Vårt rullande kulturarv måste räddas!

EUs ELV-förordning hotar fordonshobbyn – var med och skapa opinion!

Motorhistoriska Riksförbundet har mottagit Regeringskansliets remiss om EU-kommissionens förslag att ändra det nuvarande ELV-direktivet, som är en rekommendation, till en förordning som blir tvingande och ska gälla för alla fordon inom EU.

Förslaget, som det nu är utformat, innebär stora negativa och långtgående konsekvenser för bevarandet och ägandet av alla fordon.

Det är bråttom

Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Det innefattar även vad som ska utgöra ”avfall” och vem som bestämmer detta samt straff för den som bryter mot reglerna.

Hotet är påtagligt. Och det är bråttom då processen redan är i gång. Du kan göra skillnad!

Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF

Jan Tägt sakkunnig inom fordon och regelverk MHRF

Var med och rädda vårt kulturarv!

Fordonshobbyn är hotad. DU kan hjälpa till att rädda den genom att skapa opinion kring ELV. Sprid ordet i dina informationskanaler och protestera mot förslaget! Tänk på att verbala råsopar mot vare sig EU eller dess representanter troligtvis inte gynnar vår sak och kan istället få motsatt effekt. Det är bättre att istället använda sig av fakta.

  • Informera om ELV-hotet!
  • Protestera mot ELV!

Klicka här eller på löpsedeln för mer information, mottagaradresser och flygblad för spridning!

116 kommentarer på "Vårt rullande kulturarv måste räddas!"

  1. Profilbild för Håkan Persson
    Håkan Persson

    Skrot??? Får väl definiera det som metall då! Inte kan väl metall beslagtas? Som bonde med metall och ”skrot” som resurs vid renoveringar kan jag inte tänka mig att detta kan konfiskeras!

    1. Profilbild för tomas sandström
      tomas sandström

      ditt argument borde räcka för att stoppa dessa dummerheter.

      1. Profilbild för Ola Kinberg
        Ola Kinberg

        Väldigt klokt tänkt

    2. Profilbild för Joacim Vidin
      Joacim Vidin

      Jävla idioti 😡

    3. Profilbild för Håkan Kinnunen
      Håkan Kinnunen

      Problemet här är att nu börjar hyckleriet visa sig på riktigt.
      Som claus schwab sa för 2 år sedan. Vi ska inte äga något men var lyckliga ändå. För det har claus schwab bestämt. Så det så. Detta är nog bara Ett nytt test!?. Kolla hur långt de kan gå innan skiten träffar fläkten. Dessa psykopater bryr sig absolut inte om något än sig själva.

  2. Profilbild för Roland Sundberg
    Roland Sundberg

    Vi som har entuiastfordon sköter och reparerar dessa när det behövs. Självklart har vi samlat på oss ett lager med reservdelar för att de helt enkelt inte går att få tag på längre.
    Skulle dessa betecknas som skrot av någon myndighet blir det otroliga konsekvenser.
    Vad blir nästa steg?
    Tändkulemotorer?
    Gamla båtar?
    Museesamlingar?
    Detta är inget annat än överförmynderi.

    1. Profilbild för Sven Olofsson
      Sven Olofsson

      Oerhört korkat vi samlar ju för att kunna fortsätta vår hobby och de är ju en fantastisk miljö rörelse i sig då vi städar lagrar och använder och delar med oss av de samlat till glädje för sig själv och tusentals människor som får se färdiga bevarade gamla fordon

    2. Profilbild för Dan Schandersson
      Dan Schandersson

      Kommunistfasoner!!!! Ren diktatur!!

      1. Profilbild för Svenna
        Svenna

        Håller med.

      2. Profilbild för Håkan Kinnunen
        Håkan Kinnunen

        Exakt. Den så kallade eliten /självutnämnda eliten /patrasket!?. De vill ha en global diktatur.
        Men detta kommer inte att gå.
        Men psykopater av denna kaliber ger sig inte i första taget.

      3. Profilbild för Håkan Pedersen
        Håkan Pedersen

        Jag tycker att EU folket i Bryssel kan krypa tillbaka till sandlådan
        Och ge fan i våra intressen att äga veteranbilar det är bättre att dom bryr sig om alla jävla krig och får till någon slags fred istället EU.ska ge fan min bil den sköter jag själv

    3. Profilbild för Ola Kinberg
      Ola Kinberg

      Det handlar om att all kultur som kan förknippas med normativitet, normalt, den grå massan utan lila hår, ska förtryckas och med apartheid kväsas samtidigt som alla kulturyttringar som anses spännande för att vänstereliten tycker det, ska ”lyftas fram”, samtidigt som de nya elbilarna bygger på slaveri i Asien fast de tror att slaveriet avskaffats.

  3. Profilbild för Mats ågren
    Mats ågren

    RÄDDA VÅRT KULTUR ARV.

  4. Profilbild för Gunnar Lindström
    Gunnar Lindström

    Miljökommunisterna har tagit fram dessa förslag, dom är väl starka där i Bryssel. Sen snabba beslut så inte vi bilentusiaster ska hinna organisera motargument. Odemokratiskt!

  5. Profilbild för Magnus Flink
    Magnus Flink

    EU har konstiga regler, och i närliggande länder nere i Europa finns det ju inte direkt så gott om gamla bilar och bildelar, för mycket gick ju åt under kriget. Så nu åker de hit och köper både bilar och delar. Låt oss få ha vårat KULTURARV kvar här i norden, och låt dessa ettor och NOLLOR som jobbar i EU städa därnere om de tycker det ser osnyggt ut.

    1. Profilbild för Ola Kinberg
      Ola Kinberg

      Det handlar om ett långt djupare hat mot allt som ses som ”vanligt”. Du är ”vanlig” och därför ska du kväsas. Färga håret och säg att du måste ha bilen eftersom den hjälper dig komma ut som genderfluid varje dag du tvivlar, och att din farmors mor föddes i Lettland så är allt ok.

    1. Profilbild för Svenna
      Svenna

      Kanske dags.Skulle aldrig
      gått med i EU.Snus,gamla
      fordon,elpris, tobak ska
      smaka/lukta tobak,
      gurkor får inte vara
      böjda???En lista bara
      början.Nä Swexit som
      förra sa.Svenna.

    2. Profilbild för Lars - Erik Ludwigs

      👍👍💪💪❤️❤️❤️❤️🙏🙏🇺🇸🇸🇪🇸🇪

  6. Profilbild för Kent Dahlin
    Kent Dahlin

    Dags att gå ur klubben för inbördes dårskap EU ska dom ägna sin dyra tid till att djävlas med medlemsländernas invånare kan vi vara utan unionen.

  7. Profilbild för Rebecca Åkersson
    Rebecca Åkersson

    Tänk på att rösta ut dessa balkonbiologer från makten på EU valet under 2024.
    #SweExit

  8. Profilbild för Tommy Westman
    Tommy Westman

    Det här förslaget får mig att tänka på forna östsidan. Andra ska bestämma vad du får äga och godtyckligt beröva dig på dina ägodelar.

    1. Profilbild för Hans Andersson
      Hans Andersson

      Vi kanske ska konfigurera alla böcker
      Och ha bokbränning. Nej nu får det vara nog med DUMHETER.
      Nu blir SVEXIT.

  9. Profilbild för Anders Stenmark
    Anders Stenmark

    Vi som bevarar,renoverar mm.lämnar ju minst klimatavtryck om man bara behövt tillv.bilen 1 ggr.
    Marknadskrafterna retar sig på detta.
    Tillväxtf…an måste alltid hållas fuktig & nybilstillverkarnas lobbyister springer runt i EU’s korridorer o hittar på det ena stolleprovet efter det andra.
    Swexit genast….det blir bara ännuvärre framöver

    1. Profilbild för Svenna
      Svenna

      Bra.Stolleprov.

  10. Profilbild för Conny
    Conny

    Så bilar som är värda miljonerkronor skall klassas som skrot på grund av åldern och fråntas ägaren. Vilket svammel. Kommer aldrig att ske. Oavsett komminister eller inte.

  11. Profilbild för Robert Andersson
    Robert Andersson

    Om jag har ett lager med gamla bildelar här hemma. Hur ska någon veta detta? Eller om jag har en donatorbil som inte finns med i registret, det vet ju ingen heller. Jag förstår inte hur man ska komma åt detta i ett nytt system. Ja bilar som inte vart i bruk på 20-30 år kan jag förstå men sen då.

    De är väll upp till mig om jag vill lägga all min tid och renovera upp en bil och ingen jäkel i Bryssel som ska lägga sig i min intressen.

