MHRF-försäkringen
Lista medlemsklubbar - Blekinge län Lista medlemsklubbar - Dalarnas län Lista medlemsklubbar - Gotlands län Lista medlemsklubbar - Gävleborgs län Lista medlemsklubbar - Hallands län Lista medlemsklubbar - Jämtlands län Lista medlemsklubbar - Jönköpings län Lista medlemsklubbar - Kalmar län Lista medlemsklubbar - Kalmar län Lista medlemsklubbar - Kronobergs län Lista medlemsklubbar - Norrbottens län Lista medlemsklubbar - Skåne län Lista medlemsklubbar - Stockholms län Lista medlemsklubbar - Södermanlands län Lista medlemsklubbar - Uppsala län Lista medlemsklubbar - Värmlands län Lista medlemsklubbar - Västerbottens län Lista medlemsklubbar - Västernorrlands län Lista medlemsklubbar - Västmanlands län Lista medlemsklubbar - Västra Götalands län Lista medlemsklubbar - Örebro län Lista medlemsklubbar - Östergötlands län
För gårdagens fordon på morgondagens vägar
Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan brukas, bevaras och utvecklas.

De nya besiktningsreglerna för historiska fordon – med MHRFs kommentarer

[2018-06-04 11:33] De historiska fordon som framförallt berörs av de nya besiktningsreglerna är personbil, buss och lastbil, släpvagnar som dras av dessa, Epa- och A-traktorer, samt motorcyklar. Motorcyklar som är 40 år och äldre omfattas enligt de nya reglerna inte av periodisk kontrollbesiktning, för övriga fordon gäller gränsen 50 år. Att fler fordon än tidigare är undantagna från den periodiska kontrollbesiktningen. Det beror på ett omfattande arbete sedan EU-kommissionen presenterade sitt ursprungliga förslag 2012. Enligt det skulle nämligen endast historiska fordon som var i absolut orört originalskick undantas från kontrollbesiktning och behandlas enligt särskilda nationella regler. Alla andra historiska fordon, inklusive mopeder, skulle fortsatt genomgå periodisk kontrollbesiktning. – Att det inte blev så beror på att Motorhistoriska Riksförbundet, SMC, FIVA och många fler återigen har gjort skillnad, säger MHRFs generalsekre­terare Jan Tägt, som anser att de slutliga föreskrifterna visar på ett välförtjänt förtroende för alla dem som förvaltar det rullande kulturarvet. Nu är det upp till bevis, fortsätter han. Detta genom att motsvara förväntningarna från Transportstyrelsen, regeringskansliet, trafikutskottet och riksdagen, som alla stöttat den fordonshistoriska rörelsen i processen. Transportstyrelsens föreskrifter är baserade på fakta påminner Jan Tägt om; olycksstatistiken visar att äldre bilar och motorcyklar är inblandade i ytterst få olyckor. Och MHRFs egen olycksstatistik från den egna försäkringsverksamheten stödjer Transportstyrelsens syn; tekniska fel orsakar ytterst få olyckor med historiska fordon. – Vidare har den miljömässiga påverkan återkom­mande konstaterats vara låg, vilket beror på att fordonen inte bara körs extremt lite, de underhålls därtill väl, avslutar MHRFs generalsekreterare. Motorhistoriska Riksförbundet 2018-06-04

Motorhistoriska Dagen 6 juni – fem finalister utvalda i tävlingen Kultur på väg

[2018-05-25 08:34] Den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas traditionsenligt Motorhistoriska Dagen. Nära 100 evenemang med historiska fordon arrangeras över hela landet. Fem av dessa är utsedda till finalister i arrangörstävlingen Kultur på väg. Under Motorhistoriska Dagen den 6 juni synliggörs det fordonshistoriska kulturarvet över hela landet. Detta tack vare klubbar, privatpersoner och olika nätverk som arrangerar evenemang med anknytning till motorhistoriska fordon. Det kan handla om allt från att anordna en pampig utställning av historiska fordon i en stadspark till att bjuda allmänheten till sitt eget garage, eller kanske bara mötas upp i sina fordon för en fika. Bland de många evenemangen är det fem som har gått till final i arrangörstävlingen Kultur på väg. Det är en tävling som anordnas av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine med anknytning till Motorhistoriska Dagen. Syftet med tävlingen är hitta evenemang som har det där lilla extra en dag som denna och ge uppskattning åt dess arrangörer. Årets fem finalister är utsedda och hör hemma i eller utanför Åstorp, Vadstena, Vaggeryd, Göteborg och Eskilstuna. – Utöver att få se alla fantastiska fordon och träffa alla entusiaster ser jag fram emot att träffa eldsjälarna som lagt ned så mycket tid och omtanke bakom evenemangen, säger Peter Edqvist, ordförande för Motorhistoriska Riksförbundet och medlem av tävlingsjuryn. Peter Edqvist rekommenderar ett besök på Motorhistoriska Riksförbundets hemsida, www.mhrf.se/6juni, för att hitta närmaste fordonshistoriska folkfest; – Flaggviftning och historiska fordon – bättre än så kan inte denna dag firas! sammanfattar han.  Närmare hundra evenemang arrangeras runt om i landet. De flesta hittas på www.mhrf.se/6juni där man även kan läsa mer om Motorhistoriska Dagen och tävlingen Kultur på väg. Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine som utser bästa evenemang under Motorhistoriska Dagen. Helen Sjöberg MHRFs kansli Läs mer om Motorhistoriska Dagen, Kultur på väg och tidigare års vinnare samt hitta ett firande nära dig här.  

