Transporthistoriskt Nätverk, där Motorhistoriska Riksförbundet ingår, träffade den 10 april 14 riksdagsledamöter under ett lunchmöte i Riksdagshuset för att berätta om det rörliga kulturarvet och behovet av ett lagskydd för bevarandet och användandet av historiska transportmedel. Värdar för mötet var Marléne Lund Kopparklint (M) och Isak From (S).
Ledamöterna som deltog representerade Moderaterna, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.
Hänsynsregel i Kulturmiljölagen saknas
Utöver möjligheten att presentera sig och sitt arbete med lagskyddsfrågan påminde nätverket om den utredning som Riksantikvarieämbetet rapporterade 2018 i vilken de föreslår en hänsynsregel i Kulturmiljölagen. Syftet med hänsynsregeln är att ge myndigheter ett författningsstöd för att ta generell hänsyn till det kulturella värdet av historiska transportmedel vid utarbetandet av till exempel nya regelverk.
Under mötet presenterade Transporthistoriskt Nätverkets representanter fyra exempel på varför ett lagskydd behövs:
- ELV-hotet
- Statens fastighetsverks extrema höjning av kajhyran på Skeppsholmen som riskerar att försvåra för det maritima kulturarvet och de utbildningar som sker där
- Transportstyrelsens förslag som påverkar möjligheten att på amatörbasis restaurera veteranflyg i framtiden
- Införandet av signal- och säkerhetssystemet ERTMS som hotar att utestänga museitågen från det nationella järnvägsnätet.
Vid mötet deltog även Jan Larsén, Stiftelsen Maritimt Kulturarv, tf Riksantikvarie Susanne Thedéen samt från Statens maritima och transporthistoriska museer Lars Amréus, överintendent och Sophie Nyman, avdelningschef.
Rörliga kulturarvet engagerar
Vid diskussionen som följde uppfattade nätverket ett stort engagemang för det rörliga kulturarvet och en förståelse för önskemålet om att Riksantikvarieämbetets rapport ska remitteras, vilket hittills inte skett. Samtidigt ställdes intressanta frågor hur lagskyddet kan fungera i praktiken och på vilka olika sätt man kan arbeta med ett skydd. ThN ser nu fram emot att frågan kommer upp på bordet i riksdagen och en fortsatt dialog genom kommande aktiviteter, härnäst i Almedalen där nätverket genomför ett seminarium på Campus Gotland den 27 juni kl 14.00.
Malin Erlfeldt samordnare ThN samt sakkunnig inom kulturarvsfrågor MHRF
Foto: Helena Törnqvist
ThN träffar riksdagen
Från Transporthistoriskt Nätverk deltog denna gång (från vänster): DanThorell, Båthistoriska Riksförbundet, Anders Svensson, Järnvägshistoriska Riksförbundet, Per Englund, Museibanornas Riksorganisation, Kjell Franzén EAA Sverige, Malin Erlfeldt och Kurt Sjöberg, Motorhistoriska Riksförbundet, Christer Ericson, Sveriges segelfartygsförbund och Anders Svenson, Sveriges ångbåtsförening. Bakom kameran Helena Törnqvist, Arbetets museum och ordförande i ThNs styrgrupp.
Transporthistoriskt Nätverk
Målsättningen för nätverket, som består av organisationer med liknande utmaningar som Motorhistoriska Riksförbundet, är att lyfta och driva påtryckningar och frågeställningar som gemensamt påverkar bevarandet och driften av det rörliga kulturarvet. Detta sker till exempel genom politikeruppvaktning, bland annat i samband med Almedalsveckan.
Följ och gilla ThN
Följ senaste nytt inom det rörliga kulturarvet på Transporthistoriskt Nätverks egna sida på Facebook! Klicka på länken för att hamna på ThNs Facebooksida.
Följ och gilla MHRF
… om du inte redan gör det! Dessutom är det ett smidigt sätt att hålla koll på när det händer något inom Motorhistoriska Riksförbundet och det rullande kulturarvet. Klicka på länken för att hamna på MHRFs Facebooksida.
Lämna en kommentar