Nyhetsarkiv

MHRF består av 171 klubbar efter stämma

[2012-10-15 13:33] Motorhistoriska Riksförbundet höll lördagen den 13 oktober sin förbundsstämma på Täby Park Hotel. Många intressanta ämnen diskuterades och två nya klubbar valdes in som medlemmar: Svenska Alvisregistret och Svenska Volvo 7/900 Klubben. Under förmiddagen höll styrelsen och kanslipersonalen presentationer om aktuella frågor och projekt, bland annat MHRF-försäkringen, arbetet med myndighets- och politikerkontakter, Motorhistoriska Dagen och Elmia. Presentationerna gav upphov till intressanta diskussioner samt även applåder, inte minst för pristagarna i tävlingen Kultur på väg. På eftermiddagen hölls stämmoförhandlingarna och i samband med detta valdes två nya klubbar enhälligt in av de 77 klubbar som fanns representerade denna dag. De klubbar vi nu hälsar välkomna är Svenska Alvisregistret och Svenska Volvo 7/900 Klubben. Motorhistoriska Riksförbundet har därmed vuxit ytterligare och består i dag av 171 klubbar. Vid val av styrelse blev det omval på de ledamöter vars mandat gått ut och Motorhistoriska Riksförbundets styrelse består därmed av samma personer som tidigare verksamhetsår: Peter Edqvist (ordförande), Anita Karlén, Timo Vuortio, Lennart West, Göran Flank, Rickard Elgán, Rune Björck, Per Dahl och Georg Magnusson. En punkt på programmet var också utdelning av Motorhistoriska Priset, som instiftats av Motorhistoriska Sällskapet i Sverige/MHS. Juryn, som även består av representanter för Automobilhistoriska Klubben/AHK, Motorcykelhistoriska Klubben/MCHK och Motorhistoriska Riksförbundet/MHRF, hade i år valt Folksam som mottagare av priset. Detta togs emot av Lars Sandberg, MHRF-ansvarig på Folksam, och Erika Olsson, skadereglerare för MHRF-försäkringen. Malin Blomquist, kanslisekreterare Bilderna är tagna av Göran Schüsseleder/MHRF och Morgan Gustafsson.

Kritik mot EU-kommissionens förslag

[2012-10-15 13:30] Den 27 juli 2012 skickade EU-kommissionen ett förslag till bland annat ny förordning om kontrollbesiktning. Under augusti månad jobbade regeringskansliet, näringsdepartementet, transportstyrelsen och en mängd remissinstanser med EU-kommissionens förslag till bland annat ny förordning om kontrollbesiktning.Förslaget, som innehåller många frågetecken och saknar konsekvensanalys, innebär bland mycket annat att mopeder klass II ska genomgå kontrollbesiktning varje år. EU-kommissionen har också valt en definition av historiska fordon som delar in fordon äldre än 30 år i två grupper.Kritiken mot EU-kommissionens förslag från Motorhistoriska Riksförbundet finns att läsa här. Trafikutskottet riktar också kraftig kritik mot förslaget. Utskottet föreslår att riksdagen skickar ett motiverat yttrande till EU. Läs mer här. Sveriges Motorcyklister, SMC, är också kritiska. Läs mer här. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Kultur på väg-priser delades ut i Kalix och Nyköping

