Riksdagspartierna om ELV inför EU-valet

Motorhistoriska Riksförbundet har inför EU-valet den 9 juni frågat riksdagspartierna hur de ställer sig till EU-kommissionens förslag till en ny ELV-förordning som presenterades i juli 2023. Det fem frågorna har ställts mot bakgrund av att delar i förslaget bland annat åsidosätter den grundlagsskyddade äganderätten.

Svaren från partierna visar på ett tydligt stöd för den fordonshistoriska rörelsens roll i det svenska samhället och förutsättningarna för bevarandet av fordonen. Stödet går även längre än så då partierna önskar värna även andra fordonsgrupper, till exempel fordon inom motorsporten. Det finns en bred enighet i riksdagen sedan lång tid tillbaka till stöd för den samlade svenska hobbyfordonsrörelsen något som åter igen tydliggörs i svaren från partierna.

Fordonshistoriska folkrörelsens psykosociala betydelse

I svaren lyfts den fordonshistoriska folkrörelsens psykosociala betydelse fram med aktiviteter som samlar människor över generationsgränserna och dess betydelse för bland annat besöksnäringen, arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt.

Den unika svenska fordonshobbyn

Partierna tydliggör vikten av det egna engagemanget i Europaparlamentet och den svenska regeringens viktiga roll i Europarådet. Det handlar om att värna den unika svenska fordonshobbyn och undvika de oönskade effekterna i förslaget. Även om det för den fordonshistoriska rörelsen handlar om brister i delar av förslaget går några partier emot förslaget i sin helhet. Några önskar generella regler som ska tillämpas av alla medlemsstater, utan beaktande av enskilda nationers kulturella särart, medan andra anser att nationell särart måste ges utrymme i en kommande förordning.

Detaljreglering vid försäljning

Partierna anser att detaljregleringen avseende försäljning av begagnade reservdelar och fordonskomponenter går för långt och därmed leder till negativa effekter för fordonshobbyn som helhet och att denna därför bör undantas. Motsvarande synpunkter framförs kring detaljreglering vid försäljning av fordon där äganderätten lyfts som en viktig motpol och krav på en ändamålsenlig och proportionell hantering.

Skydd av fordonshistoriska kulturarvet

Samtliga partier vill skydda det fordonshistoriska kulturarvet från negativa effekter och ser det som en viktig och värdefull del av det svenska kulturarvet och kulturyttrandet. ELV-förordningen ska inte hindra entusiaster att bevara det fordonshistoriska kulturarvet. Partierna vill värna och slå vakt om den svenska fordonshistoriska folkrörelsen och bidra till att stärka civilsamhällets utveckling lokalt.

MHRFs frågor till riksdagspartierna

Riksdagspartierna har fått följande frågor av Motorhistoriska Riksförbundet:

  • hur de vill verka för att den transparenta definitionen av historiska fordon i Sverige ska undantas
  • hur de ställer sig till kravet på att säljare ska redogöra för begagnade delars ursprung
  • hur de ser på kravet att ägarbyten ska granskas
  • vilket värde de ser i det fordonshistoriska kulturarvet
  • vilken roll de anser att engagemanget i den fordonshistoriska folkrörelsen spelar i det svenska samhället.

Hur vill ert parti verka för att den transparenta definitionen, 30 år eller äldre, av historiska fordon i Sverige undantas från den föreslagna ELV-förordningen?

Parti
Partigrupp EU
Svar

Centerpartiet
Förnya Europa RE
För Centerpartiet är äganderätten en central del i vårt samhälle, oavsett om det handlar om skog och mark eller fordon. Vi ser det därför som en självklarhet att arbeta för att EU-kommissionen ska inse bristerna med förslaget som skulle få oavsiktliga och minst sagt oönskade konsekvenser. Från Centerpartiets sida kommer detta hanteras genom att vara aktiva i diskussionen både i Europaparlamentet under nästkommande mandatperiod och på hemmaplan, för att säkerställa att regeringen gör vad de kan i motsvarande process i Rådet.

Kristdemokraterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Kristdemokraterna och vår tillhörande partigrupp EPP går emot förslaget helt och hållet och blockerar ELV-förordningen från att gå vidare. Ifall förslaget hypotetiskt sett skulle bli aktuellt igen efter EU-valet, om andra majoriteter skulle uppstå, kommer vi agera för att motverka förordningen.

Liberalerna
Förnya Europa RE
Liberalerna anser att principen ska vara att EU-förordningen om uttjänta fordon (ELV) inte ska tillämpas på fordon av historiskt intresse. Det innebär att definitionen från 2014 som används i den nya EU-förordningen ska revideras och förtydligas. Då blir det en klar skillnad mellan begagnade fordon av historiskt värde och begagnade fordon som är uttjänta och bör skrotas. Det är viktigt att den svenska fordonshobbyns verksamhet värnas.

Moderaterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Moderaterna står på veteranbilarnas och äganderättens sida och vill se undantag för veteranbilar som de ser ut och används i Sverige. EU:s lagstiftning ska inte lägga onödig börda och leda till orimliga konsekvenser för veteranbilägarna och kulturen omkring. Därför är det också viktigt att det finns flexibilitet som möjliggör lösningar anpassade till förhållandena i Sverige.

Miljöpartiet de gröna
Europeiska fria alliansen G/EFA
Miljöpartiet ser det som viktigt att historiska fordon i Sverige inte påverkas negativt av den föreslagna ELV-förordningen, och kommer noggrant granska detaljerna i förslaget nästa mandatperiod för att verka för en förordning som bidrar till bättre cirkularitet och större producentansvar, som motverkar att skrotbilar försvinner ur systemet, och som inte drabbar dem med hobbyintresse i historiska fordon. Vi ser det som en bättre lösning att se över de generella reglerna för att säkerställa att de är ändamålsmässiga än att ha särskilda undantag för Sverige.

Socialdemokraterna
Gruppen Progressiva förbundet av socialdemokrater S&D
Vi delar er kritik mot förslaget. Vi vill förändra kommissionens förslag så att definitionen av historiska fordon som tillämpas i Sverige idag inte ändras.

Vi har ställt frågor till kommissionen om detta, och vi har också varit tydliga mot förhandlarna i Europaparlamentet om detta krav inför förhandlingarna. Det kommer vi fortsätta göra i både genom att driva på regeringen och fortsätta driva de kraven i Europaparlamentet.

Sverigedemokraterna
Europeiska konservativa och reformister ECR
Vi står inte bakom ytterligare EU-reglering kring fordon, det ska beslutas på nationell nivå. Vi har en fordonskultur med bred folklig förankring i alla åldrar och alla samhällsklasser och vi vill inte se mer reglering här. Att tillvarata och renovera gamla bilar är dessutom ett klimatsmart sätt att omhänderta gamla fordon. Vi har inte haft någon avvikande ståndpunkt i Riksdagen och vår bild är att regeringen är nöjda med hur dialogen kring undantag för veteranbilar fortskrider. Det finns en bred enighet i Riksdagen kring den svenska ståndpunkten.

Vänsterpartiet
Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster GUE/NGL
Det rullande kulturarvet i form av veteranfordon är en viktig del av den svenska kulturen och historien. Motorhobbyn sysselsätter många engagerade entusiaster, och de gör en fantastisk insats för att bevara vårt kulturarv. Få aktiviteter samlar så många människor över generationsgränserna som just motorhobbyn. Verksamheten är en viktig del i vårt samhälle och många ungdomar finner en plats att vara på och får mycket kunskapsutbyte från andra entusiaster. Motorhobbyn är som vi ser det en viktig del i vårt samhälle.

Hur ställer ert parti sig till kravet på att säljaren, för var begagnad fordonsdel, t. ex. ska redogöra för vilket fordon den kommer från, vem som har demonterat den samt lämna garanti på denna?

Parti
Partigrupp EU
Svar

Centerpartiet
Förnya Europa RE
Syftet med förslaget från EU-kommissionen är som i många andra fall gott – det ska vara lätt att reparera ett fordon för att få dem att hålla längre. Att jag som köpare då ska ha rätt information om objektet som säljs på marknaden är något vi i sak står bakom, men det kan inte tas till en nivå som är ohållbar och som riskerar att slå mot en hel folkrörelse.

Kristdemokraterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Vi ställer oss kritiska till kravet. Kristdemokraterna och vår tillhörande partigrupp EPP går emot förslaget helt och hållet och blockerar ELV-förordningen från att gå vidare. Ifall förslaget hypotetiskt sett skulle bli aktuellt igen efter EU-valet, om andra majoriteter skulle uppstå, kommer vi agera för att motverka förordningen.

Liberalerna
Förnya Europa RE
Liberalerna är skeptiska till en sådan detaljreglering och kommer att bevaka denna fråga i det fortsatta arbetet. Vi vill samtidigt påpeka att huvuddelen av förslagen i EU-förordningen handlar om hur demontering och återvinning av uttjänta fordon ska ske samt hur framtidens bilar ska konstrueras för att underlätta materialåtervinning och hur vi ska förhindra att miljögifter sprids.

Moderaterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Överlag är det bra att säkerställa tydlig information genom värdekedjan, så att konsumenter får insyn i värdekedjan och handelspartner har tillgång till den information de behöver för att kunna uppfylla regelkrav och säkerställa säkra produkter.  

Samtidigt är det viktigt att bibehålla en fri och öppen marknad för begagnande fordonsdelar. Omotiverad regelbörda gynnar ingen. Moderaterna kommer inte att stödja några förslag som begränsar möjligheten att underhålla eller återställa historiska fordon.

