Hem

Fordonshistoriska rörelsen välkomnar Transportstyrelsens besiktningsförslag


Motorhistoriska Riksförbundet välkomnar Transportstyrelsens förslag till nya besiktningsregler;
– Förslaget visar på ett välförtjänt förtroende gentemot alla fordonsentusiaster som förvaltar det rullande kulturarvet, säger förbundets generalsekreterare Jan Tägt.


Flera års arbete av Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) och andra organisationer, framförallt SMC och FIVA, har resulterat i ett förslag som Transportstyrelsen nu skickat till EU för att se om det uppfyller kraven i EU-direktivet. Om det gör det kan de nya besiktningsreglerna gälla redan från och med den 20 maj 2018.


Mycket har hänt på vägen sedan EU-kommissionens ursprungliga förslag från 2012 i vilket alla mopeder skulle besiktigas och bara äldre fordon, som var i absolut originalskick, kunde behandlas enligt nationella regler. Flera års uppvaktande från MHRF ledde till det nu aktuella förslaget: bilar och lastbilar äldre än 50 år, och mc äldre än 40, behöver inte besiktigas. Enkla och tydliga regler anser MHRF. Likaså att det är rätt väg att gå.

– Transportstyrelsens förslag är baserat på fakta, säger Jan Tägt, MHRFs generalsekreterare och sakkunnige. Olycksstatistiken visar att äldre bilar och motorcyklar är inblandade i ytterst få olyckor.

Anledningen enligt Jan Tägt är att historiska fordon körs lite, mest under soliga sommardagar, och att de allra flesta är välskötta av kunniga ägare som förvaltar ett kulturarv. Även MHRFs egen olycksstatistik från den egna försäkringsverksamheten stödjer Transportstyrelsens syn: tekniska fel orsakar ytterst få olyckor.

Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Läs mer om:

  • Turerna
    (Besiktningspaketet: Tre remissvar från MHRF om införandet av EU-direktiv)

     
  • Statistiken
    (Bilaga till besiktningspaketet)
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?