[2012-09-26 12:54] Tävlingen Kultur på väg, som utser bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni, hade i år fem finalister. Vinnaren Upplands Fordonshistoriker har vi tidigare skrivit om här, men den här månaden har det även delats ut diplom till Kalix Motorveteraner och Årets Dragkrok till Automobilsällskapet i Nyköping. Den 17 september var det dags för diplomutdelning till Kalix Motorveteraner för deras kulturrunda ”Historiska tillbakablickar i backspegeln”, som genomfördes i området kring Kalix och Haparanda. Under färden gjordes stopp för information på olika historiska platser som Haparanda hamn, järnvägsstationen i Haparanda, Kukkolaforsen och Kvarngården i Björkfors. Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist samt Göran Schüsseleder från kansliet fanns på plats i Kalix kommunhus när kommunfullmäktige öppnade sitt möte på måndagsmorgonen. Inför politikerna och den lokala pressen delades diplomet ut av kommunfullmäktiges ordförande Tommy Nilsson (S). - När vi var ute och inspekterade de olika arrangemangen utmärkte sig Kalix genom att man här gift ihop motorkulturen med andra kulturer, säger Peter Edqvist om varför Kalix Motorveteraner fick diplom. Lördagen den 22 september delades hederspriset Årets Dragkrok ut till Automobilsällskapet i Nyköping för deras arrangemang ”Dåtid-Nutid-Framtid”. Detta 6 juni-arrangemang var en del i de traditionella onsdagsträffarna i Nyköpings hamn. Juryns motivering till priset lyder: ”Automobilsällskapet i Nyköping har med sina onsdagsträffar bidragit till att bygga upp kulturlivet i Nyköpings hamn och skapade med sin ”onsdagsträff i XL-format” en folkfest under Motorhistoriska Dagen 2012. Genom ett väl genomfört samarbete med fordonsklubbar, föreningar och bilföretag på orten knöt man på ett professionellt sätt ihop dåtiden med nutiden och framtiden och lockade en stor generationsöverskridande publik med ett program till glädje för både öga och öra”. Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist begav sig till klubbens evenemang ”Hjulkul” på Pål Jungs Hage där han mötte upp med tre representanter för Nyköpings kommun. Diplomet delades ut av kommunfullmäktiges ordförande Eva Thunér Ohlsson (S). Eva jobbar också på Sörmlands museum och har skrivit om vägarnas historia, vilket hon berättade om från scenen. Själva dragkroken delades ut av Ulla-Karin Danielsson (S) från Kultur- och Fritidsnämnden medan Eva Andersson, gruppledare för Centerpartiet, fick äran att dela ut boken Kultur på väg till de övriga klubbar som medverkat vid evenemanget i hamnen. Utöver Kultur på väg-priset delade kommunfullmäktiges ordförande även ut ett pris från kommunen: Nyköpings Nyckel. Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine. Läs mer om tävlingen här.Fotograf i Kalix var Göran Schüsseleder/MHRF och i Nyköping Jan Kjerrud. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Motorhistoriska Riksförbundets evenemangssommar 2012

