Nyhetsarkiv

Värdesätter du även dina drömmar?

[2018-04-24 17:17] MHRF kan erbjuda flera försäkringsalternativ för både tidsoptimister och fordonssamlare i allmänhet. Och drömmare i synnerhet. Motorhistoriska Riksförbundet kan sedan länge erbjuda tre försäkringsalternativ för fordon som inte rullar. Och det är fler än man kan tro som skulle behöva teckna en sådan. – Många tror att samlarobjekten som står längst in i garaget ingår i husets, garagets eller någon annan lokals försäkringar, men så är inte fallet, förklarar Francisco Vall, försäkringshandläggare på MHRF. Efter tre decennier i försäkringsbranschen har han varit med om allt för många samtal med ledsna fordonsägare som genom nyckfulla olyckshändelser, inte sällan brand och stöld, förlorat både objekt och delar. – Värdet visar sig om inte annat vid dessa tillfällen, säger Francisco Vall. Och då är det för sent om man inte värdesatt drömmarna genom att teckna rätt försäkringsskydd. I det här fallet handlar det om MHRFs uppställningsförsäkring, renoveringsförsäkring alternativt lagerförsäkring. – Inget av dessa alternativ kostar ens *en krona om dagen. Per objekt! förtydligar MHRFs försäkringshandläggare. Det finns med andra ord ingen anledning att inte värdesätta sina drömmar. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF * gäller ett värde upp till fyra prisbasbelopp (182 000 kronor). Vid behov kan extra prisbasbelopp köpas, maximalt 100.  

FIVA uppmärksammar "mindre kända" evenemang

[2018-04-24 15:42] MHRF är en aktiv medlem av FIVA. Den internationella rörelsen för historiska fordon vill i år uppmärksamma mindre kända evenemang runt om i världen, främst i Europa. Under UNESCOs beskydd förklarades 2016 som World Motoring Heritage Year. 2018 vill FIVA lyfta evenemang som är mindre kända i världen. FIVAs president Patrick Rollet förklarar i ett pressmeddelande att det finns många internationella tävlingar och sammankomster som inte är lika kända av allmänheten såsom Villa d’Este och Pebble Beach, men som är minst lika intressanta och värda ett besök. Inte minst på grund av att de historiska fordonen inte bara är själva glädjeämnet i evenemangen, utan avgörande när det gäller skyddandet, bevarandet och främjandet av världens motorhistoriska kulturarv. Totalt handlar det om tio evenemang i vilka även FIVA’s Best Preserved Vehicle Awards kommer att delas ut. Utöver ett i Japan och ett i Mexiko är det fokus på evenemang i Europa. Dock inget i Sverige denna gång. MHRFs ordförande Peter Edqvist, som även är senior vice president för FIVA, tycker att det är glädjande att FIVA uppmärksammar de fordon som är bevarade och brukade utan ha genomgått en omfattande renovering. – Ett fordon som bär spår av att ha använts är på många sätt intressantare än de fordon som renoverats till ett skick som kanske är bättre än när fordonet lämnade fabriken, förklarar han. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF   Evenemang Land Datum Transappenninica Italien 6 – 12 maj 2018 Ibbenbürener Motorrad- Veteranen-Rallye Tyskland 18 – 21 maj 2018 Rally Maya México Mexiko 23 maj – 1 juni 2018 Concorso d’Eleganza Villa d’Este Italien 25 – 27 maj 2018 Rallye International du Pays de Fougères Frankrike 25 – 28 maj 2018 FIVA World Motorcycle Rally Ungern 21 – 24 juni 2018 Royal Automobile Club 1000 Mile Trial Storbritannien 8 – 13 juli 2018 ADAC Heidelberg Historic Tyskland 12 – 14 juli 2018 FIVA World Rally Storbritannien 28 aug. – 1 sept. 2018 La Festa Mille Miglia Japan 19 – 23 oktober 2018  

Lagrådsremiss kring Vägtrafikdatalagen besvarad

[2018-04-19 15:32] Motorhistoriska Riksförbundet har nu besvarat den aktuella lagrådsremissen. Ta del av MHRFs svar på sidan Remisser och svar 2018. Den aktuella remissen med remissvaret överst är placerad längst ned på denna sida. Jan Tägt generalsekreterare MHRF