    1. Profilbild för solveig bachler
      solveig bachler

      Det blir väl någon myndighet eller styrelse eller både ock där myndigheten skriver föreskrifter som styrelsen ska följa men båda är fristående och ingen har/tar ansvar. Det behövs endast en begäran om polishandräckning så kommer där ett par tjänstemän med ett par poliser i släptåg och har då enligt någon paragraf rätt att stövlar in varsomhelst där det skulle kunna finnas något, allt genomförs tom byrålådan, o h allt de hittar som de bedömmer vara otillåtet beslagta kanske kallas omhändertas, ”offret” får betala handläggningskostnader för hela kalaset, övrklagan går att göra till förvaltningsrätten som i 99.99 fall går på tjänstemännens text vilket ju då kan vara rena sagor eller deras subjektiva bedömning ofta med mycket tvivelaktig motivering till grund ibland falska utsagor men tjänstemännen får tolkningsföreträde i rättssystemet pga/tack vare sin proffession vilken noga redogörs för i någon anvisning av låg eller obefintlig rättshandling men den nyttjas och det blir praxis bilker förenklar handläggningen för myndighet i förvaltningsdunstolarsystemet, den som ej klarar attbeyala fakturan för hela tillslaget och deras kringarbete kommer att få en faktura från kammarkollegiet, den som inte klarar attbeyala fakturan inom 30 dagar kommer att inse att fogden driver in det som går ofta genom exekutiv försäljning av ev fastighet till ca 20/30% av marknadsvärdet.
      Så funkar det redan inom andra sektorer i vårt land så mall och erfarenhet finns redan

    2. Profilbild för solveig bachler
      solveig bachler

      Det blir väl någon myndighet eller styrelse eller både ock där myndigheten skriver föreskrifter som styrelsen ska följa men båda är fristående och ingen har/tar ansvar. Det behövs endast en begäran om polishandräckning så kommer där ett par tjänstemän med ett par poliser i släptåg och har då enligt någon paragraf rätt att stövlar in varsomhelst där det skulle kunna finnas något. Allt genomgås tom byrålådan, och allt de hittar som de bedömmer vara otillåtet beslagta kanske kallas omhändertas. ”Offret” får betala handläggningskostnader för hela kalaset, övrklagan går att göra till förvaltningsrätten som i 99.99 fall går på tjänstemännens text vilket ju då kan vara rena sagor eller deras subjektiva bedömning ofta med mycket tvivelaktig motivering till grund, ibland falska utsagor men tjänstemännen får tolkningsföreträde i rättssystemet pga/tack vare sin proffession vilken noga redogörs för i någon anvisning av låg eller obefintlig rättshandling men den nyttjas och det blir praxis vilket förenklar handläggningen för myndighet i förvaltningsdumstolarsystemet. Den som ej klarar att betala fakturan för hela tillslaget, (kan lätt komma upp i miljonbelopp), och alla instansers kringarbete kommer att få en faktura från kammarkollegiet. Den som inte klarar att betala fakturan inom 30 dagar kommer att inse att fogden driver in det som går ofta genom exekutiv försäljning av ev fastighet om sådan finns till ca 20/30% av marknadsvärdet.
      Så funkar det redan inom andra sektorer i vårt land så mall och erfarenhet finns redan.

    3. Profilbild för Arne
      Arne

      Det betyder även slutet på swap meets, det som så många idag har som inkomst o mat på bordet.
      Nog värst alltså för alla näringsidkare när det gäller reservdelar och tillbehör.

  12. Profilbild för Mikael Skullman
    Mikael Skullman

    Den här frågan diskuterades i Rikstagen för några år sedan.
    Mina kommentarer till frågan.

    Att äga ett äldre fordon handlar inte enbart om att kunna förflytta sig mellan två platser!

    ”Äldre fordon som intresserar människor är kopplat till tekniskt intresse och att ge den möjligheten att utvecklas och förstå dess discipliner; Matematik, Fysik, Kemi,Pneumatik,Ellära,Materiallära, Design m.m
    Ett fordon är oftast den första kontakten en ung människa får i sina händer för att lösa ett tekniskt problem! Det är utvecklande, inte bara för den enskilde individen utan även för hela samhället. Det stärker förmågan till utveckling och vidmakthållande. Tekniskt kreativitet är en mycket viktig komponent i samhällsutvecklingen och jämställdhets arbetet!”

  13. Profilbild för Bo Franzen
    Bo Franzen

    Ledsen, men, de som röstade inn oss i EU insåg inte att det är ett nytt Sovjet.
    Jag röstade nej och, vill ha ett Swexit !

    1. Profilbild för Arne
      Arne

      Likaså jag.

    2. Profilbild för Peter Tapio
      Peter Tapio

      Du är mycket klok.

  14. Profilbild för Mikael Jonzon
    Mikael Jonzon

    Som skattebetalare i hela mitt liv och mc älskare så är detta troligtvis inte långt borta, det är lätt att ge sig på grupper som har ärliga förehavanden.

  15. Profilbild för Göran Fredriksson
    Göran Fredriksson

    Detta måste stoppas!

    1. Profilbild för Peter tapio
      Peter tapio

      EU är dem mest oärliga.

    2. Profilbild för Sandra
      Sandra

      Finns det ingen namninsamling? Protestlista att skriva under?

  16. Profilbild för Kristin Skytte af Sätra

    Dags för allt motorfolk i Sverige att gå samman med gemensamma protester!
    En gemensam namninsamling mot förslaget skulle garanterat ge ett imponerande antal underskrifter.

    1. Profilbild för Arne
      Arne

      Tror inte EUs kommission bryr sig, men låt oss hoppas våra vänner i Belgien, Tyskland och Frankrike där hobbyn bara växer i intresse.
      Även forna Östländerna har själva massor av äldre och även nyare fordon som de livnär sig tack vare sin existens, genom olika webshopar o liknande. De lär knappast tycka om lagen om ELV och har skarpt minne från Sovjets union.

  17. Profilbild för Joakim Nilsson
    Joakim Nilsson

    De här måste stoppas nu. Kommer göra allt för mina fordon.

    1. Profilbild för Lennart Bergström
      Lennart Bergström

      Samma här, Allt som finns till buds !

      1. Profilbild för Håkan Pedersen
        Håkan Pedersen

        Jag tycker att EU folket i Bryssel kan krypa tillbaka till sandlådan
        Och ge fan i våra intressen att äga veteranbilar det är bättre att dom bryr sig om alla jävla krig och får till någon slags fred istället EU.ska ge fan min bil den sköter jag själv
        Vem ska bestämma vad som är skrot.
        eller inte vilken myndighet ska ta det ansvaret Får hoppas att regeringen bromsar det och bråkar lika mycket som med snusen

  18. Profilbild för Peter Nilsson
    Peter Nilsson

    Ännu ett totalt vansinnigt förslag från EU.
    Mina fordon är mina och dom ska ingen röra.
    Detta förslag måste stoppas.
    Sverige borde lämna EU direkt.

  19. Profilbild för Dennis
    Dennis

    Stolt ägare till pilsnerbil! 😎

  20. Profilbild för Pierre

    Oerhört att ett sådant förslag ens utformats – hur är det tänkt att äganderätten skall åsidosättas? Har staten rätt att konfiskera privat egendom utan att ge ersättning? En bil/mc har ingen miljöpåverkan om den inte brukas. Detta handlar om helt andra saker – det är jag säker på.

    1. Profilbild för Rolf Wernestrand
      Rolf Wernestrand

      Agenda 2030
      Kolla på WEF hemsida du skall inget äga då

    2. Profilbild för Göran Pålsson
      Göran Pålsson

      Förslaget skulle bli omöjligt att införa eftersom det våldför sig på allt vad grundlagar/konstitutioner heter

  21. Profilbild för Krister
    Krister

    Ett fruktansvärt förslag som vi verkligen måste göra ALLT för att stoppa. Ett överförmynderi utan dess like!

  22. Profilbild för Mikael Prim
    Mikael Prim

    Swexit nu!

  23. Profilbild för Björn Lundqvist
    Björn Lundqvist

    . Måste bevara vår historia och intressen

  24. Profilbild för Anders Odéen
    Anders Odéen

    Stoppa förslaget. Sverige har redan världens renaste miljö. Alla påhejare av dessa idéer, borde inse, att det handlar om att bevara en kultur – inte allas om att bara ta en kul tur.
    Anders Odéen, Gotlands Veteranbilklubb

  25. Profilbild för Jouni
    Jouni

    Det låter sjukt om dom ens tänker på alla jobb som försvinner i firmor som har byggt öpp alla delar till oss.

