Tillsammans med FIVA, den samlade globala kraften för den fordonshistoriska rörelsens intressen, driver Motorhistoriska Riksförbundet och många andra organisationer fortsatt förslagen på väsentliga förändringar. Sverige levererade 179 kritiska svar på EU-kommissionens förslag om ny ELV-förordning. Tillsammans är det 20 procent av alla 854 svar! Det är norra Europa där – utöver Sverige – Finland, Polen, Belgien och Tyskland främst agerat mot EUs förslag. Detta i motsats till EUs övriga medlemsstater som hade en betydligt svagare återkoppling.
Sista dagen att ge EU-kommissionen återkoppling på deras förslag om ny ELV-förordning var den 4 december.
MHRFs återkoppling till MHRFs svar till EU
I svaret till EU-kommissionen framförde Motorhistoriska Riksförbundet synpunkter och förslag till ändringar bland annat avseende:
- definitionen av historiska fordon,
- det tvingande kravet på att skyndsamt lämna ifrån sig ett fordon till auktoriserade fordonsdemonterare,
- det orimliga i att försäljning av begagnade delar anses vara kriminellt om man inte är auktoriserad,
- att den enskildes rätt till sin egendom upphävs på osakliga grunder,
- kravet på en godkänd kontrollbesiktning vid export och
- att kriterierna som kommissionen menar ska skilja ut ett begagnat fordon från ett uttjänt fordon saknar verklighetsförankring.
Inte bara fordonshobbyn kritisk mot ELV
Det är inte bara den samlade entusiastsfordonsrörelsen som är kritisk. Bland andra delar försäkringsbranschen Motorhistoriska Riksförbundets skarpa kritik av bilaga I som ska vara vägledande när tjänstemän ska bedöma om ett fordon är begagnat alternativt uttjänt.Läs svaren i sin helhet här:
EU-kommissionens förordningsförslag och bilagan
Observera att översättningen inte är helt konsekvent!
EU-kommissionen reagerar på svensk kritik
EU-kommissionens representation i Sverige har på såvål X (fd Twitter) som sin egen webbplats europa.eu kort sammanfattat några aspekter med kommissionens förslag, Förslag till EU-regler för hantering av uttjänta fordon. Svaret är en direkt reaktion på de många kritiska röster och synpunkter som framförts i Sverige och förstärker ytterligare den oro som Motorhistoriska Riksförbundet framfört till Regeringskansliet liksom i återkopplingen till EU-kommissionen avseende såväl hoten och avsaknaden av tydlighet och relevans i förslaget.
MHRF har mot den bakgrunden ställt åtta frågor till EU-kommissionens representation i Sverige och inväntar (fortfarande!) svar.
MHRFs åtta frågor till EU-kommissionen
Motorhistoriska Riksförbundet har bett EU-kommissionen om ett förtydliganden avseende följande i deras inlägg på X den 28 november:
- Vilka fordon anses därmed inte vara av historiskt intresse?
- Var i förslaget till förordning framgår det att det bara är när ägaren gör sig av med fordonet eller vill göra sig av med det?
- Vilka dokumentationskrav avses?
- Vilka registreringskrav ska uppfyllas?
- När utgör fordonet en miljöfara?
Kompletterande frågor efter EU-kommisionens senaste inlägg den 5 december:
- I vilka fall går ett fordon inte att reparera?
- Var anges i Direktiv 2008/98/EG de två exemplen; ”läcker miljöfarligt material eller står övergivet på en offentlig plats.” och vilka skulle sådana material vara?
- Vilka förändringar på ett fordon anses vara betydande?
ELV-debatt i riksdagen 20/12!
Slutligen; missa inte interpellationsdebatt Historiska fordon och ELV-förordningen i Riksdagen onsdagen den 20 december med Isak From (S) med flera riksdagspolitiker där klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ger Regeringskansliets svar på de många allvarliga hoten i EU-kommissionens förslag. Hoten, som inte bara rör våra historiska fordon, berör alla fordonsägare vid ett ägarbyte. Många berörs även vid köp och försäljning av begagnade reservdelar och komponenter. Länk till debatten hittar du nedan.
Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF
Historiska fordon och ELV-förordningen
Interpellationer är en typ av frågor som debatteras i riksdagens kammare nästan varje vecka. Ledamoten ställer interpellationen skriftligt till en minister i regeringen och får svar både skriftligt och muntligt av ministern som kommer till kammaren. Debatterna dokumenteras i kammarens protokoll.
Riksdagsledamoten Isak From (S) ställde en interpellationsfråga om Historiska fordon och ELV-förordningen till kulturminister Parisa Liljestrand (M) om historiska fordon och ELV-förordningen. Den besvarades av klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
Klicka på bilden eller här för att se interpellationsdebatten Historiska fordon och ELV-förordningen.
Inför ELV-debatten
Inför interpellationsdebatten kring ELV la Isak From ut ett inlägg på X den 19 december: EU eller svenska miljöministrar ska inte besluta om tvångsskrotning av vårt rullade kulturarv! ELV är ett hot mot fordonshobbyn, därför måste regeringen lägga in sitt veto.
Detta innebär ELV
EUs ELV-förordning är inte bara ett hot mot Sveriges rullande kulturarv, utan även Europas.
DU kan hjälpa till att rädda kulturarvet genom att skapa opinion kring ELV. Sprid ordet i dina informationskanaler och protestera mot förslaget!
Tänk på att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter troligtvis inte gynnar vår sak och kan istället få motsatt effekt. Det är bättre att istället använda sig av fakta.
- Informera om ELV-hotet!
- Protestera mot ELV!
Klicka här eller på löpsedeln för mer information, mottagaradresser och flygblad för spridning!
Lämna en kommentar