Miljöpartiet de gröna
Europeiska fria alliansen G/EFA
Miljöpartiet anser att lagstiftningen på detta område måste vara ändamålsmässig och proportionerlig. Det finns anledning att stärka kraven kring begagnade fordonsdelar för att säkerställa hållbarhet och säkerhet, men det finns också anledning att se över detaljerna på dessa krav för att analysera om enskilda försäljare för hobbyverksamhet bör undantas vissa av dessa regler.

Socialdemokraterna
Gruppen Progressiva förbundet av socialdemokrater S&D
Vi är kritiska till detta. Syftet må vara gott, men förslaget som det ligger nu kommer få motsatt effekt än vad som är tänkt. Att det blir svårare att handla med – och få tag på – reservdelar. Och därmed blir det också svårare att reparera bilar. Detta går emot syftet med ökad återvinning och cirkularitet som EU-kommissionen säger sig vilja uppnå. Vi tycker det fortsatt ska finnas möjlighet för handel med fordon och fordonsdelar mellan privatpersoner. Därutöver bör också kriterierna för export av uttjänta fordon justeras.

Förslaget som det ligger idag kommer också att försvåra eller omöjliggöra delar av motorsporten, och det är definitivt en fråga som EU-kommissionen tycks ha glömt bort.

Sverigedemokraterna
Europeiska konservativa och reformister ECR
Från många motor- och entusiastorganisationer har det framförts tydlig kritik mot förslaget då det finns långtgående krav på t.ex. att man vid renovering av bilar måste använda originaldelar osv. Det finns en rädsla att förordningen i princip ska omöjliggöra veteranbilsverksamhet, samt i viss mån andra hemmabyggen och A-traktorer. Utifrån svaren som vi fått från regeringen d v s att de är nöjda med dialogen kring undantag för veteranbilar fortskrider så följer vi fortsatt frågan. Vi ser kritiskt på en eventuell tillämpning som får de ovan beskrivna negativa konsekvenser.

Vänsterpartiet
Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster GUE/NGL
Det verkar helt orimligt att leva upp till dessa omfattande och detaljerade krav. Det är inget Vänsterpartiet kommer att ställa sig bakom.

Hur ställer ert parti sig till kravet att alla ägarbyten ska granskas?

Parti
Partigrupp EU
Svar

Centerpartiet
Förnya Europa RE
Att det finns behov för åtgärder för att komma till bukt med problem gällande uttjänta bilar, som till exempel riskerar att dumpas längs våra vägar eller i skogsdungar på privat mark får inte gå ut över majoriteten av befolkningen som äger en bil eller medborgare som är intresserade av veteranbilar. Det finns alltid överväganden som behöver göras – i detta fall den uppskattade miljönyttan mot risken för felbedömningar och den administrativa bördan för individen. Effektiva åtgärder, som inte drabbar den svenska befolkningen i stort på ett oproportionerligt sätt är rätt väg att gå.

Kristdemokraterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Även detta krav är vi emot. Kristdemokraterna och vår tillhörande partigrupp EPP går emot förslaget helt och hållet och blockerar ELV-förordningen från att gå vidare. Ifall förslaget hypotetiskt sett skulle bli aktuellt igen efter EU-valet, om andra majoriteter skulle uppstå, kommer vi agera för att motverka förordningen.

Liberalerna
Förnya Europa RE
Liberalerna anser att EU-förordningen och inte minst dess tillämpning i Sverige ska utformas så att den inte i onödan ökar regelbördan. Samtidigt som det är viktigt att minska miljöförstöringen värnar Liberalerna äganderätten och vår principiella uppfattning är att det ska vara ägaren som beslutar när produkten är uttjänt och ska återvinnas.

Moderaterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Att fordonsägare inte längre själva ska ha rätt att bestämma när deras bil ska skrotas är totalt oacceptabelt. Moderaterna kommer inte att ställa sig bakom något förslag där äganderätten för fordonet förverkas.

Miljöpartiet de gröna
Europeiska fria alliansen G/EFA
Miljöpartiet anser att det finns anledning att säkerställa att fordon som säljs inte är uttjänta. Lagstiftningen måste dock vara ändamålsmässig och proportionerlig. Historiska fordon måste undantas sådan lagstiftning, och en mekanism för att säkerställa att fordonet inte är uttjänt kan till exempel vara en fortfarande aktuell besiktning. Detaljerna av förslaget bör ses över för att säkerställa att de är ändamålsmässiga och proportionella, till exempel när det gäller kravet att reparationskostnader inte kan överstiga marknadsvärdet, och de olika kriterierna.

Socialdemokraterna
Gruppen Progressiva förbundet av socialdemokrater S&D
I detta sammanhang är kanske inte det största problemet att ägarbyten granskas, utan vilka kriterier de ska granskas utifrån. I frågeformuleringen ovan nämns med all tydlighet flera sådana märkliga kriterier, som att fordonet ska anses uttjänt om reparationskostnaden överstiger marknadsvärdet. Här måste ändringar definitivt göras. Kriterierna för vad som klassas som ett uttjänt fordon måste justeras och det måste finnas möjlighet att bemöta ett beslut om att ett fordon ska skrotas.

