MHRF på Ålands hav med Wheels Magazine

[2019-02-12 11:05] För 15e året i rad lättade Wheels Magazine ankar. MHRF var medbjudna ut på Ålands hav till årets Wheels Nationals Winter. Medpackade var en skog av doftgranar. Utöver sedvanliga informationsbroschyrer. – Det blev många intressanta och framför allt roliga möten, sammanfattar MHRFs generalsekreterare Jan Tägt. Årets Wheels Nationals Winter, som gick av stapeln 7–8 februari ombord på Viking Lines kryssningsfärja Cinderella, erbjöd allt från god mat till god underhållning. Däremellan var det swap meet som rymde såväl bilprylar och plagg som hantverk. Till den senare kategorin räknas inte bara engelska hjul och pinstriping, utan även frisörer och tatuerare. Bland borden återfanns Motorhistoriska Riksförbundet. MHRFs bord var lätthittat. Dels var informationsrollupen, som precis fick plats i höjd, väl synlig och dels var det bara att följa doften av sandelträ. Utöver sedvanligt informationsmaterial från MHRF delades det nämligen ut doftgranar från MHRF-försäkringen. Nästan 500 stycken närmare bestämt! – Våra doftgranar var väldigt populära, konstaterar Jan Tägt, MHRFs generalsekreterare som var med på kryssningen. Extra kul tycker han att många passade på att stanna till att prata; – Just när det gäller MHRF-försäkringen var det flera som blev glatt överraskade, inte bara över hur förmånlig den är, utan även att det finns ett försäkringsalternativ för de flesta entusiastfordonen, oavsett om de är i trafik eller inte. Extra intressant tyckte representanter från de många raggarklubbarna som var med på resan att MHRF-försäkringen var då även klubben gynnas för med ett administrationsbidrag för varje tecknad försäkring. Jan Tägt ser därför fram emot att se hur många av dessa klubbar som kommer att ansöka om medlemskap i MHRF; – Det som intresserade såväl klubbarna som enskilda fordonsägare var att MHRF-försäkringen inte är vinstdrivande, utan att allt överskott går till vårt arbete som sammanfattas för gårdagens fordon på morgondagens vägar. MHRFs generalsekreterare hade som inbjuden föreläsare under fredagen möjlighet att berätta mer om detta arbete som har resulterat i en hel del lättnader för historiska fordon under MHRFs 50-åriga historia. Bland annat skattebefrielse och undantag i miljözoner och nu senast besiktningsbefrielse. Det kommer dock ständigt nya utmaningar, just nu gällande uppvisning på väg; – Detta är en fråga som i högsta grad kan påverka raggare i samband med mer eller mindre spontan cruising, säger MHRFs generalsekreterare som fick svara på många frågor kring just detta. En annan fråga som engagerade flera gällde ursprungskontroll och registreringsbesiktning. Utöver doftgranar var även rallyskyltarna till Motorhistoriska Dagen. Många klubbar visade intresse för att beställa fler skyltar till sina egna firanden av dagen den 6 juni. – Oavsett skyltar, medlemskap eller frågor om vår försäkring är det bara att höra av sig till vårt kansli, hälsar Jan Tägt. När det gäller doftgranarna får man hälsa på oss i samband med något av alla evenemang som vi deltar i under året, nu närmast Classic Motor marknad i Västerås och Bilsport Performance & Custom Motorshow, Elmia i Jönköping.     MHRF vill tacka Mia Strand på Wheels Magazine, hennes redaktion och inte minst tidningens läsare som var med på resan som gjorde dessa två dagar fantastiskt roliga!  Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF (som också var med)

