MHRF-försäkrade pärlor

På denna sida fyller vi på med MHRF-försäkrade fordon som är udda, speciella eller har något visst som vi – med ägarens tillåtelse – vill visa upp. Håll utkik på MHRFs Facebooksida när det dyker upp en ny försäkringspärla!

TVR Grantura MK3 1800, årsmodell 1963. MHRF-försäkrad!

En bil där kombinationen av race och gatuutförande verkligen har lyckats…

Här har vi en riktig färgsprakande snygging, en TVR Grantura Mk3 1800 från 1963. Det är en av de mest kända bilarna från TVR´s tidiga år, en period då företaget etablerade sig som en tillverkare av snabba och lätta sportbilar.

Ägaren berättar: ”Den startade sitt liv i Blackpool under 1963 och fick engelskt registreringsnummer 984RBJ.

År 1986 importerades den av en man från Malmö som sålde den vidare redan 1987. Bilen var då i ganska dåligt skick och stod i behov av helrenovering men som inte blev av.

1991 hamnade den i händerna på en entusiast från Mölndal som gav sig den på att rädda bilen och då i ett kombinerat gat/race-skick. Det blev en omfattande totalrenovering där mycket reparerades eller byttes ut och bl.a. chassiet blev som nytt. De flesta av de unika TVR-delarna fanns kvar och kunde bibehållas efter grundlig genomgång.

2001 blev bilen klar och resultatet var fantastiskt och det håller än idag. Allt är nu injusterat, optimerat och allt onödigt är bortplockat för att hålla vikten nere. Motorn har en specialdesignad kam för optimalt vrid och naturligtvis är den unika crossflowtoppen av fabrikat HRG portad och uppmätt för optimalt flöde. Dubbla Weber 45, tätstegad växellåda och LSD-diff hjälper till att ge suverän prestanda.

För övrigt är den i originalutförande så kombinationen av race och gatuutförande har verkligen lyckats.

Nu väntar bara nya FIA HTP-papper så är den redo för en full racesäsong i RHK´s serie 2025.”

Ägare: Per Roxlin

Publicerad 2025-01-10 av: Ellinor Thorslund

En fabriksny Volvo 940, årsmodell 1998. MHRF-försäkrad!

En fabriksny Volvo 940 som aldrig rullat på vägen…

Vi fick in något minst sagt unikt på MHRF-försäkringen: en helt ny, orörd Volvo 940 från 1998. Bilen beställdes hos en Volvoåterförsäljare i början av oktober 1997, hämtades sedan på en kärra och ställdes in i garaget.

Ägaren berättar: ”Min tanke var att använda den som entusiastfordon och bara köra den 50 mil varje sommar, men under tiden jag väntade på att få den levererad växte tanken fram att jag kanske skulle ställa undan den istället, och så blev det”.

Ägare: Anonym

Publicerad 2024-12-12 av: Ellinor Thorslund

Husqvarna 180, årsmodell 1927. MHRF-försäkrad!

Svensk förkrigsklassiker med en vacker & stilren design…

Husqvarna 180 årsmodell 1927 är en ovanlig svensk motorcykel från det svenska företaget Husqvarna. Motorn är en v-twin, 500 cc. Modellen var populär både som vardagshoj och för enklare tävlingar, kallades för ”solo-sportmodellen”. Känd för sin pålitlighet och hållbarhet.

Ägaren berättar: ”Just nu står maskinen uppställd på ”skruvarbordet” och tänker på fornstora dar. Men än finns det sprutt mellan hjulen. När ”Qvarnan” kom hem tänkte jag ställa upp den i vardagsrummet men tyvärr sa frugan ifrån”.

Ägare: Anonym

Publicerad 2024-11-29 av: Ellinor Thorslund

Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition, årsmodell 2000. MHRF-försäkrad!

En ovanlig Tommi Mäkinen Edition, byggd i 2500 exemplar…

Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition är en specialversion av Mitsubishi Lancer Evolution VI, en bil som har blivit en ikon inom både rallyvärlden och bilentusiaster över hela världen.

Bilen lanserades år 2000 och byggdes för att fira Tommi Mäkinen, den finska rallyföraren som var en av de mest framgångsrika förarna i världsmästerskapet i rally (WRC) och som hade vunnit fyra raka världsmästerskapstitlar i WRC med Mitsubishi.

Tommi Mäkinen Edition är inte bara en bil – det är ett stycke motorsportshistoria. Det är en bil som är byggd för att vara lika snabb på vägen som på rallystadion, och därför hyllas den fortfarande idag som en av de mest fantastiska performance-bilarna som någonsin byggts av Mitsubishi.

