Foto: Göran Schüsseleder

Bildesign samlad framför Nationalmuseum

Motorhistoriska Riksförbundet hade förmånen att kunna visa upp fem representativa svenska och amerikanska bilar framför Nationalmuseum i samband med utställningen Scandinavian Design & USA.

I utställningen Scandinavian Design & USA på Nationalmuseum i Stockholm undersöks hur idéer från Norden påverkat amerikansk design och omvänt, hur influenser från USA har påverkat nordisk design. Söndagen den 17 oktober fokuserade utställningen på bildesign.

I galleriet nedan visas de fem fordonen som fick representera flera aspekter av svensk och amerikansk industridesign och kontakter mellan ländernas bilindustrier. Motorhistoriska Riksförbundet vill tacka alla ägare som ställde upp!

En presentation av bilarna

Sett framifrån på bilderna från vänster:

Cadillac Series 75, 1939
En högklassig amerikansk bil med unik svensk kaross. Karossen är byggd av Nordbergs Vagnfabrik på Tegnérgatan, bara ett par kilometer från Nationalmuseum.

Ägare: Anders Läck (förare var Bobby Bastamow-Silfverberg)

Volvo PV52 Special, 1938
Den modell som följde på den strömlinjeformade Volvo Carioca. Formgiven av Edward Lindberg som tidigare arbetat på Studebaker i USA. Stora delar av formgivningen är baserad på Cariocan.

Ägare: Lars Haglund

Volvo Amazon, 1957
Huvuddesigner norskamerikanen Jan Wilsgaard. Modellen är tydligt amerikainspirerad med många spännande detaljer. Bilen extrautrustad med diagonalbälten. Denna är precis lik den Amazon som finns avbildad i utställningen.

Ägare: Tommy Brink

Studebaker Avanti, 1963
En designikon. Bilen var den sista som Raymond Loewy formgav. Hupmobile var den första, och hos den tillverkaren hade Ivan Örnberg, som ritade Volvo Carioca, arbetat.

Ägare: Thomas Ekström

Buick Electra 225, 1959
Den legendariske formgivaren Harley Earls sista årsmodell. Modellen representerar kulmen på trenden mot längre, lägre och bredare amerikanska bilar.

Ägare: Kjell Granström

Utöver de nämnda fem tillkom ytterligare ett stycke amerikansk designhistoria på Strömkajen, en AMC Pacer från 1975, i samband med ett spontanbesök av Magnus Blommé. Denna kompaktbil är formgiven av Dick Teague. Dess aerodynamiska design och speciella utseende har gjort den till en sann 70-talsikon!

Per Dahl Svenskt motorhistoriskt arkiv/MHRF

Foto: Ann Malmenholt

Innanför

MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg var en av dagens föreläsare.

Foto: Göran Schüsseleder
Per Dahl, ordförande i Svenskt motorhistoriskt arkivs arkivkommitté, tillika MHRFs sakkunnige i utställningens fordonsdel, och Helena Kåberg, intendent på Nationalmuseum, gladdes åt att bildesign lockade så många besökare.
Foto: Göran Schüsseleder

Foto: okänd (från Jan Melins samlingar/Svenskt motorhistoriskt arkiv)

Läs mer!

Läs mer om dagens hållpunkter i pressmeddelandet via MHRFs pressrum!

Dela gärna detta inlägg:

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Lämna en kommentar