Fredrik Westerlind, Folksam, berättar om samarbetet med MHRF-försäkringen

[2019-01-21 11:26] 2019 firar MHRF 50 år. Under året berättar våra samarbetspartners om hur de ser på vår relation och det fordonshistoriska kulturarvet. Här är det Fredrik Westerlind på Folksam, som arbetar med MHRF-försäkringen, ett samarbete med MHRF sedan 1975. Vad betyder samarbetet med MHRF för Folksam? MHRF-försäkringen är ett av Folksams äldsta samarbeten och ett utmärkt val för medlemmarna i MHRF-anslutna klubbar och Folksams kunder som har ett entusiastfordon. Vad är det bästa med MHRF-försäkringen? Jag måste säga kulturgärningen i samband med försäkringen. Även den historik som finns tack vare medlemsklubbarnas arbete med besiktning av fordonen till försäkringen och den historiska bas den givit. Självklart också allt påverkansarbete gentemot politiker och andra instanser för att värna de historiska fordonen i Sverige. Sen måste jag givetvis nämna mina Folksam kollegor, Lars Sandberg (key account), Erika Olsson (produktägare), Anna Elliot-Frick (gruppledare) och Thomas Eriksson (skadereglerare). Vi jobbar väldigt nära i denna försäkringsform. Hur upplever du ditt jobb och kundernas inställning när du är ute och träffar dem? Jag har jobbat som tekniker med MHRF-försäkringen i snart 15 år och jag står fortfarande med ”kepsen i hand” när jag träffar våra kunder. Jag har ju antagligen Sveriges bästa jobb som får träffa våra kunder och deras fantastiska fordon och höra historierna kring dessa. Med handpåläggning på fordon som det bara kanske finns ett fåtal kända exemplar av till vanligare fordon som oftast är i ett fantastiskt skick, så är ingen dag lik den andra. Blir det skador kan det vara sådana som man kanske löser per telefon till andra som tar ett flertal år att åtgärda. MHRF-försäkringens villkor är givetvis de absolut bästa om man har ett samlarfordon. Vem är du själv och vad har du för fordon och koppling till rörelsen? Jag är 46 år gammal men känner mig ”vintage” i dessa kretsar efter att ha jobbat med detta i så många år. Jag får ofta frågan vad jag har för fordon själv, just nu kör jag en Indian Scout Bobber från 2018 och en Merca till vardags. Jag håller på med motorsport och framförallt dragracing hos Micke Gullqvist Motorsports i en klass som heter Pro Modified. Med sju EM-guld och åtta SM-guld i bagaget har jag fullt upp på somrarna mellan bilträffar och racing i ständig jakt på förbättring. Malin Erlfeldt kanslichef MHRF

MHRF på Elmia en påsktradition

[2019-01-18 11:40] Varje påskhelg går Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon av stapeln: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Påskmässan på Elmia!  Arrangemanget startade som en ren Custom Show 1980 i Jönköping. 2018 hade Elmia nästan 84 000 besökare under fyra dagar. Bilsport Performance & Custom Motor Show arrangeras av Förlags AB Albinsson & Sjöberg i samarbete med Elmia och är ett av de största årligen återkommande publikevenemangen i Sverige. Här finns Motorhistoriska Riksförbundet och våra medlemsklubbar med som viktiga aktörer. Se länkarna till vänster för mer info om vår medverkan olika år.   2019 års teman i hallen kommer att vara 1969 samt renovering. Året för att MHRF firar jubileum och renovering för att uppmärksamma hantverket och ge hallen liv. Även ytterligare temamontrar planeras, bland annat ladugårdsfynd (tipsa gärna om fordon till denna!).   Att anmäla fordon eller klubbmontrar på hallens teman välkomnas särskilt. Det finns möjlighet för några klubbar att få plats i den stora renoveringsmonter som planeras för hallen, där Verktygsboden kommer att vara den stora aktören.    Klubbmontrar, anmälan görs på www.custommotorshow.se/klubbar/   Enskilda fordon, anmälan görs www.custommotorshow.se/fordonsagare/   MHRF ser fram emot Elmia, hoppas vi ses där i påsk!

MHRF fyller 50 – fira med oss under 2019!

