Vårens ordförandekonferenser populära

[2012-04-16 12:48] Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist (ståendes längst fram) går igenom förbundets arbete och utmaningar. Under våren har Motorhistoriska Riksförbundet hållit tre ordförandekonferenser. Till hösten planeras ytterligare en. Ordförandekonferenserna är ett komplement till förbundsstämman där deltagarna från Motorhistoriska Riksförbundets medlemsklubbar kan utbyta erfarenheter samt få information om hur förbundet arbetar och vilka prioriteringar som finns i dagsläget. Nyheter och diskussion kring MHRF-försäkringen får naturligtvis också mycket utrymme. Utöver detta diskuteras den kulturgärning som den fordonshistoriska rörelsen utför samt hur man lockar en ny generation in i klubbarna. Motorhistoriska Riksförbundet har under våren genomfört tre ordförandekonferenser för medlemsklubbarna på hotell Stinsen i Hallsberg. Intresset för konferenserna har varit stort varför ytterligare en planeras den 29-30 september. Denna konferens har redan börjat fyllas på från en kölista, men fortfarande finns platser kvar. En inbjudan kommer att skickas ut, men kontakta gärna MHRF:s kansli vid intresse på telefonnummer 08-30 28 01 eller e-posta Jan Seglert. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF Fler artiklar i samma ämne: Lyckad första ordförandekonferens

Kulturministern uttalar stöd för den fordonshistoriska rörelsen

[2012-03-23 16:10] Pressmeddelande från Motorhistoriska Riksförbundet, 23 mars 2012Isak From (S) har i en interpellation 2011/12:256 frågat kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth (M) om vilket initiativ hon avser att ta för att nationellt bevara det rullande kulturarvet. Motorhistoriska Riksförbundet har med stort intresse följt debatten den 13 mars 2012. Lena Adelsohn-Liljeroth svar ger ännu en gång ett erkännande från landets högsta politiska ledning av det fordonshistoriska kulturarvet. Kulturministern säger att ”det rullande kulturarvet är en viktig och värdefull del av kulturarvet som ger möjlighet för alla att ta del av industrisamhällets historia”. Hon anser också att ”det omfattande engagemang som finns runt om i hela landet bidrar till att främja ett levande kulturarv som bevaras, används och utvecklas”. Uttalandet stämmer väl överens med MHRF:s uppdrag att säkerställa att historiska fordon kan renoveras, underhållas och brukas idag och i framtiden, för att tillgängliggöra det kulturarv som de utgör för dagens och kommande generationer. Kulturministern framför även att ”Regeringens ambition är att skapa goda generella förutsättningar för kulturarvsarbetet, och det gäller inte minst de insatser som görs av det civila samhället”. Men kulturministerns positiva besked gav inte Isak From svar på hans fråga. MHRF, våra medlemsklubbar och enskilda fordonsägare upplever fortfarande en brist på förståelse för det fordonshistoriska kulturarvets betydelse från många offentliga aktörers sida. Detta gäller framförallt det historiska fordonet som kulturell artefakt, med historiskt värdefulla tillbehör och dokument, och det skapar frekvent problem. Några få exempel: Historiska fordon kan vid import befrias från tull, men Tullverkets regelverk ger utrymme för en subjektiv bedömning med 13 krav som ska uppfyllas. Det rimliga vore ett generellt undantag för alla historiska fordon. Naturvårdsverket tankar kring hanteringen av uttjänta fordon kan få flera negativa konsekvenser; att den som privat demonterar sitt fordon kan komma att utföra en illegal handling, att historiska fordon vid export kan komma att betraktas som avfall och exportören som kriminell, och att ägare av avställda fordon årligen ska motivera varför deras fordon är avställt. Riksarkivets föreskrifter om gallring hos Transportstyrelsen leder till att historiskt värdefulla originalhandlingar med tiden kommer att destrueras, exempelvis en registreringshandling från 1917. MHRF anser att det krävs en djupare förståelse för fordonen som historiska föremål för att den fordonshistoriska rörelsen ska kunna bevara, använda och utveckla kulturarvet. För att undanröja hoten mot det fordonshistoriska kulturarvet och dess artefakter som dagens regelverk skapar är det av största vikt att Regeringen agerar unisont och att en dialog förs mellan de berörda departementen och myndigheterna. Peter EdqvistFörbundsordförande

