Motorhistoriska Riksförbundet har tagit del av förslaget kan i anledning av detta framföra följande om hantering av uttjänta fordon:
- förslaget från kommissionen är omfattande, komplicerat och konsekvenserna kan svårligen överblickas
- förslaget bör i sin helhet omarbetas
Våra viktigaste invändningar framgår nedan. I bilagor föreslår vi lösningar och anger våra skäl, konsekvenser och avslutar med frågor till Regeringskansliet.
Definitionen av historiskt fordon
Definitionen av historiska fordon är för den fordonshistoriska folkrörelsen av väsentlig betydelse. Förslaget innebär att många, rent av flertalet historiska fordon, inte kommer anses historiska beroende på den inskränkande definitionen av begreppet historiskt fordon i Artikel 2 2.(d) och Artikel 3 2. (d) som hänvisar till direktiv 2014/45/EU Artikel 3 (7).
Definitionen strider mot den svenska definitionen av sådana fordon i såväl praxis, föreskrifter, förordningar som lag. MHRF förordar i stället bland annat nuvarande lydelse i skäl nr 10 i ELV-direktivet kompletterat med en tydlig hänvisning till nationell reglering i medlemsstaterna, se vidare bilaga 1.
Begagnat eller uttjänt fordon
Kriterierna för att fastställa vad som är ett uttjänt fordon i förslaget är oprecisa och kan svårligen ligga till grund för en objektiv tillämpning, bilaga 1 A och 1B. MHRF förordar den vägledning som Naturvårdsverkets fastställt för veteranfordon och historiska fordon som baserats på Correspondents’ Guideline No 9. Vägledningen fastställdes så sent som hösten 2021 i dialog med bland annat Transportstyrelsen och Motorhistoriska Riksförbundet och efter en dom i Mark-och miljööverdomstolen avseende avgörande mellan vad som är ett begagnat fordon och ett uttjänt sådant, se vidare bilaga 2.
Inskränkning av äganderätten
Otydligheterna i artikel 26 bör klargöras kring skyldigheten för fordonsägaren att, skyndsamt efter mottagen information att fordonet möter kriterierna i bilaga1 till förordningsförslaget, lämna in fordonet till auktoriserad bildemonterare, utan ersättning och under straffansvar enligt artikel 48. Enligt artikel 37 gäller detsamma för en fordonsägare vid försäljning, se vidare bilaga 3.
Handel med reservdelar
Inskränkningen i den enskildes möjlighet och rätt att handla med reservdelar och komponenter enligt artikel32 samtidigt som medlemsstaterna ska uppmuntra till återanvändning etc. artikel 31 och33 är kontraproduktivt, se vidare bilaga 4.
Försäljning och export
Kravet på kontrollbesiktning, artikel 37 och 38, innebär en kraftig begränsning vid försäljning och export av ett historiskt fordon som är i olika stadier av renoveringen, restaurering, konservering eller stått uppställde under lång tid,se vidare bilaga3 och 5.
Naturvårdsverkets konsekvensutredning
Utredningen har inte beaktat fordonsägarens intressen, 2022/23:FPM133. Fokus har enbart varit att redovisa de teoretiska konsekvenserna för fordonsägarna av de mycket långt gående förslagen från EU kommissionen. De frågor som Transportstyrelsen i PM TSV 2023-7746 avseende bland annat artiklarna, 24, 26,37 och 38 lyft till Naturvårdsverket syns inte ha beaktats. Naturvårdsverket har, punkt 7.6. sid 49, med hänvisning till tillämpning av EU-förordningen om gränsöverskridande transporter av avfall,EG/1013/2006, inte analyserat innebörden i den av kommissionen föreslagna bilagan. Skälet anges vara att det i nuläget är svårt att analysera konsekvenserna! MHRF delar den uppfattningen och det är oklart varför det utöver EG 1013/2006 även skulle krävas en parallell reglering i ELV-förordningen av export av fordon, se vidare bilaga 2 och 5.
De berörda
Motorhistoriska Riksförbundet företräder den samlade fordonshistoriska rörelsen som tillsammans med Sveriges entusiastfordonsrörelse omfattar en folkrörelse som engagerar uppåt en halv miljon människor. En lokalt mycket aktiv rörelse sedan mer än 70 år som skapar meningsfullhet för enskilda, civilsamhället och därtill sysselsättning för många små och medelstora företag i hela landet. Förbundet har drygt 200 klubbar anslutna som engagera 100 000 medlemmar.
Motorhistoriska Riksförbundet står givetvis till förfogande för fördjupad information.
Bilagor:
Definition: historiska fordon m fl. Bil 1.
Begagnat eller uttjänt fordon Bil 2.
Inskränkning av äganderätten Bil 3.Inskränkning av äganderätten Bil 4.
Export Bil 5.
Handel med reservdelen Bil 6.
Hägersten 2023-11-01
Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF
Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF
Läs MHRFs (och andras) remissvar i sin helhet
Mottagare: Regeringskansliet, Klimat-och näringslivsdepartementet Kemikalieenheten
RemissvarProtestera mot ELV!
EUs ELV-förordning hotar fordonshobbyn – var med och skapa opinion och sprida information! Klicka på löpsedeln eller här för att läsa mer.
Tänk på att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter troligtvis inte gynnar vår sak och kan istället få motsatt effekt. Det är bättre att istället använda sig av fakta.
Lämna en kommentar