  26. Profilbild för Fredrik K, veteranbilsägare
    Fredrik K, veteranbilsägare

    Hoppas MHRF och andra intresseorganisationer har kontaktvägar till de folkvalda i EU-parlamentet redan nu. Här behöver jobbas på flera plan inte bara på nationell nivå! Bearbeta politikerna. Gärna de i opposition som oftast har det lite lugnare i schemat. Historiskt har ju kommissionen kommit med väldigt märkliga förslag där man inbegriper hela EU i frågor vars förhållanden ser väldigt olika ut i olika länder. I Sverige har vi redan bra koll på vårt ”skrot” – som kan vara värt miljoner i vissa fall.

  27. Profilbild för Lars-Göran Ohlsson
    Lars-Göran Ohlsson

    Det här är min terapi att göra något med mitt objekt får min tillvaro att rulla på 💕

  28. Profilbild för Lukas
    Lukas

    Det kommer bli uppror hoppas jag.

  29. Profilbild för Eric W
    Eric W

    Tanken bakom EU var, ursprungligen, bra. Fri handel, mindre pappershantering, mindre byråkrati etc…
    Sen upptäckte EU-byråkraterna hur mycket makt de egentligen hade – och började utnyttja den!
    En rad skrivbordskrigare/byråkrater utan någon kontakt med verkligheten har börjat fylla EU – till allas vår nackdel. Okunnigt folk som lägger sig i – bara för att de kan, och vill!
    Det bör vara bekant att en av vänsterns många kamp(anj)metoder är just att placera ”sitt folk” på viktiga och inflytelserika, ledande poster inom ”det officiella”.
    Vilket vi börjar se allt fler exempel på.
    Detta måste bekämpas å det grövsta om inte socialismen skall överta våra liv..
    Mycket av ”Det Gröna” är egentligen en ren socialism maskerad bakom ”klimat/miljövänlighet”..

  30. Profilbild för Tord Grynvalde
    Tord Grynvalde

    Sossenassefasoner! Skall stoppas nu!

  31. Profilbild för Lars Karlsson
    Lars Karlsson

    De vill få bort det gamla befintliga och gynna elektrifiering som svårt skadar naturen och fattiga människor.
    Men hur ska man lagligt kunna stjäla skrot som inte har någon större miljöpåverkan?
    Detta mentalsjuka måste stoppas.
    Jag är stolt att jag röstade nej till EU. Se nu hur det blev.

  32. Profilbild för Åke Söderqvist

    Miljömupperiet i dess yttersta o värsta form, detta måste stoppas ! Man blir så heligt förbannad på dessa miljöterrorister, som försöker driva in oss i ett miljöns sovjetsamhälle. Dessa miljömuppar är direkt samhällsfarliga !

  33. Profilbild för Svend-erik hansen
    Svend-erik hansen

    Har 2 stycken äldre bilar

  34. Profilbild för Nicolas Örsell
    Nicolas Örsell

    Katastrof

  35. Profilbild för Lasse

    Detta måste vara resultatet av att låta godhetsknarkare sitta nere i Bryssel och tycka. Intelligensnivån på dessa är troligen inget att skryta med då allt handlar om att samla poäng inför de andra miljömupparna. Konsekvenstänk verkar inte heller finnas. Tänk alla företag som lever på vår hobby som t.e.x. reservdelsfirmor, plåtslagare, lackerare, renoveringsverkstäder, motorrenoverare . Listan är lång. Jag tror att jag såg någonstans att man uppskattar antalet människor i Sverige som håller på med hobbyfordon till över en miljon. Dom har inte tänkt på vilket enormt ekonomiskt bortfall det kommer att bli även för staten med b.l.a. förlorade skatteinkomster. Nej, den enda vettiga lösningen är SWEXIT!!!

  36. Profilbild för Rasmu
    Rasmu

    Entusiastfordon och historiska fordon är ju undantagna iallafall! Sen värt att nämna att förslaget kommer vattnas ur när det behandlas av både Europaparlamentet och Ministerrådet. Men klart bra att branschen och individer säger ifrån, även när det gäller nyare och vanliga svenssonbilar vill man inte råka ut för att tvingas skrota.

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Hej Rasmu! Undantaget är i gamla ELV som vi vill behålla. I vårt remissvar (som inom kort publiceras på http://www.mhrf.se) kommer det att framgå hur det nya förslaget utgör ett hot mot det rullande kulturarvet och fordonshobbyn.

  37. Profilbild för Robert
    Robert

    EU = Egoistiska Utlänningar
    Swexit låter bra

    Ännu en korkad ide från en förstår organisation.

  38. Profilbild för Tomas Norén
    Tomas Norén

    Farligt läge då våra byråkrater skriver på alla direktiv som dyker upp
    slåss för Svenska intressen och värderingar vet dom inte vad det är…
    Sydligare länder protesterar när det går för långt och klargör vad de tycker…….
    Tror vi finns kvar som nation och borde kunna ha ett ord med i leken, men tror inte
    våra EU-parlamentarier bryr sig om oss……

  39. Profilbild för M Forslund
    M Forslund

    Jag trodde först att det var någon dessinformationskampanj liknande den att Staten kidnappar Barn!
    Men tydligen skulle staten kidnappa våran hobby och våra hobby fordon .
    Ingen politiker med självaktning/Själbevarelsedrift skulle komma på sådana dumheter ,Fordons hobbyn representerar en betydande mängd av Sveriges innevånare .
    Staten Kidnappar inte Barn eller Hobbyfordon och beg delar, var skulle det sluta Husvagnar Båtar gräsklippare växthus Hästar Travbanor Iddrottsanläggningar Fritidshus osv. allt är exempel på hobbyverksamheter som har en marginell miljöpåverkan när de används .
    Nästa val röstar vi bort våra företrädare om dom Kidnappar våran Hobby .

  40. Profilbild för Janne Axelsson
    Janne Axelsson

    Går detta igenom ska jag lämna in en motion om att alla som röstar vänster och på Mp ska omyndigförklarad , detta är ju helt absurt 😡

  41. Profilbild för Inga Håkansson
    Inga Håkansson

    Stoppa detta helt vansinniga förslag!!!!!

  42. Profilbild för Inga Håkansson
    Inga Håkansson

    Detta strider mot allt sunt förnuft och måste stoppas

  43. Profilbild för Ulf Nersing
    Ulf Nersing

    SibyllaHumbern ska räddas – inte skrotas

  44. Profilbild för Mats Anderne
    Mats Anderne

    Hur protesterar man, finns det något vi kan skriva på? Länk till detta önskas 🙏🏻

  45. Profilbild för Tobbe
    Tobbe

    Bedrövligt, att sånt här kommer upp till ytan så sent gällande slutdatum.
    Allt med gamla fordon sysselsätter många företag med jobb, men…. det tänker man säkert inte på.

  46. Profilbild för Stig-Erik Werner
    Stig-Erik Werner

    Något som är basen i sitt liv ska bara omintetgöras??? Hur kommer ens någon på en så befängd idé? Och hur är man så omänskligt funtad att man inte begriper hur man förintar och förstör för majoriteten av mänskligheten?

  47. Profilbild för Christoffer Larsson
    Christoffer Larsson

    Fast historiska fordon och Veteranfordon omfattas inte av direktivet enligt punkt 10.

    (10) Veteranfordon, det vill säga historiska fordon eller
    fordon med samlarvärde eller avsedda för muséer som
    förvaras på ett förnuftigt och miljöanpassat sätt,
    antingen i körklart skick eller isärplockade i delar,
    omfattas inte av definitionen på avfall enligt direktiv
    75/442/EEG och faller inte inom det här direktivets
    tillämpningsområde.

    Direktivet omfattar ELV, end of life vehicles, alltså hur bilar som skrotas ska hanteras från ett miljöperspektiv och definierar ett ökat procucentansvar för hela fordonets livscykel.

    Är riktigt onödigt att gå ut med såna här katastrofrubriker och desinformation, särskilt i tider som dessa, dåligt av en så välrenommerad organisation som. MHRF.

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Hej Christoffer! Du hänvisar till gamla ELV som vi vill behålla. I vårt remissvar (som inom kort publiceras på http://www.mhrf.se) kommer det att framgå hur det nya förslaget utgör ett hot mot det rullande kulturarvet och fordonshobbyn.

  48. Profilbild för Mats Ragnarsson
    Mats Ragnarsson

    Om man kan ta bort äganderätt på fordon, vad kommer efter det? Hus, företag eller bankkonton?

    Det va väl nån globalist som tyckte att om vi ”vanliga” människor inte äger nåt, så blir vi lyckligare…..