[2012-09-21 10:26] Under våren och sommaren har Motorhistoriska Riksförbundets kansli och styrelse i vanlig ordning besökt många evenemang och klubbträffar runt om i landet. Vid besöken får förbundet möjlighet att möta klubbar och allmänhet samt informera om vår verksamhet. Här har vi sammanställt rapporter från ett urval av evenemangen. SofieroClassic, 13 maj På SofieroClassic förenas två kungliga intressen, bilar och trädgårdskonst. I år uppmärksammades också att Prins Bertil skulle ha fyllt 100 år. Motorhistoriska Klubben i Skåne och MHRF hade en monter med informationsmaterial, strategiskt placerat vid ingången, vilket medförde att de flesta besökarna kom och besökte oss. SofieroClassic 2012 arrangerades av Sofiero och Nostalgia Magazine, i samarbete med Bergstens tryckeri och MHRF, och hade ca 4 500 besökare och 500 utställare. Tjolöholm Classic Motor, 20 maj Nära en tredjedel av MHRF:s anslutna klubbar fanns med bland dryga åttiotalet klubbar som medverkade vid Tjolöhoms slott i år. MHRF:s representanter hade fullt upp med såväl besökare, utställare som möten med klubbar. Vi vill särskilt tacka arrangören för vår centrala placering tillsammans med MC Collection på planen framför alla klubbarna samt Jaguar Enthusiasts´ Club för trevligt samkväm timmen efter det att Tjolöholm Classic Motor avslutats. Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial, 3 juni Under Gärdesloppet kämpade MHRF mot vädrets makter och samlades vid Biskopsudden på Djurgården i Stockholm. Motorhistoriska Riksförbundet var medarrangör och ansvarade för parkeringen av de historiska fordonen, hade ett tält med information och delade ut material om förbundet. Många ur medlemsklubbarna och andra intresserade kom och diskuterade. Efter lördagens storm och regn hade det egna tältet blåst sönder men KAK ryckte in och lånade ut ett av sina, tack! Det blev en lyckad dag med uppemot 500 fordon som deltog och körde med i kortegen genom Stockholm. Motorhistoriska Dagen, 6 juniUnder Motorhistoriska Dagen skickades juryn för tävlingen Kultur på väg ut för att bevaka fem arrangemang som gått till final. Tävlingen Kultur på väg arrangeras av MHRF tillsammans med Nostalgia Magazine. De fem klubbar som fick besök var Upplands Fordonshistoriker (Upplandsrundan, som senare tog hem vinsten), Automobilsällskapet i Nyköping (Dåtid-Nutid-Framtid i Nyköpings hamn), Umeå veteranbilsällskap (Umeå cityrally), Kalix Motorveteraner (kulturrundan Historiska tillbakablickar i backspegeln) samt Kinds Motorveteraner (veteranrunda runt Holsjön). Mariestads Fordonshistoriska Sällskap, 30 juni När det 20:e residensrallyt genomfördes i juni var MHRF på plats för att både delta och uppvakta. Bra väder, välorganiserat och med stort deltagande såväl av fordon som publik. MHRF hade en central placering och många frågor ventilerades under dagen innan det var dags att bege sig till Gotland och Almedalsveckan. Power Big Meet, 5-7 juli Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-family:"Times New Roman","serif";} Världens största bilträff med amerikanska bilar finns i Västerås med över 17.000 bilar och besökare från hela världen. MHRF var på plats för att sondera terrängen. Här blandas strikta originalrenoveringar med ombyggda bilar. Det finns också många bilar som är orenoverade. Det handlar delvis om trender från USA, men lika ofta om fordon skapade utifrån ägarens egna visioner och idéer. Vissa fordon har försetts med moderna chassier och drivlinor. En ny trend är bevarandet av bilar i ett slitet men orört originalskick. Fordonsägare som kommer till dessa träffar är mycket engagerade. Siljansrallyt 14-15 juli Siljansrallyt är ett av Sveriges äldsta rallyn och arrangeras av Dalarnes Automobil Klubb. Rallyt kördes i trakten runt Rättvik den 14 och 15 juli med 52 startande och 51 i mål. Segrade gjorde Caroline Umpala, Märsta i en Volkswagen 1974. I samband med rallyt firades DAK 100 år och MHRF:s lyckönskningar om fortsatt framgång med klubbverksamheten framfördes av en ledamot i styrelsen som också deltog i rallyt. Thulinträffen 20-21 juli Sedan starten 1996 har veteransfordonsträffen på Citadellet vuxit sig allt större. Efter fredagens crusing i Landskrona var det dags för marknad och fordonsutställning på lördagen. Årets tema var orenoverat originalskick. Motorhistoriska Klubben i Skåne och MHRF hade en monter med informationsmaterial som ledde