Nuvarande ägare har ägt bilen sedan 2008 och körde med den tills 2010 och sedan stod den undanställd tills 2024, då han servade den och började köra med den igen. Bilen var den enda TME gatbilen på Jap days 2024 utav 1064 bilar på plats. Bilen används till att åka på turer på fina småvägar och visas på utställningar.

Ägare: Anonym

Publicerad 2024-11-15 av: Ellinor Thorslund

AMC Pacer, årsmodell 1975. MHRF-försäkrad!

”En udda ”kompaktjänkare” med mycket utsikt…

AMC Pacer är en kompaktbil som tillverkades av American Motors Corporation (AMC) mellan 1975 och 1979. Den blev snabbt känd för sin ovanliga design, med en rundad kaross och stora glasytor, vilket gav den ett futuristiskt utseende för sin tid.

Pacer var en av de första amerikanska småbilarna och erbjöd en ovanligt rymlig interiör för sin storlek. Trots att bilen inte blev en storsäljare, har dess distinkta design och 70-talskaraktär gjort den till en riktig kultklassiker!

Nuvarande ägare har känt till bilen i många år och fick tillslut möjlighet att köpa den.

Ägare: Bo ”Bosse” Bengtsson

Publicerad 2024-11-08 av: Ellinor Thorslund

Kristoffer Elwing tillsammans med några av sina Saabar, MHRF-försäkrade!

”Remove before flight”, här kommer en man med Saab i blodet…

Vi säger hej till Kristoffer som på kort tid försäkrat in ett helt gäng med Saabar både i orört originalutförande, renoveringsobjekt och färdiga renoveringar. Många av dem är unika.

Han berättar att hans motorintresse började redan som barn med bilar och traktorer. Mekandes tillsammans med morfar Enar.

Han berättar själv… ”allt tog fart 1994 då jag började
med lite folkrace och även med att hjälpa till i den lokala motorklubben på tävlingar. Min far var inbiten Saab-fantast efter att han köpte sin första Saab 99 Turbo från 1977, så min väg var väl lite utstakad!

Det har blivit många bilar sen dess, och de mest speciella finns sparade kvar i samlingen.
Inte bara Saab finns här, flera Opel finns också, då jag tävlat i rally med Ascona A under många år.

Bilhobbyn ger väldigt mycket: socialt umgänge, klubbverksamhet, träffar, träffa likasinnade och byte/köpa/sälja/jaga delar. Utan bilintresset hade nog livet och kontaktnätet sett väldigt annorlunda ut”.

Vi är mycket glada över att MHRF-försäkringen är det självklara valet. Vi tackar för förtroendet & lycka till med alla projekt!

Ägare: Kristoffer Elwing

Publicerad 2024-10-25 av: Ellinor Thorslund

AC Greyhound, årsmodell 1962. MHRF-försäkrad!

”En mycket sällsynt och vacker pärla från de brittiska öarna…

Greyhound racing! Denna bil med snygga linjer är en AC Greyhound från 1962. Bilen tillverkades i 83 st exemplar mellan åren 1959-1963. Bilen har en AC 6-cylindrig motor 1991 cc, 75 hk med 3 st SU-förgasare. Det finns endast 6 st tillverkade bilar med AC motorn då man kunde välja mellan flera alternativ.

Första ägare var en dam som hade privatchaufför. Hon ägde bilen fram till mars 1976. Originalfärgen var svart metallic (black pearl), men lackerades om till ljusgrå metallic av första ägarinnan.
Nuvarande ägarinna köpte bilen 1990 i England. Bilen är registrerad i Sverige sedan 1996.
Bilen är helt i orenoverat originalskick.

Ägare: Marianne Waplan

Publicerad 2024-10-18 av: Ellinor Thorslund

Trabant 601, årsmodell 1982. MHRF-försäkrad!

”Pappkartong” med enormt stor charm, betydelsefull och älskad av många…

Denna söta Trabant har en tvåtakts motor på 0,6 liter som ger 26 hk och en rattväxel med fyra växlar. Karossen är av hårdplast, så kallad duroplast som är tillverkad av formpressad bomull överdraget med epoxilack.

Trabant eller Trabi som den kallades i folkmun tillverkades i över tre miljoner exemplar i Östtyskland mellan åren 1957 och 1990. Den var Östtysklands svar på Västtysklands Volkswagen och var den dominerande bilen i dåvarande Östtyskland. I juni 1990 stängde fabriken efter 33 år av produktion av denna folkbil. Den fick efter Berlinmurens fall kultstatus som en symbol för återföreningen. Älskad (och hatad)!

Ägare: Reha Nurdal

Publicerad 2024-10-11 av: Ellinor Thorslund

Scania T 112, årsmodell 1988. MHRF-försäkrad!

