MHRF:s nyhetsblad nr 3 juni 2011





MHRF:s nyhetsblad nr 3 juni 2011

Välkommen till Motorhistoriska Riksförbundets nyhetsblad nr 3, juni 2011

Alla är i Almedalen – även MHRF!

För tredje året i rad kommer Motorhistoriska Riksförbundet att vara på plats bland politiker och andra intressegrupper i Visby i samband med Almedalsveckan. Årets tema är fossiloberoende fordonsflotta. Närmare bestämt från 1940. På vår vanliga plats i Visby hamn, akter om M/S Sigyn, kommer vi nämligen att visa hur alternativa fordonsbränslen fungerade – och fungerar – på historiska fordon. Till vår hjälp har vi Kurt Gustavssons gengasdrivna motorcykel Blixt från 1939, Aros Motorveteraners eldrivna lastbil Elis från 1941 och en speedwaymotorcykel som går på metanol.

Självfallet kommer vi även att fortsätta att prata ursprungskontroll med politikerna samt allt annat som rör levande motorhistoria! Utöver Aros Motorveteraner samarbetar MHRF som vanligt med Gotlands Fordonsveteraner.

Carl Zeidlitz, kanslisekreterare MHRF

Väl mött från måndagen den 4 juli till och med onsdag 6 juli mellan klockan 10-17. Tipsa gärna lokalpolitiker, riksdagsmän eller andra som ni tror ska till Almedalen.

För mer information kontakta MHRF:s kansli, 08-30 28 01 eller 070-795 93 30, se också Almedalsveckans officiella program www.almedalsveckan.info


Ursprungskontrollen har blivit en kulturfråga

Inför valet hösten 2010 frågade Motorhistoriska Riksförbundet våra politiker hur de såg på möjligheten att registrera historiska fordon med anledning av att Transportstyrelsen kan vägra registrering av historiska fordon, vars ägare inte kan påvisa registreringshandlingar som kan vara 30, 50 eller 100 år gamla. Inte nog med det; de unika originaldokumenten, som följt fordonet under 1900-talet, destrueras efter att de krävts in i samband med ursprungskontrollen.

Under våren har MHRF fått tillfälle att träffa representanter för Centerpartiet, Kristdemokraterna och Moderaterna samt nu senast Socialdemokraterna. Den helt överskuggande frågan vid dessa möten har rört just den så kallade ursprungskontrollen som görs av Transportstyrelsen i Örebro. MHRF, våra medlemsföreningar och enskilda fordonsägare anser att dagens krav på äldre originaldokumentation många gånger går för långt. Syftet med att säkerställa att stulna fordon inte registreras i Sverige är givetvis vällovlig, men konsekvensen för enskilda fordonsägare är varken rimlig eller proportionell.

De politiska företrädare MHRF träffat anser att det arbete som pågår hos enskilda och föreningar runt om i landet utgör en viktig samhällsresurs i bevarandet av vårt kulturarv och anser att vårt kulturbevarande arbete bör uppmuntras. Av det skälet diskuterades bland annat möjligheten att i regleringsbrev eller genom tydliga instruktioner klargöra att ursprungskontrollen naturligtvis inte får innebära att en seriös verksamhet och kulturbevarande intressen hindras.

Från politiskt håll ser man alltså numera inte bara på denna fråga ur ett trafikpolitiskt perspektiv utan även kulturpolitiskt. Detta visade sig extra tydligt när Socialdemokraterna bjöd in MHRF till kulturutskottet för att diskutera frågan!

Nämnas kan i sammanhanget att MHRF även har tillskrivet Transportstyrelsens styrelse i frågan och under maj månad fått besked från generaldirektören Staffan Widlert att styrelsen särskilt kommer att titta på denna fråga och återkomma till MHRF.

Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Förhållandet med kraven vid ursprungskontrollen uppmärksammades redan på MHRF:s senaste förbundsstämma. Som en direkt följd av detta har MHRF tillsammans med motorcykelklubbarna MCV och MCHK bildat en arbetsgrupp som har i uppdrag att följa upp såväl enskilda ärenden som att ge stöd åt fordonsägarna. Bland mycket annat kommer gruppen att jobba fram en manual för den som avser att registrera fordon som aldrig tidigare varit registrerade, fallit ur registren eller där information över tid gått förlorad. Gruppen kommer att ta kontakta de fordonsägare som de senaste åren avsett att registrera sina fordon för att höra hur det gick för dem.



Norrlands Motorhistoriker vann årets Kultur på väg

Juryn för tävlingen Kultur på väg – bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni – har utsett Kultur på väg genom Luleå och Boden till årets evenemang. Motivering: Norrlands Motorhistorikers Norrbottenssektion har i ett fruktbart samarbete mellan städer och fordonsägare och med kulturen såväl på som invid vägen i fokus, kombinerat aktiviteterna i och emellan Luleå och Boden i sann MHRF-anda. Tillsammans med de militärhistoriska fordonssamlingarna i Boden skapades en bred exponering av vårt fordonshistoriska kulturarv för allmänheten.

