MHRF-försäkringen
Lista medlemsklubbar - Blekinge län Lista medlemsklubbar - Dalarnas län Lista medlemsklubbar - Gotlands län Lista medlemsklubbar - Gävleborgs län Lista medlemsklubbar - Hallands län Lista medlemsklubbar - Jämtlands län Lista medlemsklubbar - Jönköpings län Lista medlemsklubbar - Kalmar län Lista medlemsklubbar - Kalmar län Lista medlemsklubbar - Kronobergs län Lista medlemsklubbar - Norrbottens län Lista medlemsklubbar - Skåne län Lista medlemsklubbar - Stockholms län Lista medlemsklubbar - Södermanlands län Lista medlemsklubbar - Uppsala län Lista medlemsklubbar - Värmlands län Lista medlemsklubbar - Västerbottens län Lista medlemsklubbar - Västernorrlands län Lista medlemsklubbar - Västmanlands län Lista medlemsklubbar - Västra Götalands län Lista medlemsklubbar - Örebro län Lista medlemsklubbar - Östergötlands län
För gårdagens fordon på morgondagens vägar
Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan brukas, bevaras och utvecklas.

Den rullande kulturrörelsen växer

[2018-10-24 16:06] I helgen hade Motorhistoriska Riksförbundet sin 49e stämma. Den fordonshistoriska rörelsen har växt till 179 klubbar som tillsammans representerar över 100 000 medlemmar. – Jag ser fram emot att träffa medlemsklubbarna! säger förbundets nyvalde ordförande Kurt Sjöberg. Tillsammans ska vi säkerställa det rullande kulturarvets framtid. Lördagen den 20 oktober höll Motorhistoriska Riksförbundet sin årsstämma på Renströmmen i Norrköping. 82 klubbar var representerade när bland annat två nya medlemsklubbar enhälligt valdes in: den regionala klubben Kils Motorveteraner med över 100 medlemmar och märkesklubben Trans Am Club of Sweden med närmare 300. MHRF består i dag av 179 klubbar som i sin tur representerar 101 701 medlemmar. – Jag ser inte bara fram emot alla konstruktiva samtal med myndigheter och uppvaktningar av politiker, utan även att få lära känna medlemsklubbarna, säger Kurt Sjöberg, nyvald förbundsordförande. Klubbarna och deras medlemmar är ju rörelsens nav och MHRF spelar därför en viktig roll när det gäller att säkerställa det rullande kulturarvets framtid! Kurt Sjöberg nominerades av valberedningen på grund av sin breda erfarenhet från folkrörelseverksamhet och styrelsearbete. Myndighetskontakter har varit en naturlig del av hans arbetsuppgifter. Kurt Sjöberg är jurist och bland annat arbetat som förbundsjurist vid en arbetsgivarorganisation och som personaldirektör vid Riksbyggen. Efter pensioneringen har Kurt Sjöberg arbetat som arbetsrättslig konsult. Sedan 2015 är han ordförande i Automobilhistoriska Klubben, en av klubbarna som grundade MHRF 1969. Avgående ordförande Peter Edqvist är glad över sin efterträdare; – Kurts erfarenheter kommer att vara ett utmärkt komplement till dagens redan välrustade organisation. Och det kommer att krävas då MHRFs uppdrag, för gårdagens fordon på morgondagens vägar, är ständigt aktuellt. Bland MHRFs insatser som den fordonshistoriska rörelsen kunnat glädjas åt på senare tid är de nya besiktningsreglerna för historiska fordon. Såväl avgående som nytillträdd ordförande är överens om att det inte finns tid att fira då nya utmaningar väntar. Ett är förbudet mot spontanträffar tack vare Transportstyrelsens föreskrifter gällande uppvisning på väg som trädde i kraft denna månad. Ett annat är miljözonerna som blivit högaktuella i Stockholm efter valet. Nu när Kurt Sjöberg tagit över de svenska utmaningarna kan Peter Edqvist koncentrera sig på de globala i egenskap av senior vice president för FIVA, den internationella paraplyorganisationen för den fordonshistoriska rörelsen. Styrelsen är i övrigt den samma från föregående år. Utöver själva stämman presenterade MHRFs styrelse och kansli aktuella frågor och informerade bland annat om MHRF-försäkringen, kontakter med myndigheter och politiker, Svenskt Motorhistoriskt Arkiv och Motorhistoriska Dagen. Det fanns även utrymme för delegaterna att ställa frågor till förbundsstyrelsen.   Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar delade traditionsenligt ut sitt årliga pris i samband med MHRFs stämma. Årets mottagare med tillhörande motivering: Tommy Bäckström som genom Trafik-Nostalgiska förlaget publicerat hundratals böcker inom teknikhistoriska området.   Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Kommer vårt kulturarv rulla även efter valet?