Så många mil, så många år – tippbil som numera lever pensionärsliv…

Scania 112 är känd för att vara en pålitlig lastbil som bara rullar och går. Modellen T 112 H var mycket vanlig som anläggningsbil (tippbil) och har en rak 6-cylindrig motor på elva liter. Lastkapaciteten är 13 ton. Scania 112 kom 1974 och tillverkades ända fram till 1988. Denna lastbil är av den sista årsmodellen 1988. Scanias 2-serie ersattes sedan av 3-serien (113).

Ägaren berättar att nu när renoveringen är klar ska bilen få leva ett stillsamt pensionärsliv och bara komma ut på sommarhalvåret på veteranrallyn, träffar och utställningar. Imponerade renovering, hatten av!

.Ägare: Mats Angervall

Publicerad 2024-10-04 av: Ellinor Thorslund

Matra Murena. Årsmodell 1981. MHRF-försäkrad!

Snygg, sportig och utan baksäte…

Denna vecka vill vi lyfta denna ovanliga och coola lilla tresitsiga Matra Murena från 1981 med endast 4 000 mil på mätaren. En udda bil från Frankrike med 10 680 bilar byggda och enbart fyra registrerade i Sverige, varav detta inte är en av dessa. Denna bil kom till Sverige runt 1990, men registrerades aldrig in och har därför enbart lagrats under de snart 35 åren i landet. Häftig liten sportbil med snygg design!

.Ägare: Alexander Waplan

Publicerad 2024-09-27 av: Ellinor Thorslund

Linda tillsammans med sina barn och bilen är en Buick Electra 225 convertible, årsmodell 1967. MHRF-försäkrad!

Linda tar över ratten till denna härliga Buick Electra cabriolet…

Vi fick en fantastisk bild från Linda som tagit över sin pappas bil (som tyckte det räckte med sin egen 50-talare). Denna tjusiga jänkare har funnits i familjens ägo sedan 2008. Innan dess rullade den i Falun.

Electra 225 Cabriolet har en stilfull och elegant design som är typisk för sin tid. Modellnamnet Electra kommer från den grekiska gudinnan Electra. En lång (575 cm), elegant kaross och en maffig grill med fyra strålkastare. Under huven en V8 på 430 kubik och 360hk. Hoppas ni får många härliga turer i denna pärla från 1967.

Ägare: Linda Larsson

Publicerad 2024-09-20 av: Ellinor Thorslund

Rusch Sport årsmodell 1956. MHRF-försäkrad!

Ram och tank visade sig vara en Rusch 56a…

Denna moped hittades som ram med tank men inga fler delar. Efterforskningar visade att det var en Rusch 56a, som var bruksrenoverad med rätt delar från andra mopeder från 1956.

De delar som är specifika på Rusch har jag själv tillverkat efter bilder och lånade delar från Rusch av liknande årsmodeller. Mycket möda har lagts ner på att få den så lik den moped som en gång rullade ut från fabriken på 1950-talet.

Ägare: Gunnar Lundström

Publicerad 2024-09-13 av: Ellinor Thorslund

Toyota Starlet årsmodell 1981. MHRF-försäkrad!

En välbevarad Toyota Starlet som rullat på Gotland…

Toyota Starlet är en mindre bilmodell tillverkad av Toyota som tillverkades i fem generationer från 1973–1999. Den blev snabbt mycket populär.

Denna pärla är extra ovanlig då den är bakhjulsdriven och bilen har rullat på Gotland hela sitt liv.

Nuvarande ägare köpte den av en kompis till en arbetskompis. Bilen har gått ca 5 000 mil och är tillverkad 1981.

Ägare: Tommy Knudsen

Publicerad 2024-09-05 av: Ellinor Thorslund

Corvette ZR1 årsmodell 1990. MHRF-försäkrad!

En unik Corvette ZR1 – en tidskapsel från 1990…

Det är inte ofta man stöter på en bil med en sådan fängslande historia som denna Corvette ZR1 från 1990. Med endast 8 mil på mätaren och aldrig tidigare registrerad, står den som ett orört exempel på ett av de mest imponerande sportbilar som Chevrolet producerat. ZR1:an, som ofta benämndes som ”King of the Hill” var Chevrolets svar på den allt mer intensiva sportbilsmarknaden på 80- och 90-talet. Utrustad med en kraftfull 5,7-liters LT5 V8-motor, utvecklad i samarbete med Lotus, producerade den 375 hästkrafter – en otrolig siffra för sin tid. Denna teknikdrivna motor, kombinerad med en unikt konstruerad bakvagn och ett avancerat fjädringssystem, gjorde ZR1:an till en av de mest avancerade bilarna på marknaden.

Men det som verkligen gör denna Corvette ZR1 speciell är dess exceptionella skick och unika historia. Trots sin ålder har bilen endast körts 8 mil, vilket gör den till ett sällsynt och värdefullt samlarobjekt. Den har varit omsorgsfullt förvarad och bevarad, vilket innebär att den fortfarande bär sin ursprungliga fabrikskondition – från lackens glans till doften av det orörda lädret i interiören.