  49. Profilbild för micke värmland
    micke värmland

    ja har 2 chevrolet och en dodge som jag har haft ganska länge , de är alla besiktigade och lagliga, ena chevan
    och dodgen har 6 cylindriga motorer och 2 stegad PG och 3 vxl manuell
    dessa tre bilar kommer ut i början på maj och körs till september och den sammanlagda milen blir cirka 45 mil, för jag har ej råd att tanka så mycket nuförtiden, för jag har ett jobb också och det kostar cirka 30.000 kr att åka dit och hem

  50. Profilbild för H
    H

    Är det här vägen till, you will own nothing and will be happy about it??
    Sjukt!

  51. Profilbild för Rickard
    Rickard

    Börja då med gamla pansarvagnar då…

  52. Profilbild för Maher
    Maher

    SÅ KLART DE INTE KAN SKE. FÖR MYCKET ATT RISKERA! Då måste dom köpa loss för att allt ska kunna gå igenom.

  53. Profilbild för Anders Sandin
    Anders Sandin

    Hej på er!

    Detta är ett galet förslag som måste stoppas i tid!
    Vad jag dock funderar över är vilken typ av text man skall skicka in? En massa svordomar eller text där man förklar hur enormt korkade de som hittat på detta är kommer inte att fungera på politiker och lobyister. Detta då de redan tycker att vi som håller på med gamla fordon är kretiner. Är det någon som har en vettig text som man kan kopiera och skicka in?
    MVH
    Anders

    1. Profilbild för Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF
      Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF

      Hej Anders! Vi håller med. Det är problematiken med förslaget (som vi sammanfattat här https://mhrf.se/elv/) som behöver lyftas av så många som möjligt. ELV börjar nu att ifrågasättas på riksdagsnivå som här av Isak From (S), kanske att den texten är den du söker? https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/hantering-av-eus-elv-forordning_hb11186/

  54. Profilbild för Ulf Windmuller
    Ulf Windmuller

    Sverige skall snarast möjligt gå ur EU som bara är en enda stor kostnad.
    De flesta påfunden går till största delen ut på att gynna Tyskland för det mesta.
    Tyskland lyckades inte första världskriget.
    Tyskland lyckades inte andra världskriget.
    Tyskland håller på att vinna ekonomiskt tredje gången genom att få alla som är med i EU att betala notan för Tysklands uppbyggnad och välstånd i Europa.

  55. Profilbild för Lena Vinberg
    Lena Vinberg

    Vad jag förstår så kommer du alltså inte att kunna köpa begagnade delar till din mc? Finns firmor som specialiserat sig på att ta tillvara oskadade delar från ”skrotade” mc efter t ex trafikolyckor. De kommer troligen inte ha råd att ackreditera sig som skrotninsföretag. Alltså skrotas fullt fungerande startmotorer, kylfläktar, motordelar, bromsdelar mm och du är tvungen att köpa en nytillverkad del (om den finns) till ett mycket högre pris. Hur kan detta vara miljövänligare? Är det inte möjligt att rikta förslaget mot de som bryter mot miljöbestämmelser vid omhändertagandet av uttjänta fordon, ge dem näringsförbud och böter?

  56. Profilbild för Peter Antonsson
    Peter Antonsson

    Swexit nu,vi röstade om ett frihandelsavtal,inte detta överförmynderi. Vi kan ha frihandelsavtal utan att lämna ifrån oss all makt till dessa miljö-talibaner.

  57. Profilbild för Robert Haegermarck
    Robert Haegermarck

    Gäller detta alla fordon, även icke motordrivna?
    T.ex. släpvagnar, husvagnar, cyklar, hästvagnar m.m. räknas ju också som fordon.

  58. Profilbild för Johnny Häll
    Johnny Häll

    Tyvärr så kan det här bli fullt möjligt i framtiden. Vi måste låta vår röst höras och lämna in protester i mängder.

  59. Profilbild för Tord Karlsson
    Tord Karlsson

    Nej !

  60. Profilbild för Bengt Nilsson
    Bengt Nilsson

    Världen är fantastisk,åka ut i rymden,tillverka krigsmateriel att förstöra och mörda varandra med,men bevara och sköta om det som redan fins funkar vist inte.
    Länge leve kulturen

  61. Profilbild för Bo Andersson
    Bo Andersson

    Jag vägrar att sluta med mitt liv min hobby mina älskade gamla fordon….
    Dessutom så är det miljövänligare än alla elbilar alla dagar i veckan.

  62. Profilbild för Lena Holmgren
    Lena Holmgren

    Detta är våran hobby o ger oss stor glädje o nöjje.

    Det ligger också väldigt mycke pengar o tid investerat i våra gamla bilar.
    Hur kan EU o staten ha rätten att beröva oss våra pengar o hårda arbete!!?

    Att bilen är i behov av renovering som kommer kosta mer än vad bilen är värd bör väl ändå vara min ensak!!!

    Lämna våra klenoder ifred!!!!!

  63. Profilbild för Erik
    Erik

    Bästa inlägget….
    Tänk så enkelt sunt förnuft är..

  64. Profilbild för Thomas
    Thomas

    Vill inte att mitt fordon ska hamna i myndigheternas händer. I stället borde man ordna med dispensregler så vi kan hålla igång vår hobby!

  65. Profilbild för kenth johansson
    kenth johansson

    man blir inte förvånad över nått längre totalt vansinne.

  66. Profilbild för Bosse fredrikson
    Bosse fredrikson

    Stoppa den här idiotiska iden

  67. Profilbild för Bengt-Olof Andersson

    Våra folkvalda hindrar kulturarvet,hur ska nästa generation veta hur det har varit om detta blir verklighet samtidigt är det ju en givande hobby för otroligt många. Gör om gör rätt!

  68. Profilbild för Hans Runesson
    Hans Runesson

    Skrota detta förslag OMEDELBART , helt vansinnigt!!
    UT UR EU NU!

  69. Profilbild för Kjell Eriksson
    Kjell Eriksson

    Att Svenska myndigheter tillhör de mest korrumperade i världen framstår som tydligare för var dag som går.
    Den så kallade miljösatsning som man prackar på folk är så idiotisk så klockorna stannar och går bakänges, precis som Sverige kommer göra om alla dumheter genomförs.
    Att vi inte skall äga något men ändå vara lyckliga är Klaus Scwab´s återkommande mantra. Så att acceptera att våra kära gamla bilar skall kunna klassas som skrot tyder på att de som går med på detta är NYTTIGA IDIOTER åt WEF och EU.
    Ta CO2 t.ex. Det är en förutsättning för att träd och andra växter som ingår i det system som använder fotosyntesen för att skapa det syre=O2 alla levande djur behöver för att överleva.
    Så vi är utsatta för en globalistisk diabolisk bedrägerikampanj där WEF verkar vara den ledande och drivande kraften tillsammans med EU.
    Att många svenska namn hittas på WEF´s 11246 långa medlemslista talar sitt tydliga språk. titta själv på http://www.qresear.ch
    Kristersson, argalena Andersson, C, Bildt, Reinfeldt, Anders Borg, Ann Linde, Anna Borg vattenfalls CEO M.FL !!!

  70. Profilbild för Willy Larsson
    Willy Larsson

    Jag tror det handlar om att dom är rädda att ingen kommer att köpa ny bil när det bara finns elbilar.Det kan bli som på Kuba bilarna kommer att lagas och kanske tillomed få Pekins dieslar. Dom har skapat en soppa som dom inte kan kontrollera

  71. Profilbild för Conny henricsson
    Conny henricsson

    Man funderar ju vilken grupp/individer/lobbyister hos EU som ligger bakom detta. Vilka svenska personer o vilket parti dessa företräder. Vill se detta publiceras .

  72. Profilbild för Nils-Ove Olsson
    Nils-Ove Olsson

    Totalt vansinnesförslag detta med elv.
    Påhittat av personer som lever i sin egen bubbla och antagligen aldrig skitat ner sig i garaget.
    Detta förslag kommer ALDRIG att kunna genomföras för det strider emot ett antal grundlagar.
    Sverige UT ur EU nu.

  73. Profilbild för Sten-olov
    Sten-olov

    Överförmynderi
    Ska man inte få äga några gammla bilar och det är ju mångas hobby

  74. Profilbild för Örjan högberg
    Örjan högberg

    Detta måste vara det mest ogenomtänkta ide någon har kommit på.detta ev beslut påverkar alla.med lite äldre bilar,och vi är många som äger äldre bilar.det börjar med entusiastfordon och slutar med att vi inte får äga annat än elfordon.VEM har råd med det.men det är klart vi kan ju alltid hyra!!!NÄ gå ur eu är det enda rätta..går vi lite längre i tänkandet så hur ska dom gammla bilskrotar a kunna överleva när dom inte kan sälja gammla bildelar.hmm där sprack återvinningen igen GALENSKAP på hög nivå. SKROTA DETTA Förslag genast

  75. Profilbild för olle johansson
    olle johansson

    Det här ser ut som vi har dåliga personer inom EU , det är ungefär som innom politiken tänker inte igenom det noga , mer gissa pröva metoden , det var nog inte så bra med EU .

