Se Årets Klassiker hos MHRF på Elmia

[2012-03-08 11:21] Tidningen Klassikers läsare valde – i konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang – en orange Volvo 244 med jättestötfångare och snusbrun inredning till Årets Klassiker 2011. Se vinnarbilen i MHRF:s monter på Skandinaviens största mässa för entusiastfordon: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Elmia-mässan i påsk! Överraskande och kul! Så sammanfattar ägaren till den orangea Volvo 244 DL från 1978 som nyligen röstades fram som Årets Klassiker 2011 av tidningen Klassikers läsare. Johan Falck, som den stolta Volvo-ägaren heter, hittade bilen i Stockholm via en annons hösten 2007. Sedan tidigare har han hemma i Uppsala en orange Volvo 245 från samma år. Och en 1800ES från 1973. Orange även den. Televerket-fetisch? Snarare slump. Utom den blivande Årets Klassiker-bilen som ursprungligen var tänkt som reservdelsbil till 245:an. – Jag insåg snart att 244:an var för fin att offra, berättar Johan Falck som istället åtgärdade de för modellen typiska rostangreppen på sparklådor, skärmkanter och reservhjulsbaljor. Efter att även framskärmarna bytts blev det en utvändig hellackering, dock ej dörrgångarna varför det är en lätt nyansskillnad. I orange. Att Volvon inte är perfekt i skicket tycker han bara är skönt. – Jämfört med min P1800, som är en lågmilare i orört originalskick, känns det bara kul att köra till träffar och evenemang för att visa upp den, säger Johan Falck som är glad att han inte behöver tänka på att hålla nere på miltalet. Alla nämnda Volvo-bilar har nämligen en MHRF-försäkring. – Skönt med MHRF-försäkringen är att det inte finns några begränsningar när det gäller milen så länge det rör sig om ren nöjesåkning, förklarar Johan Falck även om han medger att det inte hinner bli så många mil. Trots nöjet. På tal om nöje, vad är han mest nöjd med när det gäller att hans Volvo 244, som i konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang, röstats fram som Årets Klassiker av tidningen Klassikers läsare? – Roligast med denna bil är att det visar sig att man fortfarande kan ha en entusiastbil till rimliga kostnader, svarar en glad Johan Falck. På Elmia-mässan i påsk kan du se Årets Klassiker 2011, Johan Falcks orangea Volvo 244 DL från 1978, i Motorhistoriska Riksförbundets monter i hall C, Nostalgia-hallen. Johan Falck kan tyvärr inte medverka, men i montern är du förstås välkommen att prata med oss om MHRF-försäkringen, Motorhistoriska Dagen och vårt kulturpolitiska arbete. Eller bara garagesnacka i största allmänhet. Och så har vi en massa annat kul att titta på i vår monter. Vi ses! Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli

Årets Dragkrok delades ut i Falun

[2012-02-23 13:39] Ett av hederspriserna i tävlingen Kultur på väg, där bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen utses, är ”Årets Dragkrok”. 2011 års Dragkok gick till Dalarnes Automobil Klubb (DAK) och Falu gruva för det klubbrally som anordnades den 6 juni. Priset delades ut i Dalasalen i Falun tisdagen den 21 februari i samband med DAK:s årsmöte. Vid prisutdelningen medverkade kommunstyrelsens ordförande Karl-Erik Pettersson, som delade ut diplom till Ola Malm från DAK och Anna-Lena Grusell från Falu gruva. Själva dragkroken delades ut av Göran Ambell, redaktör för tidningen Nostalgia, till DAK:s ordförande Bengt Abrahamsson. MHRF:s ordförande Peter Edqvist talade även om det fordonshistoriska kulturarvet och gratulerade DAK som i år firar 100 år. Juryns motivering till Årets Dragkrok: Dalarnes Automobil Klubb (DAK) och Falu Gruva som firade Motorhistoriska Dagen och Nationaldagen med en mångfald av kultur- och teknikhistoriska inslag, från hundraårig bil, historisk busslinje och ångloksjärnväg till traditionellt rally med historiska fordon, vilket avslutades tillsammans med ortens nationaldagsfirande vid världsarvet Falu Gruva. Arrangemanget har fått fin uppmärksamhet i lokala medier som lyft fram det kulturhistoriska fordonsarvet och Motorhistoriska Dagen. Juryn för 2011 års tävling Kultur på väg har bestått av från Motorhistoriska Riksförbundet Jan Tägt, Peter Edqvist, Per-Börje Elg och Carl Zeidlitz, Torsten Nilsson från Arbetets Museum samt från tidningen Nostalgia redaktör Göran Ambell och Publisher Stig Sjöberg.

