Hem

Björn-Eric Lindh, en av förbundets pionjärer

Björn-Eric Lindh var med och startade Motorhistoriska Riksförbundet 1969, och var den som såg till att MHRF-försäkringen kom till. Under många år arbetade han på förbundets kansli. Idag är han medlem i Svenskt Motorhistoriskt Arkivs arkivkommitté.

Varför är det fordonshistoriska kulturarvet värt att bevara?

Sedan länge har det ”finkulturella” arvet betraktats som det viktigaste att bevara, medan teknik- och fordonshistoria ansetts vara relativt ointressant – trots att Sveriges välstånd varit så beroende av utvecklingen på dessa områden. Det är glädjande att synen har förändrats.

Vad betyder den fordonshistoriska rörelsen för dig och Sverige?

Det är viktigt att fordon bevaras i körbart skick så att våra efterkommande kan uppleva dem på riktigt. Det är bra med museer och TV-dokumentärer, men fordon behöver upplevas i verkligheten för att man rätt ska kunna förstå historien. Man behöver veta hur en gammal bil från 20-talet låter och luktar, man skal kunna känna värmen och höra ångan från ett ånglokomotiv eller en koleldad ångbåt. Det kan inte avnjutas eller förstås annat än med en levande fordonshistoria.

Du var med och startade MHRF för 50 år sedan, hur ser du på förbundets roll då jämfört med idag?

1969 var de tre huvudsyftena att övertyga myndigheterna om att man inte fick införa bestämmelser som skulle göra det näst intill omöjligt att registrera och bruka äldre fordon, att samla de olika intressen som fanns under ett paraply för att förstärka rörelsen, och att skapa en försäkringsform som var anpassad till äldre fordon. Uppgifterna är idag desamma.

Riksantikvarieämbetet föreslår i en rapport ett stärkt lagskydd för det rörliga kulturarvet genom en hänsynsregel i Kulturmiljölagen. Behövs en sådan?

Ja, i hög grad. Utan en sådan regel kan kommande politiska beslut bli ödesdigra.

Vilka favoriter har du bland historiska fordon och vad har du/har haft själv i garaget?

Sedan jag var liten har jag älskat engelska sportbilar! I garaget har funnits A-Ford, Jaguar, Morris Minor, Mini, Bentley 3-litre 1925 och ett 20-tal M.G. från 1929 till 1970-talet. Den sista är tyvärr på väg ut nu…

 

Kalendarium - Interna evenemang

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?