Att bilen aldrig har registrerats gör den till en verklig tidskapsel, en bil som fortfarande väntar på att uppleva vägarna för första gången. Detta, i kombination med dess låga körsträcka, gör den inte bara till ett fordon utan till en historisk artefakt, en hyllning till en tid då amerikansk ingenjörskonst tog ett stort kliv framåt.

För samlare och entusiaster representerar denna Corvette ZR1 mer än bara en bil; det är en bit historia, en symbol för en era då prestanda och innovation var ledord för Chevrolet.

Ägare: Anonym

Publicerad 2024-08-30 av: Ellinor Thorslund

Trans Am Mustang Boss. MHRF-försäkrad!

Brutal och vacker Trans Am Mustang Boss…

Trans Am-serien startade 1966 i USA inom SCCA och var anpassad för vad man kallade ”pony cars”, som var bilar som Mustang, Camaro och Barracuda. Bilen är en Boss Mustang 1969 och den renoverades av far och son Walt och Chip Hane 2011. Bilen är skapad precis om de Mustanger som Bud Moore tävlade med i Trans Am 1969. Effekten är 480 hk.

Ägare: Mats Bergryd

Publicerad 2024-08-23 av: Ellinor Thorslund

Audi Quattro 1983, helförsäkrad i MHRF.

En av Audis största succéer…

Denna vecka lyfter vi denna välbevarade pärla, en Audi Quattro från 1983. Bilen är lackerad i original kulör och med många lager extra klarlack. Audi Quattro lanserades 1980 och är en av Audis största succéer genom tiderna.

Ägare: Niklas Andersson

Publicerad 2024-08-16 av: Ellinor Thorslund

Ford Granada 2,8 helförsäkrad i MHRF

Prisvinnande Ford…

För knappt 10 år sedan sökte jag efter den Granada 2.8 Injection som jag tidigare ägt men aldrig glömt. Tyvärr hade just den skrotats så jakten på ett alternativ inleddes och hösten 2016 fann jag inte bara en utan två.

Bilen såldes ny av Ambjörnssons Bil AB i februari 1985 till Västbo Plast AB i Gislaved. Bilen bytte sedan ägare tre gånger innan den blev min. Säljaren hade då ägt den sedan 1989 och ställt av den redan 1998 efter en kollision.

Han påbörjade en modifiering där listhål lagts igen, en ny originalskärm monterats och hela bilen slipats ner mer eller mindre plåtrent och ett minst sagt omfattande kompletterande elsystem hade byggts men sedan inte gått i mål och bilen ståendes.

För att återställa elsystemet köptes en donatorbil in då det som satt i bilen var klippt och skarvat lite överallt. Plåtmässigt införskaffades alla dörrar, bagagelucka och motorhuv. Vänster bakskärm var tyvärr grovt bredspacklad, uppåt 1 cm, från c-stolpen och bakåt. Höger bakskärms nedre del var även den spacklad och närmare 2 cm tjockt. Den bakre nedre sandplåten var så dåligt svetsad att den nästan lossnade av sig själv och verkstaden hade svetsat igen original skarvar mellan plåt och bakskärm så även den fick bytas ut och gjordes mer lik originalutseendet. Sist svetsades tre antennhål igen.

Automatlådan som satt i bilen byttes ut mot en manuell växellåda och Fords färddator och stereo monterades. Det mesta i slitageväg som strålkastare, blinkers, dimljus, bromsar, stänklappar, innerskärmar med mera bytes ut mot NOS och bättre begagnat. Mängder med delar eloxerades, bilen hellackerades och får sedan original stripes, dekaler och rutorna monterade.

Våren 2024 kommer inredning på plats för första gången sedan 1998 och en dragkrok monteras. En uppsättning NOS 16” RS fälgar med nya däck en avvikelse från de TRX-fälgar och de däck som bilen levererades med 1984.

Torsdagen den 6:e juni på självaste Motorhistoriska Dagen kl. 12.00 besiktigas bilen utan anmärkning vilket känns väldigt stort. Jag har sedan därefter deltagit på två Ford träffar med bilen. Erhöll pris för bästa 80-talare på TrønderFord utanför Trondheim på Selby Camping och ett första pris för europieska fordar på Classic Ford Meet i år på Trestad Center i Vänersborg då träffen inte kunde genomföras som brukligt i Grästorp. Träffen firade 10 års jubileum.

Jag riktar ett särskilt stort tack till min vän och Ford-entusiast Pedro Molina utan vars hans hjälp jag inte gått i mål med mitt projekt.