Vakna Östersund! Gör om, gör rätt - rädda de jämtländska bussarna innan det är försent!

[2012-02-14 16:19] Är det lokala motorhistoriska kulturarvet mindre värt än till exempel Överhogdalsbonaden, jämtlandsskåp, storsjöodjursfällor eller fängelsedörrar? I december 2011 beslutade Kultur- och Fritidsnämnden i Östersunds kommun att sälja ut kommunens unika lokala fordonshistoria i form sex stycken veteranbussar. Bussar som samtliga gått i trafik i eller med anknytning till Östersund. Bussarna berättar historien om den svenska busstrafikens utveckling från 1920-talet fram till idag. Östersund var för övrigt en av de första orterna i landet med busstrafik under de första åren på 1900-talet och så även när det gäller trafik efter fastställd tidtabell. Bussarna utgör ett väl dokumenterat och projekterat kulturarv vars överlevnad står att finna i dåvarande JämtlandsBuss AB:s 70 års jubileum för 20 år sedan. I slutet på 1990-talet, när bolaget avvecklades, övergick bussarna i kommunal ägo. Då togs beslut som innebar att Jemtlands Veteranbilklubb framöver kom att disponera och förvalta bussarna. Många har i närtid följt turerna kring Saabs bilmuseum i Trollhättan och delar glädjen med Trollhättans Stad som kämpat för att behålla museet och därmed kulturarvet intakt. I september 2011 fick Helsingborgstrafikens museiförening utmärkelsen till minne av Gisela och Oscar Trapp för berömliga insatser för kulturarvet i Helsingborg. Föreningen bildades 1991 för att ta tillvara och vårda utrustning och fordon från lokaltrafiken i Helsingborg. Kommittén för Gisela och Oscar Trapps utmärkelse består av kulturnämndens ordförande, kulturnämndens vice ordförande, kulturchefen, ordföranden i Helsingborgs museiförening, samt ordföranden i Helsingborgs stads historikkommitté. Så lika men ändå olika. Det är därför med bestörtning som vi ser Östersunds kommun besluta om att slå i spillror den tidigare logiska lösningen och därmed förvaltandet av kulturarvet i symbios på lokal nivå mellan samhället, näringsliv och ideella organisationer i Östersund. Att Statens maritima museer så sent som i juni år 2007 K-märkte Storsjöns stolthet S/S Thomée som ett kulturhistoriskt värdefullt fartyg borde lokalt leda till eftertanke. Bussarna utgör tillsammans med fartyget en viktig del i Östersunds utveckling som samhälle. Kulturarvet består av minnen, mänskliga erfarenheter och landvinningar. Kulturarvet handlar om hur vi människor levt våra liv. Kulturarvet berättar för oss om hur samhället har utvecklats. Det är just så det förhåller sig med de historiska bussarna i Östersund. Hur många ortsbor och tillresta kan genom bussarnas existens förmedla en historia. En historia väl värd att bevara och förvalta för framtida generationer. Är det lokala motorhistoriska kulturarvet mindre värt än till exempel Överhogdalsbonaden, jämtlandsskåp, storsjöodjursfällor eller fängelsedörrar? Vi uppmanar nu ansvariga i Östersunds kommun att besinna sig och att säkerställa att bussarna förblir i Östersund i Jämtland där de hör hemma. Lösningen kan varken vara komplicerad, besvärande, i strid med gällande lagar eller ekonomiskt betungande. Gör helt enkelt om och ta det enda rätta beslutet. Därigenom kommer man i Östersund fortsatt levandegöra en viktig del av det lokala kulturhistoriska arvet genom att bussarna förblir publikt tillgänglig i sin rätta miljö – på väg genom bygden till glädje för alla. 14 februari 2012 Peter Edqvist Ordförande Motorhistoriska Riksförbundet Jan Tägt Generalsekreterare Motorhistoriska Riksförbundet Björn Forslund Ordförande Svenska Omnibusföreningen Karl-Erik Bäckwall Ordförande Mittsveriges Bussbranschförening Styrelsesuppleant Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) Henrik Zipsane Landsantikvarie Jamtli Torsten Nilsson 1:e intendent Arbetets museum Matts Ramberg Avdelningschef Samlingsavdelningen Tekniska museet Gert Ekström Intendent emeritus Per Dahl Arkivchef Nordiska museet