  76. Profilbild för Roger Johansson

    Vansinnigt korkat..
    Att äga gamla fordon är ett sätt att bevara kulturarvet inom hela världen.. Lika väl som allt annat gammalt som måste bevaras .🤔..
    Gamla fordon är lika med poesi… Läs en instruktion bok från en gammal engelsk bil så förstår alla…Se skönheten, upplev hantverket.. Ta bara som ett exempel:.. 🥀
    Bilens färg är Charlotte red. Virgin white. Sky blue. ❤️.. 🙏.. Så vackert… ❤️..Skall inte detta få finnas..?
    Sådana färgnamn finns ej längre på nya bilar.. Gamla fordon har en själ.. Dom får aldrig dö…. 😔…
    Absolut inte skrot..Upp på barrikaderna gubbar och gummor.. 💪.. Stoppa detta förslag.. Nu..!!!!

  77. Profilbild för Ralf Dahlgren

    Det är vårt kulturarv dom vill ta ifrån oss. Jag kommer att gå i döden för att ha mina 8 veteraner kvar som jag hoppas min dotter barnbarn kommer att sköta efter mig , kommer att efterlämna ett reservdelslager till alla traktorer har lite annat roligt också. Att stickande kärringar i EU ska rycka undan mattan för att bevara detta är helt sanslöst . Swexit om det kniper vi måste tillsammans förhindra detta dårskap i Bryssel . Tillsammans är vi starka

  78. Profilbild för Bo Wiman
    Bo Wiman

    Det är psykopater som styr världen. Detta visas tydligt med detta.
    Ut ur Nato, FN och WHO med flera stolleorganisationer, nu!
    Tänk så många vettiga människor som finns och vettiga därför de håller sig borta från dessa stolleorganisationer.

    1. Profilbild för Jan Malmberg
      Jan Malmberg

      Helt klart men stoll sekten Miljöpartiet måste också bara ut ur riksdagshuset

  79. Profilbild för Stefan Nordin

    Skrota förslaget omedelbart.
    Nästa förslag kan bli din stekpanna.
    Lagar och återvinner.
    Stefan Nordin

  80. Profilbild för Ragnar Dahlquist
    Ragnar Dahlquist

    De här idéerna är helt galna, ska man ta ifrån folk deras hobby och passion för gammal teknik och design.
    Många saker har man sparat som minnen från sina äldre släktingar och nära och kära, de är som medlemmar i familjen.
    Tack vare alla entusiaster finns det många saker att se på museer och även alla motorträffar för bilar och motorcyklar.
    Ska all hobbyverksamhet styras med tokiga idéer från EU?
    Har inte dessa maktmänniskor något eget intresse eller hobby som dom gärna vill ha kvar? Då kanske de kan förstå alla som vill ha kvar sina kära ägodelar även om de inte är besiktigade eller körbara. Man kan faktiskt må bra av att bara titta och känna på sina fordon och kanske minnas tider från förr.

  81. Profilbild för Leif Gustafsson
    Leif Gustafsson

    Helt galna idéer måste stoppas

  82. Profilbild för Tommy Lindberg
    Tommy Lindberg

    17/1-24
    Jag har ett stort antal lastbilar som är min stora hobby eftersom jag varit åkare i 61 år och varit praktiskt taget född i en lastbil. Mina bilar körs väldigt lite, största glädjen är att renovera och äga dom . Ok det har kostat pengar men efter att jag aldrig rökat eller supit så har jag hellre köpt bilar för pengarna, samlingen omfattar ca. 60 fordon och 25-30 st. är renoverade eller i orört originalskick, vissa finns bara i ett enda exemplar.
    Bilarna är garagerad och står ej heller och skräpar i naturen. Detta förslag måste skrotas i sin helhet med bestämdhet.

  83. Profilbild för Peo Andersson
    Peo Andersson

    Jag har varit intresserad av bilar sen barnsben med allt vad det innebär. Ett stort teknik intresse parat med intresset att lösa problem, lära nya tekniska lösningar och glädjen av att kunna använda ett fordon som nyligen legat utspritt i sina beståndsdelar på ett garagegolv.
    Allt detta ihop med en kärlek till att leta efter just den där detaljen som sedan länge varit saknad till min hobby.., att få känna tillfredställelse av att långsamt sätta ihop en tekniskt avancerad maskin till sin fulländning.

    Vi ska inte heller glömma att äldre bilar besitter en skönhet som dagens bilar inte kan mäta sig med, runda sköna linjer, likt ett vackert böljande landskap eller som linjerna på en kvinnas kropp, som skulpterats fram av varsamt kunniga bilskapare.., de är som vackra konstverk

    Jag skulle gråtmild länge kunna beskriva detta intresse och den hobby jag och många med mig har, men det är inte det som skrämmer mig mest med detta förslag, utan vad några beslutsfattare kan knopa ihop i ett kontor långt ifrån de människor de förväntas tjäna och värna om.., det kan väl knappast vara därför de hamnade i korridorerna ibland beslutsfattare, för att försämra livskvalitén hos några bilbyggare och entusiaster..?

    För om de kommer undan med detta..,
    – vad är då nästa steg?
    – vilka andra står på tur att mista sin livskvalitet? Är det frimärkssamlare, biodlare eller rent av dem som bakar och lagar sin egen mat…, för viljan att lyssna på dem de är ställda att tjäna verkar vara långt bort..
    Ge er på dem som ställer till oreda och gör livet otryckt för andra i samhället istället för att ge er på laglydiga och skötsamma kulturarbetare…, vi har inget ont gjort..

  84. Profilbild för Ingmar
    Ingmar

    Jag tycker det är diskriminering av bilkulturen och människor som håller på med den. I dagens samhälle där man ska acceptera alla människor för den dom är så är det tydligen inte ok att vara bilentusiast

Lämna en kommentar

116 svar på ”Vårt rullande kulturarv måste räddas!”

  1. Skrot??? Får väl definiera det som metall då! Inte kan väl metall beslagtas? Som bonde med metall och ”skrot” som resurs vid renoveringar kan jag inte tänka mig att detta kan konfiskeras!

    Svara
  2. Vi som har entuiastfordon sköter och reparerar dessa när det behövs. Självklart har vi samlat på oss ett lager med reservdelar för att de helt enkelt inte går att få tag på längre.
    Skulle dessa betecknas som skrot av någon myndighet blir det otroliga konsekvenser.
    Vad blir nästa steg?
    Tändkulemotorer?
    Gamla båtar?
    Museesamlingar?
    Detta är inget annat än överförmynderi.

    Svara
    • Oerhört korkat vi samlar ju för att kunna fortsätta vår hobby och de är ju en fantastisk miljö rörelse i sig då vi städar lagrar och använder och delar med oss av de samlat till glädje för sig själv och tusentals människor som får se färdiga bevarade gamla fordon

      Svara
      • Exakt. Den så kallade eliten /självutnämnda eliten /patrasket!?. De vill ha en global diktatur.
        Men detta kommer inte att gå.
        Men psykopater av denna kaliber ger sig inte i första taget.

        Svara
      • Jag tycker att EU folket i Bryssel kan krypa tillbaka till sandlådan
        Och ge fan i våra intressen att äga veteranbilar det är bättre att dom bryr sig om alla jävla krig och får till någon slags fred istället EU.ska ge fan min bil den sköter jag själv

        Svara
    • Det handlar om att all kultur som kan förknippas med normativitet, normalt, den grå massan utan lila hår, ska förtryckas och med apartheid kväsas samtidigt som alla kulturyttringar som anses spännande för att vänstereliten tycker det, ska ”lyftas fram”, samtidigt som de nya elbilarna bygger på slaveri i Asien fast de tror att slaveriet avskaffats.

      Svara
  3. Miljökommunisterna har tagit fram dessa förslag, dom är väl starka där i Bryssel. Sen snabba beslut så inte vi bilentusiaster ska hinna organisera motargument. Odemokratiskt!

    Svara
  4. EU har konstiga regler, och i närliggande länder nere i Europa finns det ju inte direkt så gott om gamla bilar och bildelar, för mycket gick ju åt under kriget. Så nu åker de hit och köper både bilar och delar. Låt oss få ha vårat KULTURARV kvar här i norden, och låt dessa ettor och NOLLOR som jobbar i EU städa därnere om de tycker det ser osnyggt ut.

