FIVA: Det rullande kulturarvet måste skyddas – även i en framtid med nollutsläpp!
Motorhistoriska Riksförbundet är en aktiv medlem av FIVA, den internationella rörelsen för historiska fordon. MHRFs före detta förbundsordförande Peter Edqvist (andra från vänster) är Senior Vice-President. Nuvarande MHRF-styrelse finns representerad genom förbundssekreterare Timo Vuortio (andra från höger) som är ordförande i FIVA Utilitarian Commission samt nuvarande förbundsordförande Kurt Sjöberg som deltar i FIVAs Legislation Commission.
I november samlades FIVAs medlemsförbund till årsmöte, den årliga generalförsamlingen.
19–20 november samlades FIVAs medlemsförbund till årsmöte, det så kallade General Assembly. Styrelsen samlades i tyska ADACs lokaler i München för att leda mötet och de 72 deltagarna från världens medlemsförbund deltog via uppkoppling. Mötet kunde också följas via Facebook där uppåt 400 intressenter deltog.
Årsmötet består av två dagars möten där andra dagen består av själva årsmöteshandlingar med val till olika positioner, fastställande av budget och annat som tillhör årsmöten i föreningar. Det rapporterades om god ekonomi med överskott och sänkt medlemsavgift, om planerad verksamhet och mindre ändringar i stadgarna.
FIVA-presidenten Tiddo Brestners öppnade med ett tal om framtiden för rörelsen. Hans viktigaste inlägg berörde drivkraften som består av: samarbete och lagarbete, förtroende och respekt, kostnads- och tidseffektivitet, kommunikation samt engagemang. Men det viktigaste enligt honom är allas vår passion till historiska fordon. Med dessa ingredienser kan vi gemensamt nå resultat!
De olika kommittéerna avlade därefter sina rapporter om årets händelser och hur man ser på kommande årets verksamhet. Det finns sex sådana varav jag som ordförande av nyttofordonskommittén berättade om bland annat planerna för FIVA World Event som vi planerar till sommaren i Holland.
Den viktigaste kommittén är Legislation Commission, där MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg är ledamot. Några saker som presenterades av kommitténs ordförande Lars Genild berörde deras arbete kring miljözoner, hållbarhet, kemikalierestriktioner, uttjänta fordon, elfordonens frammarsch, självkörande fordon och nya lagar främst inom EU generellt.
Rapporter lämnades också av FIVA-ambassadörer från de olika världsdelarna.
Hall of Fame har fått nya medlemmar, däribland Giorgetto Giugiaro och Mr. Suzuki, båda välkända världen över.
FIVAs vice president, före detta förbundsordförande i MHRF, Peter Edqvist berättade vad som kommer att påverka den fordonshistoriska rörelsen i framtiden och vad som måste tas hänsyn till. Befolkningen blir äldre och de som är unga nu kommer att vara den största åldersgruppen när de blir gamla, artificiell intelligens kommer att påverka oss, liksom rörelser kring klimatförändringar och ökad nationalism. Allt detta kan vi hantera om vi är beredda och agerar, menade Edqvist.
Även lobbying gentemot beslutsfattare är viktig. Många förbund bedriver ett sådant arbete nationellt, däribland Motorhistoriska Riksförbundet i Sverige sedan 1969. EUs beslutsfattare uppvaktas av FIVA. I korthet handlar det om att informera rätt personer med korrekt information. I tid. FIVA satsar därför på kommunikation i olika former och har därför anlitat experter för att se över bland annat sociala media, pressreleaser, olika informationspaket och inte minst den egna webbplatsen fiva.org.
Ungdomar och ungas intressen är viktiga och betydelsefulla för nutiden, men framför allt framtiden. Därför fortsätter Culture & Youth Commission sitt arbete att på många olika sätt lyfta fram den gruppen och har planerat verksamhet av olika slag just utifrån deras intressen.
Samarbetet med många stora organisationer ska utökas. Unesco (FNs organ för utbildning, vetenskap och kultur), TICCIH (The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage), FIA (Federation Internationale de l'Automobile) och FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) är några av sådana som har angivit FIVA som en viktig samarbetspartner.
Avslutningsvis lyftes betydelsen fram av alla enskildas entusiastiska arbete med att renovera och visa upp sina fordon. Utan dem skulle inte framtida generationer kunna glädjas av dessa historiska fordon som är en del av kulturhistorian!
Timo Vuortio förbundssekreterare MHRF
samt ordförande i FIVA Utilitarian Commission