Nära 84 000 besökare under årets Bilsport Performance & Custom Motor Show

[2018-04-04 10:13]   Under påskhelgen 30 mars–2 april var det traditionsenligt stor fordonsfest på Elmia i Jönköping. Historiska fordon hittades som vanligt i Hall C, Nostalgiahallen,  och temat för året var filmbilar. – Vi upplevde ett stort publiktryck i Hall C. Extra roligt var det att det var en så stor andel unga vuxna (20–30 år) i publiken i år, berättar Francisco Vall, försäkringshandläggare på MHRF, som var på plats samtliga mässdagar.   Publiktrycket totalt på Bilsport Performance & Custom Motor Show blev riktigt stort, närmare bestämt 83 812 besökare – en ökning med 9000 personer sedan 2017 års mässa.   –Alla dessa fordonsentusiaster besökte så klart inte Hall C, men relativt många. De flesta passerade MHRF:s monter och många fick med sig vår evenemangskalender, avslutar Francisco Vall.     På annandagen var det prisutdelning och Nostalgiahallens fordon och deras ägare fick utmärkelser enligt nedan.   Historic Vehicle Award 2018 Best Car 1) Fiat 500B 1949, Hans Utterborn, Högsby 2) Saab Sonett II 1967 2-takt, Jan & Ulla Hallberg, Moholm 3) VW Typ 1 1967/MKP Petit 1963, Martin Olofsson, Falkenberg   Historic Vehicle Award 2018 Best MC Sheffield Dunelt, 1932, Bengt Olof Karlsson, Sandhem   Historic Vehicle Award 2018 Best Moped Original 1) Victoria 115, 1961, Karl-Arne Carlsson, Landsbro 2) Kreidler RS, 1968, Johan Eek, Lindesberg 3) Victoria 115, 1961, Karl-Arne Carlsson, Landsbro   Historic Vehicle Award 2018 Best Moped Custom Moped Red Spinner, 2018, Daniel Carlsson, Sjömarken   Historic Vehicle Award 2018 Best Club Fiat Classic Club   Historic Vehicle Award 2018 Best Decoration CMMC Classic MC Moped Club, Arlöv       Helen Sjöberg kanslisekreterare MHRF   ----------------------------------------------------------------------------------------Tips! Se 26 minuter Veteranbils-TV från årets fordonsfest på Elmia. Tack Bernt Ståhl! -----------------------------------------------------------------------------------------    

21 000 besökare till Elmia på öppningsdagen – och många hittade till hall C och MHRF!

[2018-03-31 11:35] Årets premiärdag på Bilsport Performance & Custom Motor Show hade 20 822 betalande besökare, nästan 1 500 fler än i fjol! Detta märktes inte minst i Nostalgiahallen, hall C. Påsken firas i dagarna tre med start under långfredagen. Av många fordonsentusiaster i Jönköping, närmare bestämt på Elmia-mässan där det årliga Bilsport Performance & Custom Motor Show går av stapeln. Så pass många att besökssiffrorna från 2016 kan bräckas under årets mässa. Det rullande kulturarvet återfinns i Nostalgia-hallen i hall C som tidningen Nostalgia Magazine har i samarbete med Motorhistoriska Riksförbundet. Att hallen är populär och att många hälsar på i vår monter märks på den strykande åtgången av den alldeles nytryckta Evenemangskalendern. – I år tog vi med oss extra många, säger MHRFs ordförande Peter Edqvist, vi får hoppas att de räcker med tanke på åtgången. Men det är inte bara Evenemangskalendern som lockar till besök. – Många har frågor kring ursprungskontroll, kontrollbesiktning, miljözoner och så förstås MHRF-försäkringen, sammanfattar Peter Edqvist. Som bekant kräver vår försäkring ett medlemskap i en MHRF-ansluten klubb varför MHRF-klubbarna på mässan fått en och annan medlem. Ytterligare ett lockbete i MHRFs monter är en Ford Anglia från 1964 tillhörande Albinsson & Sjöbergs museum i Karlskrona. Sjöberg är förstås Fabas publisher Stig Sjöberg och även han är nöjd med premiärdagens besöksantal. Att Evenemangskalendrarna ska gå åt är ju förstås något han hoppas på innan hemfärden till Karlskrona efter mässans sista dag på måndag, annandag påsk. I alla fall de i kofferten. Det vill säga utöver kalendern i handskfacket. Läs mer om MHRF på årets Elmia-mässa här. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Filmfordon i hall C en höjdpunkt under årets fordonsfest på Elmia

