MHRF växer i både bredd och antal
Sedan stämman har MHRF vuxit och består nu av 180 klubbar som tillsammans engagerar 103 336 medlemmar. Förbundsordförande Kurt Sjöberg är glad över utvecklingen;
– Inför framtidens utmaningar behöver MHRF samla så många som möjligt om vi ska kunna bevara vårt rullande kulturarv.
Den 19 oktober höll Motorhistoriska Riksförbundet sin förbundsstämma på Scandic Star i Sollentuna. Totalt hade 140 delegater samlats som tillsammans representerade 83 klubbar. Tillsammans godkände de MHRFs verksamhetsberättelse som kunde visa upp följande resultat:
- Riksantikvarieämbetets utredning om lagskydd för det rörliga kulturarvet, där en hänsynsregel i Kulturmiljölagen föreslås.
- Motorförsäkringsdirektivet som innebär att historiska fordon och tävlingsfordon undantas från kravet på obligatorisk trafikförsäkring om fordonen är avställda eller ej registrerade.
- MHRF sökte, och beviljades, från Riksantikvarieämbetet ett verksamhetsbidrag med anledning av förbundets kulturarvsarbete samt ett projektbidrag för framtagande av en bilddatabas inom ramen för Svenskt Motorhistoriskt Arkiv.
- Förbundet har firat 50-årsjubileum och i samband med detta bland annat genomfört ett forskarsymposium, tagit fram en jubileumsbok samt mottagit en svensk fana av landshövdingen i Stockholms län.
Kurt Sjöberg är nöjd efter sitt första år som ordförande och ser med tillförsikt på det nya verksamhetsåret. Under punkten behandling av medlemsansökningar röstades två nya klubbar enhälligt in av delegaterna: Hallands Motorentusiaster med 56 medlemmar och Indigoklubben med 29.
– Jag vill hälsa de nya klubbarna och deras medlemmar varmt välkomna till MHRF! Det är glädjande att förbundet fortsätter att växa då vi inför framtidens utmaningar behöver samla så många som möjligt om vi ska lyckas bevara vårt rullande kulturarv för kommande generationer, säger MHRFs ordförande Kurt Sjöberg.
Nämnas kan i sammanhanget att MHRF i dag består av 180 klubbar som tillsammans representerar 103 336 medlemmar vilket kan jämföras med 101 701 i fjol.
När det gäller utmaningar återfanns bland andra följande i MHRFs verksamhetsplan som godkändes på stämman:
- Tillämpning av Transportstyrelsens/TS föreskrift om tävling och uppvisning med motorfordon på väg som trädde i kraft 2018.
- End of life-direktivet, ELV (nytt EU-regelverk om skrotbilshantering).
- TS beslut om att lämna tillbaka originalhandlingar med ett fordonshistoriskt värde tio år efter att historiska fordon registrerats.
- TS återkommande krav på registreringsbevis i original i samband med ursprungskontroll
Sista punkten framhölls speciellt under stämman då denna utmaning ger såväl fordonsägare som MHRFs kansli extra stor arbetsbörda.
När det gäller styrelsen finns inga större förändringar. Den består av samma personer som i fjol med skillnaden att Per Petersson nu är vice ordförande istället för Bent Fridholm.
Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF