Hem

MHRF fyller 50 – fira med oss under 2019!

MHRF grundades 1969 av 13 klubbar för att samlat kunna agera i frågor rörande till exempel besiktnings- och importbestämmelser. Förbundet har under de femtio år som gått vuxit till en röststark organisation när den i dag företräder den fordonshistoriska rörelsen med 100 000 medlemmar i 200 klubbar. Detta ska firas!
 
Det kommer ständigt nya bestämmelser som skulle kunna begränsa användandet av de historiska fordonen om inte samarbetet med
myndigheterna var gott. Motorhistoriska Riksförbundet har genom åren bidragit till ett flertal lättnader för historiska fordon, där skattebefrielse, besiktningsbefrielse och undantag i miljözoner hör till de viktigaste.
 
Det fordonshistoriska kulturarvet har erkänts av UNESCO som en viktig del av det industriella kulturarvet. MHRF verkar för att detta kulturarv ska bevaras, brukas och utvecklas. Fordonen är inte bara ett pittoreskt och uppskattat inslag i trafiken, de utgör också ett stort rullande museum som drivs utan statliga och kommunala bidrag. Det handlar om teknik, funktion och design från förr som förvaltas och vårdas hemma i garagen i detta nu, inte bara inför kommande åksäsong, utan även inför kommande generationers. MHRFs arbete sammanfattas därför: För gårdagens fordon på morgondagens vägar.


Under jubileumsåret kommer MHRF att synas och höras extra mycket. Bästa sättet att hålla koll på vad som händer, och när, är genom att besöka denna sida. Här kommer vi också att publicera intressant material under året, såsom berättelser, historik och intervjuer. Se rutorna till höger.
 

Motorhistoriska dagen 6 juni, är givetvis den stora högtidsdagen. Då firar vi tillsammans med alla ägare av historiska fordon på något av de många evenemangen runt om i landet. Läs mer.
 

Här träffar du MHRF 2019

Kalendarium - Interna evenemang

Riksdagspolitikerna gratulerar!

Läs mer om våra folkvaldas syn på det fordonshistoriska kulturarvet


Jan Ericson, Moderaterna


Isak From, Socialdemokraterna


Anders Åkesson, Centerpartiet


Fler politikerintervjuer kommer att publiceras här under hela året.

Då det begav sig...

Många är de som varit med på resans gång. En av dem är Lennart Renbjer, tidigare rättschef på Näringsdepartementet som gjorde en betydelsefull utredning av entusiastfordon under 1990-talet, läs mer.

 

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?