Förordningsändringar med anledning av vägtrafikdatalagen

[2018-05-17 09:35] Regeringskansliet föreslår ändringar i 21 förordningar, samt tre nya förordningar med anledning av den nya vägtrafikdatalagen. Ta del av remissen på sidan Remisser och svar 2018. Den aktuella remissen är placerad längst ned på denna sida. MHRF publicerar sitt svar senast den 13 augusti 2018. Jan Tägt generalsekreterare MHRF    

Värdesätter du även dina drömmar?

[2018-04-24 17:17] MHRF kan erbjuda flera försäkringsalternativ för både tidsoptimister och fordonssamlare i allmänhet. Och drömmare i synnerhet. Motorhistoriska Riksförbundet kan sedan länge erbjuda tre försäkringsalternativ för fordon som inte rullar. Och det är fler än man kan tro som skulle behöva teckna en sådan. – Många tror att samlarobjekten som står längst in i garaget ingår i husets, garagets eller någon annan lokals försäkringar, men så är inte fallet, förklarar Francisco Vall, försäkringshandläggare på MHRF. Efter tre decennier i försäkringsbranschen har han varit med om allt för många samtal med ledsna fordonsägare som genom nyckfulla olyckshändelser, inte sällan brand och stöld, förlorat både objekt och delar. – Värdet visar sig om inte annat vid dessa tillfällen, säger Francisco Vall. Och då är det för sent om man inte värdesatt drömmarna genom att teckna rätt försäkringsskydd. I det här fallet handlar det om MHRFs uppställningsförsäkring, renoveringsförsäkring alternativt lagerförsäkring. – Inget av dessa alternativ kostar ens *en krona om dagen. Per objekt! förtydligar MHRFs försäkringshandläggare. Det finns med andra ord ingen anledning att inte värdesätta sina drömmar. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF * gäller ett värde upp till fyra prisbasbelopp (182 000 kronor). Vid behov kan extra prisbasbelopp köpas, maximalt 100.  

FIVA uppmärksammar "mindre kända" evenemang

[2018-04-24 15:42] MHRF är en aktiv medlem av FIVA. Den internationella rörelsen för historiska fordon vill i år uppmärksamma mindre kända evenemang runt om i världen, främst i Europa. Under UNESCOs beskydd förklarades 2016 som World Motoring Heritage Year. 2018 vill FIVA lyfta evenemang som är mindre kända i världen. FIVAs president Patrick Rollet förklarar i ett pressmeddelande att det finns många internationella tävlingar och sammankomster som inte är lika kända av allmänheten såsom Villa d’Este och Pebble Beach, men som är minst lika intressanta och värda ett besök. Inte minst på grund av att de historiska fordonen inte bara är själva glädjeämnet i evenemangen, utan avgörande när det gäller skyddandet, bevarandet och främjandet av världens motorhistoriska kulturarv. Totalt handlar det om tio evenemang i vilka även FIVA’s Best Preserved Vehicle Awards kommer att delas ut. Utöver ett i Japan och ett i Mexiko är det fokus på evenemang i Europa. Dock inget i Sverige denna gång. MHRFs ordförande Peter Edqvist, som även är senior vice president för FIVA, tycker att det är glädjande att FIVA uppmärksammar de fordon som är bevarade och brukade utan ha genomgått en omfattande renovering. – Ett fordon som bär spår av att ha använts är på många sätt intressantare än de fordon som renoverats till ett skick som kanske är bättre än när fordonet lämnade fabriken, förklarar han. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF    

Här träffar du MHRF

Senaste nyhetsbladet

MHRFs nyhetsblad PåVäg nr 3 juni 2018:

Motorhistoria i media

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?