    Svara
    • Det handlar om ett långt djupare hat mot allt som ses som ”vanligt”. Du är ”vanlig” och därför ska du kväsas. Färga håret och säg att du måste ha bilen eftersom den hjälper dig komma ut som genderfluid varje dag du tvivlar, och att din farmors mor föddes i Lettland så är allt ok.

      Svara
  5. Dags att gå ur klubben för inbördes dårskap EU ska dom ägna sin dyra tid till att djävlas med medlemsländernas invånare kan vi vara utan unionen.

    Svara
  6. Det här förslaget får mig att tänka på forna östsidan. Andra ska bestämma vad du får äga och godtyckligt beröva dig på dina ägodelar.

    Svara
  7. Vi som bevarar,renoverar mm.lämnar ju minst klimatavtryck om man bara behövt tillv.bilen 1 ggr.
    Marknadskrafterna retar sig på detta.
    Tillväxtf…an måste alltid hållas fuktig & nybilstillverkarnas lobbyister springer runt i EU’s korridorer o hittar på det ena stolleprovet efter det andra.
    Swexit genast….det blir bara ännuvärre framöver

    Svara
  8. Så bilar som är värda miljonerkronor skall klassas som skrot på grund av åldern och fråntas ägaren. Vilket svammel. Kommer aldrig att ske. Oavsett komminister eller inte.

    Svara
  9. Om jag har ett lager med gamla bildelar här hemma. Hur ska någon veta detta? Eller om jag har en donatorbil som inte finns med i registret, det vet ju ingen heller. Jag förstår inte hur man ska komma åt detta i ett nytt system. Ja bilar som inte vart i bruk på 20-30 år kan jag förstå men sen då.

    De är väll upp till mig om jag vill lägga all min tid och renovera upp en bil och ingen jäkel i Bryssel som ska lägga sig i min intressen.

    Svara
    • Det blir väl någon myndighet eller styrelse eller både ock där myndigheten skriver föreskrifter som styrelsen ska följa men båda är fristående och ingen har/tar ansvar. Det behövs endast en begäran om polishandräckning så kommer där ett par tjänstemän med ett par poliser i släptåg och har då enligt någon paragraf rätt att stövlar in varsomhelst där det skulle kunna finnas något, allt genomförs tom byrålådan, o h allt de hittar som de bedömmer vara otillåtet beslagta kanske kallas omhändertas, ”offret” får betala handläggningskostnader för hela kalaset, övrklagan går att göra till förvaltningsrätten som i 99.99 fall går på tjänstemännens text vilket ju då kan vara rena sagor eller deras subjektiva bedömning ofta med mycket tvivelaktig motivering till grund ibland falska utsagor men tjänstemännen får tolkningsföreträde i rättssystemet pga/tack vare sin proffession vilken noga redogörs för i någon anvisning av låg eller obefintlig rättshandling men den nyttjas och det blir praxis bilker förenklar handläggningen för myndighet i förvaltningsdunstolarsystemet, den som ej klarar attbeyala fakturan för hela tillslaget och deras kringarbete kommer att få en faktura från kammarkollegiet, den som inte klarar attbeyala fakturan inom 30 dagar kommer att inse att fogden driver in det som går ofta genom exekutiv försäljning av ev fastighet till ca 20/30% av marknadsvärdet.
      Så funkar det redan inom andra sektorer i vårt land så mall och erfarenhet finns redan

      Svara
    • Det blir väl någon myndighet eller styrelse eller både ock där myndigheten skriver föreskrifter som styrelsen ska följa men båda är fristående och ingen har/tar ansvar. Det behövs endast en begäran om polishandräckning så kommer där ett par tjänstemän med ett par poliser i släptåg och har då enligt någon paragraf rätt att stövlar in varsomhelst där det skulle kunna finnas något. Allt genomgås tom byrålådan, och allt de hittar som de bedömmer vara otillåtet beslagta kanske kallas omhändertas. ”Offret” får betala handläggningskostnader för hela kalaset, övrklagan går att göra till förvaltningsrätten som i 99.99 fall går på tjänstemännens text vilket ju då kan vara rena sagor eller deras subjektiva bedömning ofta med mycket tvivelaktig motivering till grund, ibland falska utsagor men tjänstemännen får tolkningsföreträde i rättssystemet pga/tack vare sin proffession vilken noga redogörs för i någon anvisning av låg eller obefintlig rättshandling men den nyttjas och det blir praxis vilket förenklar handläggningen för myndighet i förvaltningsdumstolarsystemet. Den som ej klarar att betala fakturan för hela tillslaget, (kan lätt komma upp i miljonbelopp), och alla instansers kringarbete kommer att få en faktura från kammarkollegiet. Den som inte klarar att betala fakturan inom 30 dagar kommer att inse att fogden driver in det som går ofta genom exekutiv försäljning av ev fastighet om sådan finns till ca 20/30% av marknadsvärdet.
      Så funkar det redan inom andra sektorer i vårt land så mall och erfarenhet finns redan.

      Svara
    • Det betyder även slutet på swap meets, det som så många idag har som inkomst o mat på bordet.
      Nog värst alltså för alla näringsidkare när det gäller reservdelar och tillbehör.

      Svara
  10. Den här frågan diskuterades i Rikstagen för några år sedan.
    Mina kommentarer till frågan.

    Att äga ett äldre fordon handlar inte enbart om att kunna förflytta sig mellan två platser!

    ”Äldre fordon som intresserar människor är kopplat till tekniskt intresse och att ge den möjligheten att utvecklas och förstå dess discipliner; Matematik, Fysik, Kemi,Pneumatik,Ellära,Materiallära, Design m.m
    Ett fordon är oftast den första kontakten en ung människa får i sina händer för att lösa ett tekniskt problem! Det är utvecklande, inte bara för den enskilde individen utan även för hela samhället. Det stärker förmågan till utveckling och vidmakthållande. Tekniskt kreativitet är en mycket viktig komponent i samhällsutvecklingen och jämställdhets arbetet!”

    Svara
  11. Ledsen, men, de som röstade inn oss i EU insåg inte att det är ett nytt Sovjet.
    Jag röstade nej och, vill ha ett Swexit !

    Svara
  12. Som skattebetalare i hela mitt liv och mc älskare så är detta troligtvis inte långt borta, det är lätt att ge sig på grupper som har ärliga förehavanden.

    Svara
    • Tror inte EUs kommission bryr sig, men låt oss hoppas våra vänner i Belgien, Tyskland och Frankrike där hobbyn bara växer i intresse.
      Även forna Östländerna har själva massor av äldre och även nyare fordon som de livnär sig tack vare sin existens, genom olika webshopar o liknande. De lär knappast tycka om lagen om ELV och har skarpt minne från Sovjets union.

      Svara
      • Jag tycker att EU folket i Bryssel kan krypa tillbaka till sandlådan
        Och ge fan i våra intressen att äga veteranbilar det är bättre att dom bryr sig om alla jävla krig och får till någon slags fred istället EU.ska ge fan min bil den sköter jag själv
        Vem ska bestämma vad som är skrot.
        eller inte vilken myndighet ska ta det ansvaret Får hoppas att regeringen bromsar det och bråkar lika mycket som med snusen

        Svara
  13. Ännu ett totalt vansinnigt förslag från EU.
    Mina fordon är mina och dom ska ingen röra.
    Detta förslag måste stoppas.
    Sverige borde lämna EU direkt.

    Svara
  14. Oerhört att ett sådant förslag ens utformats – hur är det tänkt att äganderätten skall åsidosättas? Har staten rätt att konfiskera privat egendom utan att ge ersättning? En bil/mc har ingen miljöpåverkan om den inte brukas. Detta handlar om helt andra saker – det är jag säker på.

    Svara
  15. Stoppa förslaget. Sverige har redan världens renaste miljö. Alla påhejare av dessa idéer, borde inse, att det handlar om att bevara en kultur – inte allas om att bara ta en kul tur.
    Anders Odéen, Gotlands Veteranbilklubb

    Svara
  16. Hoppas MHRF och andra intresseorganisationer har kontaktvägar till de folkvalda i EU-parlamentet redan nu. Här behöver jobbas på flera plan inte bara på nationell nivå! Bearbeta politikerna. Gärna de i opposition som oftast har det lite lugnare i schemat. Historiskt har ju kommissionen kommit med väldigt märkliga förslag där man inbegriper hela EU i frågor vars förhållanden ser väldigt olika ut i olika länder. I Sverige har vi redan bra koll på vårt ”skrot” – som kan vara värt miljoner i vissa fall.

