska Dagen och medlemsklubbarnas många aktiviteter genom utdelning av Evenemangskalendern. MHRF-försäkringen lockade också många nyfikna som ville veta mer om hur man kan försäkra sitt historiska fordon. I montern fanns två bilar uppställda, en Storvolvo ”Suggan” från 1954 och den orangea Volvo 244 från 1978 som röstades fram som Årets klassiker 2011 av tidningen Klassikers läsare. Båda fordonen väckte stort intresse hos besökarna. 244:an var ständigt omringad av ungdomar som kanske såg ett framtida samlarfordon framför sig. Temat i hallen var svenska tävlingsfordon och bland guldkornen fanns flera fordon som vann priser i omröstningarna. Kenneth Andréns Arnolt Bristol från 1954 vann första pris i klassen Old Sport Car, och Lars Öhmans Cottereau från 1906, en av Sveriges äldsta tävlingsbilar, vann tredje pris i klassen Vintage Car. Silvermedaljen i Antique Bike gick till en Husqvarna TT 500 från Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- & Teknikhistoriska Samlingar och MHRF:s pris Historical Vehicle Award 2012 vanns av en VW Karmann-Ghia från 1963, vars ägare heter Thomas Egerstad. Även 60-årsjubilerande mopeden uppmärksammades i flera montrar. I MHRF:s egen monter ställdes tio moppar upp som visade den historiska utvecklingen, från en Viktoria påhängsmotor från 1951 till en Yamaha FS1 från 1989. Många stannade för att titta lite extra på dessa mopeder, inte minst den världsberömde bilbyggaren Chip Foose, som tog en paus i autografskrivandet för en tur bland de historiska fordonen. MHRF kommer naturligtvis till Elmia även 2013 då vi ännu en gång fyller C-hallen med klubbar och historiska fordon och skapar en mötesplats för hantverk inom den fordonshistoriska rörelsen. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Vårens ordförandekonferenser populära

[2012-04-16 12:48] Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist (ståendes längst fram) går igenom förbundets arbete och utmaningar. Under våren har Motorhistoriska Riksförbundet hållit tre ordförandekonferenser. Till hösten planeras ytterligare en. Ordförandekonferenserna är ett komplement till förbundsstämman där deltagarna från Motorhistoriska Riksförbundets medlemsklubbar kan utbyta erfarenheter samt få information om hur förbundet arbetar och vilka prioriteringar som finns i dagsläget. Nyheter och diskussion kring MHRF-försäkringen får naturligtvis också mycket utrymme. Utöver detta diskuteras den kulturgärning som den fordonshistoriska rörelsen utför samt hur man lockar en ny generation in i klubbarna. Motorhistoriska Riksförbundet har under våren genomfört tre ordförandekonferenser för medlemsklubbarna på hotell Stinsen i Hallsberg. Intresset för konferenserna har varit stort varför ytterligare en planeras den 29-30 september. Denna konferens har redan börjat fyllas på från en kölista, men fortfarande finns platser kvar. En inbjudan kommer att skickas ut, men kontakta gärna MHRF:s kansli vid intresse på telefonnummer 08-30 28 01 eller e-posta Jan Seglert. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF Fler artiklar i samma ämne: Lyckad första ordförandekonferens

