Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information
 
Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

 
Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr


MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.
För gårdagens fordon på morgondagens vägar
Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar över 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan användas, bevaras och utvecklas.

Efter mörkret kommer ljuset

[2021-04-07 16:31] Vi går mot ljusare tider vilket innebär att åksäsongen närmar sig. Tyvärr råder ännu pandemin med tillhörande restriktioner. Evenemang utan möten – går det? MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg svarar inte bara ja, utan delar med sig av tips. Jag tror att alla vi som delar intresset att fördjupa oss kring äldre fordon, av olika slag och årgångar, i vanliga fall känner en särskild inspiration när ljuset kommer tillbaka. Vårvärmen väcker minnen av den härliga upplevelsen att känna oljeröksdoften från en nystartad moped och glädjen över att susa i väg över den fortfarande grustäckta asfalten väl medveten om grusets lömska egenskaper vid kurvtagning. Vi är nu inne på det andra året i pandemin och utsikterna till organiserade träffar i vår och sommar verkar tyvärr vara avlägsna. Detta gäller i hög grad den verksamhet som kännetecknar våra medlemsklubbar. Normalt är planeringen i full gång inför sommarens arrangemang, något som inte minst brukar visa sig i Motorhistoriska Riksförbundets evenemangskalender. Så är det inte i år. Men det finns möjligheter att hålla – och delta – i evenemang utan att mötas, något som ett flertal av MHRFs klubbar visat. Ett exempel är Motorhistoriska Sällskapets webrallyn. Det senaste hölls mellan den 1 och 20 september och kördes på 13 platser runtom i landet. Imponerande 69 lag deltog med sammanlagt drygt 170 personer! För att inte tala om hur många utomstående som gladdes längs vägarna. Det går förstås även att hitta på roliga saker lokalt. Som Dalarnes Automobilklubb. Klubbmästaren Anders Nyström berättar hur det började med att dottern Johanna gjorde en digital tipspromenad hem i kring som resulterade i idén att lägga ett digitalt rally runt Siljan i somras. När sedan inte heller klubbens traditionella Långkalsongrallyt gick att genomföra var det dags igen, om än bara under en dag. Succé! Tjänsten som klubben använde sig av heter GPS Quiz. Fördelen, utöver att det inte kostade något, är att man kan ha olika startplatser, men ändå samma kontroller. Även Blekinge Classic Car Club gillar webrallyn. De har ett just nu som pågår under hela april. Nästa hålls under hela maj och så är ett planerat i samband med Motorhistoriska dagen den 6 juni – något som förhoppningsvis fler låter sig inspireras av i samband med årets firande! Stig Martinsson, som ligger bakom dessa rallyn, förklarar att man kan välja mellan att ha telefonen som kartläsare eller att använda sig av karta och körbesked. Och att man kan köra med vilket fordon man vill när helst det passar! Denna månads runda är drygt sex mil lång och består av nio kontroller som besvaras med hjälp av QR-koder. Förhoppningen är att hösten ska kunna ge tillfällen till både spontana träffar och mer organiserade arrangemang där vi åter kan sparka däck och umgås som tidigare. Vi måste givetvis avvakta utvecklingen och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Nu får vi utnyttja tiden till att meka, putsa och provköra. Men det finns ju inget hinder att ta den första turen med bilen, moppen eller motorcykeln. Eller att delta i ett webbrally. Sedan hör det ju till saken att många av oss har kontakt med varandra genom olika sociala medier och inte minst genom de alltmer förekommande digitala mötena. Så även MHRFs kansli som, förutom med klubbkontakter, i hög grad arbetar med att uppvakta myndigheter och politiker i vår uppgift att bevara det rullande kulturarvet. Och så här på våren tar många kontakt med oss i frågor om bland annat ursprungskontroll och försäkringar. Det är ett vårtecken så gott som något. Efter mörkret kommer ljuset. Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF

Detta innebär ökad biobränsleinblandning

[2021-03-08 15:25] Sedan mars 2011 har det varit möjligt att blanda in biodrivmedel (etanol) i bensin och diesel i Sverige. Regeringen har nu fattat beslut om att denna inblandning ska utöka via en ny reduktionspliktsbestämmelse. Regeringens beslut innebär att de svenska drivmedelsproducenterna ska utöka sin biodrivmedelsinblandning stegvis enligt en fastställd inblandningsskala fram till år 2030. Skälet är miljön och syftet är minskade koldioxidutsläpp. Den första konsekvensen av detta beslut är att det redan från den 1 augusti 2021 kommer bensinkvaliteten E10 att bli den nya standarden för 95-oktanig bensin i Sverige istället för nuvarande E5. Bränslet kommer därmed som namnet antyder att innehålla upp till tio volymprocent etanol istället för dagens fem. Konsekvenser för historiska fordon Motorhistoriska Riksförbundet konstaterar att ju högre inblandning av biodrivmedel desto större konsekvens för de historiska fordonen: En högre inblandning av etanol i bensinen innebär ett lägre energiinnehåll i bränslet vilket i sin tur innebär högre bränsleförbrukning. Det innebär att vi kommer få tanka våra fordon lite oftare. På äldre fordon blir bränsleblandningen magrare med det nya bränslet vilket kan leda till sämre kylning och höjd temperatur i motorn. Körbarheten kan påverkas i form av misständningar. Startförmågan kan också minska framförallt vid lägre temperaturer. Vid belastning ökar risken för spikning på grund av den magrare bränsleblandningen. Materialen i de äldre fordonen är inte konstruerade för dagens och kommande bränsleblandningar. Det kan påverka membranen i bränslepumpar, bränsleslangar och packningar. Vissa av dessa kan helt enkelt komma att lösas upp. Åtgärder att vidta för fordonsägaren Kontrollera regelbundet gummidetaljerna. Byt i förebyggande syfte. Bestycka om förgasaren för att möta det lägre energivärdet och den ökade bränsleförbrukningen så att rätt bränsleluft förhållandet består. Alternativet 98 oktan (istället för E10) 98 oktan kommer att finnas kvar. Här kan etanolblandningen uppgå till som mest fem procent. Det är den mix som de flesta fordon klarar redan i dag, även de äldre fordonen. Diesel Även dieselbränslet kommer att få utökad bränsleinblandning av biobränsle från augusti 2021. Den ökade inblandningen har redan i dag ställt till med problem i form av sämre lagringshållbarhet, algtillväxt och rostskador i bränslesystemen på grund av att bränsleblandningen binder mer vatten. Bent Fridholm styrelseledamot i MHRF och medlem i Myndighetsrådet  

Vi ses väl i påsk?

[2021-03-31 13:01] Varje påskhelg går Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon av stapeln: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Påskmässan på Elmia! Eller rättare sagt – precis som i fjol – från Karlskrona. För tiotusentals entusiaster är påskhelgen synonymt med Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Under fyra intensiva dagar brukar omkring 80 000 personer mingla, uppleva, träffa nya och gamla vänner samt ha trevligt i de välfyllda mässhallarna. Inte minst i hall C, Nostalgia-hallen, där Motorhistoriska Riksförbundet och alla MHRF-anslutna klubbar samlats. – Vi kommer självfallet att delta och synas även i år bland festligheterna, hälsar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. Närmare bestämt på webb-tv-sändningen som sänds på påskdagen! I år 50-årsjubilerar mässan och arrangemanget skulle ha blivit något alldeles extra. Och trots pandemin utlovas detta ändå av arrangörerna! De fyra välmatade webb-tv-sändningarna som sänds i påsk har fyllts med bland annat en mängd intressanta filmklipp: premiärvisningar av utsökta fordon, action, intressanta intervjuer och spännande pågående projekt direkt från garagegolven. Allt är samlat i formatet av magasinsprogram där programmen knyts ihop från studion i tidningen Bilsports bilmuseum i Karlskrona. Programledare för de fyra sändningarna är Daniel ”Padde” Lindstedt, Hans-Ove Boberg och Mikael Johansson, en trio som tar sig an påskhelgen med följande inställning: "Kan inte vi ta emot våra 80 000 gäster så kommer vi hem till var och en, på ett socialt distanserat, men ändå närvarande vis." Tittarna kan dessutom interagera digitalt under sändningarna, bland annat under hashtagen #motorhobbyn2021 och #BPCMS. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Vad är ditt landskapsfordon?

