Hem

Jan Ericson, Moderaterna

 

Är det fordonshistoriska kulturarvet värt att bevara?


Ja, självklart! Inte minst är det rullande kulturarvet en del av vår svenska historia, vi har ju alltid varit framgångsrika när det gäller att tillverka både rullande fordon och exempelvis fartyg. Inte minst i Göteborg och Västsverige där jag själv bor. Men alla äldre fordon är kulturellt intressanta och är ett bevis på teknisk och industriell utveckling.

 

Vad betyder den fordonshistoriska rörelsen för dig och Sverige?


Jag är inte personligen aktiv i några klubbar, men har flera vänner som är det. Och jag besöker gärna bilutställningar och träffar för att beskåda gamla fordon och prata med ägarna. Det är absolut en viktig del av det svenska föreningslivet.  

 

Hur ser du på MHRFs roll i dag och i framtiden?


Jag tror det är viktigt att det finns någon samlande kraft som kan driva gemensamma frågor mot myndigheter och oss politiker. Det är svårt för enskilda eller mindre föreningar att få gehör. Så jag tycker ni gör ett utmärkt arbete i att sprida kunskap och belysa problem som vi tillsammans kan försöka göra något åt.

 

Riksantikvarieämbetet föreslår i en rapport ett stärkt lagskydd för det rörliga kulturarvet genom en hänsynsregel i Kulturmiljölagen. Behövs en sådan?


Varför inte? Det finns ju skydd för andra delar av kulturmiljön och kulturarvet, och ett stärkt lagskydd skulle antagligen göra det lättare att anpassa lagstiftning i olika frågor efter de speciella förutsättningar som gäller för det rullande kulturarvet.

 

Om du fick välja ett historiskt fordon vilket skulle det bli och vad har du hemma i garaget?


Jag är egentligen väldigt svag för gamla svensktillverkade personbilar, Volvo och Saab. De utgör verkligen svensk historia. En av mina vänner har flera gamla Saab 2-taktare och det kräver en del arbete bara att tanka. Mest imponerad är jag nog annars av dem som renoverar och håller liv i stora gamla veteranlastbilar, bussar och traktorer. Det finns inte så många och kräver mycket hantverk att hålla liv i dessa. Sedan är det kul att se hur entusiaster vårdar andra typer av veteranfordon som båtar, flygplan och tåg. De gör ett enastående arbete som andra kanske inte alltid sätter värde på.


Själv äger jag en gammal Toyota Corolla från 1975 (min första bil) som ska renoveras vid tillfälle. Dessutom har jag en fin Toyota Camry från 2002, sista året med den modellen, som bara körs sommartid och som ska bli riktig veteranbil en dag. Den har gått snart 30.000 mil och är faktiskt fortfarande som ny. Mitt intresse för Toyota beror främst på att min morbror i Malmö var en av de första bilhandlare i Sverige som importerade Toyota till Sverige. Jag har också besökt Toyotas bilutställning i Tokyo.

 

Malin Erlfeldt kanslichef MHRF

Kalendarium - Interna evenemang

Jan Ericson, Moderaterna

Foto: Riksdagen

Jans Toyota Camry 2002.

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?