Kulturministern uttalar stöd för den fordonshistoriska rörelsen

[2012-03-23 16:10] Pressmeddelande från Motorhistoriska Riksförbundet, 23 mars 2012Isak From (S) har i en interpellation 2011/12:256 frågat kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth (M) om vilket initiativ hon avser att ta för att nationellt bevara det rullande kulturarvet. Motorhistoriska Riksförbundet har med stort intresse följt debatten den 13 mars 2012. Lena Adelsohn-Liljeroth svar ger ännu en gång ett erkännande från landets högsta politiska ledning av det fordonshistoriska kulturarvet. Kulturministern säger att ”det rullande kulturarvet är en viktig och värdefull del av kulturarvet som ger möjlighet för alla att ta del av industrisamhällets historia”. Hon anser också att ”det omfattande engagemang som finns runt om i hela landet bidrar till att främja ett levande kulturarv som bevaras, används och utvecklas”. Uttalandet stämmer väl överens med MHRF:s uppdrag att säkerställa att historiska fordon kan renoveras, underhållas och brukas idag och i framtiden, för att tillgängliggöra det kulturarv som de utgör för dagens och kommande generationer. Kulturministern framför även att ”Regeringens ambition är att skapa goda generella förutsättningar för kulturarvsarbetet, och det gäller inte minst de insatser som görs av det civila samhället”. Men kulturministerns positiva besked gav inte Isak From svar på hans fråga. MHRF, våra medlemsklubbar och enskilda fordonsägare upplever fortfarande en brist på förståelse för det fordonshistoriska kulturarvets betydelse från många offentliga aktörers sida. Detta gäller framförallt det historiska fordonet som kulturell artefakt, med historiskt värdefulla tillbehör och dokument, och det skapar frekvent problem. Några få exempel: Historiska fordon kan vid import befrias från tull, men Tullverkets regelverk ger utrymme för en subjektiv bedömning med 13 krav som ska uppfyllas. Det rimliga vore ett generellt undantag för alla historiska fordon. Naturvårdsverket tankar kring hanteringen av uttjänta fordon kan få flera negativa konsekvenser; att den som privat demonterar sitt fordon kan komma att utföra en illegal handling, att historiska fordon vid export kan komma att betraktas som avfall och exportören som kriminell, och att ägare av avställda fordon årligen ska motivera varför deras fordon är avställt. Riksarkivets föreskrifter om gallring hos Transportstyrelsen leder till att historiskt värdefulla originalhandlingar med tiden kommer att destrueras, exempelvis en registreringshandling från 1917. MHRF anser att det krävs en djupare förståelse för fordonen som historiska föremål för att den fordonshistoriska rörelsen ska kunna bevara, använda och utveckla kulturarvet. För att undanröja hoten mot det fordonshistoriska kulturarvet och dess artefakter som dagens regelverk skapar är det av största vikt att Regeringen agerar unisont och att en dialog förs mellan de berörda departementen och myndigheterna. Peter EdqvistFörbundsordförande

Se Årets Klassiker hos MHRF på Elmia

[2012-03-08 11:21] Tidningen Klassikers läsare valde – i konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang – en orange Volvo 244 med jättestötfångare och snusbrun inredning till Årets Klassiker 2011. Se vinnarbilen i MHRF:s monter på Skandinaviens största mässa för entusiastfordon: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Elmia-mässan i påsk! Överraskande och kul! Så sammanfattar ägaren till den orangea Volvo 244 DL från 1978 som nyligen röstades fram som Årets Klassiker 2011 av tidningen Klassikers läsare. Johan Falck, som den stolta Volvo-ägaren heter, hittade bilen i Stockholm via en annons hösten 2007. Sedan tidigare har han hemma i Uppsala en orange Volvo 245 från samma år. Och en 1800ES från 1973. Orange även den. Televerket-fetisch? Snarare slump. Utom den blivande Årets Klassiker-bilen som ursprungligen var tänkt som reservdelsbil till 245:an. – Jag insåg snart att 244:an var för fin att offra, berättar Johan Falck som istället åtgärdade de för modellen typiska rostangreppen på sparklådor, skärmkanter och reservhjulsbaljor. Efter att även framskärmarna bytts blev det en utvändig hellackering, dock ej dörrgångarna varför det är en lätt nyansskillnad. I orange. Att Volvon inte är perfekt i skicket tycker han bara är skönt. – Jämfört med min P1800, som är en lågmilare i orört originalskick, känns det bara kul att köra till träffar och evenemang för att visa upp den, säger Johan Falck som är glad att han inte behöver tänka på att hålla nere på miltalet. Alla nämnda Volvo-bilar har nämligen en MHRF-försäkring. – Skönt med MHRF-försäkringen är att det inte finns några begränsningar när det gäller milen så länge det rör sig om ren nöjesåkning, förklarar Johan Falck även om han medger att det inte hinner bli så många mil. Trots nöjet. På tal om nöje, vad är han mest nöjd med när det gäller att hans Volvo 244, som i konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang, röstats fram som Årets Klassiker av tidningen Klassikers läsare? – Roligast med denna bil är att det visar sig att man fortfarande kan ha en entusiastbil till rimliga kostnader, svarar en glad Johan Falck. På Elmia-mässan i påsk kan du se Årets Klassiker 2011, Johan Falcks orangea Volvo 244 DL från 1978, i Motorhistoriska Riksförbundets monter i hall C, Nostalgia-hallen. Johan Falck kan tyvärr inte medverka, men i montern är du förstås välkommen att prata med oss om MHRF-försäkringen, Motorhistoriska Dagen och vårt kulturpolitiska arbete. Eller bara garagesnacka i största allmänhet. Och så har vi en massa annat kul att titta på i vår monter. Vi ses! Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli

