Nyhetsarkiv

Lennart West är ny försäkringshandläggare på MHRF efter årsskiftet

[2015-09-22 08:14] Lennart West på en Velocette 1947. Foto: Sven Ädel Den 11 januari börjar Lennart West som ny medarbetare på MHRF. Lennart har suttit i MHRFs styrelse sedan 2008 med nuvarande roll som förbundsekonom. Han har dessutom arbetat med försäkringen och IT-frågor. Lennart är 57 år och har varit aktiv inom det fordonshistoriska kulturarvet sedan tonåren då han köpte sin första motorcykel och gick med i Motorcykelhistoriska Klubben. Han har kört och renoverat bland annat Velocette-motorcyklar genom åren. Lennart är även intresserad av bilar och har bland annat en Buick 1931. Yrkeslivet började med civilingenjörsexamen från KTH och arbeten på Scania, AGA och de senaste 17 åren på IT-företaget CGI. "Jag ser arbetet med MHRF-försäkringen som en möjlighet att arbeta med något jag verkligen brinner för och samtidigt vara med och utveckla den rörelse som gett mig så mycket glädje genom åren", säger Lennart. "Jag hälsar Lennart hjärtligt välkommen till MHRFs kansli och ser fram emot att tillsammans med honom utveckla MHRF-försäkringen", säger MHRFs förbundsordförande Peter Edqvist. Malin Erlfeldt, kanslisekreterare MHRF

Jemtlands Veteranbilklubb mottog diplom vid höstrally

[2015-09-14 11:59] Lördagen den 12 september var det dags för diplomutdelning till Jemtlands Veteranbilklubb för Storsjörallyt som kördes på Motorhistoriska Dagen 6 juni. MHRFs ordförande Peter Edqvist åkte till Östersund. Tävlingen Kultur på väg, som är en del av Motorhistoriska Dagen, premierar och uppmärksammar arrangörer som ansträngt sig lite extra. Den jämtska klubben var en av dessa. Diplomet överlämnades av kommunstyrelsens vice ordförande Anders Edvinsson (S) till JVBKs Arne Nilsson i samband med ännu ett rally, Höstrallyt. Prisutdelningen skedde vid målgång vid Härke konstcentrum på Fröson. Peter Edqvist fick vid Höstrallyt åka med Arne Nilsson i hans Corvair Convertible av årgång 1965. Tyvärr medgav vädret öppen körning bara en kortare sträcka. Men även Höstrallyt var mycket välarrangerat och hade en tydlig koppling till en annan form av kulturyttring. Rallydeltagarna fick svara på frågor om skulpturer placerade utmed rallysträckan. Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine. Juryn bestod av Peter Edqvist, Jan Tägt och Malin Erlfeldt från Motorhistoriska Riksförbundet, samt Stig Sjöberg, Mikael Sandholm och Göran Ambell från Nostalgia Magazine. Peter Edqvist, förbundsordförande MHRF

MCHK Mälardalen mottog årets Kultur på väg-pris

[2015-09-07 13:29] Foto: Hans Blomqvist Den 5 september åkte MHRFs kanslisekreterare Malin Erlfeldt och Nostalgia Magazines chefredaktör Mikael Sandholm till Surahammar. Det var dags att dela ut första pris i arrangörstävlingen Kultur på väg, som genomfördes för sjunde året på Motorhistoriska Dagen 6 juni. Årets vinnare MCHK Mälardalen mottog priset i samband med Bruksparkens dag och det egna mopedrallyt. MCHK Mälardalen är en sektion i Motorcykelhistoriska Klubben. Sektionen driver mc-museet Gyllene Hjulet i Surahammar. Den 6 juni hade man bjudit in bröderna Don och Derek Rickman, de kända engelska motorcykeltillverkarna, med fruar Julie och Eileen. Bröderna skrev autografer och intervjuades på scen om sin karriär. För detta unika arrangemang valdes MCHK Mälardalen som årets vinnare av Kultur på väg med följande motivering: På mc-museet Gyllene Hjulet firades Motorhistoriska Dagen med ett unikt arrangemang som bjöd på levande motorcykelhistoria i form av bröderna Rickman, legendarerna från England. Ett välbesökt evenemang som osade entusiasm för Rickman Métisse i synnerhet och det fordonshistoriska kulturarvet i allmänhet. Pokal mottogs av Thord Ahlqvist och diplom av ordförande Sture Andersson. Vid prisutdelningen närvarade kommunstyrelsens ordförande Tobias Nordlander (S) som framförde kommunens gratulationer och förklarade hur viktigt mc-museet Gyllene Hjulet är för Surahammar,. Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine. Juryn bestod av Peter Edqvist, Jan Tägt och Malin Erlfeldt från Motorhistoriska Riksförbundet, samt Stig Sjöberg, Mikael Sandholm och Göran Ambell från Nostalgia Magazine.   Malin Erlfeldt, kanslisekreterare    