    Svara
  17. Tanken bakom EU var, ursprungligen, bra. Fri handel, mindre pappershantering, mindre byråkrati etc…
    Sen upptäckte EU-byråkraterna hur mycket makt de egentligen hade – och började utnyttja den!
    En rad skrivbordskrigare/byråkrater utan någon kontakt med verkligheten har börjat fylla EU – till allas vår nackdel. Okunnigt folk som lägger sig i – bara för att de kan, och vill!
    Det bör vara bekant att en av vänsterns många kamp(anj)metoder är just att placera ”sitt folk” på viktiga och inflytelserika, ledande poster inom ”det officiella”.
    Vilket vi börjar se allt fler exempel på.
    Detta måste bekämpas å det grövsta om inte socialismen skall överta våra liv..
    Mycket av ”Det Gröna” är egentligen en ren socialism maskerad bakom ”klimat/miljövänlighet”..

    Svara
  18. De vill få bort det gamla befintliga och gynna elektrifiering som svårt skadar naturen och fattiga människor.
    Men hur ska man lagligt kunna stjäla skrot som inte har någon större miljöpåverkan?
    Detta mentalsjuka måste stoppas.
    Jag är stolt att jag röstade nej till EU. Se nu hur det blev.

    Svara
  19. Miljömupperiet i dess yttersta o värsta form, detta måste stoppas ! Man blir så heligt förbannad på dessa miljöterrorister, som försöker driva in oss i ett miljöns sovjetsamhälle. Dessa miljömuppar är direkt samhällsfarliga !

    Svara
  20. Detta måste vara resultatet av att låta godhetsknarkare sitta nere i Bryssel och tycka. Intelligensnivån på dessa är troligen inget att skryta med då allt handlar om att samla poäng inför de andra miljömupparna. Konsekvenstänk verkar inte heller finnas. Tänk alla företag som lever på vår hobby som t.e.x. reservdelsfirmor, plåtslagare, lackerare, renoveringsverkstäder, motorrenoverare . Listan är lång. Jag tror att jag såg någonstans att man uppskattar antalet människor i Sverige som håller på med hobbyfordon till över en miljon. Dom har inte tänkt på vilket enormt ekonomiskt bortfall det kommer att bli även för staten med b.l.a. förlorade skatteinkomster. Nej, den enda vettiga lösningen är SWEXIT!!!

    Svara
  21. Entusiastfordon och historiska fordon är ju undantagna iallafall! Sen värt att nämna att förslaget kommer vattnas ur när det behandlas av både Europaparlamentet och Ministerrådet. Men klart bra att branschen och individer säger ifrån, även när det gäller nyare och vanliga svenssonbilar vill man inte råka ut för att tvingas skrota.

    Svara
    • Hej Rasmu! Undantaget är i gamla ELV som vi vill behålla. I vårt remissvar (som inom kort publiceras på http://www.mhrf.se) kommer det att framgå hur det nya förslaget utgör ett hot mot det rullande kulturarvet och fordonshobbyn.

      Svara
  22. Farligt läge då våra byråkrater skriver på alla direktiv som dyker upp
    slåss för Svenska intressen och värderingar vet dom inte vad det är…
    Sydligare länder protesterar när det går för långt och klargör vad de tycker…….
    Tror vi finns kvar som nation och borde kunna ha ett ord med i leken, men tror inte
    våra EU-parlamentarier bryr sig om oss……

    Svara
  23. Jag trodde först att det var någon dessinformationskampanj liknande den att Staten kidnappar Barn!
    Men tydligen skulle staten kidnappa våran hobby och våra hobby fordon .
    Ingen politiker med självaktning/Själbevarelsedrift skulle komma på sådana dumheter ,Fordons hobbyn representerar en betydande mängd av Sveriges innevånare .
    Staten Kidnappar inte Barn eller Hobbyfordon och beg delar, var skulle det sluta Husvagnar Båtar gräsklippare växthus Hästar Travbanor Iddrottsanläggningar Fritidshus osv. allt är exempel på hobbyverksamheter som har en marginell miljöpåverkan när de används .
    Nästa val röstar vi bort våra företrädare om dom Kidnappar våran Hobby .

    Svara
  24. Går detta igenom ska jag lämna in en motion om att alla som röstar vänster och på Mp ska omyndigförklarad , detta är ju helt absurt 😡

    Svara
  25. Bedrövligt, att sånt här kommer upp till ytan så sent gällande slutdatum.
    Allt med gamla fordon sysselsätter många företag med jobb, men…. det tänker man säkert inte på.

    Svara
  26. Något som är basen i sitt liv ska bara omintetgöras??? Hur kommer ens någon på en så befängd idé? Och hur är man så omänskligt funtad att man inte begriper hur man förintar och förstör för majoriteten av mänskligheten?

    Svara
  27. Fast historiska fordon och Veteranfordon omfattas inte av direktivet enligt punkt 10.

    (10) Veteranfordon, det vill säga historiska fordon eller
    fordon med samlarvärde eller avsedda för muséer som
    förvaras på ett förnuftigt och miljöanpassat sätt,
    antingen i körklart skick eller isärplockade i delar,
    omfattas inte av definitionen på avfall enligt direktiv
    75/442/EEG och faller inte inom det här direktivets
    tillämpningsområde.

    Direktivet omfattar ELV, end of life vehicles, alltså hur bilar som skrotas ska hanteras från ett miljöperspektiv och definierar ett ökat procucentansvar för hela fordonets livscykel.

    Är riktigt onödigt att gå ut med såna här katastrofrubriker och desinformation, särskilt i tider som dessa, dåligt av en så välrenommerad organisation som. MHRF.

    Svara
    • Hej Christoffer! Du hänvisar till gamla ELV som vi vill behålla. I vårt remissvar (som inom kort publiceras på http://www.mhrf.se) kommer det att framgå hur det nya förslaget utgör ett hot mot det rullande kulturarvet och fordonshobbyn.

      Svara
  28. Om man kan ta bort äganderätt på fordon, vad kommer efter det? Hus, företag eller bankkonton?

    Det va väl nån globalist som tyckte att om vi ”vanliga” människor inte äger nåt, så blir vi lyckligare…..

    Svara
  29. ja har 2 chevrolet och en dodge som jag har haft ganska länge , de är alla besiktigade och lagliga, ena chevan
    och dodgen har 6 cylindriga motorer och 2 stegad PG och 3 vxl manuell
    dessa tre bilar kommer ut i början på maj och körs till september och den sammanlagda milen blir cirka 45 mil, för jag har ej råd att tanka så mycket nuförtiden, för jag har ett jobb också och det kostar cirka 30.000 kr att åka dit och hem

    Svara
  30. Hej på er!

    Detta är ett galet förslag som måste stoppas i tid!
    Vad jag dock funderar över är vilken typ av text man skall skicka in? En massa svordomar eller text där man förklar hur enormt korkade de som hittat på detta är kommer inte att fungera på politiker och lobyister. Detta då de redan tycker att vi som håller på med gamla fordon är kretiner. Är det någon som har en vettig text som man kan kopiera och skicka in?
    MVH
    Anders

    Svara
  31. Sverige skall snarast möjligt gå ur EU som bara är en enda stor kostnad.
    De flesta påfunden går till största delen ut på att gynna Tyskland för det mesta.
    Tyskland lyckades inte första världskriget.
    Tyskland lyckades inte andra världskriget.
    Tyskland håller på att vinna ekonomiskt tredje gången genom att få alla som är med i EU att betala notan för Tysklands uppbyggnad och välstånd i Europa.

    Svara
  32. Vad jag förstår så kommer du alltså inte att kunna köpa begagnade delar till din mc? Finns firmor som specialiserat sig på att ta tillvara oskadade delar från ”skrotade” mc efter t ex trafikolyckor. De kommer troligen inte ha råd att ackreditera sig som skrotninsföretag. Alltså skrotas fullt fungerande startmotorer, kylfläktar, motordelar, bromsdelar mm och du är tvungen att köpa en nytillverkad del (om den finns) till ett mycket högre pris. Hur kan detta vara miljövänligare? Är det inte möjligt att rikta förslaget mot de som bryter mot miljöbestämmelser vid omhändertagandet av uttjänta fordon, ge dem näringsförbud och böter?

    Svara
  33. Swexit nu,vi röstade om ett frihandelsavtal,inte detta överförmynderi. Vi kan ha frihandelsavtal utan att lämna ifrån oss all makt till dessa miljö-talibaner.

    Svara
  34. Gäller detta alla fordon, även icke motordrivna?
    T.ex. släpvagnar, husvagnar, cyklar, hästvagnar m.m. räknas ju också som fordon.

    Svara
  35. Tyvärr så kan det här bli fullt möjligt i framtiden. Vi måste låta vår röst höras och lämna in protester i mängder.