Sverigedemokraterna
Europeiska konservativa och reformister ECR
Ett av kraven som vållar problem är att ägaren av ett historiskt fordon, vid avsaknad av ett registreringsbevis i original, eller en av svenskt arkiv vidimerad kopia, ska kunna uppvisa ett tillverkarintyg. Det är ett intyg som är svårt, ibland till och med omöjligt, för ägaren att kunna få fram. Skälen till att ursprungshandlingar för ett fordon har försvunnit kan vara många. Gränsöverskridande handel, krig, dödsfall och glömska kan ligga bakom att handlingar kommer på villovägar och försvinner. Det finns exempel på fall där fordonsägare kommer i kläm eftersom det inte går att återskapa dokument, trots att det går att visa på andra dokument och handlingar som styrker ägandet. Mot den bakgrunden bör det genomföras en översyn av kraven på dokumentation kring historiska fordon.

Vänsterpartiet
Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster GUE/NGL
I likhet med svaret på fråga 2, verkar detaljnivån och kraven orimliga att ställa inför varje ägarbyte av ett fordon och inget Vänsterpartiet vill ställa sig bakom.

Vilket värde ser ert parti i det fordonshistoriska kulturarvet?

Parti
Partigrupp EU
Svar

Centerpartiet
Förnya Europa RE
Centerpartiet grundvärderingar och ideologi baseras på tron på individens frihet och rätt till uttryck. Det fordonshistoriska kulturarvet är ett sätt att minnas vår historia och tillsammans.

Kristdemokraterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Kristdemokraterna anser att kulturvärdet i att bevara historiska fordon är stort och att det är ett kulturarv som bör skyddas och värnas.

Liberalerna
Förnya Europa RE
Liberalerna ser mycket positivt på det fordonshistoriska kulturarvet och bedömer att Riksantikvarieämbetets utredningar lägger en bra grund framöver för det rörliga kulturarvet och historiska fordon. Då kan hänsyn tas till de villkor som krävs för att denna viktiga folkrörelse ska få möjligheter att fortsätta sitt viktiga arbete. Svenskarna, och även andra, ges på så sätt möjligheter att även i fortsättningen kunna få se hur fordonen utvecklats under de senaste 100 åren.

Moderaterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Att vårda det fordonshistoriska kulturarvet har ett stort värde. Det är en rörelse som engagerar många. Utöver detta så är det fordonshistoriska kulturarvet en del i berättelsen om det moderna Sveriges framväxt. Det är ett arv vi ska vara rädda om.

Miljöpartiet de gröna
Europeiska fria alliansen G/EFA
Miljöpartiet vill värna och vårda det fordonshistoriska kulturarvet, och ser det som en viktig och värdefull del av det svenska kulturarvet och kulturyttrandet.

Socialdemokraterna
Gruppen Progressiva förbundet av socialdemokrater S&D
Betydelsen av det fordonshistoriska kulturarvet är enormt. Till mycket stor del definieras varje tidsepok just av våra kommunikationer – hur vi förflyttar oss. Detta arv alltifrån museijärnvägar till fina gamla Amazoner – det är ett arv som säger vilka vi är – och vilka vi varit. Att inte lagar och regler ska hindra entusiaster att bevara viktiga delar av vårt gemensamma kulturarv borde vara självklart.

Sverigedemokraterna
Europeiska konservativa och reformister ECR
Vid sidan av det historiska värdet skapas arbetstillfällen runt om i landet då människor lägger ned tid och pengar på att reparera och underhålla äldre fordon eller sköta en museiverksamhet. Det blir därför ett problem när till exempel nya regler och avgifter utformas utan hänsyn till de förutsättningar som gäller för historiska fordon. Det är olyckligt och det riskerar att begränsa möjligheterna att vårda och värna det rullande kulturarvet.

Vänsterpartiet
Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster GUE/NGL
Det är en bärande del av en folkrörelse – ett rullande svenskt kulturarv- som är viktig att värna!

Vilken roll anser ert parti att engagemanget i den fordonshistoriska folkrörelsen, där den sociala aspekten av rörelsen betonas genom gemenskap, kulturarv och bevarandet av historia, spelar i det svenska samhället?

Parti
Partigrupp EU
Svar

Centerpartiet
Förnya Europa RE
Centerpartiet anser att människors frivilliga organisering är en fundamental del av varje välfungerande demokrati och välfärdsstat. Det är viktigt för personlig utveckling, social hållbarhet, integration, demokratisk fostran och kreativt skapande. Det utgör därför ryggraden i ett öppet samhälle och en långsiktigt hållbar demokrati. Dessutom är kulturupplevelser och att ta del av kulturarv en grundläggande del av människors självförverkligande och delaktighet i samhället. Att vårda och utveckla ett kulturarv kan förmedla viktiga insikter om vår historia och hembygd.

Kristdemokraterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Vi anser att den fordonshistoriska folkrörelsen är värdefull både för vårt kulturarv men även för den gemenskap den erbjuder för personer som delar samma intressen. Vår politik har som utgångspunkt att varje person ska kunna få förutsättningar att uppfylla sina drömmar och vi vill mota den växande byråkratin som i många fall hindrar det.

Liberalerna
Förnya Europa RE
Liberalernas uppfattning är att folkrörelserna spelar en viktig roll i det svenska samhället och har bidragit till social gemenskap och goda kulturinsatser under lång tid. Liberalerna ser fram emot fortsatt dialog med MHRF i denna och andra relaterade frågor.

Moderaterna
Europeiska folkpartiets grupp EPP
Den fordonshistoriska rörelsen bidrar positivt till Sverige som land. Rörelsen engagerar människor, i olika åldrar, och berikar deras liv på ett socialt och medmänskligt plan. Det är en folkrörelse som berör många. Att vi ser denna folkrörelse som viktig har bland annat tagit sig i uttryck att Moderaterna var det första parti i riksdagen som skrev en motion om det rullande kulturarvet.
Utöver det sociala så bidrar också den fordonshistoriska rörelsen till att stärka bland annat besöksnäringen, vilket i sin tur bidrar till jobb och ekonomisk tillväxt.

Miljöpartiet de gröna
Europeiska fria alliansen G/EFA
Miljöpartiet ser ett stort värde i Sveriges tradition av folkrörelse, som bidrar till demokratiutveckling, gemenskap och bevarande av levande historia och kulturarv. Folkrörelse förstärker hela vårt samhälle, och där är den fordonshistoriska folkrörelsen en självklar del.

Socialdemokraterna
Gruppen Progressiva förbundet av socialdemokrater S&D
Svensk fordonskultur är en av våra äldsta folkrörelser och den vill vi värna. Vi socialdemokrater jobbar ständigt för att stärka civilsamhället och möjliggöra föreningsliv i alla sektorer. I vårt samhälle bidrar aktiva folkrörelser till att utveckla samhällsbygget och vi vill stärka civilsamhället och ge alla möjlighet att engagera sig. På många orter, särskilt mindre orter, är föreningslivet en förutsättning och avgörande för att lokalsamhället ska leva och fungera.

Sverigedemokraterna
Europeiska konservativa och reformister ECR
Det rullande kulturarvet i form av veteranfordon är en viktig del av den svenska kulturen och historien. Motorhobbyn sysselsätter många engagerade entusiaster, och de gör en fantastisk insats för att bevara vårt kulturarv. Få aktiviteter samlar så många människor över generationsgränserna som just motorhobbyn. Verksamheten är en viktig del i vårt samhälle och många ungdomar finner en plats att vara på och får mycket kunskapsutbyte från andra entusiaster. Motorhobbyn är som vi ser det en viktig del i vårt samhälle.

Vänsterpartiet
Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster GUE/NGL
I likhet med andra folkrörelser i Sverige är det en viktig och vital del av det demokratiska samhället.

Partigrupperna och svenska parlamentarikerna i Europaparlamentet

I följande partigrupper sitter de svenska parlamentarikerna i Europaparlamentet:

  • Gruppen Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster (GUE/NGL)
    Vänsterpartiet
  • Gruppen Progressiva förbundet av socialdemokrater (S&D)
    Socialdemokraterna
  • Gruppen De gröna/Europeiska fria alliansen (G/EFA)
    Miljöpartiet och Piratpartiet
  • Gruppen Alliansen liberaler och demokrater för Europa (RE tidigare Alde)
    Liberalerna och Centern
  • Europeiska folkpartiets grupp (EPP) (den största partigruppen i EU-parlamentet)
    Moderaterna och Kristdemokraterna
  • Gruppen Europeiska konservativa och reformister (ECR)
    Inga svenska partier
  • Gruppen Frihet och demokrati i Europa (EFD)
    Inga svenska partier

EU består i dag av 27 medlemsländer som har ca 513 miljoner invånare. Historiskt har mindre än hälften av de röstberättigade röstat fram parlamentet. Antalet parlamentariker är våren 2024 705 stycken, efter valet kommer de vara 720 parlamentariker.

Klicka här för att se hur många parlamentariker varje medlemsstat har och hur dessa fördelas mellan partigrupperna inför valet 2024.

Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF

EU-kommissionen: veteranbilar undantagna(?)

Den 15 och 16 mars kunde man i Ekot höra Annika Wäppling Korzinek, chef för EU-kommissionens representation i Sverige, säga att syftet med lagen inte är att jaga entusiaster, utan att få hanteringen av skrotbilar att bli mer hållbar. Och att veteranbilar är undantagna. Alla undrar MHRF?

Klicka här eller på bilden varför det finns goda skäl till förtydliganden av flera artiklar i kommissionens ELV-förslag.

Löpsedeln finns att skriva ut här!