MHRF åter i Almedalen med riksdagspolitiker i baksätet

[2015-07-03 13:50] Motorhistoriska Riksförbundet deltog för sjunde året i rad i Almedalsveckan. Vi fanns på plats måndagen den 29 juni till och med onsdagen den 1 juli. Likaså riksdagspolitikerna varav några hamnade i baksätet. Även i år samverkade vi med Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd samt andra organisationer inom det rörliga kulturarvet, närmare bestämt Järnvägshistoriska Riksförbundet, Museibanornas Riksorganisation, Sveriges Ångbåtsförening, Sveriges Segelfartygsförening, Båthistoriska Riksförbundet, Svensk Flyghistorisk Förening samt Veteranflyggruppen EAA Sverige. Tillsammans bildar vi Transporthistoriskt Nätverk. Inom ramen för nätverket arrangerades en debatt, Laglöst kulturarv, där MHRFs förbundsordförande Peter Edqvist var moderator. I debatten deltog Lars Amréus, riksantikvarie, Riksantikvarieämbetet, Maria Ågren, generaldirektör, Transportstyrelsen, Per Olsson, statssekreterare, Kulturdepartementet och Sten Bergheden, moderat riksdagsledamot, Trafikutskottet. Läs mer under bilden till höger. Debatten kan ses här. MHRF arrangerade dagligen kl. 14.00 en ”baksätesdebatt” i ett historiskt fordon. Debatterna var korta, ca 15 minuter, och i dessa deltog riksdagspolitiker för att diskutera det fordonshistoriska kulturarvet utifrån tre olika teman.   Måndag 29 juni (ljusgrön A-Ford 1928): Stärkt bevaranderätt för historiska fordon I regleringsbrev till myndigheter och i utredningsdirektiv gällande ny lagstiftning nämns sällan eller aldrig de historiska fordonen. Därför förbises ofta de speciella omständigheter som omger dessa, vilket kan få svåra konsekvenser. När en ny lagstiftning väl är på plats så är det ofta svårt och tar lång tid att göra ändringar. MHRFs förbundsordförande Peter Edqvist frågade Jan Lindholm (MP), Per Lodenius (C) och Monica Green (S) hur man genom lagar och direktiv eller på annat sätt kan stärka skyddet för det rullande kulturarvet. Tisdag 30 juni (röd Ford 1946): Omöjliga regler stoppar historiska fordon – snaran har dragits åt ytterligare I regleringsbrev till myndigheter och i utredningsdirektiv gällande ny lagstiftning nämns sällan eller aldrig de historiska fordonen. Därför förbises ofta de speciella omständigheter som omger dessa, vilket kan få svåra konsekvenser. När en ny lagstiftning väl är på plats så är det ofta svårt och tar lång tid att göra ändringar. MHRFs förbundsordförande Peter Edqvist frågade Jan Lindholm (MP) och Teres Lindberg (S) hur man kan förenkla förvaltandet av det rullande kulturarvet. Onsdag 1 juli (mörkgrön T-Ford 1926): Historiska fordon – bra för svensk arbetsmarknad MHRF uppskattar att det finns hundratusentals historiska personbilar och motorcyklar som är i behov av löpande underhåll. Fler yrkeskunniga på historiska fordon i motorbranschens företag behövs därför. Det finns också nischföretag i Sverige som sysslar med nytillverkning av delar. Potentialen för expansion är stor vilket också skulle bidra till svensk arbetsmarknad, inte minst i glesbygd. MHRFs förbundsordförande Peter Edqvist frågade Isak From (S) och Lotta Finstorp (M) om möjligheten till utbildning och stöd till företagande på detta område. Sammanfattningsvis finns det en bred samstämmighet mellan de olika partierna när det gäller vikten av att bevara det rullande kulturarvet. Några av dem äger själva historiska fordon och känner därför till problemställningarna. Trots de goda intentionerna fick vi inga konkreta löften om åtgärder när det gäller motarbetande regler och förordningar. MHRF vill tacka Gotlands Veteranbilklubb för hjälpen med fordon och personal! Malin Erlfeldt, kanslisekreterare Samtliga bilder: Göran Schüsseleder  