till många glada möten med klubbar och allmänhet. Thulinträffen arrangerades av Motorhistoriska Klubben i Skåne i samarbete med Landskrona stad, Nostalgia Magazine och MHRF. Automobilssällskapet i Nyköping, 1 augusti Denna onsdagskväll i hamnen i Nyköping var det tema engelska bilar samt 50-årsjubileum för Lotus och MGB. MHRF bjöd in Sveriges Radio och Studio Ett som gjorde reportage på plats kring Naturvårdsverkets förslag om uttjänta bilar. Flygblad delades ut och reporter Peter Bjurbo intervjuade såväl fordonsägare, besökare som MHRF. Ett reportage kom 14 augusti och Sveriges Radio skrev då på sin hemsida att: ”Under sommaren har det blossat upp en storm mot ett förslag från Naturvårdsverket. Verket pekar på en rad problem med hur bilskrotningen fungerar i dag och föreslår därför regeländringar som kan få förödande konsekvenser för bland annat de som håller på med veteranbilar. I värsta fall kan det bli olagligt att meka med sin bil hemma i garaget. Det tror i alla fall Motorhistoriska Riksförbundet vars generalsekreterare Jan Tägt vi träffar på en veteranbilsträff i Nyköping.” Europeiska MG -mötet i Ronneby , 1-5 augusti Med bas på Ronneby Brunn Hotell som omges av den vackra Brunnsparken, genomfördes 1-5 augusti ett Europa-möte för MG-bilar. Klubben passade samtidigt på att fira sitt 60-års jubileum. 145 MG-bilar och 300 personer från tolv nationer kom till träffen och deltagarna fick uppleva en liten del av vårt vackra Sverige. Arrangörerna hade ordnat utflykter till världsarvsstaden Karlskrona och det småländska Glasriket vilket alla deltagare tycktes uppskatta. På lördagskvällen arrangerades en galamiddag – Annual Dinner and Dance. Många högtidstal hölls och klubben fick mottaga flera representationsgåvor med anledning av 60 års jubiléet. Wheels Nationals i Hågelbyparken/Stockholm Cruising, den 4 augusti Wheels National arrangerar fem Nationals. Motorhistoriska Riksförbundet tog del av evenemanget i Stockholm i en Chevrolet från 1952 lastad med protestflygblad som varnade för Naturvårdsverkets förslag gällande skrotbilar. Flygbladen delades ut på träffen i Hågelby under eftermiddagen och under Stockholm Cruising på kvällen - totalt 2 000 lappar! En överväldigande majoritet av mottagarna uppskattade att få informationen vilket snabbt visade sig i såväl upprördhet som engagemang. VROM, 10-12 augusti MHRF fick en inbjudan från arrangören och deltog den 12 augusti på Arendal framför Volvomuseet. Såväl bekanta ansikten som nya kontakter knöts under dagen. Själva arrangemanget genomfördes under tre dagar och sammanföll med IVM, International Volvo Meeting, som är ett turnerade internationellt arrangemang. Det var således gott om gäster från utlandet. Rekord slog mannen som färdats från Aten i Grekland för att vara med och dessutom fira sin Amazon som fyllde 50 år. Volvo själva har i år hunnit fylla 85 år. Ett välbesökt evenemang med stor marknad och öppet museum. British Motor Meet, 17-19 augusti Ägare av brittiska bilar och motorcyklar träffades i Hjo i augusti . På programmet stod bland annat Bosse Bildoktorn som var presentatör och gav tips och råd. Det gavs också möjlighet att bekanta sig med lokala hantverkare inom fordonshobbyn. Trots engelskt väder var det bra anslutning. MHRF informerade om sin verksamhet och märkte att deltagarna både var intresserade och välinformerade. Skåne Rundt, 25-25 augusti Första rallyt gick 1912 och var Sveriges första hastighetstävling för motorcykel på landsväg. Idag är det ett öppet årligen återkommande internationellt rally för förare och eventuella passagerare på motorcyklar tillverkade senast 31 december 1939. Rallyt startar lördag morgon i Helsingborg och banan är ca 550 km på nästan samma vägar och sätt som 1912. Mål är på samma plats som start. Rallyt arrangeras idag av MCHK Syd med stöd av bland annat MHRF som hade en representant som var starter och prisutdelare. Besiktningskvällar MHRF:s försäkringshandläggare har deltagit i besiktningskvällar hos Motorhistoriska Sällskapet i Sverige i maj samt hos Automobilhistoriska Klubben i augusti. Vid dessa tillfällen har de varit besiktningsmännen behjälpliga, svarat på frågor om försäkringen och givit råd om vilken slags försäkring som passar för olika fordon. Det har varit uppskattat både från medlemmarna och från klubbarna att det funnits någon från MHRF-försäkringen på plats. MHRF:s kansli och styrelse