[2019-01-01 19:07] MHRF grundades 1969 av 13 klubbar för att samlat kunna agera i frågor rörande till exempel besiktnings- och importbestämmelser. Förbundet har under de femtio år som gått vuxit till en röststark organisation när den i dag företräder den fordonshistoriska rörelsen med 100 000 medlemmar i 200 klubbar. Detta ska firas!   Det kommer ständigt nya bestämmelser som skulle kunna begränsa användandet av de historiska fordonen om inte samarbetet med myndigheterna var gott. Motorhistoriska Riksförbundet har genom åren bidragit till ett flertal lättnader för historiska fordon, där skattebefrielse, besiktningsbefrielse och undantag i miljözoner hör till de viktigaste.   Det fordonshistoriska kulturarvet har erkänts av UNESCO som en viktig del av det industriella kulturarvet. MHRF verkar för att detta kulturarv ska bevaras, brukas och utvecklas. Fordonen är inte bara ett pittoreskt och uppskattat inslag i trafiken, de utgör också ett stort rullande museum som drivs utan statliga och kommunala bidrag. Det handlar om teknik, funktion och design från förr som förvaltas och vårdas hemma i garagen i detta nu, inte bara inför kommande åksäsong, utan även inför kommande generationers. MHRFs arbete sammanfattas därför: För gårdagens fordon på morgondagens vägar. Under jubileumsåret kommer MHRF att synas och höras extra mycket. Bästa sättet att hålla koll på vad som händer, och när, är genom att besöka denna sida. Här kommer vi också att publicera intressant material under året, såsom berättelser, historik och intervjuer.

MHRF i riksdagen

[2018-12-21 13:11] MHRF träffar sedan 2013 årligen riksdagspo­litiker genom Riksdagens fordonshistoriska nätverk. Senaste mötet skedde i december 2018. Till dessa möten bjuds riksdagspolitiker från kultur- trafik- miljö- och jordbruks- och justitieutskotten. Runt tio ledamöter brukar delta, så även denna gång. Då några av dessa var nya i riksdagen, liksom Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Kurt Sjöberg, inleddes mötet med en presentation. Att våra politiker både har intresse i våra frågor och inte sällan själva är en del av den fordonshistoriska folkrörelsen bekräftades även denna kväll. MHRF inledde med några av årets många höjdpunkter när det gäller restaureringar. Riksdagspolitikerna tog del av bland annat Gotlands veteranbilsklubbs arbete med Snäckgärdsbussen – en Chevrolet 1931 , Aros Motorveteraners arbete med VABIS från 1903 och deltagandet i världens äldsta rally London – Brighton Run samt Kjell Ståhls arbete med en Horch 853A från 1939. Samtliga fordon har åter kommit ut på väg i sin forna glans. Omnämndes gjordes också återskapandet av det som kunde blivit Sverige första automobil. Ett ångfordon som 1838 påbörjades i Nyköping men inte blev färdigställt då konstruktören dog i unga år. Arbetet med att återskapa ångvagnen genomförs av en särskild sektion hos Automobilsällskapet i Nyköping. Därefter tog de dagsaktuella frågorna vid, till exempel Transportstyrelsens föreskrift om uppvisning på väg och Länsstyrelsens förbud att föra ut ett historiskt fordon ur Sverige med hänvisning till att det är avfall. Riksantikvarieämbetets utredning om stärkt lagskydd för det rörliga kulturarvet berördes liksom Transportstyrelsens krav på destruktion av originaldokument. Att våra politiker delar vår glädje över folkrörelsen, liksom oron över hoten mot bevarandet och brukandet av kulturarvet, och därmed möjligheten att utveckla det, blir extra tydligt en kväll som denna. Våra folkvalda tar MHRFs frågor på allvar och driver dem framåt. Riksantikvarieämbetets uppdragsutredning är ett tydligt exempel på detta. Jan Tägt generalsekreterare MHRF