MCHK Mälardalen vann årets Kultur på väg

[2015-06-12 08:56] PRESSMEDDELANDE Den 6 juni firades Motorhistoriska Dagen runt om i landet med över 100 evenemang för att uppmärksamma det fordonshistoriska kulturarvet. Fem av dessa fick besök av juryn för arrangörstävlingen Kultur på väg. Det vinnande evenemanget genomfördes på mc-museet Gyllene Hjulet i Surahammar. På mc-museet Gyllene Hjulet firades Motorhistoriska Dagen med ett unikt arrangemang som bjöd på levande motorcykelhistoria i form av bröderna Rickman, legendarerna från England. Ett välbesökt evenemang som osade entusiasm för Rickman Métisse i synnerhet och det fordonshistoriska kulturarvet i allmänhet. Så lyder motiveringen till årets bästa arrangemang på Motorhistoriska Dagen, som i år arrangerades av Motorcykelhistoriska Klubbens sektion i Mälardalen. På det egna mc-museet "Gyllene Hjulet" i Surahammar hade man till firandet bjudit in bröderna Don och Derek Rickman, kända brittiska motorcykeltillverkare, som blev intervjuade på scen och skrev autografer.   Hederspriset ”Årets Dragkrok” tilldelas Harlösa byalag för Harlösadagen, Eslövs kommun, där man visar att det fordonshistoriska kulturarvet har en självklar del i det svenska nationaldagsfirandet. ”Årets Backspegel” tilldelas Motorns Dag i Aneby, utanför Jönköping, arrangerad av Jörgen Widén och Jan Claesson. En fordonsutställning i Folkets Park där inträdet skänks till Barncancerfonden.   Diplom tilldelas Saab Bilmuseum, Svenska Saabklubben, Club Sonett Sweden och Klubb Saab Turbo för Saabfestivalen i Trollhättan/Kinnekulle Ring samt Jämtlands Veteranbilklubb för Storsjörallyt utanför Östersund.   Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine. Juryn bestod av Peter Edqvist, Jan Tägt och Malin Erlfeldt från Motorhistoriska Riksförbundet, samt Stig Sjöberg, Mikael Sandholm och Göran Ambell från Nostalgia Magazine. Under sommaren och hösten kommer vi att besöka vinnarna för att dela ut priser och diplom.   Malin Erlfeldt, kanslisekreterare

19 MHRF-klubbar firar jämnt i år

[2015-05-29 08:16] 2015 fyller dessa MHRF-anslutna klubbar jämnt. Äldst i gänget är Svenska T-Ford Klubben som firar hela 60 år. Grattis säger vi!   Classic Honda Club Sweden 20 år Classic Suzuki Club Scandinavia 20 år Club Renault 15/17 Suède 30 år Cortina Klubben 30 år DKW-MC klubben 30 år Early Firebird Club Sweden          30 år Götaströms Fordonshistoriska klubb 20 år Honda CB1100R Klubben 20 år Jaguar Enthusiasts' Club, Region Sweden 10 år Motorcykelhistoriska Klubben 50 år Motorhistoriska klubben i Skåne 50 år Motorhistoriska Sällskapet i Sverige 50 år Rolls-Royce & Bentley Club, The 10 år Sundsvalls Motorveteraner 40 år Svenska AMC/Rambler Sällskapet 30 år Svenska T-Ford Klubben 60 år Triumph TR Club Sweden 40 år Umeå Veteranbilsällskap 40 år Wexiö Motorveteraner 40 år Dessutom gratulerar vi fem klubbar som fyller 25. CampingVeteranerna Ford V8 Klubb Sverige Nordskånes Fordonsveteraner Skånska A-fordarna Svenska Volvo 140-klubben   Malin Erlfeldt, kanslisekreterare                                                     