Träffa MHRF på Elmia i påsk

[2012-02-13 10:11] 6-9 april går Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Elmia-mässan i påsk! Årets tema i C-hallen är svenska tävlingsfordon som kommer att exponeras i två särskilda montrar. Utöver dessa kommer det att finnas motorhistorisk kultur i kubik då Motorhistoriska Riksförbundets målsättning på Elmia-mässan – även i år – är att: Fylla C-hallen med MHRF-klubbarnas erbjudanden och historiska fordon Bjuda publiken på något som de vanligtvis inte möter i Sverige Skapa en mötesplats för hantverk inom den fordonshistoriska rörelsen Motorhistoriska Riksförbundet, liksom våra anslutna klubbar som ställer ut, hälsar besökare varmt välkomna till oss i hall C! Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Svenska Bussbranschens historia på nätet

[2012-02-08 08:51] Svenska Bussbranschen har i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria tagit fram en webbsida om bussbranschens historia. Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, bildades 1994 genom en sammanslagning av Svenska Busstrafikförbundet och operatörerna i Svensk Kollektivtrafik (SLTF). Vad man skulle göra med värdefullt historiskt material som fanns samlat var det ingen som tänkte på just då, men efter en tid blev det Spårvägsmuseet som tog sig an de lådor som packats. Här blev de dock stående i källaren tills den dag då museet skulle flytta. När man samtidigt upptäckte en vattenläcka i lokalen ombads BR hämta materialet. En grupp tidigare företagsledare och tjänstemän hade vid denna tid bildat föreningen Persontrafikens veteraner, PTV, och dessa uppmanade nu BR att spara det värdefulla arkivet. PTV och BR sköts båda till medel och BR gav uppdrag åt Centrum för Näringslivshistoria att förteckna materialet, men även att skapa innehåll för en webbsida om bussbranschens historia. Via Transportgruppens hemsida kan du läsa om kollektivtrafik, bussturism och skolskjutsar, men även om exempelvis högertrafikomläggningen och självklart också om bussarnas utförande och utrustning. Det är en sida som i populärvetenskaplig form ger en intressant överblick av bussbranschens historia. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Lyckad första ordförandekonferens

