Jubileumsboken Kultur på väg

[2010-09-22 13:43] Jubileumsboken Kultur på väg - Den fordonshistoriska rörelsen i Sverige behandlar vårt fordonshistoriska kulturarv och ger den oinvigde läsaren en inblick i den samlade rörelsens utveckling och bredd. Här får du information om boken och hur den kan bli din! I Kultur på väg synliggörs fordonen från förr och delar av dess samtida historik, här synliggörs ägarna, här syns klubbarna och deras både sociala och kulturella betydelse för såväl medlemmarna som den breda allmänheten, här syns hantverkarna som bidrar till att hålla denna del av vårt kulturhistoriska arv levande, här syns hur fordonen påverkat utvecklingen i samhället och hur samhället påverkat och styrt utvecklingen av fordonen. Stort och smått blandas tillsammans med att några av rörelsen portalfigurer presenteras. Här återges en del av MHRF:s 40-åriga historia och många händelser under motorismens 118 år i Sverige. Boken riktar sig till den som är nyfiken på vad som dagligen pågår runt om i landet i syfte att renovera, bruka och bevara fordonstekniska konstruktioner från förr för framtiden, inte sällan i symbios med annat föreningsliv och ofta genom arrangemang som förflyttar betraktaren bakåt i tiden genom att vårt gemensamma rullande museum framförs i tidstypisk miljö och ekipering. Att skapa kunskap om den fordonshistoriska rörelsens betydelse såväl social, kulturellt som samhällsekonomiskt är av stor betydelse för att våra beslutsfattare ska förstå varför och därmed vara med och skapa rimliga förutsättningar i våra gemensamma ambitioner att bevara och kunna använda det motorhistoriska kulturarvet i framtiden. Boken Kultur på väg presenterades på förbundsstämman den 10 oktober 2009 av Jan Tägt och Peter Edqvist tillsammans med bland annat huvudförfattare Per-Börje Elg och Stig Sjöberg från Albinsson & Sjöbergs Bokförlag. Medlem i MHRF-ansluten klubb kan beställa till rabatterat pris genom tidningen Nostalgias webbsida

Gotlands landshövding delade ut pris i Kultur på väg

[2010-09-22 13:33] Tävlingen Kultur på väg, bästa arrangemang på den Motorhistoriska dagen 6 juni, togs i år hem av Gotlands Veteranbilklubb som i samarbete med flera andra föreningar på Gotland ordnade Motorhistoriska dagen på Lojsta Slott den 6 juni. Prisutdelningen kunde ske torsdagen den 8 juli, mitt under den hektiska Almedalsveckan i Visby. Landshövdingen Cecilia Schelin Seidegård och Kommunalrådet Eva Nypelius (c) delade ut diplom och pokal till klubbens ordförande Rune Larsson. Det goda samarbetet mellan Gotlands Veteranbilklubb och andra föreningar på Gotland som MCHK Gotland, SHRA och Lojsta hembygdsförening gav ett stort gensvar på ön den 6 juni. – Det goda samarbetet mellan olika kulturhistoriska föreningar och andra aktörer är något som Gotlänningar är mycket bra på, det ger fler bättre och upplevelser liksom det öppnar nya möjligheter att visa upp vårt gemensamma kulturarv, sade Landshövdingen i sitt korta tal, efter det att hon läst upp tävlingsjuryns motivering till förstapriset i Kultur på väg. Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist och generalsekreterare Jan Tägt passade på att också lyfta fram det forsknings- och dokumentationsarbete som enskilda utför för ökad kunskap om vår fordonshistoria. Till Cecilia Schelin Seidegård och Eva Nypelius överlämnade de ett exemplar var av Bengt Brolins bok Gotlands Motorcykelhistoria och MHRF:s till 40-årsjubileet utgivna verk Kultur på väg – den fordonshistoriska rörelsen i Sverige. Carl Zeidlitz, kanslisekreterare MHRF  Bild: fr.v Rune Larsson, Eva Nypelius och Cecilia Schelin Seidegård vid prisutdelningen i Visby. Foto Jan Tägt. Kontakta MHRF:s kansli för högupplöst bild fri för publicering.

MHRF möter vägtrafikregisterutredningen

[2010-09-22 13:22] Motorhistoriska Riksförbundet möter vägtrafikregisterutredningen för att ge sin syn.Motorhistoriska Riksförbundets vice ordförande Anita Karlén träffade enmansutredaren Anders Engdahl den 21 oktober 2009 tillsammans med Georg Magnusson, Carl Zeidlitz och Jan Tägt, alla från MHRF, för att lägga fram sin syn på nuvarande lag och förordning. Bakgrunden till utredningen är att Vägverket pekat på en rad problem med nuvarande lag och förordning till exempel vid direktåtkomst, sökbegrepp, samordning och rättelse av uppgifter i vägtrafikregistret. Motorhistoriska Riksförbundet fick tillfälle att utveckla det remissvar vi tillställt utredningen i början av 2009. Inlaga finns att läsa via länken här intill. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Startsida

[2010-08-26 14:49] ­