[2021-03-12 13:21] Varför bara landskapsdjur? Nu kan du tillsammans med Classic motor utse ditt landskapsfordon! Vi har landskapsblommor och landskapsdjur, ja till och med landskapsstenar. Exempelvis är Värmlands landskapssten kyanitkvartsit. Har du hört talas om den? Men visst har du hört talas om Jösse Car (även om det ännu inte hunnit bli ett klassiskt bilmärke i strikt mening)? Det är alltså dags att utse Sveriges landskapsfordon. Det enda du behöver göra är att skriva landskap, märke och modell samt gärna en motivering till varför just det fordonet förtjänar att representera ett visst landskap. – Helst ska fordonet ha minst 30 år på nacken, förklarar Anders Nordner, chefredaktör på Classic motor tillika initiativtagare till kampanjen. Du som har den bästa motiveringen vinner en helårsprenumeration på Classic motor! Läs mer om hur du kan nominera ditt landskapsfordon på Classic motors hemsida. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

MHRF påminner: Begränsade möjligheter att återfå ursprungsdokument av TS

[2021-02-15 16:56] – Man har bara ett år på sig att återfå ursprungsdokument från Transportstyrelsen, påminner MHRFs generalsekreterare. Den som lämnat in originalhandlingar till Transportstyrelsen i samband med ansökan om ursprungskontroll kan sedan den 1 februari 2020 ansöka om att få dem återlämnade. Detta tack vare flera års arbete från Motorhistoriska Riksförbundet. Men det finns en del begränsningar. För att ansöka om att få tillbaka fordonsdokument gäller bland annat: att originalhandlingarna ska ha ett fordonshistoriskt värde att fordonet normalt ska vara 30 år eller äldre vid ansökan om återlämnade. Det finns dock ytterligare en hake. – Ansökan kan göras tidigast tio år, och senast elva, efter det att fordonet genomgått registreringsbesiktningen och erhållit nummerskyltar, förklarar MHRFs generalsekreterare Jan Tägt och påminner om att det innebär att man bara har ett år på sig. Läs mer om vad som gäller vid återlämnande av originaldokument från Transportstyrelsen här. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

MHRFs kansli välkomnar Karl Ask

[2021-01-25 09:52] MHRFs kansli förstärker med en administrativ kundtjänst från och med slutet av januari. Motorhistoriska Riksförbundet har anställt Karl Ask som administratör och kundtjänstmedarbetare. Detta som en del i arbetet med att utveckla organisationen och det dagliga arbetet med medlemsservice och MHRF-försäkringen. Med stor sannolikhet kommer det därför att vara han som svarar när man framöver ringer till kansliets växel. – Jag ser mycket fram emot att få välkomna Karl till gänget på kansliet. Han har kunskap om historiska fordon, klubbverksamhet och om de verksamhetsområden vi vill utveckla framöver, säger kanslichef Malin Erlfeldt. Karl Ask har under de senaste åren arbetat inom olika myndigheter med många uppdrag. Nu väntar nya utmaningar. – Det ska bli spännande att få vara en del av MHRFs kansli och den förändring som nu kommer genomföras, men även att få arbeta för klubbarna och kunna hjälpa deras medlemmar, säger Karl Ask som är väl insatt i förbundet, dels som ordförande i Svenska Saabklubben och dels som före detta styrelseledamot i MHRF. Fordonsintresset är brett. Även om samlingen har stor fokus på Saab med över tio Saab-bilar från 1966 till 2007 finns här även en Crescent-moped från 1962 och en polis-mc, en BMW R80 från 1981. Första arbetsdagen är den 25 januari. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF  

Smidigare teknisk identifiering – plötsligt händer det?