Årets Dragkrok delades ut i Falun

[2012-02-23 13:39] Ett av hederspriserna i tävlingen Kultur på väg, där bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen utses, är ”Årets Dragkrok”. 2011 års Dragkok gick till Dalarnes Automobil Klubb (DAK) och Falu gruva för det klubbrally som anordnades den 6 juni. Priset delades ut i Dalasalen i Falun tisdagen den 21 februari i samband med DAK:s årsmöte. Vid prisutdelningen medverkade kommunstyrelsens ordförande Karl-Erik Pettersson, som delade ut diplom till Ola Malm från DAK och Anna-Lena Grusell från Falu gruva. Själva dragkroken delades ut av Göran Ambell, redaktör för tidningen Nostalgia, till DAK:s ordförande Bengt Abrahamsson. MHRF:s ordförande Peter Edqvist talade även om det fordonshistoriska kulturarvet och gratulerade DAK som i år firar 100 år. Juryns motivering till Årets Dragkrok: Dalarnes Automobil Klubb (DAK) och Falu Gruva som firade Motorhistoriska Dagen och Nationaldagen med en mångfald av kultur- och teknikhistoriska inslag, från hundraårig bil, historisk busslinje och ångloksjärnväg till traditionellt rally med historiska fordon, vilket avslutades tillsammans med ortens nationaldagsfirande vid världsarvet Falu Gruva. Arrangemanget har fått fin uppmärksamhet i lokala medier som lyft fram det kulturhistoriska fordonsarvet och Motorhistoriska Dagen. Juryn för 2011 års tävling Kultur på väg har bestått av från Motorhistoriska Riksförbundet Jan Tägt, Peter Edqvist, Per-Börje Elg och Carl Zeidlitz, Torsten Nilsson från Arbetets Museum samt från tidningen Nostalgia redaktör Göran Ambell och Publisher Stig Sjöberg.

Vakna Östersund! Gör om, gör rätt - rädda de jämtländska bussarna innan det är försent!