Riksantikvarieämbetet föreslår lagskydd för det rörliga kulturarvet

[2018-12-20 10:43] I dag finns ingen särskild lagstiftning som skyddar bredden av det rörliga kulturarvet, det vill säga de historiska transportmedlen på väg, vatten, räls och i luften, mot problem skapade i modern myndighetsutövning. Nu kan det bli ändring på det. Motorhistoriska Riksförbundet har genom samarbetet inom Transporthistoriskt Nätverk under flera år arbetat för ett stärkt lagskydd. Våra framställningar till riksdagspolitikerna gav äntligen frukt då ett tillkännagivande gjordes från riksdagen i samband med kulturarvspropositionen 2017. Regeringen fick av riksdagen uppdraget att skyndsamt utreda förutsättningarna för ett lagskydd för det rörliga kulturarvet. Kulturdepartementet lämnade uppgiften till Riksantikvarieämbetet (RAÄ), vars utredning nu är klar. I denna föreslår Riksantikvarieämbetet att en hänsynsregel införs i Kulturmiljölagens första kapitel, med det uttalade syftet att myndigheter ska ta hänsyn till intresset av att bevara och använda historiska transportmedel. Rapporten går på djupet i komplexiteten kring dessa transportmedels möjligheter till ett levande bevarande i relation till moderna lagkrav, till exempel inom miljö- och trafiksäkerhetsområdet. Lagen föreslås träda i kraft 1 januari 2020. – Ett synnerligen väl utfört uppdrag av Riksantikvarieämbetet. Rapportens slutsatser, samt förslaget om en hänsynsregel i Kulturmiljölagen, innebär en revolutionerande bekräftelse för det rörliga kulturarvet. Nu återstår att se hur regeringen hanterar förslaget. Om det går igenom i riksdagen innebär det ett stort steg för de myndigheter vars beslut påverkar möjligheten att hålla det rörliga kulturarvet just rörligt, säger MHRFs generalsekreterare Jan Tägt. Malin Erlfeldt kanslichef MHRF

MHRF julminglade med S

[2018-12-07 16:42] Socialdemokraterna i kulturutskottet bjuder årligen in organisationer inom kultur- och kulturarvsområdet till julmingel. Till dessa hör MHRF. I år kom inbjudan till Socialdemokraternas julmingel från Lawen Redar, gruppledare för (S) i kulturutskottet. Från Motorhistoriska Riksförbundet medverkade ordförande Kurt Sjöberg och generalsekreterare Jan Tägt. Minglet gav tillfälle till spontana samtal med både gamla och nya bekantskaper. Under kvällens mingel berättade MHRFs representanter om den fordonshistoriska folkrörelsen och dess betydelse för kulturarvet. De berättade även vilken glädje och livskvalité rörelsen bidrar till. Kurt Sjöberg och Jan Tägt passade även på att ta upp ett antal aktuella sakfrågor. – Även här bekräftades det från politiskt håll värdet av det klubbarna och deras medlemmar gör för varandra och samhället, säger MHRFs generalsekreterare. Åsa Karlsson (S), ledamot i kulturutskottet från Västerbotten, är efter riksdagsvalet en av MHRFs nya viktiga kontaktpersoner som Kurt Sjöberg och Jan Tägt fick chans att prata med under en längre stund. – Glädjande var att hon och andra riksdagsledamöter hade tackat ja till det närstående mötet i Riksdagens Motorhistoriska Nätverk som kommer att hållas under denna månad i riksdagshuset, säger Jan Tägt som ser fram emot nästa möte. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Motorhistoriska året 2018 – en sammanfattning