    Svara
  36. Världen är fantastisk,åka ut i rymden,tillverka krigsmateriel att förstöra och mörda varandra med,men bevara och sköta om det som redan fins funkar vist inte.
    Länge leve kulturen

    Svara
  37. Jag vägrar att sluta med mitt liv min hobby mina älskade gamla fordon….
    Dessutom så är det miljövänligare än alla elbilar alla dagar i veckan.

    Svara
  38. Detta är våran hobby o ger oss stor glädje o nöjje.

    Det ligger också väldigt mycke pengar o tid investerat i våra gamla bilar.
    Hur kan EU o staten ha rätten att beröva oss våra pengar o hårda arbete!!?

    Att bilen är i behov av renovering som kommer kosta mer än vad bilen är värd bör väl ändå vara min ensak!!!

    Lämna våra klenoder ifred!!!!!

    Svara
  39. Vill inte att mitt fordon ska hamna i myndigheternas händer. I stället borde man ordna med dispensregler så vi kan hålla igång vår hobby!

    Svara
  40. Att Svenska myndigheter tillhör de mest korrumperade i världen framstår som tydligare för var dag som går.
    Den så kallade miljösatsning som man prackar på folk är så idiotisk så klockorna stannar och går bakänges, precis som Sverige kommer göra om alla dumheter genomförs.
    Att vi inte skall äga något men ändå vara lyckliga är Klaus Scwab´s återkommande mantra. Så att acceptera att våra kära gamla bilar skall kunna klassas som skrot tyder på att de som går med på detta är NYTTIGA IDIOTER åt WEF och EU.
    Ta CO2 t.ex. Det är en förutsättning för att träd och andra växter som ingår i det system som använder fotosyntesen för att skapa det syre=O2 alla levande djur behöver för att överleva.
    Så vi är utsatta för en globalistisk diabolisk bedrägerikampanj där WEF verkar vara den ledande och drivande kraften tillsammans med EU.
    Att många svenska namn hittas på WEF´s 11246 långa medlemslista talar sitt tydliga språk. titta själv på http://www.qresear.ch
    Kristersson, argalena Andersson, C, Bildt, Reinfeldt, Anders Borg, Ann Linde, Anna Borg vattenfalls CEO M.FL !!!

    Svara
  41. Jag tror det handlar om att dom är rädda att ingen kommer att köpa ny bil när det bara finns elbilar.Det kan bli som på Kuba bilarna kommer att lagas och kanske tillomed få Pekins dieslar. Dom har skapat en soppa som dom inte kan kontrollera

    Svara
  42. Man funderar ju vilken grupp/individer/lobbyister hos EU som ligger bakom detta. Vilka svenska personer o vilket parti dessa företräder. Vill se detta publiceras .

    Svara
  43. Totalt vansinnesförslag detta med elv.
    Påhittat av personer som lever i sin egen bubbla och antagligen aldrig skitat ner sig i garaget.
    Detta förslag kommer ALDRIG att kunna genomföras för det strider emot ett antal grundlagar.
    Sverige UT ur EU nu.

    Svara
  44. Detta måste vara det mest ogenomtänkta ide någon har kommit på.detta ev beslut påverkar alla.med lite äldre bilar,och vi är många som äger äldre bilar.det börjar med entusiastfordon och slutar med att vi inte får äga annat än elfordon.VEM har råd med det.men det är klart vi kan ju alltid hyra!!!NÄ gå ur eu är det enda rätta..går vi lite längre i tänkandet så hur ska dom gammla bilskrotar a kunna överleva när dom inte kan sälja gammla bildelar.hmm där sprack återvinningen igen GALENSKAP på hög nivå. SKROTA DETTA Förslag genast

    Svara
  45. Det här ser ut som vi har dåliga personer inom EU , det är ungefär som innom politiken tänker inte igenom det noga , mer gissa pröva metoden , det var nog inte så bra med EU .

    Svara
  46. Vansinnigt korkat..
    Att äga gamla fordon är ett sätt att bevara kulturarvet inom hela världen.. Lika väl som allt annat gammalt som måste bevaras .🤔..
    Gamla fordon är lika med poesi… Läs en instruktion bok från en gammal engelsk bil så förstår alla…Se skönheten, upplev hantverket.. Ta bara som ett exempel:.. 🥀
    Bilens färg är Charlotte red. Virgin white. Sky blue. ❤️.. 🙏.. Så vackert… ❤️..Skall inte detta få finnas..?
    Sådana färgnamn finns ej längre på nya bilar.. Gamla fordon har en själ.. Dom får aldrig dö…. 😔…
    Absolut inte skrot..Upp på barrikaderna gubbar och gummor.. 💪.. Stoppa detta förslag.. Nu..!!!!

    Svara
  47. Det är vårt kulturarv dom vill ta ifrån oss. Jag kommer att gå i döden för att ha mina 8 veteraner kvar som jag hoppas min dotter barnbarn kommer att sköta efter mig , kommer att efterlämna ett reservdelslager till alla traktorer har lite annat roligt också. Att stickande kärringar i EU ska rycka undan mattan för att bevara detta är helt sanslöst . Swexit om det kniper vi måste tillsammans förhindra detta dårskap i Bryssel . Tillsammans är vi starka

    Svara
  48. Det är psykopater som styr världen. Detta visas tydligt med detta.
    Ut ur Nato, FN och WHO med flera stolleorganisationer, nu!
    Tänk så många vettiga människor som finns och vettiga därför de håller sig borta från dessa stolleorganisationer.

    Svara
  49. De här idéerna är helt galna, ska man ta ifrån folk deras hobby och passion för gammal teknik och design.
    Många saker har man sparat som minnen från sina äldre släktingar och nära och kära, de är som medlemmar i familjen.
    Tack vare alla entusiaster finns det många saker att se på museer och även alla motorträffar för bilar och motorcyklar.
    Ska all hobbyverksamhet styras med tokiga idéer från EU?
    Har inte dessa maktmänniskor något eget intresse eller hobby som dom gärna vill ha kvar? Då kanske de kan förstå alla som vill ha kvar sina kära ägodelar även om de inte är besiktigade eller körbara. Man kan faktiskt må bra av att bara titta och känna på sina fordon och kanske minnas tider från förr.

    Svara
  50. 17/1-24
    Jag har ett stort antal lastbilar som är min stora hobby eftersom jag varit åkare i 61 år och varit praktiskt taget född i en lastbil. Mina bilar körs väldigt lite, största glädjen är att renovera och äga dom . Ok det har kostat pengar men efter att jag aldrig rökat eller supit så har jag hellre köpt bilar för pengarna, samlingen omfattar ca. 60 fordon och 25-30 st. är renoverade eller i orört originalskick, vissa finns bara i ett enda exemplar.
    Bilarna är garagerad och står ej heller och skräpar i naturen. Detta förslag måste skrotas i sin helhet med bestämdhet.

    Svara
  51. Jag har varit intresserad av bilar sen barnsben med allt vad det innebär. Ett stort teknik intresse parat med intresset att lösa problem, lära nya tekniska lösningar och glädjen av att kunna använda ett fordon som nyligen legat utspritt i sina beståndsdelar på ett garagegolv.
    Allt detta ihop med en kärlek till att leta efter just den där detaljen som sedan länge varit saknad till min hobby.., att få känna tillfredställelse av att långsamt sätta ihop en tekniskt avancerad maskin till sin fulländning.

    Vi ska inte heller glömma att äldre bilar besitter en skönhet som dagens bilar inte kan mäta sig med, runda sköna linjer, likt ett vackert böljande landskap eller som linjerna på en kvinnas kropp, som skulpterats fram av varsamt kunniga bilskapare.., de är som vackra konstverk

    Jag skulle gråtmild länge kunna beskriva detta intresse och den hobby jag och många med mig har, men det är inte det som skrämmer mig mest med detta förslag, utan vad några beslutsfattare kan knopa ihop i ett kontor långt ifrån de människor de förväntas tjäna och värna om.., det kan väl knappast vara därför de hamnade i korridorerna ibland beslutsfattare, för att försämra livskvalitén hos några bilbyggare och entusiaster..?

    För om de kommer undan med detta..,
    – vad är då nästa steg?
    – vilka andra står på tur att mista sin livskvalitet? Är det frimärkssamlare, biodlare eller rent av dem som bakar och lagar sin egen mat…, för viljan att lyssna på dem de är ställda att tjäna verkar vara långt bort..
    Ge er på dem som ställer till oreda och gör livet otryckt för andra i samhället istället för att ge er på laglydiga och skötsamma kulturarbetare…, vi har inget ont gjort..

    Svara
  52. Jag tycker det är diskriminering av bilkulturen och människor som håller på med den. I dagens samhälle där man ska acceptera alla människor för den dom är så är det tydligen inte ok att vara bilentusiast

    Svara

Lämna en kommentar