Nordiskt Motorhistoriskt Förbund möttes i Helsingör

[2012-09-19 10:27] För 29:e året genomfördes Nordiskt Motorhistoriskt Förbund, denna gång i Helsingör den 31 augusti-2 september. Deltog gjorde Danmark, Finland, Lettland, Norge och Sverige med totalt 14 personer. De frågor som diskuterade var import av fordon, registrering av fordon som saknar dokument, tekniska krav på historiska fordon och kopior. Vidare diskuterade möjligheten till offentligt stöd, bevarandet av hantverkskunskaper och försäkringslösningar. På eftermiddagen den 1 september deltog Horst Brüning, FIVA:s president, när man diskuterade förslaget till EU:s ministerråd gällande definitionen av historiskt intressanta fordon i ny förordning för kontrollbesiktning. Förslaget innehåller också krav på tätare besiktningsintervaller för bland annat motorcyklar och släp. Därtill ställs krav på att även att alla mopeder ska genomgå kontrollbesiktning. Ytterligare skärpning innebär förslaget att ett fordon även ska genomgå kontrollbesiktning i samband med ägarbyten. Inom kort kommer Motorhistoriska Riksförbundet att avge svar till Regeringen i denna fråga och du kan då läsa mer om detta under ”remisser”. Från och med den 1 juli 2012 kan kopior av fordon registreras i Danmark. De får då som årsmodell registreringsåret och anmärkning i registret om att det är en kopia. Det intressanta är att fordonen godkänns vad gäller utrustning och beskaffenhet enligt de regler som gällde för originalfordonet. Det är motsvarigheten i Danmark till vår svenska Transportstyrelse som helt på eget initiativ jobbat fram regelverket. Detta är idag inte möjligt i Sverige, men något som årligen efterfrågas att ett antal fordonsägare som byggt exakta kopior och många gånger med en stor andel delar från perioden. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

MHRF reagerar på fastställande av höjda dispensavgifter från 1 januari 2013

[2012-09-14 10:08] Motorhistoriska Riksförbundet anser att den nu fastställda nivån på avgifter för dispenser gällande bland annat fordonens utrustning och beskaffenhet vid registreringsbesiktningen inte är rimlig. Motorhistoriska Riksförbundet tillskrev därför Transportstyrelsen och övriga berörda innan beslutet togs och har nu fått svar från Generaldirektör Staffan Widlert. Du kan läsa svaret och våra synpunkter via länkarna i rutan till höger. Motorhistoriska Riksförbundet kommer under hösten att fortsatt föra en dialog med Transportstyrelsen om nivån på avgiften. Läs mer i tidigare artikel här Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Upplands Fordonshistoriker mottog årets Kultur på väg-pris