Se Årets Klassiker hos MHRF på Elmia

[2012-03-08 11:21] Tidningen Klassikers läsare valde – i konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang – en orange Volvo 244 med jättestötfångare och snusbrun inredning till Årets Klassiker 2011. Se vinnarbilen i MHRF:s monter på Skandinaviens största mässa för entusiastfordon: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Elmia-mässan i påsk! Överraskande och kul! Så sammanfattar ägaren till den orangea Volvo 244 DL från 1978 som nyligen röstades fram som Årets Klassiker 2011 av tidningen Klassikers läsare. Johan Falck, som den stolta Volvo-ägaren heter, hittade bilen i Stockholm via en annons hösten 2007. Sedan tidigare har han hemma i Uppsala en orange Volvo 245 från samma år. Och en 1800ES från 1973. Orange även den. Televerket-fetisch? Snarare slump. Utom den blivande Årets Klassiker-bilen som ursprungligen var tänkt som reservdelsbil till 245:an. – Jag insåg snart att 244:an var för fin att offra, berättar Johan Falck som istället åtgärdade de för modellen typiska rostangreppen på sparklådor, skärmkanter och reservhjulsbaljor. Efter att även framskärmarna bytts blev det en utvändig hellackering, dock ej dörrgångarna varför det är en lätt nyansskillnad. I orange. Att Volvon inte är perfekt i skicket tycker han bara är skönt. – Jämfört med min P1800, som är en lågmilare i orört originalskick, känns det bara kul att köra till träffar och evenemang för att visa upp den, säger Johan Falck som är glad att han inte behöver tänka på att hålla nere på miltalet. Alla nämnda Volvo-bilar har nämligen en MHRF-försäkring. – Skönt med MHRF-försäkringen är att det inte finns några begränsningar när det gäller milen så länge det rör sig om ren nöjesåkning, förklarar Johan Falck även om han medger att det inte hinner bli så många mil. Trots nöjet. På tal om nöje, vad är han mest nöjd med när det gäller att hans Volvo 244, som i konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang, röstats fram som Årets Klassiker av tidningen Klassikers läsare? – Roligast med denna bil är att det visar sig att man fortfarande kan ha en entusiastbil till rimliga kostnader, svarar en glad Johan Falck. På Elmia-mässan i påsk kan du se Årets Klassiker 2011, Johan Falcks orangea Volvo 244 DL från 1978, i Motorhistoriska Riksförbundets monter i hall C, Nostalgia-hallen. Johan Falck kan tyvärr inte medverka, men i montern är du förstås välkommen att prata med oss om MHRF-försäkringen, Motorhistoriska Dagen och vårt kulturpolitiska arbete. Eller bara garagesnacka i största allmänhet. Och så har vi en massa annat kul att titta på i vår monter. Vi ses! Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli

Årets Dragkrok delades ut i Falun

[2012-02-23 13:39] Ett av hederspriserna i tävlingen Kultur på väg, där bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen utses, är ”Årets Dragkrok”. 2011 års Dragkok gick till Dalarnes Automobil Klubb (DAK) och Falu gruva för det klubbrally som anordnades den 6 juni. Priset delades ut i Dalasalen i Falun tisdagen den 21 februari i samband med DAK:s årsmöte. Vid prisutdelningen medverkade kommunstyrelsens ordförande Karl-Erik Pettersson, som delade ut diplom till Ola Malm från DAK och Anna-Lena Grusell från Falu gruva. Själva dragkroken delades ut av Göran Ambell, redaktör för tidningen Nostalgia, till DAK:s ordförande Bengt Abrahamsson. MHRF:s ordförande Peter Edqvist talade även om det fordonshistoriska kulturarvet och gratulerade DAK som i år firar 100 år. Juryns motivering till Årets Dragkrok: Dalarnes Automobil Klubb (DAK) och Falu Gruva som firade Motorhistoriska Dagen och Nationaldagen med en mångfald av kultur- och teknikhistoriska inslag, från hundraårig bil, historisk busslinje och ångloksjärnväg till traditionellt rally med historiska fordon, vilket avslutades tillsammans med ortens nationaldagsfirande vid världsarvet Falu Gruva. Arrangemanget har fått fin uppmärksamhet i lokala medier som lyft fram det kulturhistoriska fordonsarvet och Motorhistoriska Dagen. Juryn för 2011 års tävling Kultur på väg har bestått av från Motorhistoriska Riksförbundet Jan Tägt, Peter Edqvist, Per-Börje Elg och Carl Zeidlitz, Torsten Nilsson från Arbetets Museum samt från tidningen Nostalgia redaktör Göran Ambell och Publisher Stig Sjöberg.

Vakna Östersund! Gör om, gör rätt - rädda de jämtländska bussarna innan det är försent!