[2018-09-02 00:51] Motorhistoriska Riksförbundets traditionella baksätesdebatter i Almedalen byttes i år ut mot baksätesintervjuer, ett för varje riksdagsparti. Temat: Det rullande kulturarvet. Varje partis talesperson har själv valt arena, datum och tidpunkt för sin baksätesintervju. Motorhistoriska Riksförbundet har därför åkt land och rike runt, långt bortom riksdagen i Stockholm och Almedalen på Gotland. Faktiskt ända bort till Pajala. Gemensamt för alla intervjuer är avspända miljöer med kulturarvsanknytning, ofta rullande. Och att alla partier ansåg att det rullande kulturarvet ska brukas, bevaras och utvecklas. – Faktum är att det är helt enligt UNESCOs målsättning, säger MHRFs ordförande Peter Edqvist. Vackra ord är en sak. Handling en annan. Vad som sas – och till och med lovades – finns att se på MHRFs hemsida: mhrf.se/valet_2018. – Vi får hoppas att partiernas omtankar och engagemang gör så att vårt kulturarv fortsätter att rulla långt efter valet, säger Peter Edqvist som passar på att påminna om att det inte bara ligger i politikernas händer, utan även i fordonsentusiasternas. För även om de historiska fordonen utför mindre än 0,1 procent av vägtrafikarbetet i Sverige är det viktigt att ägarna håller dem i mycket gott skick så att miljöpåverkan minimeras. Underhålls fordonen på ett korrekt sätt säkerställs även att de bevaras till kommande generationer på framtidens vägar. – Förutsatt att politikerna håller vad de lovat, avslutar MHRFs ordförande. Pressmeddelande 2/9 2018

Historiska tungviktare får internationell uppmärksamhet

[2018-11-06 16:12] MHRF-ansluten klubbs evenemang för historiska kommersiella fordon och nyttofordon uppmärksammas långt utanför Sveriges gränser. Tunga Rallyt Åkarsvängen arrangeras av MHRF-anslutna MHS, Motorhistoriska Sällskapet i Sverige, i samarbete med Scania Sverige AB. Det välbesökta rallyt – inte minst när det gäller antalet deltagande fordon (156!) – gick av stapeln lördagen den 15 september och uppmärksammades av FIVA i samband med att FIVA Utilitarian Commission hade sitt möte i Sverige. Ledamöterna, vars uppgift är att bevaka omvärldshändelser ur historiska nyttofordons perspektiv, uppskattade förstås stort att de fick åka med fordonen i rallyt. Starten gick från Scania Finans AB på Verkstadsgatan i Södertälje och målgången var vid Scanias huvudkontor i Södertälje. Rallyvägen gick i huvudsak på Södertörn. MHS är en av landets största klubbar för äldre fordon. Klubben bildades 1965 och var med och grundade MHRF 1969. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

VABIS 1903 i världens äldsta evenemang för historiska fordon – ett unikt samarbete

[2018-10-22 10:08] Uppdatering 2018.11.05: VABIS 1903 nådde sitt mål, fullföljde London-Brighton Run (läs mer på Facebook). Söndag 4 november körs loppet London–Brighton Run, ett anrikt uppvisningslopp där VABIS 1903 som konstruerats i Surahammar, kommer att delta. En unik händelse som stöds av bland annat Svenska ambassaden i London och Scania.   VABIS 1903 var den tredje bil som konstruerades av Surahammars Bruk. Den färdigställdes på dotterföretaget Vagnsaktiebolaget i Södertälje och försågs med en kaross byggd i Paris. Bilen ägs av Surahammars kommun som 2015 beslöt att låna ut den till MHRFs medlemsklubb Aros motorveteraner för att de skulle göra den körklar igen efter att den stått på museum i många år. Aros motorveteraner har tidigare bland annat renoverat klubbens ellastbil, som ASEA serieproducerade under andra världskriget.   VABIS 1903 är numera körklar och fungerar förmodligen bättre än då den var ny, detta efter omvårdnad av pensionerade ingenjörer och tekniker. Den har också testats på olika evenemang i Sverige under 2017 och 2018. Lokaltidningen Västmanlands läns tidning har också uppmärksammat arbetet och evenemangen flera gånger. Nu är det dags för eldprovet, London - Brighton Run söndagen den 4 november!    Sträckan kördes första gången 1896 för att fira att lagen, som krävde att motorfordon måste ha en man med röd flagga gående framför och max hastighet på 4 km/h, upphört.  1927 återuppstod evenemanget, öppet för fordon tillverkade till och med 1904. Körsträckan från Hyde Park i London till Madeira drive i Brighton är 87 km. Av de 450 deltagande fordonen har 100 valts ut att ställas ut på Regent Street under lördagen, däribland VABIS 1903.   VABIS 1903 kommer att köras av Bo Söderberg från Aros motorveteraner. Ett team av medhjälpare och åskådare från Aros motorveteraner är också med på resan. Tobias Nordlander, ordförande i Surahammars kommunstyrelse, kommer tillsammans med kommunikatören Christian Hidalgo att också delta. Christian har skapat Facebook sidan VABIS-Surahammar där äventyret kan följas.   Svenska ambassaden i London hjälper till med parkering på ambassaden mellan lördag och söndag. Dessutom hjälper Scania, en av världens ledande buss och lastbilstillverkare, till med busstransport London-Brighton-London för de medföljande. VABIS fusionerades 1911 med Scania i Malmö, företagsnamnet var Scania-Vabis 1911 till 1969, då det byttes till SAAB-Scania, numera bara Scania.   Surahammars bruk ägs numera av indiska Tata Steel som har bidragit till resa och transporter. Företaget är åter leverantör till bilindustrin. Produkten tunn elektroplåt, som tillverkas i Surahammar, används i motorer till el- och elhybridbilar.   Lennart West, MHRF kansli (även foto)