[2012-02-03 12:05] Sista helgen i januari höll Motorhistoriska Riksförbundet årets första ordförandekonferens. Helgen 28-29 januari genomfördes den första av tre planerade ordförandekonferenser i MHRF:s regi. Representanter för ett tjugotal klubbar reste till Hallsberg för ett dygn med presentationer, diskussioner och trevlig samvaro. Dessa konferenser ska vara ett komplement till förbundsstämman där man kan utbyta erfarenheter och få information om hur MHRF arbetar och vilka prioriteringar som finns i dagsläget. Nyheter och diskussion kring MHRF-försäkringen får naturligtvis också mycket utrymme. Under konferensen presenterade MHRF:s ordförande Peter Edqvist det omfattande arbete som sker med information till politiker och myndigheter samt påverkansarbete för att skapa ett bra regelverk för oss som håller på med historiska fordon. I detta arbete ingår också att tydliggöra att vi utför en kulturgärning. Målet är att historiska fordon ska accepteras som kulturarv, på samma sätt som exempelvis ångbåtar eller tåg, och beaktas som sådant när man skapar regelverk som påverkar dessa fordons möjligheter att bevaras och framföras på morgondagens vägar. MHRF-försäkringen diskuterades flitigt och MHRF presenterade nyheter, fakta och statistik samt ett utkast till digital ansökan som beräknas lanseras under året. Ett grupparbete kring försäkringen genomfördes, där det tydligt framkom att MHRF-försäkringen är både prisvärd och har ett gott rykte. Även återväxtproblematiken och vad man kan göra för att locka nya och yngre medlemmar till klubbarna diskuterades. Att bredda klubbarna, både vad gäller verksamhet och vilka fordon som accepteras, och att hitta nya samarbetsformer är metoder som föreslogs. – Att hemsida och sociala medier är viktiga kanaler för att nå ut anses givet, men det är inte alltid tids- och kunskapsmässigt möjligt att genomföra sådana insatser, sammanfattar Peter Edqvist. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Framsynt kulturgärning räddade Saab bilmuseum

[2012-01-27 10:27] I januari 2012 riskerade Saabs unika fordonsmuseum att skingras för att spridas över världen. Motorhistoriska Riksförbundet gläds idag tillsammans med alla dem som verkat för att samlingen nu kommer att bli kvar i Trollhättan där den hör hemma.Saab bilmuseums samling utgör som helhet essensen av svensk industri-, teknik-, design-, arbetslivs-, och fordonshistoria med globalt erkännande. Tack Trollhättans kommun, tack Saab AB, tack Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond, tack Västra Götalandsregionen! Tack också till alla privatpersoner, föreningar, tjänstemän, lokal-, och riksdagspolitiker som ambitiöst verkat för att säkerställa att historien bevaras intakt för dagens och kommande generationer.Vårt kulturhistoriska arv vårdas idag runt om i Sverige med stöd av stat, kommun och landsting. Bevarandet av kulturarvet sker emellanåt i regi av dessa men desto vanligare är att föreningar, stiftelser eller enskilda står för dessa insatser. Det kan t ex gälla byggnader, naturområden, litteratur och konst. Varför det ännu idag inte är en självklarhet gällande landsvägsfordon fortsätter att förvåna. Att Trollhättans kommun känner stolthet över kulturarvet efter Saab och att även Västra Götalandsregionen långsiktigt engagerar sig är särskilt glädjande. ”Turerna runt Saabmuseet är en nationell väckarklocka för alla de som har det yttersta ansvaret för bevarandet av det fordonshistoriska kulturarvet. Det är dock inte för sent att agera. Runt om i landet finns fler unika samlingar av såväl fordon, dokument, vägar och byggnader med koppling till det fordonshistoriska kulturarvet väl värda att bevara för framtiden”, säger Peter Edqvist ordförande i Motorhistoriska Riksförbundet. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Ny kanslisekreterare på MHRF

[2012-01-26 11:28] Den 18 januari började Malin Blomquist som ny kanslisekreterare på MHRF. Just nu pågår arbetet för fullt med att sätta in Malin i alla rutiner och de projekt som vi har framför oss. Malin Blomquist kommer från Jönköping, men sina studier förlade hon till Norrköping där hon pluggade kultur och media. Via utbildningen och sommarjobb på Husqvarna Fabriksmuseum blev hon intresserad av industrisamhällets kulturarv vilket ledde till några projekt i samarbete med Arbetets Museum i Norrköping. Bland annat var hon medförfattare till guideboken Arbetslivsmuseer i Sverige. Därefter gick Malin vidare till en tjänst som industriarvsutvecklare på Innovatum Science Center i Trollhättan. Där jobbade hon med stöd till arbetslivsmuseer och med samordning av arbetet med bevarande och utveckling av Trollhättans fall- och slussområde. Efter några år gick sedan färden till Stockholm där hon arbetade som vd-assistent på Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund, McRF. Här var Malin inblandad i allt från registreringsstatistik till körkortsfrågor och mässan På Två Hjul.Malin efterträder Carl Zeidlitz som idag frilansar som marknadskommunikatör och skribent. Han har bland annat varit med och skrivit om den svenska bussbranschens historia på Svenska Bussbranschens Riksförbunds hemsida. Sedan Carl slutade i somras, och Malin börjat, har Göran Schüsseleder tjänstgjort som tillförordnad kanslisekreterare på deltid, då han kombinerat tjänsten med sitt ordinarie arbete som frilansande journalist och layoutare. MHRF kommer att ha glädje av både Carls och Görans tjänster även i framtiden.– Vi i styrelsen är mycket glada att Malin nu börjat hos oss på kansliet. Vi kommer att ha stor nytta både av Malins erfarenhet av myndighets- och politikerkontakter och hennes kunskaper om hur man arbetar med vårt kulturarv, säger MHRF:s ordförande Peter Edqvist. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Alla var på Classic Motors marknad i Västerås (kändes det som)!