[2012-02-14 16:19] Är det lokala motorhistoriska kulturarvet mindre värt än till exempel Överhogdalsbonaden, jämtlandsskåp, storsjöodjursfällor eller fängelsedörrar? I december 2011 beslutade Kultur- och Fritidsnämnden i Östersunds kommun att sälja ut kommunens unika lokala fordonshistoria i form sex stycken veteranbussar. Bussar som samtliga gått i trafik i eller med anknytning till Östersund. Bussarna berättar historien om den svenska busstrafikens utveckling från 1920-talet fram till idag. Östersund var för övrigt en av de första orterna i landet med busstrafik under de första åren på 1900-talet och så även när det gäller trafik efter fastställd tidtabell. Bussarna utgör ett väl dokumenterat och projekterat kulturarv vars överlevnad står att finna i dåvarande JämtlandsBuss AB:s 70 års jubileum för 20 år sedan. I slutet på 1990-talet, när bolaget avvecklades, övergick bussarna i kommunal ägo. Då togs beslut som innebar att Jemtlands Veteranbilklubb framöver kom att disponera och förvalta bussarna. Många har i närtid följt turerna kring Saabs bilmuseum i Trollhättan och delar glädjen med Trollhättans Stad som kämpat för att behålla museet och därmed kulturarvet intakt. I september 2011 fick Helsingborgstrafikens museiförening utmärkelsen till minne av Gisela och Oscar Trapp för berömliga insatser för kulturarvet i Helsingborg. Föreningen bildades 1991 för att ta tillvara och vårda utrustning och fordon från lokaltrafiken i Helsingborg. Kommittén för Gisela och Oscar Trapps utmärkelse består av kulturnämndens ordförande, kulturnämndens vice ordförande, kulturchefen, ordföranden i Helsingborgs museiförening, samt ordföranden i Helsingborgs stads historikkommitté. Så lika men ändå olika. Det är därför med bestörtning som vi ser Östersunds kommun besluta om att slå i spillror den tidigare logiska lösningen och därmed förvaltandet av kulturarvet i symbios på lokal nivå mellan samhället, näringsliv och ideella organisationer i Östersund. Att Statens maritima museer så sent som i juni år 2007 K-märkte Storsjöns stolthet S/S Thomée som ett kulturhistoriskt värdefullt fartyg borde lokalt leda till eftertanke. Bussarna utgör tillsammans med fartyget en viktig del i Östersunds utveckling som samhälle. Kulturarvet består av minnen, mänskliga erfarenheter och landvinningar. Kulturarvet handlar om hur vi människor levt våra liv. Kulturarvet berättar för oss om hur samhället har utvecklats. Det är just så det förhåller sig med de historiska bussarna i Östersund. Hur många ortsbor och tillresta kan genom bussarnas existens förmedla en historia. En historia väl värd att bevara och förvalta för framtida generationer. Är det lokala motorhistoriska kulturarvet mindre värt än till exempel Överhogdalsbonaden, jämtlandsskåp, storsjöodjursfällor eller fängelsedörrar? Vi uppmanar nu ansvariga i Östersunds kommun att besinna sig och att säkerställa att bussarna förblir i Östersund i Jämtland där de hör hemma. Lösningen kan varken vara komplicerad, besvärande, i strid med gällande lagar eller ekonomiskt betungande. Gör helt enkelt om och ta det enda rätta beslutet. Därigenom kommer man i Östersund fortsatt levandegöra en viktig del av det lokala kulturhistoriska arvet genom att bussarna förblir publikt tillgänglig i sin rätta miljö – på väg genom bygden till glädje för alla. 14 februari 2012 Peter Edqvist Ordförande Motorhistoriska Riksförbundet Jan Tägt Generalsekreterare Motorhistoriska Riksförbundet Björn Forslund Ordförande Svenska Omnibusföreningen Karl-Erik Bäckwall Ordförande Mittsveriges Bussbranschförening Styrelsesuppleant Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) Henrik Zipsane Landsantikvarie Jamtli Torsten Nilsson 1:e intendent Arbetets museum Matts Ramberg Avdelningschef Samlingsavdelningen Tekniska museet Gert Ekström Intendent emeritus Per Dahl Arkivchef Nordiska museet

Träffa MHRF på Elmia i påsk

[2012-02-13 10:11] 6-9 april går Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Elmia-mässan i påsk! Årets tema i C-hallen är svenska tävlingsfordon som kommer att exponeras i två särskilda montrar. Utöver dessa kommer det att finnas motorhistorisk kultur i kubik då Motorhistoriska Riksförbundets målsättning på Elmia-mässan – även i år – är att: Fylla C-hallen med MHRF-klubbarnas erbjudanden och historiska fordon Bjuda publiken på något som de vanligtvis inte möter i Sverige Skapa en mötesplats för hantverk inom den fordonshistoriska rörelsen Motorhistoriska Riksförbundet, liksom våra anslutna klubbar som ställer ut, hälsar besökare varmt välkomna till oss i hall C! Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Svenska Bussbranschens historia på nätet