Var med och uppmärksamma ”Varg-Olle”!

[2018-10-12 13:33] En film om Olle Nygren, mer känd som Varg-Olle, är under produktion och är planerad att visas i SVT hösten 2019. Projektet kräver ytterligare finansiering och du kan vara med och bidra. Olle Nygren är född på Södermalm i Stockholm och började tävla med motorcykel 1946 i motocross. Han är framförallt känd som speedwayförare och började köra för Norrköpingsklubben Vargarna 1948 som han var trogen fram till 1979 utom några år på 1950-talet. Därav Varg-Olle. Under åren 1951–1976 körde han också för ett antal engelska klubbar och 1954 tog han VM brons på Wembley, Sveriges första VM medalj i speedway. Sedan 1960-talet är Olle Nygren bosatt i England där han i många år även drev en speedwayskola. Varg-Olles storhet är inte antalet medaljer, utan bredden och längden på hans karriär. Han tävlade i roadracing med flera placeringar på Hedemora TT under 1950-talet, en tid då tävlingarna var stora folkfester. Olle Nygren tävlade även i motocross, enduro och bilracing. I modern tid har han deltagit i uppvisningar på den gamla TT-banan i Hedemora och andra ställen på lånade AJS- och Matchless-maskiner lika de som han körde vid tiden. Han har också hållit en mängd föredrag för motorcykelklubbar, inte minst bland de MHRF-anslutna, om sitt liv. Varg-Olle släpper aldrig kontakten med den sport som präglat hela hans liv. Det enda riktiga ”jobb” han haft. Eller för att citera en av hans före detta fruar: ”Olle är bra på att köra motorcykel.  Att leva med honom är omöjligt”. Och ja, Varg-Olle kör fortfarande motorcykel. Vill du se filmen om ”Varg-Olle? Olle Nygren är en levande legend även långt utanför Sveriges gränser, något som Owe Eriksson på Screen Air Television vill visa i dokumentären Varg-Olle – en lirare på två hjul. Filmen ska enligt planerna premiärvisas i SVT under slutet av 2019, troligen i anslutning till Olle Nygrens 90-årsdag. Inspelningarna har satt igång under senvåren och sommaren 2018, men för att kunna komma vidare och fullfölja projektet ber produktionsbolaget Screen Air Television AB om hjälp med finansieringen. Då MHRFs styrelse vill att så många som möjligt får ta del av denna fantastiska motorhistoria har vi tagit beslut om att sprida information om Owe Erikssons filmprojekt via MHRFs kanaler för att på så sätt hjälpa till med finansieringen. Nämnas kan i sammanhanget att Sveriges Television köper visningsrätten till dokumentären och betalar därmed endast en mindre del av produktionskostnaderna. All information om hur du kan bidra till att filmen om "Varg-Olle" blir av hittar du i spalten till höger.  Göran Flank styrelseledamot MHRF