Ägare: Jan-Peter Strömberg

Publicerad 2024-08-08 av: Ellinor Thorslund

Lancia Thema

En ovanlig italienare med svenska kopplingar

Lancia Thema tillverkades 1984–1994 och tycker man att den har drag av en Saab 9000 så är det inte så konstigt, Lancian är en av de fyra bilarna som föddes ur de fyras klubb, bestående av, förutom Saab och Lancia, även Fiat och Alfa Romeo. Just denna bil har en V6 från Alfa Romeo, åren innan så gick den att få med V8 från Ferrari.

Ägaren är fordonsinspektören Daniel Mattsson som haft flera Saabar tidigare och 9000. Många likheter, men ändå mycket skillnader.

Ägare: Daniel Mattsson

Publicerad 2024-08-02 av: Ellinor Thorslund

Volvobrandbil årsmodell 1961. Helförsäkrad i i MHRF!

”Brandbil i trogen tjänst…”

Bilen inköptes för byggnation till tankbil av Skövde brandförsvar 1961. Sedan tjänstgjorde den vid brandstyrkan i Skövde till omkring 1974 efter den överfördes till deltidsstyrkan i Timmersdala. Där var den placerad till tidigt 1990 tal. Efter några års reservavställning utlånades den till industribrandförsvaret vid Volvo lastvagnars fabrik i Skövde.

Härefter följde åter en kort period av förrådställning efter den sista aktiva tjänstgöringen skedde vid industribrandförsvaret vid Katrinefors bruk i Mariestad. Därefter förrådsställdes den åter. 

Under 2023 överläts bilen till Höljebacka brandmuseum i Upphärad.

Ägare: Höljebacka brandmuseum

Publicerad 2024-07-01 av: Ellinor Thorslund

Bilen Dryner. Helförsäkrad i i MHRF!

”Det var när huven inte gick att stänga som fantasierna parkerade i skallen…”

Jag har ett domstolsbeslut att min bil Dryner är ett konstverk. Jag började jobba med bilen 1975-76. Det tog åtta år & ungefär 10 000 timmar innan den var klar. I princip höll jag på varenda natt i åtta års tid.

Med bra kontakt på Lundbergs bilskrot i Glade kvarn kunde jag köpa billiga bildelar. Hämtade ut en aluminium v8-motor till en Buick, från 1963. Valde ut en framvagn från en Vauxhall och i grunden är karossen en TVR. Jag har räknat ut att bildelarna till bilen är från 24 olika bilmärken.

Det handlade om Island, Surtsei, havsvågorna och valarna. Det var när huven inte gick att stänga som fantasierna parkerade i skallen. Jag sågade ut ett stort hål i motorhuven, för att göra en vulkan som kan ryka, eftersom förgasaren sitter i vulkanens hål. På motorhuven vid kylaren sågade jag upp konturer av valfiskar. Sedan freakade jag loss och gjorde en hyllning till min bortgångne vän, ”customgeniet” Anders Lake, i form av en sjöjungfru lagd med bladguld i ena framdörren. Den andra framdörren är smyckad med ett segelfartyg. På den tiden ville jag hylla kungen och drottningen. Luftrenaren på förgasaren pryds med en kungakrona och till Silvia gjorde jag en som sitter på locket till kylaren. Instrumentbrädan är gjord av trädet gullregn som vi hade på tomten. Jag döpte bilen till Dryner som är isländska och betyder ”mullrar”. Dryner har 50 år på nacken, men mullrar fortfarande. Drömmen vore att låta den uppleva Island.

Ägare: Anders Nordin

Publicerad 2024-06-16 av: Ellinor Thorslund

John Deere årsmodell 1974 modell: 3130. Helförsäkrad i MHRF!

”Dä ä röck som gäller”.

Här har vi en traktor av märket John Deere och årsmodell 1974. Modellen heter 3130.

En härlig traktor som börjar bli eftertraktad hos samlare.

Modell 3130 producerades mellan 1972-1979 och har en motoreffekt på 67kw.

Kolla in dekalen i bakrutan ”Dä ä röck som gäller”!

Ägare: Tommy Larsson

Publicerad 2024-06-01 av: Ellinor Thorslund

T-Ford årsmodell 1920. Helförsäkrad i MHRF!

Rullar på nytt med hjälp av klubben.

Denna T-ford av årsmodell 1920 ägs av stiftelsen Tekniska museet. Den såldes ny i Hudiksvall 1920 och var i trafik tills 1930 då den skrotades.

Bilen återfanns av en ung entusiast i Hälsingland på 1940-talet och återregistrerades år 1949. Bilen blev då handmålad med grön kaross och röd/gula hjul.