Detta innebär ELV

EUs ELV-förordning är inte bara ett hot mot Sveriges rullande kulturarv, utan även Europas.

DU kan hjälpa till att rädda kulturarvet genom att skapa opinion kring ELV. Sprid ordet i dina informationskanaler och protestera mot förslaget!

Tänk på att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter troligtvis inte gynnar vår sak och kan istället få motsatt effekt. Det är bättre att istället använda sig av fakta.

  • Informera om ELV-hotet!
  • Protestera mot ELV!

Klicka här eller på löpsedeln för mer information, mottagaradresser och flygblad för spridning!

Följ och gilla MHRF!

Missa inga ELV-nyheter!

Följ Motorhistoriska Riksförbundet på Facebook för att inte missa senaste nytt i ELV-frågan! Alla nyheter i sin helhet finns samlade på www.mhrf.se.

Dela gärna detta inlägg:

7 kommentarer på "Riksdagspartierna om ELV inför EU-valet"

  1. Profilbild för Per-Olof Olausson
    Per-Olof Olausson

    Många luddiga kommentarer, inget om ombyggda / hembyggda fordon, samt konstiga formuleringar om ägarbyten. Inget om bilar som står på tur att renoveras. Mer klara svar bör avkrävas.

    1. Profilbild för Jan Hjorth
      Jan Hjorth

      Håller med! Inga konkreta svar! Vet fortfarande inte på vem som verkar mest lämplig att rösta på!

    2. Profilbild för Dennis Ståhlberg
      Dennis Ståhlberg

      Håller också med, mycket generella svar från partierna. Definitionen ”Historiska fordon” är nog också att se upp med, den varierar mellan länder och säkert partier.

  2. Profilbild för Anders Pålsson
    Anders Pålsson

    Varför näms det inget om hotrods och amatörbyggda fordon….här pratas det bara om historiska fordon och veteranbilar inte lätt att veta vad man skall rösta på. Motor hobbyn är så mycket mer än veteranfordon tycker inte detta känns bra alls….

  3. Profilbild för Jan Linck
    Jan Linck

    Man pratar om undantag för ”veteranbilar” som egentligen enligt motorhistorisk definition är bilar före 1914 och ”historiska” fordon som inte är definierat. Men inget om fordon som ännu inte har hunnit bli ”historiska”, tävlingsfordon, ombyggda fordon, övriga hobbyfordon etc etc. Att inkräkta på den privata äganderätten med skenbar omsorg om miljön är inte acceptabelt. Vad kommer härnäst? Konfiskering och skrotning/rivning av båtar, fritidshus, privatbostäder, verkstadslokaler, idrottsanläggningar etc etc som betraktas som uttjänta?
    Förpassa detta förslag i sin helhet till samma papperskorg som den ökända ”Rapport 13”, 1976 års (s)-motion om förbud av försäljning av tunga mc över 250 cm3, samt det 1968 av (s) införda kravet på krockprovning av ombyggda fordon.

  4. Profilbild för Kent Lundberg
    Kent Lundberg

    Hej! Gott folk

    Det måste här förtydligas att detta inte bara handlar om veteranfordon.

    Mig veterligen är det bara som politiskt parti, Sverigedemokraterna som aktivt motarbetat nya ELV-förordningen, som är mycket mer långtgående än det pratas om.

    De finns en anledning till att man tystat ned det här i media och TV, inför EU-valet 9 Juni. Man vill inte att folket ska få information och då gå och rösta. I Sverige är det historiskt kännt att det är bara ca: 50%, som går och röstar i detta val, folket verkar tro att man inte kan påverka i EU, eller bara är emot EU och då inte angagerar sig… Då ger vi ju än mer makt till EU! Vi alla måste i varje val använda vår demokratiska röst, annars blir vi överkörda och missnöjda. Det är då vårat eget fel!

    Det är bara Sverigedemokraterna som politiskt parti som har lyft detta inför EU-Valet, Delat ut blad med information och pratat med landets medborgare om detta.

    Den nya ELV-förordningen måste rivas upp helt, det finns alldeles för många bottnar i varje fråga, de är som att man ska tro att man ska klara sig först för att senare förstå att man faller i nästa grop.

    Vi i Sverige är sedan länge väldigt bra på att återvinna fordon, material som vi än så länge bestämmer själva oss för att lämna in till återvinning.

    Detta är kollektiv bestraffning, för att flertalet av EU-länderna inte på långa vägar kommer att kunna klara de högt ställda klimatmålen. Sverige ligger i framkant, men ska ändå bestraffas lika.

    Att EU ska få makten över alla fordon och bränslepriserna i alla EU-länderna, gör ju det betydligt lättare att styra upp klimatmålen!?…

    I Sverige har vi betydligt liberalare regler kring motorfordon än i övriga Europa. Vi ska väl ändå värna om detta och att Sverige ska själv bestämma våra egna lagar och regler, med stöd och hjälp från våra egna intresse organisationer..