Nordiskt-baltiskt möte 2018

[2018-10-07 11:31] MHRF var värd för årets nordiskbaltiska möte. Årets möte för de nordiska och baltiska ländernas förbund hölls den 28-30 september i Eskilstuna på Bolinder-Munktells gamla fabrikslokaler. Värd var Motorhistoriska Riksförbundet. Deltagarna kom denna gång från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Litauen. På agendan fanns saker som är gemensamma för länderna och där man kan lära av varandra. Alla fick berätta om de viktigaste händelserna sedan förra årets möte. Utmaningarna för historiska fordon skiljer sig beroende på respektive lands lagstiftning, de viktigaste gemensamma berörde skatter, miljözoner, bränsle och försäkringar för historiska fordon. När det gäller försäkringar konstaterades att MHRF erbjuder den bästa! Att välkomna nya medlemmar till klubbar och få ungdomar att intressera sig över fordonen var ett av mötets diskussionsämnen. Genom MHRFs ordförande Peter Edqvist, som även är senior vice president för FIVA, fick delegaterna inblick i FIVAs arbete. Budskapet löd; via FIVA- och EU-kontakterna har vi möjlighet att påverka framtida beslut och lagstiftning, men då måste vi vara förberedda och agera tillsammans. Edqvist berättade även om FIVAs nya kontor som numera finns i Turin i Italien 2019-års jubilarerna, norska LMK som firar 40 år och MHRF som firar 50, berättade om det planerade firandet i respektive land. I MHRFs fall kommer det i korthet att firas under hela året, men som mest i samband med Motorhistoriska Dagen den 6 juni. Timo Vuortio förbundssekreterare MHRF (även ledamot i FIVA Utilitarian Commission)  

Stolt arrangörspar mottog årets Kultur på väg-pris

[2018-10-05 13:43] Paret bakom Nostalgiafton i Vadstena vann arrangörstävlingen Kultur på väg i samband med årets firande av Motorhistoriska Dagen. På kvällen den 3 oktober delades förstapriset ut i arrangörstävlingen Kultur på väg. Av de fem finalisterna, som alla tävlade om det bästa arrangemanget på Motorhistoriska Dagen den 6 juni, var det Nostalgiafton i Vadstena på Hotell Slottsgården som juryn ansåg hade det bästa och mest publikdragande arrangemanget (juryns motivering finns att läsa härintill). Det stolta arrangörsparet, Kicki och Leif Roxvret, tog emot diplom och pokal inför ett 60-tal inbjudna gäster. Prisutdelare var Henrik Hendeby, tf kommundirektör i Vadstena, med assistans av Maria Jönsson, kommunens kulturstrateg. Efter prisutdelningen bjöds samtliga gäster på en korvbuffé som smakade utmärkt. Arrangörstävlingen Kultur på väg anordnas av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine (FABAS). Från MHRF deltog förbundsordförande Peter Edqvist samt Per Petersson och Håkan Johansson. Nostalgia Magazine representerades av Stig Sjöberg, tidningens grundare och publisher. Samtliga har varit en del av årets jury. Läs mer om årets Kultur på väg-finalister, prisutdelningarna och juryns motiveringar här. Håkan Johansson ledamot i Kultur på väg-juryn

Årets dragkrok delades ut i Jonstorp

[2018-09-28 16:03] Årets dragkrok i arrangörstävlingen Kultur på väg går till Arne Allansson och Nils Ekelund. Arne Allansson och Nils Ekelund har ordnat veterantraktorutflykter i tio år nu. Årets utflykt planerade de så bra att de tilldelats Årets dragkrok av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Det var på Motorhistoriska Dagen den 6 juni som deras utflykt i Åsedatrakten ägde rum. Utdelningen av dragkrokarna, de fick var sin, ägde rum i samband med ett annat evenemang, Lantliv på farfars tid, utanför Jonstorp i nordvästra Skåne. Här fanns också mängder med äldre traktorer närvarande. Assisterade vid prisutdelningen gjorde Per-Arne Håkansson, S-märkt lokal riksdagspolitiker, som delade ut diplomen till vinnarna. Vi hade tur vid prisutdelningen ty mellan de täta regnskurarna tittade solen fram några minuter så att vi kunde genomföra prisceremonin utan att bli blöta. Samma tur hade inte en del av deltagarna i uppvisningen där en mängd gamla traktorer, de flesta utan hytt, inför en regnhukande publik visade upp sig på en vippbräda (läs mer i bildtexterna när du drar pekaren över bilderna). Uppdragna mungipor på förarna förkunnade dock att en regnskur är väl inget som biter på en traktorförare. Jonstorpsträffen drog mängder med publik, en del till och med ända från Danmark! Arrangörstävlingen Kultur på väg anordnas av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine (FABAS) med anknytning till Motorhistoriska Dagen. Läs mer om årets Kultur på väg-finalister, prisutdelningarna och juryns motiveringar här. Peter Edqvist förbundsordförande MHRF

Här träffar du MHRF

Senaste nyhetsbladet

MHRFs nyhetsblad PåVäg nr 3 juni 2018:

Motorhistoria i media

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?