1954 deltog den i Sveriges och Nordens allra första veteranbilsrally, Genevive- loppet på Gärdet, som startade från Källhagens Värdshus. Den köptes senare 1955 av Ragnar Fors som då startade Svenska T-Ford klubben och bilen fick medlemsnummer 1!

I många år deltog bilen aktivt i många skojiga evenemang för historiska fordon, fram till 1969 då bilen köptes av Tekniska museet. Den har således aldrig varit helt restaurerad utan den har reparerats löpande i över 100 år.

År 1970 ställdes bilen upp på museet 50 år gammal och nu över 50 år senare har Svenska T-Ford klubben väckt liv i den igen och gjort den körklar!

Stiftelsen Tekniska museet ägare

Publicerad 2024-05-24 av: Ellinor Thorslund

EPA-traktor årsmodell 1930. Helförsäkrad i MHRF.

Ombyggd AA-Ford till EPA-traktor.

Denna fina EPA-traktor är troligen en ombyggd AA-Ford av årsmodell 1930. EPA-traktorn har en känd historik sedan 1960-talet och tanken är att den kommer att användas till olika veteranarrangemang som till exempel plöjning med enskärig plog. EPA-traktorn har varit i samma ägo sedan 1980-talet och renoverats av ägaren själv.

På en av bilderna i galleriet nedan ser ni hur EPA-traktorn såg ut innan renoveringen påbörjades.

Rudy Lönn ägare

Publicerad 2024-05-20 av: Ellinor Thorslund

Volvo B727 byggd år 1954. Helförsäkrad i MHRF.

I farfars färger.

Denna buss, en Volvo B727 är byggd år 1954 på Svenska karosseriverkstäderna, SKV, i Katrineholm. Från början gick den som landsortsbuss i Norrland hos Postens diligenstrafik, men såldes sedan till Västergötland. Bussen blev senare undanställd i ett garage på 70-talet efter trogen tjänst på grund av motorfel.

År 2007 kom bussen till oss och det fanns en hel del att göra. Den var trots allt i ett mycket trevligt välbevarat skick, men vissa reparationer krävdes. I dag är den lackerad i vår gamla (min farfars) färgsättning. Det var nämligen så förr att bytte bussarna ägare så bytte de också färg.

Niklas Haraldsson ägare

Publicerad 2024-05-04 av: Göran Schüsseleder

En Ford Bronco Ranger XLT 400 från 1979 med V8 och automat. Bland mycket annat. Helförsäkrad.

Full-size med extra allt.

Ford Bronco introducerades 1966 och var från början en kompakt 4×4-terrängfordon i samma klass som Willys Jeep, Toyota Land Cruiser med flera. 1978 kom fullsize-Broncon och den konkurrerade med Chevrolet Blazer och Dodge Ramcharger.

Denna Bronco såldes ny i Kanada. Det är därför hastighetsmätaren är graderad i km/h. Detta är ett riktigt fint exemplar av andra generationens Bronco, som endast tillverkades i två årsmodeller, 1978 och 1979. Egentligen skulle den introduceras 1974, men på grund av oljekrisen sköt man på den till 1978, då man redan i princip hade utvecklat färdigt tredje generationens Bronco som introducerades 1980. I dag är andra generationens eftertraktade samlarobjekt och mycket svåra att hitta då som hos så många andra 4×4-bilar är överlevnadsprocenten mycket låg. Alla generation två-Broncos hade två dörrar och så kallad lift off top.

Anders Stenström ägare

Publicerad 2024-02-09 av: Göran Schüsseleder

Denna Volvo personlastterrängbil 903, även kallad Valp, har en rullande renoveringsförsäkring.

Den trilskande valpen.

Volvo ”Valpen” tillverkades i Sverige under åren 1961–1969 och var i tjänst till 1974. Det producerades ca 8 000 huvudsakligen för militärt bruk och med B18 motor. Efter att produktionen upphörde i Sverige producerades den i Ungern under åren 1977–1981 och då med B20 motor.

Jag hittade Valpen drygt 60 mil hemifrån och en kompis som bodde i krokarna åkte och tittade på den. Efter en tågresa på tio timmar satt jag i förarsätet för att köra hem 60 mil. Efterhand märkte jag att motorn inte gick särskilt bra utan den kokade. Efter sju mil kunde jag konstatera att jag inte skulle komma längre.

Bilen bärgades till närmsta Volvoverkstad som tyvärr inte kunde laga lastbilar. Via känningar kom jag i kontakt med en kille i närheten som kunde B20-motorn och som kunde hjälpa mig. Först trodde vi att det var topplockspackningen som gått, men det visade sig att toppen hade spruckit. En ny topp hittades och resan hem gick som en dröm och i vinter ska Valpen få lite omsorg.

Valpen försäkrades via Svenska Volvoklubben.

