Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information
 
Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

 
Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr


MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Hem

MHRF deltog när Svenska Kungsrallyt 25-årsjubilerade

Motorhistoriska Riksförbundets ekipage vid starten. Samlade bakom T-Forden Göran Flank, Per Petersson och Lennart West.
Fotograf: Okänd

Kungen och drottningen startar först med Marianne von der Esch i baksätet. Bilen är den som kungen fick i 50-årspresent.
Foto: Göran Flank

Bilarna parkeras framför Solliden och deltagarna får hälsa på kungaparet.
Foto: Per Peterson

Styrelseproffset Leif Johansson, bland annat före detta VD för Volvo, med fru Eva hälsar på kungaparet. Leif körde en Volvo 164 från Volvomuseet.
Foto: Göran Flank

Bild efter vägen i T-Forden. Göran Flank, bakom ratten, och Per Peterson.
Foto: Lennart West

Fikapaus med tårta.
Foto: Lennart West

Förstapristagaren Leif Carlsson med familj åkte i en Maserati Grand Cabriolet 2013.
Foto: Göran Flank

Peter och Pernilla Sandwall med sin Bentley 4 ½ litre 1928.
Foto: Per Peterson

25-årsjubilerande Svenska Kungsrallyt gick av stapeln lördagen den 21 augusti. Tävlingen startade i samband med kungens 50-årsdag och årets rally var det fjortonde i ordningen.

Bakgrunden är den Volvo PV 60 från 1946 som kung Carl XVI Gustaf fick i 50-årspresent 1996 där ett antal personer och organisationer, bland andra Motorhistoriska Riksförbundet och MHRF-försäkringen, gick samman och bekostade bilen. Som tack för detta arrangeras vartannat år Svenska Kungsrallyt för givarna på Öland med Borgholm som bas.


I årets rally deltog MHRF med en T-Ford 1914 ägd och körd av före detta styrelseledamoten Göran Flank. Passagerare var vice förbundsordförande Per Petersson och undertecknad från kansliet. Vi hade fin helg med en tiomilaresa i perfekt väder på vackra norra Öland. Under vägen var det kontroller med frågor och körprov.

En segrare och tre andrapristagare med lika, men lite färre poäng, uppmärksammades vid den avslutande lunchen i en maskinhall. MHRF var en av andrapristagarna liksom den relativt nye landshövdingen i Kalmar Peter Sandwall som tillsammans med fru Pernilla körde Bentley 4 ½ litre från 1928. Bilen renoverade Peter tillsammans med sin far på 1980-talet. Dessutom är han medlem i MHRF-klubben Automobilhistoriska Klubben, AHK. Nämnas kan att även kungen är medlem i en MHRF-klubb, Storvolvo-klubben.

Se inslag i SVT här


Lennart West försäkringshandläggare MHRF


 

Noter om fordonen

Kungens Volvo PV60 är en amerikanskinspirerad modell som tillverkades 1946–1950 baserad på förkrigsmodellerna PV51–PV56. Den har Volvos EC sexcylindriga sidventilsmotor på 3,7 liter som användes i många modeller.

T-Ford tillverkades 1908–1927 i över 15 miljoner exemplar och Göran Flanks bil är från 1914, det första året med verklig massproduktion, 250 000 bilar. Det var möjligt tack vare löpande bandet och andra produktionstekniska innovationer under 1913. Ford kunde sänka bilpriset till hälften, dubbla arbetarnas löner och ändå göra en vinst på över 100 miljoner dollar 1914 (betydligt mer än svenska statsbudgeten då).

Bentley började tillverka bilar 1921 med avancerade 3-liters fyrcylindriga motorer som byggde på första världskrigets flygmotorteknologi. Märket segrade i Le Mans 24-timmarslopp flera gånger under 1920-talet, körda av en grupp välbärgade unga män som kallades Bentley Boys. 4 ½-litersmodellen var också fyrcylindrig. Bilen i rallyt fick, som så många andra, en ny sportigare kaross i mitten av 1930-talet som fortfarande är monterad.

Extern länk.

Kalendarium - Interna evenemang

Foto: Per Petersson

MHRFs delegation på årets Svenska Kungsrallyt. Från vänster: Göran Flank, Per Petersson och Lennart West. Bilen, som ägs av Göran, är en T-Ford från 1914.

Foto: Lennart West

Princesstårta är kungligt gott oavsett rally!

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?