[2011-12-01 10:30] Lördagen den 26 november var det inflyttningsfest för Classic Motors inomhusmarknad som flyttat till före detta Rocklundahallen i Västerås.– Över 5 000 besökare hittade hit till ABB Arena Nord och det känns som om vi pratade med allihop, sammanfattar Motorhistoriska Riksförbundets utsända. Sveriges största inomhusmarknad för veteranfordon, Classic Motor Marknad, har blivit ännu större. De över 5 000 besökarna välkomnades av likasinnade entusiaster från hela Sverige – och deras nostalgiladdade bilar, motorcyklar, reservdelar och massor av spännande kuriosa. I detta sammanhang var förstås Motorhistoriska Riksförbundet med, närmare bestämt i Aros Motorveteraners monter. Utöver att Lennart West och Rickard Elgán från MHRF:s styrelse samt undertecknad fyndade bland de många stånden (bilklädslar, emaljskyltar, historisk spolarvätska i originalförpackning, bakelitkrokar och , och, och… ) i samband med att vi gick runt och hälsade på utställande klubbar var det fullt upp med att svara de många nyfikna som stannade till vid MHRF:s informationsbord. Glädjande nog kände många till vårt arbete för att gårdagens fordon även ska kunna köras på morgondagens vägar genom att exempelvis ha läst vår stående informationssida i tidningen Classic Motor. Ett flertal hade exempelvis uppmärksammat att MHRF nyligen har framfört kritik till Miljödepartementet rörande en utredning från Naturvårdsverket som dragit alla bilar över en kam när det gäller omhändertagandet av uttjänta bilar. Att bruksbilar kan och ska återvinnas är alla överens om, men att allt som står avställt – komplett eller i delar – inte är skrot. Detta har till och med EU insett i Europaparlamentets och Europarådets direktiv 2000/53/EG av den 18 september 2000 om uttjänta fordon, det så kallade ELV-direktivet! Visst fanns det besökare som ondgjorde sig över att problemen med ursprungskontrollen i samband med registreringsbesiktningen ännu inte har kommit till någon lösning, men MHRF har långt ifrån gett upp när det gäller denna fråga. Eller någon annan fråga heller för den delen som möjliggör att vi alla kan fortsätta köra gårdagens fordon. Även på morgondagens vägar! Saker och ting tar helt enkelt tid; till exempel skattebefrielsen krävde 15 års kamp och ytterligare tio så att den blev rullande för fordon 30 år och äldre. MHRF-försäkringen intresserade förstås många besökare på marknaden! Bland frågorna, och svaren, fanns följande;Mitt fordon är inte i superskick utan ganska patinerat, varför har MHRF-försäkringen ingen försäkring som passar mig? Jag vill behålla den matta lacken och bucklorna för jag tycker de hör till bilens historia. – Jodå, visst har vi en sådan! Den heter rullande renovering och har ingen bortre tidsgräns och innebär att du kan bevara alla historiska avtryck på fordonet åt eftervärlden! Ett alternativ är vårt speciella avtal för fordon som ska bevaras i orenoverat skick. Dessa bedöms från fall till fall.MHRF-försäkringen gillar väl inte hot rods och kustoms? – Visst gör vi det! Vi är måna om motorhistorian och den innefattar självfallet historiska ombyggnader, närmare bestämt ifall de är utförda för minst 20 år sedan. Det sägs att MHRF-försäkringen inte försäkrar fordon värda över 150 000 kronor? – Det stämmer inte! MHRF-försäkringen är den enda entusiastförsäkringen som försäkrar fordon upp till 100 prisbasbelopp (4,3 miljoner kronor). Stämmer det att man knappt får köra sitt fordon med en MHRF-försäkringen? – Nja. Du får inte köra en meter vardagskörning, men du får köra så mycket du vill om du nöjesåker. Man måste skilja på bruksbil och, öhm, leksaksbil. Mer om MHRF-försäkringen kan du läsa här. En utmärkt jämförelse mellan olika entusiastförsäkringar finns för övrigt att läsa i tidningen Klassikers Klassikerguiden från 2011. Och mer om MHRF:s arbete genom tiderna för att vi ska kunna köra gårdagens fordon på morgondagens vägar hittar du här. Om inte annat ses vi förhoppningsvis igen på nästa Classic Motor marknad i Västerås i februari! Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli

Efter förbundsstämman: MHRF större än någonsin

[2011-10-25 16:11] Motorhistoriska Riksförbundet/MHRF höll lördagen den 15 oktober sin förbundsstämma. I dag består förbundet av 170 klubbar. Under Motorhistoriska Riksförbundets förbundsstämma valdes två nya klubbar enhälligt in av de 127 stämmodelegaterna: märkesklubben BMW Oldtimer Club Schweden och den regionala klubben Kinds Motorveteraner. MHRF har därmed vuxit ytterligare och består i dag av 170 klubbar som i sin tur representerar drygt 96 000 gammelfordonsentusiaster. – Vi hälsar dem varmt välkomna, säger MHRF:s förbundsordförande Peter Edqvist. Ju fler vi är desto starkare blir vi i vårt arbete för att kunna köra gårdagens fordon även på morgondagens vägar. Hur stort detta arbete kan vara visade sig extra tydligt under förmiddagen inför själva stämman där programpunkten Ursprungskontroll gavs extra stort utrymme; – Ursprungskontroll av historiska fordon, exempelvis i samband med en registreringsbesiktning efter en import, har i många fall blivit betydligt besvärligare och kostsammare sedan Transportstyrelsen övertog hanteringen, sammanfattar Peter Edqvist. Det har blivit många möten med myndigheten kring denna fråga det senaste året. MHRF har även diskuterat situationen med politiker i såväl trafik- som kulturutskott som visat desto större förståelse för vår kulturgärning vilket nyligen resulterat i två motioner till Riksdagen. MHRF lägger även ned ett stort arbete på trafiksäkerhet. – Även om statistiken visar att historiska fordon är inblandade i väldigt få olyckor vill vi ändå arbeta proaktivt med trafiksäkerhetsfrågor, förklarar MHRF:s förbundsordförande.  På denna förbundsstämma ägnade vi därför stort utrymme åt riskminimering när det gäller historiska motorcyklar. Förmiddagens största programpunkt Motorcyklar och trafiksäkerhet föredrogs av MHRF-klubbarna Club MC-Veteranerna (MCV), Motorcykelhistoriska Klubben (MCHK) och MC-Polisveteranerna. De senare företräddes av Bengt Svensson som till vardags jobbar med trafiksäkerhetsfrågor på Rikspolisstyrelsen. MHRF:s samarbetspartner Svenska Motorcyklister (SMC) var en självklar gäst under denna punkt där körinstruktören Sven-Erik (Chippen) Claeson delade med sig av deras arbete i frågan. Under förbundsstämman blev det för övrigt – även där enhälligt – omval av samtliga avgående styrelseledamöter varför styrelsen har samma uppställning som i fjol. Detsamma gällde revisor- och valberedningsposterna. Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli Högupplösta bilder från förbundsstämman finns att hitta här.