[2018-12-04 11:16] Motorhistoriska Riksförbundet är sedan 1969 (snart 50 år!) drivande i frågor som rör möjligheten att bruka, bevara och utveckla det fordonshistoriska kulturarvet. Som ett resultat av MHRFs arbete har de historiska fordonen under 2018 återigen erkänts som en del av kulturarvet som ska värnas. Bekräftelsen utgörs av det regeringsuppdrag som Riksantikvarieämbetet ska redovisa till nyåret, miljözonerna och av de nya reglerna om kontrollbesiktning. MHRF ser det som en viktig framgång att Riksantikvarieämbetet kan föreslå en lagstadgad hänsynsregel och vilka myndigheter och andra beslutsfattare det är som ska ta hänsyn till historiska transportmedel, i vilken form det ska göras och när det är lämpligt att göra det. När det gäller kontrollbesiktningen är det nu upp till oss fordonsägare att fortsatt axla ansvaret med samma goda utfall som tidigare. Det vill säga välskötta fordon som ytterst sällan är involverade i olyckor överhuvudtaget och då särskilt inte på grund av tekniska brister. Ett antal nya orosmoln har dykt upp på den fordonshistoriska himmelen. Avgaskraven vid kontrollbesiktning har skärpts för ett fåtal äldre fordon och genom utformning av miljözon 3 kan en kommun försvåra rörligheten inom och mellan zon 1 och 2. Export av fordon som inte anses ha förvarats på ett förnuftigt och miljöanpassat sätt och inte är i körklart korrekt skick innebär ett nytt hinder. Detta då Länsstyrelsen förbjöd att ett fordon inköpt på auktion i Sverige fördes ut ur landet. Flera skäl anfördes, bland annat att torkarbladens gummi separerat, att bilbatteriet inte var avlägsnat och att fordonet inte hade genomgått en fullständig och godkänd kontrollbesiktning. Beslutat fastställdes senare då länsstyrelsen ansågs ha fog för sitt agerande av Mark- och miljödomstolen. Under 2018 har EU berett en ändring av motorfordonsförsäkrings-direktivet. Här har framförts krav om trafikförsäkring på såväl tävlingsfordon som för fordon som är avställda eller rent av avregistrerade. Den internationella rörelsen för historiska fordon, FIVA, har här agerat, liksom MHRF och andra förbund inom EU. Beslut tas i början av 2019 och det är därför i nuläget oklart vad direktivet får för effekt i Sverige. Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, som initierats av MHRF, har arbetat vidare med att identifiera svensk motorhistoriska samlingar sorterar och förtecknar det material som doneras till arkivet. Totalt är omfånget nu ca 41 hyllmeter och ca 10 000 bilder och broschyrer. Nu vidtar förberedelser för digitalisering och skapandet av en sökbar databas. MHRF-försäkringen går bra och har ökat till i dag drygt 38 000 försäkringar. En grupp fordon som ökar i andel försäkringar är amerikanska 1950–1960-talare. MHRFs kansli och styrelse ser fram emot 2019 och önskar alla ett gott nytt motorhistoriskt år! Kanske möts vi på något alla de evenemang MHRF deltar i under kommande år? Under tiden kan du läsa mer om vad som hänt, vad som är på väg och var du kan träffa oss på vår hemsida mhrf.se. Jan Tägt generalsekreterare MHRF

VABIS 1903 i världens äldsta evenemang för historiska fordon – ett unikt samarbete

[2018-11-30 11:48] Uppdatering: Söndagen den 4 november kördes London–Brighton Run, ett anrikt uppvisningslopp där VABIS 1903, som konstruerats i Surahammar, deltog. Bilen ägs av Surahammars kommun och har iordningställts av Aros Motorveteraner. Projektet har fått stöd av kommunen, Scania, Surahammars Bruk och svenska ambassaden i London. VABIS 1903 fullföljde London-Brighton Run och fick fina priser. VABIS 1903 var den fjärde bil som konstruerades av Surahammars Bruk. Den färdigställdes på dotterföretaget på Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje och försågs med en kaross byggd i Paris. Bilen ägs av Surahammars kommun som 2015 beslöt att låna ut den till MHRFs medlemsklubb Aros Motorveteraner för att de skulle göra den körklar igen efter att den stått på museum i många år. Aros Motorveteraner har tidigare bland annat renoverat klubbens el lastbil, en modell som ASEA serieproducerade under andra världskriget. VABIS 1903 är numera körklar och fungerar förmodligen bättre än då den var ny, detta efter omvårdnad av pensionerade ingenjörer och tekniker. Bo Söderberg berättar att bland annat har tändsystemet återställts så att det är som på andra bilar från 1903. Konstruktionen var föråldrad redan då bilen var ny. Surahammars Bruk använde bilen under cirka tio år för kortare resor i närheten. Med de testkörningar och evenemang bilen deltagit under 2017 och 2018 har den förmodligen körts längre de senaste åren än de första tio. London – Brighton Run kördes första gången 1896 för att fira att lagen, som krävde att motorfordon måste ha en man med röd flagga gående framför och max hastighet på 4 mph höjdes till 14 mph. Evenemanget har körts varje år sedan 1927, med undantag för krigsåren då det rådde bensinransonering. Det är öppet för fordon tillverkade till och med 1904. Körsträckan från Hyde Park i London till Madeira Drive i Brighton är 96 km. Av de 431 anmälda fordonen valdes 100 ut att ställas ut på Regent Street under lördagen. Ägaren och teamet kring VABIS 1903 fick två fina priser: The Judges Overseas Award Pris till domarnas favorit bland de utländska deltagarna: Surahammars Kommun VABIS 1903. Harrods Heritage Award Till det bästa bevarande- eller renoveringsprojektet: Aros Motorveteraners arbetsgrupp för renoveringen av VABIS 1903. VABIS 1903 kördes London till Brighton i huvudsak av Bo Söderberg från Aros Motorveteraner. Ett team av medhjälpare och åskådare från Aros motorveteraner var också med på resan. Allt fungerade bra, man behövde bara fylla olja och gör en enkel service halvvägs. Tobias Nordlander, ordförande i Surahammars kommunstyrelse deltog tillsammans med kommunikatören Christian Hidalgo som skildrat äventyret på Facebook-sidan VABIS-Surahammar. Även Surahammars Bruks nytillträdde VD Lars Christiansson var på plats vid utställningen under lördagen. Svenska ambassaden i London hjälpte till med parkering på ambassaden mellan lördag och söndag. Scania, en av världens ledande buss och lastbilstillverkare, stod för busstransport London-Brighton-London för de medföljande. VABIS fusionerades 1911 med Scania i Malmö, företagsnamnet var Scania-Vabis 1911 till 1969, då det byttes till SAAB-Scania, numera bara Scania. Surahammars Bruk har bidragit till resa och transporter. Företaget är åter leverantör till bilindustrin. Företagets specialitet, tunn elektroplåt, används i motorer till el- och elhybridbilar. Lokaltidningen Västmanlands Läns Tidning har också uppmärksammat arbetet och resan med flera helsidesreportage. Nu när målet är uppnått kommer bilen att återlämnas till Surahammars kommun, ställas ut på museum och förhoppningsvis köras ibland. Lennart West, MHRF kansli

Träffa MHRF i Västerås på lördag! Bland annat.

[2018-11-23 13:03] Den 24 november är det dags för Classic Motor Marknad i Västerås. Och MHRF är som vanligt på plats! Dubbelt prisad Vabis 1903, Husqvarna Novolette med släpvagn och massor av fynd – på lördag är det dags för Classic Motor Marknad i Västerås. Mitt i hallen, som en del av Aros Motorveteraners monter, hittar du Motorhistoriska Riksförbundet. Utöver allehanda matnyttig information kan du passa på att ställa alla möjliga och omöjliga frågor rörande samlarfordonsförsäkringar till MHRF-försäkringens handläggare Lennart West. Han kan även berätta mer om alternativen renoveringsförsäkring, lagerförsäkring och uppställningsförsäkring för dig som har ett objekt med tillhörande visioner hemma i garaget. – Det vore ju tråkigt om värdet först visade sig vid brand eller stöld, säger Lennart West. Då är det bra att ha tecknat något av MHRFs försäkringsalternativ då hemförsäkringen inte gäller fordon. Utöver försäkring går det förstås bra att ställa frågor kring MHRFs arbete som går ut på att vårt fordonshistoriska kulturarv fortsatt kan brukas, bevaras och utvecklas. Marknaden hålls som vanligt i ABB Arena Syd på Rocklundaområdet i Västerås. Förutom att fynda och prata med MHRF är ett hett tips att besöka Classic Motors monter som kommer att krylla av aktiviteter. Här hittar du bland annat Sveriges äldsta kända tävlingsbil, en Vabis 1903. Bilen är just hemkommen från Veteran Car Run London-Brighton där den blev dubbelt prisad. I montern finns även chefredaktör Thomas Sjölunds Husqvarna Novolette med original släpvagn, för övrigt tillverkad i Västerås. Dessutom Jim "Mekarhörnan" Lundberg och hans Crescent E-Type som fanns att läsa om i senaste Moped Album. Läs mer om marknaden på Classic Motors hemsida. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF (som också är på plats!)