Almedalen 2014:
En A-Ford och nio riksdagspolitiker

Baksätesdebatten i Almedalen 2014. Samtliga bilder: Göran Schüsseleder

Den 30 juni till 2 juli fanns Motorhistoriska Riksförbundet på plats under Almedalsveckan i Visby. För sjätte året i rad!

Tillsammans med Gotlands Veteranbilklubb visade MHRF historiska fordon. I årets monter fanns en A-Ford från 1928 samt en Saab 96 från 1962. Båda fordonen var stora publikmagneter som gjorde att många nyfikna stannade till, fotograferade och ställde frågor. Inte minst politiker! Utöver de som bjöds in att sitta i Fordens baksäte. Detta då MHRF upprepade förra årets succé med baksätesdebatter i ett historiskt fordon där kulturarvsfrågor diskuterades med inbjudna riksdagspolitiker. Moderator var förbundsordförande Peter Edqvist.

Nytt för i år var samarbetet inom det Transporthistoriska Nätverket under parollen Bevara oss väl. Nätverket består av organisationerna inom det rörliga kulturarvet – vägfordon, hästvagnar, tåg, fartyg och flyg samt arbetslivsmuseerna.

I Almedalen drev nätverket tre frågor: kulturarvet och vårt krav på stärkt bevaranderätt, kunskapsområdet och behovet av kunskapsöverföring samt besöksnäringen och det faktum att transporthistoriska anläggningar ger ett viktigt bidrag till denna.

Catrine Wallheim, kanslisekreterare MHRF



Måndagens debatt (30/6)

Ämne: Stärkt bevaranderätt för historiska fordon. I baksätet Christer Akej (M), Per Åsling (C) och Isak From (S).

En av frågorna som ställdes var om det finns möjlighet att införa en lagstiftning som säkerställer att det rullande kulturarvet ges lika status som andra kulturarv och som ger olika myndigheter en skyldighet att i sin myndighetsutövning ta hänsyn till de historiska fordonen.

Ingen av de medverkande önskade en lagstiftning i frågan, men Per Åsling (C) menade att regelverket borde vara tydligare:
– Det gäller att klara ut spelreglerna och det gäller att den som jobbar med gamla fordon har en tilltro till det svenska regelverket. Regelverket måste vara förutsägbart och transparent och vi är beredda att gå långt för att uppnå den lösningen.

Isak From (S) lyfte fram att regleringsbrev kan vara en tänkbar lösning och att det kan behövas starkare skrivningar för att myndigheterna ska ta kulturarvet på allvar.

En annan fråga handlade om ifall en ny utredning behövs liknande Ulrika Messings från 2006, som syftade till förenklade regler för entusiast- och veteranfordon. Oppositionen och Alliansen var överens om att en sådan utredning vore bra.

Tisdagens debatt (1/7)

Ämne: Omöjliga regler stoppar historiska fordon. I baksätet Lars Gustafsson (KD), Jan Lindholm (MP) och Sten Bergheden (M).

Även i denna debatt berördes regleringsbrev och om dessa bör innehålla en skrivning om att myndigheterna ska ta särskild hänsyn till det rullande kulturarvet och se till att ägandet och brukandet av historiska fordon inte försvåras eller fördyras. Samtliga baksätesdebattörer var positiva till en sådan skrivning och eniga om att man gentemot Transportstyrelsen måste vara tydligare.

Jan Lindholm (MP) påpekade att vi borde vårda alla delar av vårt kulturarv:
– Om ett fordon står i en lada och rostar sönder är det ett miljöproblem av ganska stora mått men om det vårdas avvecklar man inte bara ett miljöhot utan skapar även engagemang och intresse.

Lindholm lyfte fram att en lagstiftning inte är rätta vägen att gå utan man borde kunna titta på befintlig lagstiftning och se om det går att tillämpa denna även på det rullande kulturarvet.

Sten Bergheden (M) påpekade att det finns en stor samsyn över partigränserna om att vår verksamhet är viktig och underströk att Motorhistoriska Riksförbundet har ett stort stöd hos partierna.

Onsdagens debatt (2/7)

Ämne: Miljön och historiska fordon. I baksätet (sittande fr. v.) Anders Åkesson (C), Lotta Finstorp (M) och Leif Jakobsson (S).

Samtliga debattörer var överens om att dagens myndighetsutövning när det gäller historiska fordon i vissa stycken inte är okej. Det lämpligaste sättet att komma tillrätta med problemen är att i de regleringsbrev som styr myndigheternas verksamhet införa lämpliga skrivningar. Alla tre ville verka för detta vilket vi på Motorhistoriska Riksförbundet tycker låter lovande.

Klicka för att läsa Transporthistoriskt Nätverks program i Almedalen 2014.

Kalendarium - Interna evenemang

Bild: Catrine Wallheim

Christer Akej (M), Per Åsling (C) och Isak From (S) debatterade i baksätet under måndagen:
Stärkt bevaranderätt för historiska fordon.

Bild: Göran Schüsseleder

Lars Gustafsson (KD), Jan Lindholm (MP) och Sten Bergheden (M) debatterade i baksätet under tisdagen:
Omöjliga regler stoppar historiska fordon.

Bild: Göran Schüsseleder

(Sittande från vänster) Anders Åkesson (C), Lotta Finstorp (M) och Leif Jakobsson (S) debatterade i baksätet under onsdagen:
Miljön och historiska fordon.

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?