[2018-03-23 15:01]   Varje påskhelg äger årets största evenemang för entusiastfordon rum på mässhallen Elmia i Jönköping. Händelsen med det lite krångliga namnet Bilsport Performance & Custom Motor Show brukar locka närmare 80 000 besökare varje år. 2018 är temat för evenemanget filmfordon, vilket kommer att märkas i samtliga utställningshallar. De historiska fordonen hittar du i hall C, Nostalgiahallen. Mässan Bilsport Performance & Custom Motor Show har arrangerats sedan 1971, men det är först på senare år som den så kallade Nostalgiahallen för historiska fordon på allvar blivit en egen del av mässan. Hallen är ett samarbete mellan tidningen Nostalgia Magazine och Motorhistoriska Riksförbundet. Det genomgående temat för året är filmfordon, fordon som medverkat i olika filmer eller liknande. Ett tiotal visas i Nostalgiahallen, bland annat en Volvo PV och två mopeder som var med i Änglagårds-filmerna. Den Volvo 240 som var med i filmen om Ted Gärdestad visas också, liksom en likadan Mini ”hundkoja” som Mr. Bean kör. Svenssonfordon lyfts också fram Som besökare på bilträffar är det lätt att tro att de vanligaste bilarna på 1950- och 60-talen var stora amerikanska bilar, gärna cabrioleter, i pastellfärger. Men svenska folket förflyttade sig med europeiska småbilar, motorcyklar och mopeder. De få nya amerikanska lyxbilar som såldes i Sverige runt 1960 var svarta fyradörrarsmodeller som kördes av chaufförer till landshövdingar och direktörer. Årets Nostalgiahall visar den historiska sanningen kring vilka fordon som under denna tid, samt under 1970-talet, kördes av gemene man. På detta tema kommer fem olika Volvo-klubbar, med fordonsmodeller från 1927 till 1970-talet, att finnas på plats i hallen. Detta tillsammans med ytterligare MHRF-anslutna Opel-, Morris-, Fiat och VW-klubbarna. Dessutom ett femtiotal mopeder utställda tillsammans med tidningen Moped som är mopedfantasternas husorgan. Club MC Veteranerna och Classic MC Moped Club visar också motorcyklar. MHRF på plats med historisk småbil i montern Motorhistoriska Riksförbundet kommer att finns på plats i Nostalgiahallen med scenprogram, utdelning av Evenemangskalendrar och monter i direkt anslutning till tidningen Nostalgia. Som prydnad av montern har förbundet valt en typisk småbil från 1960-talet, en Ford Anglia 1964*, en så kallad ”bärplockare” med bakrutan vinklad inåt. Besökare i MHRFs monter kommer få information bland annat om hur förbundet arbetar För gårdagens fordon på morgondagens vägar, inte minst som remissinstans för lagförslag och genom kontinuerlig kontakt med myndigheter, riksdagspolitiker och miljöorganisationer. Ej att förglömma våra egna försäkringslösningar! Andra aktuella samtalsämnen är bland andra de senaste turerna kring besiktningsreglerna och tolkning av de nya bestämmelserna för uppvisning på väg. Helen Sjöberg kanslisekreterare MHRF *Fordonet har lånats av Albinsson & Sjöbergs bilmuseum i Karlskrona. Det tackar vi för. E-X-T-R-A: Prisutdelning för historiska fordon sker från MHRFs scen i Nostalgiahallen på annandag påsk klockan 14.00.      

Fel i årets Evenemangskalender

[2018-03-16 11:36] Tryckfelsnissar och -nissor har lyckats smyga sig in i årets *Evenemangskalendern i såväl försäkrings- och evenemangsdelen. Det blev lite fel i MHRFs försäkringsinformation på sidan 5; MHRF försäkrar förstås fordon som är mer än 20 år gamla, det vill säga 1998 (inte 1997) och äldre. Ytterligare några 7or skulle ha bytts ut mot 8or... för komplett information gällande årets premier se www.mhrf.se/forsakring. Rätt uppgifter finns även i årets försäkringsbroschyr märkt Andra upplagan i det finstilta på sista sidan. Vidare har en gammal annons råkat komma med på sidan 11 i kalenderns evenemangsdel. Automobilsällskapet i Nyköping arrangerar Gästabudsrundan den 3 juni i år. Läs mer om evenemanget här. Kansliet beklagar felaktigheterna. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF *Medlemmar i MHRF-anslutna klubbar får Evenemangskalendern via sin klubb. Den finns även att tillgå via turistbyråer, vandrarhem, hotell, campingplatser och till och med i större matbutikers broschyrställ. Ej att förglömma via vår hemsida – även i en mobilanpassad variant. Eller få ett ex när du träffar oss under några av årets evenemang. Läs mer här.