Årets finalister i Kultur på väg utsedda

[2015-05-26 11:46] PRESSMEDDELANDE På Sveriges Nationaldag är det åter dags för Motorhistoriska Dagen och arrangörstävlingen Kultur på väg. Runt om i hela Sverige arrangeras över hundra evenemang med historiska fordon. Den 6 juni kommer tävlingsjuryn att besöka fem av dessa och får ta del av fantastiska fordonsutställningar, traktorparad, ett rally i norr, motorcykelfirande med kändisbesök och stor Saabfestival. Vinnande evenemang utses till årets Kultur på väg.   Lördagen den 6 juni, på Sveriges Nationaldag, firas åter Motorhistoriska Dagen. Runt om i landet kommer ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med alla evenemang. Fem av dessa är finalister i årets Kultur på väg-tävling.   För att synliggöra kulturarvet bjuder Motorhistoriska Riksförbundet årligen in anslutna klubbar, andra föreningar, kommersiella arrangörer, museer med flera att fira genom att arrangera exempelvis träffar, utflykter eller utställningar med historiska fordon. På så sätt skapas en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet.   – Våra 175 klubbar, bestående av över 96 000 medlemmar, står för mycket av nationaldagens extra glans genom att hålla ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag, säger Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Passa på att njuta av både vårt kulturhistoriska arv och vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition som dessa entusiaster håller vid liv!   Ett hundratal evenemang väntas arrangeras runt om i landet, varav de flesta hittas på www.mhrf.se/6juni där du även kan läsa mer om Motorhistoriska Dagen och tävlingen Kultur på väg.   Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine som utser bästa evenemang under Motorhistoriska Dagen.   Årets fem finalister:   Saab Bilmuseum tillsammans med Svenska Saabklubben, Klubb Saab Turbo och Club Sonett Sweden samt Trollhättans stad, Saab Parts och ANA Begagnade delar Saabfestivalen 2015 Festligheter i dagarna tre, 5-7 juni. Fredag och söndag är det aktiviteter kring bilmuseet i Trollhättan med bland annat föreläsningar, utställningar och bildelsmarknad. På lördagen får man möjlighet att testa sin Saab på Kinnekulle Ring. saabcarmuseum.se/event/saab-festival-2015/ Kontakt: Saab Bilmuseum, 0520-289 440   Jemtlands Veteranbilklubb Storsjörallyt Klubben firar 45 årsjubileum med Storsjörallyt som startar vid nationaldagsfirandet i Hackås kl 14 och leder till ett mål som är ovanligt laddat med teknikaliteter. Fyra klasser: Dam, personbil, tungt fordon och motorcykel. Flera priser delas ut, bland annat till den som lyckas fotografera Storsjöodjuret. www.jvbk.se/?tribe_events=storsjorallyt Kontakt: Arne Nilsson, 0707-481130   MCHK Mälardalen – Gyllene Hjulet Motorcykelhistoriska Klubbens sektion firar Motorhistoriska Dagen på sitt mc-museum Gyllene Hjulet i Surahammar. Bröderna Don och Derek Rickman hedrar museets tema Rickman Metisse med ett besök. Alla som har en Rickman-motorcykel välkomnas att ta den till Surahammar och få den signerad. www.mcmuseum.se Kontakt: Tord Ahlqvist, 070-6935879   Harlösa Byalag tillsammans med lokala aktörer Harlösadagen Stort nationaldagsfirande kl 11-16 med många inslag av historiska fordon, bland annat tema Mini och stor traktorparad. Dessutom uppträdande av Hasse ”Kvinnaböske” Andersson och tal av landshövding Margareta Pålsson. www.harlosa.nu/ Kontakt: Caj Lindblom, 0705-172355   Jörgen Widén i samarbete med Aneby Folkets Park Motorns Dag Kl 10 - 14 kan man uppleva historiska bilar, motorcyklar, mopeder, traktorer, lastbilar och tändkulemotorer i Folkets park i Aneby. Entréavgiften skänks till Barncancerfonden. www.anebyfolketspark.se/ Kontakt: Jörgen Widén, 070-5138039  

MHRF-försäkringen – marknadens ledande försäkring för historiska fordon fyller 40!