    I motor frågor har vi ju ett flertal exempelvis Motormännen, SMC, SD-Motor, MHRF, SFRO mfl.

    Det är bara våra folkvalda som ska sitta i Sveriges riksdag och regering och besluta om regler lagar i vårat land, inte i Bryssel eller andra EU-länders folkvalda.

  5. Profilbild för Kent Lundberg
    Kent Lundberg

    Go dagens!
    Angående ELV-förordningen och EU’s vilja till makt över våra fordon i alla former, vad tycker Svenska folket?

    Pratar med många ungdomar som kör A-Traktor, alla tycker utbildningen är otillräcklig.

    De tar körkortet med en EU-45 (45km/h) moped, sedan ska de framföra en fullstor bil. Samma typ av fordon som sina föräldrar kör (begränsad hastighet 30km/h) med krav på B-körkort…

    Borde inte vi vuxna människor, politiker förstå bättre?…

    Låt ungdomarna ta körkort på körskolan med en vanlig bil som man kan begränsa hastigheten elektroniskt, med exempelvis en brytare som läraren har på passagerar sidan.

    Då får vi betydligt tryggare och säkrare förare på våra gator.

    Höj också hastigheten till 50km/h, I Sverige råder hastigheter upp till 50km/h på våra lokala gator. Då kan ungdomarna följa trafik rytmen. 👍

    Vi har A-Traktor endast i Sverige, vad har EU med dessa fordon att göra med!?

    Vi har ansvar för att ungdomarna ska känna sig trygga och säkra bakom ratten i sina moped bilar och A-Traktorer.

    Apropå Eu-Mopeder, vi som växte upp med den klassiska 30km/h mopeden (utan reg.plåt) minns nog att den inte riktigt var byggd för så mycket högre farter.

    Men sedan en längre tid finns EU25 (max 25km/h) och EU45 (max 45km/h), den senare har reg.plåt och ska köras på allmän väg. EU45 kräver utbildning, uppkörning.

    Dagen EU-Mopeder är betydligt bättre byggda, säkra bromsar mm. Är i regel samma mopeder EU25/EU45, dessa är bara fartbegränsade i olika top hastigheter.

    Utan EU-ländernas lag med olika fartbegränsningar kring våra moderna mopeder, tillverkarkas dessa mopeder i fabrik med en orginal top hastighet på mellan ca: 65-85km/h.

    Med körskola utbildning och uppkörning för EU45 moped här i Sverige bör man höja till 50km/h, som sakt våra lokala gator ligger ju på upp till 50km/h. Då blir inte våra ungdomar trängda i trafiken, eller stressade över andra som ligger tätt bakom, irriterande.

    Här är ett tydligt exempel på att det ser olika ut i Europa, varför ska EU besträmma över våra mopeder här i Sverige?…

    Angående EU25 (max 25km/h) En modern och trafiksäker moped ska helt plötsligt bara få köras i 25, medans vår gamla 30 moped fick och får framföras i 30km/h.

    Vad är logiken? Trafiksäkerhets tänket i allt detta?

    Hoppas de här sätter igång tankar och dialoger i vårat land, kanske leder till goda förändringar. 👍

    Mvh.

Lämna en kommentar

7 svar på ”Riksdagspartierna om ELV inför EU-valet”

  1. Många luddiga kommentarer, inget om ombyggda / hembyggda fordon, samt konstiga formuleringar om ägarbyten. Inget om bilar som står på tur att renoveras. Mer klara svar bör avkrävas.

    Svara
    • Håller också med, mycket generella svar från partierna. Definitionen ”Historiska fordon” är nog också att se upp med, den varierar mellan länder och säkert partier.

      Svara
  2. Varför näms det inget om hotrods och amatörbyggda fordon….här pratas det bara om historiska fordon och veteranbilar inte lätt att veta vad man skall rösta på. Motor hobbyn är så mycket mer än veteranfordon tycker inte detta känns bra alls….

    Svara
  3. Man pratar om undantag för ”veteranbilar” som egentligen enligt motorhistorisk definition är bilar före 1914 och ”historiska” fordon som inte är definierat. Men inget om fordon som ännu inte har hunnit bli ”historiska”, tävlingsfordon, ombyggda fordon, övriga hobbyfordon etc etc. Att inkräkta på den privata äganderätten med skenbar omsorg om miljön är inte acceptabelt. Vad kommer härnäst? Konfiskering och skrotning/rivning av båtar, fritidshus, privatbostäder, verkstadslokaler, idrottsanläggningar etc etc som betraktas som uttjänta?
    Förpassa detta förslag i sin helhet till samma papperskorg som den ökända ”Rapport 13”, 1976 års (s)-motion om förbud av försäljning av tunga mc över 250 cm3, samt det 1968 av (s) införda kravet på krockprovning av ombyggda fordon.

    Svara
  4. Hej! Gott folk

    Det måste här förtydligas att detta inte bara handlar om veteranfordon.