[2021-01-13 10:14] En ny föreskrift om teknisk identifiering föreslås från Transportstyrelsen, något som Motorhistoriska Riksförbundet väntat på – och kämpat för –  i åtta år. Föreskriften är mycket viktig för den som ska registrera sitt fordon, men också för den som ansöker om ursprungskontroll. Sedan 2008 har ändrade föreskrifter och praxis vid ursprungskontroll gjort att tolkning och tillämpning av föreskrifterna glidit isär. I dag kräver Transportstyrelsen alltid en registreringshandling vid ursprungskontroll, även om sådan saknas och trots att gällande regler ger möjlighet till undantag. Föreskrifterna för teknisk identifiering och ursprungskontroll måste därför läsas parallellt för att förstås. Avsikten med gällande regler är att förhindra att förfalskade eller stulna handlingar används för att registrera ett stulet fordon. Det är just i samband med ursprungskontrollen som många fordonsägare får avslag, detta trots att de ansöker på basis av faktiska omständigheter och att fordonet inte är anmält stulet. Vid den tekniska identifieringen uppstår sällan situationer som inte kan lösas. Transportstyrelsens förslag är omfattande och berör flera föreskrifter. Bland annat föreslås upphävning av tidigare föreskrift från Vägverket (VVFS 2007:490). Målen är bland annat att: förtydliga vilka dokument som får användas vid teknisk identifiering för att förklara en viss identifieringsmärkning och att sådana dokument kan lämnas även efter ansökan om ursprungskontroll det bättre ska framgå vilka beslut och åtgärder som ett besiktningsorgan kan vidta det är besiktningsorganet som fastställer identitet, fordonsår och kategori klargöra vilka underlag som får användas för historiska fordon (äldre än 30 år) som funnits i Sverige de senaste 20 åren och fordon som tidigare använts i Sverige utan behov av registrering ersätta föreskriften (TSFS 2010:89) om fastställande för årsmodell av samlarfordon uppbyggt av delar med ett kapitel om fordon som byggts upp av delar från flera olika fordon för att likna ett äldre fordon. Den nya föreskriften föreslås träda i kraft 1 januari 2022. MHRF för nu dialog med bland andra Transportstyrelsen, ACCS, SFRO, TESTA, SMC och besiktningsbranschen om förslagets konsekvenser. Det är viktigt att hänsyn tas till de alternativa lösningar som behövs för att historiska fordon på ett konsekvent och rättssäkert sätt kan godkännas både vid tekniska identifiering och ursprungskontroll, oavsett fordonsslag, utförande eller ursprung. Jan Tägt generalsekreterare MHRF  

MHRFs kansli flyttar till Hägersten

[2021-01-07 14:35] Från och med måndagen den 7 december har MHRFs kansli och MHRF-försäkringen en ny adress. Motorhistoriska Riksförbundet lämnar Solna för att flytta till Hägersten, en av Stockholms närförorter på södra sidan. Adressen lyder från och med mitten av december Stenkilsgatan 5 i Örnsberg. – Utöver att verksamheten får bättre anpassade lokaler är det ett trevligt område som dessutom är smidigt att ta sig till och från, sammanfattar MHRFs kanslichef Malin Erlfelt. Hemsideadressen är fortsatt mhrf.se och telefonnumret 08-30 28 01. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Här träffar du MHRF

Senaste PåVäg

MHRFs nyhetsblad (för tryckvänliga PDFer i format A5 och A4 klicka här):

Motorhistoria i media

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?