[2015-04-30 11:24] Vid Motorhistoriska Riksförbundets årsmöte den 8 februari 1975 beslutades att ”anta det från Folksam föreliggande förslaget till MHR-försäkring”. – Sedan dess har vi kunnat erbjuda marknadens ledande försäkring för historiska fordon, säger förbundets ordförande Peter Edqvist. Bakgrunden till det historiska beslutet som togs på Motorhistoriska Riksförbundets årsmöte 1975 beskrivs på ett informationsblad som kort efteråt skickades ut till de då 21 anslutna klubbarna: ”För mer än tio år sedan inledde Automobilhistoriska Klubben, Motorcykelhistoriska Klubben och Svenska T-Ford Klubben ett samarbete med Folksam när det gällde specialförsäkringar för äldre bilar och motorcyklar. De goda erfarenheterna har gjort att Folksam och Motorhistoriska Riksförbundet har kunnat utforma en gynnsam försäkring som från 1975 erbjuds medlemmarna i de klubbar som är anslutna till Riksförbundet”. – Den gynnsamma försäkringen skulle redan från start bli marknadens ledande försäkring för historiska fordon, säger MHRFs ordförande Peter Edqvist. Redan första året tecknades 984 försäkringar genom de då 21 anslutna klubbarna, i dag har vi över 37 000 tecknade – och 175 anslutna klubbar! Att vara medlem i en MHRF-ansluten klubb är nämligen en av grundförutsättningarna för att kunna ansöka om en MHRF-försäkring. Är man inte det finns två alternativ: bli medlem i en MHRF-ansluten klubb få sin befintliga klubb att ansluta sig till MHRF En annan grundförutsättning är att man inte kör någon brukskörning. – Det är klart att man kan – och ska – visa upp ögonstenen för arbetskamraterna ibland, men fordonet ska annars bara användas till nöjeskörning. På fritiden, förtydligar Edqvist. Och då är det fria mil.   Från att från början bara erbjuda fordon i originalskick en MHRF-försäkring välkomnar MHRF i dag alla fordon som är 20 år och äldre. Oavsett skick och stuk. – Utöver den egna plånboken gynnas klubben man är medlem i, sammanfattar MHRFs ordförande Peter Edqvist. Även den fordonshistoriska rörelsen gynnas tack vare MHRFs arbete som sammanfattas: För gårdagens fordon på morgondagens vägar.    

Förvaring, identitetsmärkning och bränsle - tre viktiga nyheter på fordonsområdet

[2015-04-15 10:28] MHRFs guide för förvaring av historiska fordon   MHRF vill självklart att den som äger ett historiskt fordon förvarar det på ett bra sätt. MHRF anser det också angeläget att den som äger ett restaurerings-, renoverings- eller reparationsobjekt förvarar det på ett bra sätt så att det inte kommer till skada eller förstörs. Samma gäller för reservdelar och reservdelsfordon som kan komma till användning för restaurering, renovering och reparation av ett historiskt fordon. Förvaras allt detta på ett bra sätt är det enligt vår uppfattning inte någon risk att, efter rättslig prövning, bli tvingad att forsla bort något eller att lämna en bil till en bilskrotare.   MHRF har gjort en sammanställning av de bestämmelser i miljöbalken, plan- och bygglagen och lagen om flyttning av fordon som vi uppfattar är aktuella när det gäller uppställning av historiska fordon, skrotning m.m. Vi tar också upp bestämmelser i några av de förordningar som regeringen utfärdat med stöd av de nämnda lagarna. Vi redogör kortfattat för några av de rättsfall som vi har hittat och avslutar med våra kommentarer och råd. Läs mer här   Kontrollbesiktning/krav på identitetsnummer inslaget på fordonet Från och med 1 juli 2014 har besiktningsföretagen skärpt kontrollen av identifieringsmärkning på fordon som ska ha sådan märkning inslagen enligt föreskrifterna. Avsaknad av inslagen identifieringsmärkning kan innebära att fordonet ännu en gång föreläggs om registreringsbesiktning. Om besiktningsföretaget inte säkert kan identifiera fordonet, t ex om märkningen är skadad, saknas eller helt enkelt inte kan hittas, ska fordonet föreläggas om registreringsbesiktning. Kan fordonet ändå säkert identifieras kan fordonet ändå godkännas. I båda fallen ska korrekt märkning nu slås in i fordonet enligt besiktningsföretagen. Läs mer här   Bränsle diesel RME MHRFs erfarenhet är att dieseldrivna historiska fordon drabbas av tillväxt av mikroorganismer på grund av biobränslet. Frågan återkommer frekvent från våra systerorganisationer och medlemmar inom den fordonshistoriska rörelsen. Problemet har även uppmärksammats nationellt och internationellt i motorpress. Igensatta pumpar och filter är vanligt förekommande problem som en följd av biobränsle. Ett annat är den svarta tjocka beläggning som uppstår när bakterierna dör och att vätesulfid bildas när syretillgången minskar för bakterierna vilket kan leda till kraftig korrosion i bränslesystemet.   För ägaren innebär tillväxten ett omfattande och kostsamt saneringsarbete som endast kan undvikas genom val av rätt diesel för fordonet. MHRF har därför i ett remissvar till Transportstyrelsen (2015-01-30) föreslagit att det är av särskild vikt att föreskriften även innehåller tydliga allmänna råd i likhet med dem som finns för bensin med etanolinblandning. Läs mer här Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Engelskt och långfärd med Saab lockade besökare på Elmia 2015