    Mig veterligen är det bara som politiskt parti, Sverigedemokraterna som aktivt motarbetat nya ELV-förordningen, som är mycket mer långtgående än det pratas om.

    De finns en anledning till att man tystat ned det här i media och TV, inför EU-valet 9 Juni. Man vill inte att folket ska få information och då gå och rösta. I Sverige är det historiskt kännt att det är bara ca: 50%, som går och röstar i detta val, folket verkar tro att man inte kan påverka i EU, eller bara är emot EU och då inte angagerar sig… Då ger vi ju än mer makt till EU! Vi alla måste i varje val använda vår demokratiska röst, annars blir vi överkörda och missnöjda. Det är då vårat eget fel!

    Det är bara Sverigedemokraterna som politiskt parti som har lyft detta inför EU-Valet, Delat ut blad med information och pratat med landets medborgare om detta.

    Den nya ELV-förordningen måste rivas upp helt, det finns alldeles för många bottnar i varje fråga, de är som att man ska tro att man ska klara sig först för att senare förstå att man faller i nästa grop.

    Vi i Sverige är sedan länge väldigt bra på att återvinna fordon, material som vi än så länge bestämmer själva oss för att lämna in till återvinning.

    Detta är kollektiv bestraffning, för att flertalet av EU-länderna inte på långa vägar kommer att kunna klara de högt ställda klimatmålen. Sverige ligger i framkant, men ska ändå bestraffas lika.

    Att EU ska få makten över alla fordon och bränslepriserna i alla EU-länderna, gör ju det betydligt lättare att styra upp klimatmålen!?…

    I Sverige har vi betydligt liberalare regler kring motorfordon än i övriga Europa. Vi ska väl ändå värna om detta och att Sverige ska själv bestämma våra egna lagar och regler, med stöd och hjälp från våra egna intresse organisationer..

    I motor frågor har vi ju ett flertal exempelvis Motormännen, SMC, SD-Motor, MHRF, SFRO mfl.

    Det är bara våra folkvalda som ska sitta i Sveriges riksdag och regering och besluta om regler lagar i vårat land, inte i Bryssel eller andra EU-länders folkvalda.

    Svara
  5. Go dagens!
    Angående ELV-förordningen och EU’s vilja till makt över våra fordon i alla former, vad tycker Svenska folket?

    Pratar med många ungdomar som kör A-Traktor, alla tycker utbildningen är otillräcklig.

    De tar körkortet med en EU-45 (45km/h) moped, sedan ska de framföra en fullstor bil. Samma typ av fordon som sina föräldrar kör (begränsad hastighet 30km/h) med krav på B-körkort…

    Borde inte vi vuxna människor, politiker förstå bättre?…

    Låt ungdomarna ta körkort på körskolan med en vanlig bil som man kan begränsa hastigheten elektroniskt, med exempelvis en brytare som läraren har på passagerar sidan.

    Då får vi betydligt tryggare och säkrare förare på våra gator.

    Höj också hastigheten till 50km/h, I Sverige råder hastigheter upp till 50km/h på våra lokala gator. Då kan ungdomarna följa trafik rytmen. 👍

    Vi har A-Traktor endast i Sverige, vad har EU med dessa fordon att göra med!?

    Vi har ansvar för att ungdomarna ska känna sig trygga och säkra bakom ratten i sina moped bilar och A-Traktorer.

    Apropå Eu-Mopeder, vi som växte upp med den klassiska 30km/h mopeden (utan reg.plåt) minns nog att den inte riktigt var byggd för så mycket högre farter.

    Men sedan en längre tid finns EU25 (max 25km/h) och EU45 (max 45km/h), den senare har reg.plåt och ska köras på allmän väg. EU45 kräver utbildning, uppkörning.

    Dagen EU-Mopeder är betydligt bättre byggda, säkra bromsar mm. Är i regel samma mopeder EU25/EU45, dessa är bara fartbegränsade i olika top hastigheter.

    Utan EU-ländernas lag med olika fartbegränsningar kring våra moderna mopeder, tillverkarkas dessa mopeder i fabrik med en orginal top hastighet på mellan ca: 65-85km/h.

    Med körskola utbildning och uppkörning för EU45 moped här i Sverige bör man höja till 50km/h, som sakt våra lokala gator ligger ju på upp till 50km/h. Då blir inte våra ungdomar trängda i trafiken, eller stressade över andra som ligger tätt bakom, irriterande.

    Här är ett tydligt exempel på att det ser olika ut i Europa, varför ska EU besträmma över våra mopeder här i Sverige?…

    Angående EU25 (max 25km/h) En modern och trafiksäker moped ska helt plötsligt bara få köras i 25, medans vår gamla 30 moped fick och får framföras i 30km/h.

    Vad är logiken? Trafiksäkerhets tänket i allt detta?

    Hoppas de här sätter igång tankar och dialoger i vårat land, kanske leder till goda förändringar. 👍

    Mvh.

    Svara

Lämna en kommentar