Besök vårt pressrum
-
Emmaboda vinner årets Kultur på väg!
I Emmaboda hölls vinnarevenemanget av arrangörstävlingen Kultur på väg i samband med Motorhistoriska dagen 2022. Foto: Bo Porshed/Fabas
I Emmaboda hölls vinnarevenemanget av arrangörstävlingen Kultur på väg i samband med Motorhistoriska dagen 2022. Foto: Bo Porshed/Fabas
-
Värdefullt möte med Skatteverket och Transportstyrelsen
Transporthistoriskt nätverk, som omfattar tio starka organisationer inom det rörliga kulturarvet, mötte tillsammans med Arbetsam Skatteverket och Transportstyrelsen i mitten av maj på Arbetets museum i Norrköping. Nätverkets mål är att en hänsynsregel införs i kulturmiljölagen som ger ett skydd för historiska transportmedel, bland annat vid myndighetsutövning.
Transporthistoriskt nätverk, som omfattar tio starka organisationer inom det rörliga kulturarvet, mötte tillsammans med Arbetsam Skatteverket och Transportstyrelsen i mitten av maj på Arbetets museum i Norrköping. Nätverkets mål är att en hänsynsregel införs i kulturmiljölagen som ger ett skydd för historiska transportmedel, bland annat vid myndighetsutövning.
-
Drivmedelsfrågan löst?
MHRFs konstateranden gällande drivmedel. Och rekommendationer.
MHRFs konstateranden gällande drivmedel. Och rekommendationer.
-
MHRFs arbete gav resultat: Norska exporten var inte avfall
I flera år har MHRF arbetat med ärenden avseende import och export av fordon som vid gränsen klassats som avfall. Nu har dom fallit i ett av de viktigaste, med stor betydelse för rörelsen, och där MHRFs linje bekräftas: det är ägarens avsikt med fordonet, inte skicket, som ska vara avgörande.
I flera år har MHRF arbetat med ärenden avseende import och export av fordon som vid gränsen klassats som avfall. Nu har dom fallit i ett av de viktigaste, med stor betydelse för rörelsen, och där MHRFs linje bekräftas: det är ägarens avsikt med fordonet, inte skicket, som ska vara avgörande.
-
Förmånliga nyheter från MHRF-försäkringen!
MHRF-försäkringen bjuder på ett flertal nyheter i årets villkor, allt från smidigare årsgränser till sänkta premier. Även om mc-ägarna får de gladaste överraskningarna är försäkringen fortsatt lika förmånlig för alla ägare av historiska fordon, något den varit sedan starten 1975.
MHRF-försäkringen bjuder på ett flertal nyheter i årets villkor, allt från smidigare årsgränser till sänkta premier. Även om mc-ägarna får de gladaste överraskningarna är försäkringen fortsatt lika förmånlig för alla ägare av historiska fordon, något den varit sedan starten 1975.
-
MHRF möter riksdagspolitiker
Efter två års pandemi kunde MHRF i mars åter möta riksdagspolitikerna.
Efter två års pandemi kunde MHRF i mars åter möta riksdagspolitikerna.
-
MHRF begär remiss på rapport om lagskydd av det rörliga kulturarvet
I dag saknas en lagstiftning som skyddar det rörliga kulturarvet – de historiska transportmedlen på väg, vatten, räls och i luften – mot problem skapade i modern myndighetsutövning. Ett konkret förslag har utan remittering lagts på is och i väntan på en lösning tvingas MHRF släcka bränder, senast gällande historiska fordon som vid import klassades som avfall.
I dag saknas en lagstiftning som skyddar det rörliga kulturarvet – de historiska transportmedlen på väg, vatten, räls och i luften – mot problem skapade i modern myndighetsutövning. Ett konkret förslag har utan remittering lagts på is och i väntan på en lösning tvingas MHRF släcka bränder, senast gällande historiska fordon som vid import klassades som avfall.
-
Otydlig vägledning drabbar import och export av historiska fordon
SENASTE NYTT (Uppdaterat 2021.11.22)! En stor seger är att bilarna i Göteborgs frihamn inte längre felaktigt betraktas som avfall av myndigheterna, utan som just bilar. En del utmaningar kvarstår dock innan vi kan blåsa faran över när det gäller import och export av historiska fordon.
SENASTE NYTT (Uppdaterat 2021.11.22)! En stor seger är att bilarna i Göteborgs frihamn inte längre felaktigt betraktas som avfall av myndigheterna, utan som just bilar. En del utmaningar kvarstår dock innan vi kan blåsa faran över när det gäller import och export av historiska fordon.
-
Fördjupning: Om avfallshotet mot veteranfordon
Till vägledning för tillämpning av förordning 1013/2006 tog EUs generaldirektoratet för miljö fram ”Correspondents’ Guideline no9”, CGno9, som publicerades hösten 2011. I det arbetet medverkade Naturvårdsverket. CGno9 undantog historiska fordon, fordon av värde för samlare och de som är avsedda för museer från förordning tillämpning och ska inte ses som avfall. CGno9 har delvis översatts och förts in i Naturvårdsverkets vägledning från februari 2012 utan klargörande avseende dessa fordon.
Till vägledning för tillämpning av förordning 1013/2006 tog EUs generaldirektoratet för miljö fram ”Correspondents’ Guideline no9”, CGno9, som publicerades hösten 2011. I det arbetet medverkade Naturvårdsverket. CGno9 undantog historiska fordon, fordon av värde för samlare och de som är avsedda för museer från förordning tillämpning och ska inte ses som avfall. CGno9 har delvis översatts och förts in i Naturvårdsverkets vägledning från februari 2012 utan klargörande avseende dessa fordon.