”FIVA representerar ägarna av historiska fordon i kontakter med EUs olika beslutande organ samt FN och andra internationella sammanslutningar.”
Detta gör FIVA för dig!
Fédération Internationale des Véhicules Anciens publicerar månadsvis ett nyhetsbrev på FIVA.org om det pågående lagstiftningsarbetet inom EU och medlemsstaterna som berör våra historiska fordon.
Klicka här eller på bilden för att komma direkt till FIVA Updates. Tips: Om du scrollar ned på sidan finns mer information bland annat från FIVA:s kommissioner och FIVA Position Papers.
MHRF och FIVA
Motorhistoriska Riksförbundet är medlem i FIVA, Fédération Internationale des Véhicules Anciens, som är den samlade globala kraften för den fordonshistoriska rörelsens intressen. FIVA grundades 1966 och verkar under devisen ”protection, preservation and promotion”. Det vill säga att skydda bevara och främja det fordonshistoriska kulturarvet. FIVA är vårt viktigaste internationella organ för våra historiska fordon med nationella medlemsförbund från över 80 länder som tillsammans omfattar flera miljoner entusiaster av historiska fordon.
FIVA:s huvudmål är att förhindra att nationell och internationell lagstiftning får negativ inverkan för ägare av historiska fordon och möjligheten att köra på allmänna vägar.
FIVA:s organisation
FIVAs styrelse och kommittéernas ledamöter väljs av de nationella medlemsorganisationerna vid FIVAs årsmöte. FIVAs ordförande (president) var mellan 2008 och 2013 Horst Brüning, tidigare ordförande i Motorhistoriska Riksförbundet. Sedan 2016 är Peter Edqvist Senior Vice-President, även han en tidigare MHRF-ordförande.
FIVA:s representation
FIVA har ett antal kommittéer med representanter från de olika medlemsländernas förbund. MHRFs styrelse finns i dag representerad i dessa genom förbundssekreterare Timo Vuortio som är ordförande i FIVA Utilitarian Commission (som har som uppgift att bevaka omvärldshändelser ur historiska nyttofordons perspektiv) samt före detta förbundsordförande Kurt Sjöberg, som deltar i FIVA:s Legislation Commission (lagstiftningsfrågor).
FIVA representerar ägarna av historiska fordon i kontakter med Europeiska unionens olika beslutande organ samt FN och andra internationella sammanslutningar bland andra :
- FIVA är en non-govermental organisation, NGO, partner till Unesco som är Förenta nationernas organisation för utbildning, vetenskap och kultur.
- FIVA har också status som konsultativ NGO till att ha konsultativ status innebär bland annat rätt att delta vid Förenta nationernas möten och konferenser. ECOSOC har rådgivande status i FN.
- FIVA stödjer the European Parliament Historic Vehicles Group som är ett forum för parlamentsledamöterna för att diskutera EUs arbete som är relevant för historiska fordon. Gruppen är öppen för alla parlamentarikerna.
- FIVA och TICCIH, International Committee for Conservation of the Industrial Heritage, för att bättre skydda och främja framtiden för världens historiska fordon och industriarv.
- FIVA och organisationen för världens motorsport FIA, Fédération Internationale de l’Automobile, samverkar i FIA-FIVA Relations Committee. Det gemensamma målet är att identifiera och utreda problem av gemensamt intresse och formulera strategier för att lösa dem.
FIVA och Unesco
2016 utropades till World Motoring Heritage Year, Motorhistoriska året, i hela världen. FIVA låg bakom firandet som skedde i samband med att FIVA firade 50 år. Som beskyddare av året stod Unesco, FN:s organ för utbildning, vetenskap och kultur. Sveriges bidrag till året var Motorhistoriska dagen 6 juni.
FIVA Identity Card
Som Sveriges representant i FIVA utfärdar Motorhistoriska Riksförbundet FIVA Identity Cards, så kallade FIVA-pass, för fordon vars ägare är bosatta i Sverige. Behöver du ett sådant kort, kan du läsa mer om hur du ansöker om det här.
ELV-arbetet i EU
Motorhistoriska Riksförbundet arbetar även över gränserna med ELV-frågan (End of Life Vehicle), bland annat tillsammans med systerorganisationer och den internationella federationen för historiska fordon, Fédération Internationale des Véhicules Anciens. FIVA har ett antal kommittéer med representanter från de olika medlemsländernas förbund.
MHRF:s ELV-arbete får internationellt erkännande
Riskerna för det rullande kulturarvet räknades upp på FIVA:s årsmöte i mitten av november 2024 när FIVAs Legislation Commission presenterade sitt arbete (2 timmar 19 minuter in i klippet). Mest överhängande är ELV. I samband med detta lyfte och lovordade FIVA:s man i Bryssel, Gabriel Lucemberri från EPPA, i sitt anförande (2 timmar 33 minuter) Motorhistoriska Riksförbundets föredömliga arbete när det gäller att upplysa Sveriges EU-parlamentariker om riskerna med ELV (2 timmar 44 minuter).
I insatserna ingår bland annat när MHRF inför EU-valet frågade riksdagspartierna hur de ställer sig till EU-kommissionens förslag till en ny ELV-förordning. De fem frågorna har ställts mot bakgrund av att delar i förslaget bland annat åsidosätter den grundlagsskyddade äganderätten.
Klicka här eller på löpsedeln för att läsa mer!