Två remisser som gäller vägtrafikregistret ute nu

[2018-03-09 14:39] Den ena remissen handlar om registrering av fordon, den andra om att lagen om vägtrafikregister upphävs och ersätts av två nya lagar. I den ena remissen föreslår Transportstyrelsen ändringsföreskrift till Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2015:63) om registrering av fordon med mera i vägtrafikregistret. Föreskriftsförslaget planeras träda i kraft den 1 oktober 2018. Synpunkterna ska vara Transportstyrelsen tillhanda senast den 13 mars 2018. I den andra föreslår regeringen att lagen (2001:558) om vägtrafikregister upphävs och ersätts av två nya lagar, en vägtrafikdatalag och en lag om fordons registrering och brukande. Vidare föreslås följdändringar i ett antal lagar. Synpunkterna ska vara Näringsdepartementet tillhanda senast den 16 april 2018. Läs mer om remisserna och förslagen samt hitta underlagen på mhrf.se/remisser2018. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF  

TS revision av framtida tekniska bestämmelser för motorcyklar och mopeder

[2018-03-08 16:27] Transportstyrelsen arbetar med en revision av de tekniska föreskrifter som ligger till grund för registrerings-, kontrollbesiktning och kontroll vid vägen. Motorhistoriska Riksförbundet tog initiativ till ett möte. Transportstyrelsen arbetar med en revision av de tekniska föreskrifter som ligger till grund för registrerings-, kontrollbesiktning och kontroll vid vägen. De nuvarande bestämmelserna är ett lappverk av gamla bestämmelser och tillägg. Tanken är bra och underlättar för besiktningsföretag och polis. Målet är att nya bestämmelser efter godkännande av EU myndigheter ska träda i kraft 1 januari 2020. Motorhistoriska Riksförbundet tog initiativ till möte med Transportstyrelsen i Borlänge i frågan som blev av under december. Undertecknad och Lennart West, kansliets sakkunnige i motorcykelfrågor, medverkade. MHRF fick innan mötet en inofficiell sammanställning av de nuvarande bestämmelserna för motorcyklar. På mötet diskuterades resultatet av MHRFs genomgång av de nuvarande bestämmelserna och Transportstyrelsens egna tankar. På mötet framkom en annan revision gällande de tekniska bestämmelserna för mopeder. MHRF kommer att vara remissinstans i båda fallen, men redan nu ville Transportstyrelsen ha en förhandsdiskussion med MHRF, SMC och MC-branschen. Det finns dock en del punkter som behöver tas hänsyn till i den nya förordningen, när det gäller regeln att man ska ta hänsyn till de regler som gällde när fordonet var nytt tas bort, och allt sammanfattas i en ny föreskrift. När det gäller mopeder kommer visserligen den nya förordningen att vara förenklad och ”snällare” än summan av de gamla, men ett exempel som MHRF lyfte var problemet med påhängsmotorer som i princip inte får användas, något utredarna inte kände till. En regeländring 1972 gjorde att endast kompletta typgodkända mopeder tilläts, tidigare hade själva påhängsmotorn godkänts för montering på en lämplig cykel. Endast de påhängsmopeder som varit i bruk oavbrutet sedan 1961 skulle då få användas. MHRF anser att moped bestående av cykel med påhängsmotor bör tillåtas även om den sätts samman i dag. När det gäller motorcyklar anser MHRF att bromsarnas krav på retardationsförmåga bör anpassas till årsmodellen. Vidare anser MHRF att minimikrav på belysning för historiska motorcyklar bör fastställas så att ägaren vet om dispens för obefintlig belysning behöver sökas innan registreringsbesiktning görs. Dispens kan ges för till exempel gasbelysning då krav på belysning infördes först 1952. Importerade motorcyklar från 1970 talet och kan ha något avvikande utrustning märkt enligt annan standard än svensk eller EU. MHRF anser att de borde godkännas om exempelvis belysningen är likvärdig men inte CE- eller SP-märkt. Jan Tägt generalsekreterare MHRF

Senaste turerna kring kontrollbesiktningen

[2018-03-08 15:53] Transportstyrelsens föreslår ändringar i sina föreskrifter om kompetens för besiktningstekniker, polisman och bilinspektör, om kontrollbesiktning, om flygande inspektion samt om bilar och släpvagnar som dras av bilar och som tas i bruk den 1 juli 2010 eller senare. Förslagen i korthet: ”annan kontroll genom polisman” föreslås tas bort helt från föreskriften för flygande inspektion. Regelverket för att godkänna A-traktorer och EPA-traktorer. och tolkningen av hur regelverket ska tillämpas har svängt under åren och de nu föreslagna kontrollprogrammen ska ta hänsyn till detta. Undantagen från kontrollbesiktning har justerats och förtydligats. Synpunkter på förslaget och konsekvensutredningen ska vara Transportstyrelsen tillhanda senast den 15 mars 2018. Aktuella remissmissiv, konsekvensutredning samt föreskrifter som berörs av förslag till ändringar (inte bara de som gäller kontrollbesiktningen) finns att hitta på mhrf.se/remisser2018. Jan Tägt generalsekreterare MHRF  
På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?