Hederspris (utan inbördes ordning) går till;
- Dalarnes Automobil Klubb (DAK) och Falu Gruva som firade Motorhistoriska Dagen och Nationaldagen med en mångfald av kultur- och teknikhistoriska inslag, från hundraårig bil, historisk busslinje och ångloksjärnväg till traditionellt rally med historiska fordon, vilket avslutades tillsammans med ortens nationaldagsfirande vid världsarvet Falu Gruva. Arrangemanget har fått fin uppmärksamhet i lokala medier som lyft fram det kulturhistoriska fordonsarvet och Motorhistoriska Dagen.
- Nordskånes Fordonsveteraners mycket välorganiserade Motorhistoriska dagsfirande i traditionsrika Tivoliparken i centrala Kristianstad, vilket blivit ett naturligt inslag i stadens firande av nationaldagen på samma plats och gett en månghövdad publik möjlighet att se delar av vårt rullande kulturarv.

Diplom tilldelas finalister i tävlingen Kultur på väg 2011 tilldelas:
- Östgöta SAAB-klubb för deltagandet vid Skänninge Nationaldagsfirande och motormässa
- Kronobergs Motorhistoriker med det trevliga rallyt Åsnenrundan.

Carl Zeidlitz, kanslisekreterare MHRF

Juryn för 2011 års tävling Kultur på väg har bestått av från Motorhistoriska Riksförbundet Jan Tägt, Peter Edqvist, Per-Börje Elg och Carl Zeidlitz, Torsten Nilsson från Arbetets Museum samt från tidningen Nostalgia redaktör Göran Ambell och publisher Stig Sjöberg.



MHRF:s Sverigeklassikern i Valbo välbesökt

Kristi Himmelsfärdsdagen den 2 juni körde MCHK Gävleborg den traditionsenliga Valborundan för motorcyklar. Det var 30-årsjubileum för Valborundan och därtill hade man förärats epitetet ”Sverigeklassikern 2011” av Motorhistoriska Riksförbundet. I år blev det rekordantal startande med drygt 170 ekipage och drygt 200 deltagare som körde en tiomilaslinga. Start och mål var förlagt till Gävle Motorstadion i Rörberg. Det goda sommarvädret bidrog till att det blev en heldag på två eller i några fall tre hjul. Lunchuppehållet var förlagt till gasklockorna inne i Gävle och här hade det samlats en stor publik som i lugn och ro kunde bekanta sig med de deltagande köretygen. Där fanns också en liten utställning med både bilar och motorcyklar, bland annat några riktigt intressanta tävlingsmaskiner.

Som vanligt i rallysammanhang fanns det ett antal kontroller med både kluriga frågor och andra prövningar. Bland annat gällde det att känna igen en motorcykel med övertejpade emblem. Detta visade sig ställa till rejält med huvudbry för deltagarna – det var inte många som som hade sett en Indian Warrior av årsmodell 1951 tidigare. Om någon läsare inte vet hur en sådan ser ut är det bara att googla.

Segrare i år blev Pelle Leonardsson från Gävle som framförde sin Monark CZ 125 cc från 1949 med den äran. Andraplatsen gick till Sandviksbon Bo Lundgren på en BSA Sloper på 500 cc av årsmodell 1931. På tredjeplats kom Göran Nordqvist från Bergsjö som körde Monark 250 cc från 1952. Vid prisutdelningen uppmärksammades också Sven Karlsson som kört samtliga 30 Valborundor. Det fanns också en 100-årsjubilerande motorcykel med i rallyt; en American Chicago på 500 cc framförd av Björn Åström från Orsa. Trevligt att se även de riktigt gamla maskinerna i drift.

Peter Edqvist, förbundsordförande MHRF (som var på plats för att överlämna Motorhistoriska Riksförbundets vandringspokal)

Sverigeklassikern har varje år sedan 1999 arrangerats av en MHRF-ansluten klubb. MHRF instiftade Sverigeklassikern som ett årligt vandringsarrangemang för att skapa särskild uppmärksamhet på klubbarna och deras medlemmars viktiga kulturella och sociala insatser. En gång per år bjuder MHRF in de MHRF-anslutna klubbarna att söka om Sverigeklassikern för ett lokalt arrangemang. MHRF ger ett visst ekonomiskt stöd till arrangemanget för att skapa förutsättning för något mer än det vanliga och tillfälle att synliggöra arrangemanget i press och bland beslutsfattare.



Detta nyhetsbrev har sammanställts av
Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli


Om prenumeration/avanmälan

Tillsvidare får de styrelsefunktionärer som vi har e-postadresser till i medlemsföreningarna detta nyhetsbrev utan att vara aktiv prenumerant. Svara på detta mejl och skriv TA BORT i ämnesraden om du är en av dessa och absolut inte vill ha information från MHRF. Nya prenumerationer kan läggas till via www.mhrf.se/nyhetsbrev


 
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?