Anders Albihn (styrelseledamot MHRFs förbundsstyrelse och ordförande i Svenska Volvoklubben och Göteborgs motorhistoriska klubb)

Publicerad 2024-01-29 av: Göran Schüsseleder

Denna Renault 16 R 1150 från 1970 är kvar i Norrbotten, om än på en södrare breddgrad. Med helförsäkring.

Fräscha fransyskan från norr.

Fick tips om att Renaulten skulle säljas för cirka ett år sedan. Åkte upp till Korpilombolo efter midsommar för att titta på den och såg att den var i mycket gott skick. Och helt orörd. Helgen därpå var det bara att koppla på släpet och styra kosan rakt norrut 22 mil och genomföra köpet.

Bilen verkar ha gått inom samma släkt hela tiden. Till våren (2024) blir det kontrollbesiktning, den förra var 1999. Den kommer att  användas till veteranrally och även stå i mitt bensinmuseum i Älvsbyn.

Med vänlig hälsning,
P-O Lindroth 

Publicerad 2024-01-12 av: Göran Schüsseleder

Kommer denna Fiat typ 503 från 1927 få liv igen innan den fyller 100? Till dess en renoveringsförsäkring.

Hundraåringen som kom tillbaka?

Såg den här bilen för första gången i samma skjul för ca 25 år sedan. Tog då ett par bilder. Pratade sedan med ägaren några gånger under åren, men på grund av andra pågående renoveringsprojekt kom jag aldrig till skott. Senast jag sökte upp ägaren hade han gått bort. Jag fick prata med frun och efter fem minuter hade jag köpt bilen, en Fiat typ 503 från 1927. Var och hämtade bilen från ladan där den hade stått i 40–50 år. Bilen blev avregistrerad 31 december 1958.

Kom nyligen över tre foton från ett race. Bildkvaliteten är inte den bästa, men registreringsnumret syns tydligt! Bifogar även några bilder från hämtningen.

Med vänlig hälsning
Stig

Publicerad 2023-12-08 av: Göran Schüsseleder

Helförsäkrad naturligtvis. Som lätt lastbil.

Med olivlundarna bakom sig.

– Det var min fru Rebecka som köpte bilen, en Land Rover Santana av årsmodell 1979, efter att ha sett den på Instagram. Den har haft en tidigare ägare som använde bilen på sin olivodling i Spanien. Efter mannens död blev bilen stående i tolv år och sonen sålde den till en fastighetsmäklare som köper Land Rover Santanas i Spanien för att sälja dem till kunder mestadels i USA.

Vi blev överraskade att bromsar och el inte fungerade när vi rullade av den från lastbilstransporten från Málaga, men tid och pengar löser de flesta problemen.

Marcus Bällgren ägare

Publicerad 2023-12-01 av: Göran Schüsseleder

REO-bussen är i dag helförsäkrad.

Kulturinsatsen.

Under 1900-talets början trafikerade denna REO från 1931 sträckan Zinkgruvan–Åmmeberg–Askersund. Därefter tjänstgjorde bussen som brandbil i Mariedamm. När den efter lång och trogen tjänst dömdes ut som omodern styckades bussen och delarna spreds ut lite här och var.

Delar av bussen låg nedgrävd i ett grustag och med hjälp av en lastmaskin och många karlars slit lyckades till slut ramen bärgas ur jorden. Chassit till bussen hittades på ett annat ställe. Tack vare medlemmar i Askersunds Veteranfordonsklubb, och med hjälp av gamla ritningar från Arkivcentrum, har bussen restaurerats och är efter mycket arbete under hösten 2023 äntligen färdig! REOn har väckt stort intresse runt om i landet, bland annat SVT har gjort ett inslag om bussen.

Publicerad 2023-11-17 av: Göran Schüsseleder

BMW 3,0 CSL av årsmodell 1972. Helförsäkrad! Utom på banan.

Lättviktaren.

Bilen, en BMW 3,0 CSL från 1972, importerades som ett rostfritt nedmonterat objekt från Italien runt 2010. Nuvarande ägaren köpte den 2018 och har renoverat den under fem år med väldigt mycket NOS-delar. Den är en av 169 tillverkade 1971–1972, en så kallad ultralätt förgasar-CSL. Den var dyrare än en samtida Ferrari, men Italien hade en högkonjunktur varför 85 av dessa hittade dit jämfört med en enda till Sverige.