[2015-04-08 11:21] En del av C-hallen samt delar av MHRFs personal tillsammans med Gunnar "Barret" Skog och hans Saab, fotograf: Morgan Gustafsson. Engelska parken, Volvo 240 och Götaströms monter, foto: MHRF. 76 310 personer besökte årets Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping under påskhelgen. I Nostalgiahallen, hall C, var temat Engelska parken. För femte året i rad fanns MHRF på plats som en av arrangörerna tillsammans med Nostalgia Magazine.   Det engelska temat märktes omedelbart i form av en klassisk röd dubbeldäckare alldeles innanför entrén. Runt om i hallen fanns sedan olika temamontrar med bland annat Minis, MG och gröna Jaguarer, men också sällsynta modeller som exempelvis en AC Greyhound och en Armstrong Siddeley. Dessutom flera engelska motorcyklar. I Verktygsbodens monter kunde man följa färdigställandet av en MGB GT från 1973. I år passade man också på att fira Volvo 240:s 40-årsjubileum med en egen monter. För varje år som går upplever MHRF att Nostalgihallen blir allt mer populär och lockar nya besökare. MHRFs egen monter var uppbyggd som en mötesplats i mitten av C-hallen. Här kunde besökarna prata med MHRFs representanter och slå sig ner för en fika. Montern innehöll flera publikmagneter. På temat Mods vs Rockers visades en Lambretta SX Special från 1969 bredvid en Volocette 1959. Extremt populär hos publiken var Gunnar ”Barret” Skogs Saab 96 2-takt som utsågs till Årets Klassiker av tidningen Klassikers läsare. Bilen är en kopia av Erik Carlsson på taket och Gunnar Palms vinnarbil i Monte Carlo 1963. Tillsammans med vännen Fredrik Bergström körde ”Barret” 450 mil till Monte Carlo för att posta ett vykort till Carlsson på taket. Hur många gånger de fick berätta sin historia på Elmia vet vi inte, men roligt hade de. ”Barret” berättar att han fick möta fascinerade besökare i alla åldrar som knappt kunde tro på det de fick se och höra. Läs mer om resan till Monte Carlo här.   Flera av MHRF:s medlemsklubbar var representerade i hallen: Svenska Morris & Wolseley Klubben, Classic Mustang Club Sweden, Club MC-veteranerna Sverige med Falbygdens MVC, Svenska Volvo Amazonklubben, Svenska Volvo 140-klubben (som fick hela 115 nya medlemmar!) och Götaströms Fordonshistoriska Klubb.   På annandagen var det traditionsenligt prisutdelning i olika kategorier och C-hallen premierades enligt följande:   Bästa bil 1) Ford Lotus Cortina 1966, Fredrik Meek, Norge 2) MG SA Tickford 1936, Per Svengren, Halmstad 3) Ford Anglia 1962, Bengt Mårtensson, Kristianstad   Bästa mc BSA Gold Star Daytona 1954, Jan-Erik Karlsson, Tidaholm Bästa brittiska framförande MGC Roadster PHD 1968, Kenth Olsson, Hovmantorp   Bästa klubbmonter Götaströms Fordonshistoriska Klubb   Malin Erlfeldt, kanslisekreterare MHRF
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?