MHRF möter Alliansen i Trafikutskottet

 

Den 25 november fick representanter för Motorhistoriska Riksförbundet tillfälle att träffa ledamöter från Allianspartierna i riksdagens Trafikutskott.


Under en timmes samtal kunde MHRF:s ordförande Peter Edqvist visa på aktuella frågor och problem för verksamheten med historiska fordon, och hur det drabbar människor bakom renoveringar och kulturverksamhet. Att den fordonshistoriska verksamheten sysselsätter och engagerar hundratusentals svenskar är viktigt att lyfta fram, liksom att vi har många historiska fordon i Sverige ur ett internationellt perspektiv. Men vi kan också visa att det är mycket små andelar av fordonen som överlever sin 30-årsdag, på senare år under 2 procent.

Transportstyrelsens illa fungerande hantering av de historiska fordonen vid Ursprungskontrollen, kommande regler vid besiktning på en konkurrensutsatt marknad och den rullande skattebefrielsen var några av de frågor MHRF kunde ta upp under mötet. Riksdagsledamöterna ställde initierade och ibland kritiska frågor till MHRF också: används inte många skattebefriade fordon till brukskörning trots allt?
- Jo, visst finns det sådana fall, men de är trots allt få, i förhållande till de 125 000 skattebefriade personbilar som rullar i Sverige idag. Alla system kan missbrukas och den rullande 30-årsgränsen är inget undantag. 30-årsgränsen har fungerat väl i 15 år nu, och samma farhågor har följt med hela tiden. Då var man orolig för brukskörning med Volvo PV och Amazon, nu är det 140- och 240-serierna som sticker ut. Faktum är dock att det idag finns färre fordon i trafik från senare delen av 1970-talet, än från 1960-talet, berättade MHRF:s generalsekretare Jan Tägt.


Trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådhström (m) uttryckte alliansens stöd
i utskottet för den kulturhistoriskt viktiga verksamheten och skattebefrielsen. Men den brukskörning som han befarade pågick med fordon kring 30-årsstrecket är oroande och kan komma att väcka ökad opinion för andra lösningar i framtiden, av miljö- och trafiksäkerhetsskäl trodde han också.
- Jag upplever att ledamöterna är intresserade av frågorna och verksamhetens storlek. Ibland till och med förfärade över hur Transportstyrelsens regelverk kan slå mot dem som försöker att renovera eller importera historiska fordon, säger Peter Edqvist efter mötet.


Carl Zeidlitz, kanslisekreterare MHRF

 

Kalendarium - Interna evenemang

Bild:

Trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådhström (tv) samtalar med Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist.
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?