BMW-förädlaren Alpina påtalade för BMW vikten av att få fram en konkurrenskraftig bil så de kunde slå fenomenala Ford Capri på bana. Här krävdes framför allt viktbesparingar. Dessa bilar saknade i stort sett all ljudisolering, hade tunnare plåt i karossen utom i bärande delar, plexiglas utom frontrutan som hade tunnare glas, bakre stötfångare av glasfiber, dörrar, bagagelucka och motorhuv i aluminium, skålade Scheelmannsportstolar, 380 mm Alpina Momo ratt, tunn nålfiltmatta i kupén, bakaxel med 25% lamelldiffbroms, Alpinas sju tum aluminiumfälgar, rostfria skärmbreddare, progressiva fjädrar med Alpinas fjäderben och Bilsteins stötdämpare runt om med mera… Resultatet blev en 215 kg lättare vinnare på racingbanorna under -70 talet. Och att tusen exemplar för gatbruk byggdes för att förändringarna skulle få användas i tävlingsbilarna.

Publicerad 2023-11-10 av: Göran Schüsseleder

 

Såväl husvagn som bil har en helförsäkring.

Man ska ha husvagn.

Husvagnen, en MKP Petit från 1968 köptes i mars 2019. Därefter genomgick den en renovering innebärande nya bromsar, nydragen el (12V och 230V), nya däck och lack i bilens färger. Husvagnen är även invändigt renoverad till originalskick. All renovering är utförd av mig.

Ekipaget har efter renoveringen vunnit första pris på Stockholm Car Meet sommaren 2023. Reportage om bil, en Volvo Duett från 1957, och husvagn finns att hitta i oktobernumret av Classic Motor (nr 10) från samma år.

Bengt Sandberg ägare (med livskamraten Inger Olofsson)

Publicerad 2023-11-27 av: Göran Schüsseleder

Ronny Petterssons pärla. Helförsäkrad. Förstås!

Huset, Volvon och ödet.

Ronny Pettersson heter ägaren till denna välbevarade Volvo 740 i superfint originalskick med endast 10 876 mil på mätaren. Ronny sammanfattar;
– Alltså wow, hämtade bilen från det lilla garaget vid detta ödehus där den stått garagerad i 23 år!

Och vi kan bara hålla med, wow! Denna modell tillverkades mellan 1984 och 1992 och det var en storsäljare som många kan relatera till. Hur många Volvo 740 ser man i orört skick i dag? Eller över huvud taget? Senast vi på MHRF såg en sådan pärla på nära håll var på Elmia (2023). Vi hoppas få se fler!

Publicerad 2023-10-20 av: Göran Schüsseleder

Renoverad i Sverige av en känd renoverare till originalskick. Nu helförsäkrad.

Mc i sitt esse.

Henderson var ett amerikanskt motorcykelmärke grundat 1912 av bröderna William G. och Tom W. Henderson i Detroit, Michigan. Tillverkningen fokuserades på modeller med fyrcylindriga motorer. Företaget köptes upp av Excelsior 1917 och tillverkningen upphörde 1931 som en följd av depressionen.

Ägaren har känt till motorcykeln i ett antal år och när han fick möjlighet att köpa den renovera den till originalskick. Mer än så finns egentligen inte att berätta enligt ägaren utom att det sa klick när han såg Ace för första gången.  Och det är inte så konstigt då det sägs att Ace är essensen av bröderna Hendersons tankar om hur en motorcykel skulle vara konstruerad.

Publicerad 2023-10-13 av: Göran Schüsseleder

Cederholmaren håller ångan uppe! Helförsäkrad som originalbil (historiskt bygge).

Från begynnelsen.

”Cederholmaren” är en unik hemmabyggd ångdriven bil som byggdes i Ystad mellan 1892 och 1894 av bröderna Anders och Jöns Cederholm. Den är den äldsta svensktillverkade ännu existerande bilen. Och i körbart skick!

Bilen ägs av Ystads kulturhistoriska förening och på bilderna nedan syns föreningens ordförande Per Axel ”Pax” Sjöholm tillsammans med Sune Svensson, fordonsinspektör för MHRF-försäkringen. Bilderna är tagna av Anita Svensson.

Läs mer om Cederholmaren här.

Publicerad 2023-10-06 av: Göran Schüsseleder

Bengt-Olof Johansson framför sin egenskapade pärla. Försäkringen? Helförsäkrad som originalbil (historiskt bygge).

Tre i en. Och mycket till.

Min pappa Bengt-Olof Johansson har ägt denna Chevrolet Bel Air från 1955 sedan 1966 och nu har han sålt den till mig och min kusin Mattias Lindgren. Cirkeln sluts då det var Mattias pappa, min farbror Anders Johansson, som åkte upp till Stockholm 1964 och köpte den och senare sålde till pappa.

Mattias och jag ska vårda den ömt och inte göra för stora förändringar. Nämnas kan att många tycker att pappa var galen som gjorde om en originalbil till en custom, men det är verkligen en bil av sin tid. Han ”slaktade” tre 55or för att få ihop denna pärla. Och ja, baren i baksätet fungerar.

Malin Rosenqvist en av ägarna

Publicerad 2023-09-29 av: Göran Schüsseleder