”Om lagförslaget går igenom riskerar du att förlora äganderätten till ditt fordon – om det blivit klassat som avfall. Ditt syfte till att behålla ett fordon ska enligt förslaget inte spela någon roll.”
Bakgrund
För att minska tillverkningen av helt nya råvaror (till exempel metaller till batterier) vill Europakommissionen öka återvinningen av fordon så att mer material kan återanvändas till nödvändiga råvaror. Ökad återvinning skulle minska beroendet av producenter utanför EU, enligt EU-kommissionen en fördel både för unionen och för miljö- och klimatarbetet.
Redan nu finns lagar som styr hanteringen av uttjänta fordon, så kallade ELV (end of life-vehicles), men kommissionen menar att lagen behöver stärkas för att öka återvinningstakten. Därför föreslår EU-kommissionen att definitionen på när ett fordon är i för dåligt skick – och istället blir avfall – skärps och att ägare ska vara skyldiga att lämna sitt utdömda fordon till återvinning. Enligt lagförslaget ska det vara straffbart att inte lämna ifrån sig sitt avfallsklassade fordon. Enligt förslaget ska ingen ersättning betalas ut.
Möjliga konsekvenser
Om lagförslaget går igenom riskerar du att förlora äganderätten till ditt fordon – om det blivit klassat som avfall. Ditt syfte till att behålla ett fordon ska enligt förslaget inte spela någon roll.
Definitionerna på när ett fordon blir avfall är i lagförslaget snävt skrivna. Många idag vanliga och tillåtna reparationer kommer inte längre att vara möjliga. Det föreslås också leda till avfallsklassning om kostnaden för en reparation överstiger ett fordons marknadsvärde. Import- och export av renoveringsobjekt riskerar att omöjliggöras, då sannolikheten är stor att objekt klassas som avfall och därmed blir olagliga att föra över landsgränser.
Reglerna ska gälla alla fordon, även retroaktivt. Alla fordonsägare kan påverkas. Risken är att få nyare fordon kommer att överleva till 30-årsgränsen, där ett undantag föreslås. Definitionen av ett ”historiskt fordon” är dock i lagförslaget mycket snävare än nu så även entusiastbilar och veteranfordon som idag är godkända skulle kunna dömas ut.
Oklarheter
Förutom riskerna för såväl entusiast- som bruksfordon finns i lagförslaget inte angivet vilken instans som ska göra bedömningen om ett fordon är avfall – eller när det ska ske. Det är även oklart vilka som ska få hantera och sälja reservdelar. Konsekvenserna för både privatpersoner och verkstäder som reparerar och renoverar fordon är inte redovisade.
Vad händer nu?
Remissinstanserna, bland dem Motorhistoriska Riksförbundet, har lämnat sina synpunkter till Regeringskansliet. MHRF har begärt möte med riksdagens utskott, där Miljö- och jordbruksutskottet svarar för beredningen av EU-kommissionens förslag. Motorhistoriska Riksförbundet för även dialog med riksdagsledamöter som är särskilt intresserade av fordonsfrågor och arbetar tillsammans med systerorganisationer, det internationella federationen för historiska fordon, FIVA, och Nätverket På gemensam väg (läs mer nedan) för rimliga regler för fordonshobbyn.
10 aktuella frågor och namninsamling
Klicka här eller på löpsedeln för några av de nu aktuella frågorna Nätverk på gemensam väg, den samlade fordonsrörelsen, driver gällande ELV-förslaget från EU-kommissionen!
Skydda äganderätten!
SKRIV PÅ Nätverk på gemensam vägs NAMNINSAMLING! (t.o.m. 31/12)
Nätverk på gemensam väg
Bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade har nu fått en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk På gemensam väg. I nätverket ingår:
- American Car Club Sweden (ACCS)
- Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
- Riksförbundet M Sverige
- Svenska Bilsportförbundet (SBF)
- Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
- Sveriges Motorcyklister (SMC)
- Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
- Swedish Street Rod Association (SSRA)
- Teknisk support till amatörbyggare (TESTA)
810 000 personer
I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket 810 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare! Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.
Motorhistoriska Riksförbundet är självfallet en aktiv del av Nätverk på gemensam väg! Klicka här eller på bilden för att läsa mer om nätverket.
Studio Klassiker reder ut ELV
Studio Klassiker avsnitt 118: Ett nytt förslag avsett att främja återvinning och kontroll på miljöfarligt avfall kan få oönskade konsekvenser för motorhobbyn. I värsta fall kan äganderätten upphöra. Studio Klassiker reder ut begreppen. Dessutom pratar de klassiska dieselbilar och inte minst Peugeot 504!
I studion Björn Meyer, Fredrik Nyblad och Carl Legelius.
Bildoktorn diskuterar ELV med MHRF
I premiäravsnittet av Bosse Bildoktorn och Hasse P: Saab Sonett blir elbil, EU-frågan som upprör och tipsen du inte kan vara utan. Utöver Bosse Andersson och Hasse Pettersson gästas programmet bland andra av Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på Motorhistoriska Riksförbundet.
Bilweb Auctions diskuterar ELV med MHRF
I det här klippet förklarar Jan Tägt, Motorhistoriska Riksförbundets sakkunnige inom fordon och regelverk, vad ELV-förslaget innebär för Bosse ”Bildoktorn” Andersson och Peter Sundfeldt. Och framför allt varför det är ett hot mot fordonshobbyn.
MHRF lyfter i SVT hoten med ELV
Förslaget till en ny EU-förordning om uttjänta fordon (så kallade ELV) har fått kritik av många motorentusiaster, men det har även väckt frågetecken hos svenska myndigheter. I klippet ger Jan Tägt, sakkunnig fordon och regelverk vid Motorhistoriska Riksförbundet, exempel på vad förordningen skulle kunna få för konsekvenser.
Missa inga nyheter!
Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att hålla koll på senaste nytt i ELV-frågan. Bland annat.