Bränsle Diesel RME
Biobränsle kan skada motorerna på historiska fordon
MHRFs erfarenhet är att dieseldrivna historiska fordon drabbas av tillväxt av mikroorganismer på grund av biobränslet. Frågan återkommer frekvent från våra systerorganisationer och medlemmar inom den fordonshistoriska rörelsen. Problemet har även uppmärksammats nationellt och internationellt i motorpress. Igensatta pumpar och filter är vanligt förekommande problem som en följd av biobränsle. Ett annat är den svarta tjocka beläggning som uppstår när bakterierna dör och att vätesulfid bildas när syretillgången minskar för bakterierna vilket kan leda till kraftig korrosion i bränslesystemet. Problemen uppkommer framförallt vid långvarig förvaring av fordon och bränsle.
Hur ägaren drabbas
För ägaren innebär tillväxten ett omfattande och kostsamt saneringsarbete som endast kan undvikas genom val av rätt diesel för fordonet. MHRF har därför i ett remissvar till Transportstyrelsen (2015-01-30) föreslagit att det är av särskild vikt att föreskriften även innehåller tydliga allmänna råd i likhet med dem som finns för bensin med etanolinblandning. Genom sådana allmänna råd kan Transportstyrelsen medverka till att undvika de ovan beskrivna problemen för konsumenterna då det genom förfarandet skapas en enhetlig praxis på drivmedelsmarknaden för diesel. MHRF förslår en märkning med texten ”F7”.
Bakgrund
Det var i samband med en ändring av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2011:66) om informationskrav avseende tillsatser i drivmedel som MHRF i sitt remissvar framförde att det är viktigt att tillsatser av biodrivmedel, särskilt halten av fettsyrametylestrar, i dieselbränsle införs i föreskrift och allmänna råd så att det blir tydligt för konsumenten så att risken för skador på motorerna minimeras.
Läs mer i MHRFs remissvar samt i remissunderlaget.
Jan Tägt, generalsekreterare MHRF