[2012-02-14 16:19] Är det lokala motorhistoriska kulturarvet mindre värt än till exempel Överhogdalsbonaden, jämtlandsskåp, storsjöodjursfällor eller fängelsedörrar? I december 2011 beslutade Kultur- och Fritidsnämnden i Östersunds kommun att sälja ut kommunens unika lokala fordonshistoria i form sex stycken veteranbussar. Bussar som samtliga gått i trafik i eller med anknytning till Östersund. Bussarna berättar historien om den svenska busstrafikens utveckling från 1920-talet fram till idag. Östersund var för övrigt en av de första orterna i landet med busstrafik under de första åren på 1900-talet och så även när det gäller trafik efter fastställd tidtabell. Bussarna utgör ett väl dokumenterat och projekterat kulturarv vars överlevnad står att finna i dåvarande JämtlandsBuss AB:s 70 års jubileum för 20 år sedan. I slutet på 1990-talet, när bolaget avvecklades, övergick bussarna i kommunal ägo. Då togs beslut som innebar att Jemtlands Veteranbilklubb framöver kom att disponera och förvalta bussarna. Många har i närtid följt turerna kring Saabs bilmuseum i Trollhättan och delar glädjen med Trollhättans Stad som kämpat för att behålla museet och därmed kulturarvet intakt. I september 2011 fick Helsingborgstrafikens museiförening utmärkelsen till minne av Gisela och Oscar Trapp för berömliga insatser för kulturarvet i Helsingborg. Föreningen bildades 1991 för att ta tillvara och vårda utrustning och fordon från lokaltrafiken i Helsingborg. Kommittén för Gisela och Oscar Trapps utmärkelse består av kulturnämndens ordförande, kulturnämndens vice ordförande, kulturchefen, ordföranden i Helsingborgs museiförening, samt ordföranden i Helsingborgs stads historikkommitté. Så lika men ändå olika. Det är därför med bestörtning som vi ser Östersunds kommun besluta om att slå i spillror den tidigare logiska lösningen och därmed förvaltandet av kulturarvet i symbios på lokal nivå mellan samhället, näringsliv och ideella organisationer i Östersund. Att Statens maritima museer så sent som i juni år 2007 K-märkte Storsjöns stolthet S/S Thomée som ett kulturhistoriskt värdefullt fartyg borde lokalt leda till eftertanke. Bussarna utgör tillsammans med fartyget en viktig del i Östersunds utveckling som samhälle. Kulturarvet består av minnen, mänskliga erfarenheter och landvinningar. Kulturarvet handlar om hur vi människor levt våra liv. Kulturarvet berättar för oss om hur samhället har utvecklats. Det är just så det förhåller sig med de historiska bussarna i Östersund. Hur många ortsbor och tillresta kan genom bussarnas existens förmedla en historia. En historia väl värd att bevara och förvalta för framtida generationer. Är det lokala motorhistoriska kulturarvet mindre värt än till exempel Överhogdalsbonaden, jämtlandsskåp, storsjöodjursfällor eller fängelsedörrar? Vi uppmanar nu ansvariga i Östersunds kommun att besinna sig och att säkerställa att bussarna förblir i Östersund i Jämtland där de hör hemma. Lösningen kan varken vara komplicerad, besvärande, i strid med gällande lagar eller ekonomiskt betungande. Gör helt enkelt om och ta det enda rätta beslutet. Därigenom kommer man i Östersund fortsatt levandegöra en viktig del av det lokala kulturhistoriska arvet genom att bussarna förblir publikt tillgänglig i sin rätta miljö – på väg genom bygden till glädje för alla. 14 februari 2012 Peter Edqvist Ordförande Motorhistoriska Riksförbundet Jan Tägt Generalsekreterare Motorhistoriska Riksförbundet Björn Forslund Ordförande Svenska Omnibusföreningen Karl-Erik Bäckwall Ordförande Mittsveriges Bussbranschförening Styrelsesuppleant Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) Henrik Zipsane Landsantikvarie Jamtli Torsten Nilsson 1:e intendent Arbetets museum Matts Ramberg Avdelningschef Samlingsavdelningen Tekniska museet Gert Ekström Intendent emeritus Per Dahl Arkivchef Nordiska museet

Träffa MHRF på Elmia i påsk

[2012-02-13 10:11] 6-9 april går Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Elmia-mässan i påsk! Årets tema i C-hallen är svenska tävlingsfordon som kommer att exponeras i två särskilda montrar. Utöver dessa kommer det att finnas motorhistorisk kultur i kubik då Motorhistoriska Riksförbundets målsättning på Elmia-mässan – även i år – är att: Fylla C-hallen med MHRF-klubbarnas erbjudanden och historiska fordon Bjuda publiken på något som de vanligtvis inte möter i Sverige Skapa en mötesplats för hantverk inom den fordonshistoriska rörelsen Motorhistoriska Riksförbundet, liksom våra anslutna klubbar som ställer ut, hälsar besökare varmt välkomna till oss i hall C! Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Svenska Bussbranschens historia på nätet

[2012-02-08 08:51] Svenska Bussbranschen har i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria tagit fram en webbsida om bussbranschens historia. Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, bildades 1994 genom en sammanslagning av Svenska Busstrafikförbundet och operatörerna i Svensk Kollektivtrafik (SLTF). Vad man skulle göra med värdefullt historiskt material som fanns samlat var det ingen som tänkte på just då, men efter en tid blev det Spårvägsmuseet som tog sig an de lådor som packats. Här blev de dock stående i källaren tills den dag då museet skulle flytta. När man samtidigt upptäckte en vattenläcka i lokalen ombads BR hämta materialet. En grupp tidigare företagsledare och tjänstemän hade vid denna tid bildat föreningen Persontrafikens veteraner, PTV, och dessa uppmanade nu BR att spara det värdefulla arkivet. PTV och BR sköts båda till medel och BR gav uppdrag åt Centrum för Näringslivshistoria att förteckna materialet, men även att skapa innehåll för en webbsida om bussbranschens historia. Via Transportgruppens hemsida kan du läsa om kollektivtrafik, bussturism och skolskjutsar, men även om exempelvis högertrafikomläggningen och självklart också om bussarnas utförande och utrustning. Det är en sida som i populärvetenskaplig form ger en intressant överblick av bussbranschens historia. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?