[2012-09-10 10:47] Lördagen den 8 september arrangerade Upplands Fordonshistoriker för 35:e året sin marknad utanför Uppsala. Med över 300 utställare och tusentals besökare var det ett ypperligt tillfälle att dela ut förstapriset i tävlingen Kultur på väg. Solen sken och det var underbar höstluft. Upplands Fordonshistoriker hade återigen inlett sin årliga marknad där fordonsentusiaster och allmänt prylintresserade vallfärdar för att göra fynd. Vid klubbens sekretariat samlades representanter för juryn i tävlingen Kultur på väg som korar bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni. Upplands Fordonshistoriker utsågs tidigare i somras till vinnare för sitt arrangemang Upplandsrundan och nu var det dags att dela ut priset. Motorhistoriska Riksförbundet representerades av kanslisekreterare Malin Blomquist samt förbundsordförande Peter Edqvist. Den senare inledde prisutdelningen med att berätta om MHRF och tävlingen Kultur på väg. Även Göran Ambell, senior editor för Nostalgia Magazine, var på plats och berättade om tidningens medverkan i detta sammanhang. Uppsala kommun hade bjudits in att medverka i prisutdelningen. Mohamad Hassan (FP), förste vice ordförande i kommunstyrelsen och ansvarig för kulturfrågorna, delade ut vinnarpokalen. Denna mottogs av Upplands Fordonshistorikers ordförande Jerry Dåversjö som tackade alla som ställt upp och gjort Upplandsrundan till ett lyckat evenemang. Det stora diplomet delades ut av Annette Stavenow Mansnérus (C), ledamot i kulturnämnden, till Gösta Johansson, en av de som arbetat mest aktivt med Upplandsrundan. Uppsalapolitikerna gav båda mycket beröm till klubben, inte bara för segern i tävlingen, utan även för marknaden som var större än de hade kunnat ana. - Nu måste vi ta en runda här! utbrast Annette Stavenow Mansnérus när hon hoppat ner från flaket som fungerat som scen vid prisutdelningen. Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Läs mer om det vinnande evenemanget och juryns motivering här! Malin Blomquist, kanslisekretetare MHRF

MHRF deltar när Svenska Kungsrallyt firar 10-årsjubileum

[2012-08-22 16:07] Lördagen den 18 augusti, för tionde gången, kördes Svenska Kungsrallyt på Öland – en verklig folkfest med över 100 vackra bilar och kunglig glans! Motorhistoriska Riksförbundet har, liksom alla övriga deltagare i rallyt, haft en plats sedan starten i samband med kungens 50-årsdag. I år, på Svenska Kungsrallyts 10-årsjubileum, var dock första gången förbundet deltar. Anders Johansson som är medlem i Storvolvo-Klubben, en av förbundets 170 anslutna klubbar, representerade Motorhistoriska Riksförbundet med sin vackra gröna PV 4 Special från 1928, troligtvis den enda bevarade. – Mycket trevligt med fantastiskt väder, god mat och så många fina bilar förstås varav ovanligt många var historiska, sammanfattar Anders Johansson som har deltagit i rallyt tidigare. Tävlingen utgick från gräsmattan utanför Strand Hotell i Borgholm. Första anhalten var Borgholms kyrka och sedan gick tävlingsrutten mellan Sollidens slott, Räpplinge, Jämo, Himmelsberga, Åkerby, Glömminge, Algutsrum kyrka, Norra Möckleby, Långlöt och Bredsätra. Återfärden till Borgholm skedde genom Köpingsvik. Målgång skedde vid drottning Victorias vilohem. Även om en punktering gjorde att Motorhistoriska Riksförbundets ekipage inte kom i mål i tid hanns tävlingens alla kluriga och finurliga stopp med. Kom i mål gjorde däremot en annan medlem i Storvolvo-klubben, Carl XVI Gustaf, som själv satt bakom ratten på sin Volvo PV 60 från 1946 med drottningen vid sin sida. Vinnare blev, efter ett ytterst jämnt lopp och flertalet utslagsfrågor, Borgholms kommun som representerades av "chauffören" specialpedagog Tina Petersson, kommunalrådet Lisbeth Lennartsson, kommunchefen Christina Madeling och näringslivschefen i Ölands Näringslivskontor Anders Nyholm. Sällskapet genomförde rallyt i en London Taxi International, 1991-års modell. Tävlingen avslutades med en jubileumsmiddag på Borgholms slott. Göran Schüsseleder, MHRF:s redaktion

Förslag om kraftig höjning av dispensavgifter 2013

[2012-07-09 15:40] Transportstyrelsens föreslår i en remiss mer än en fördubbling av dispensavgifterna. Förslaget behandlas den 13 augusti av Transportstyrelsens styrelse. Den 28 maj svarade Motorhistoriska Riksförbundet på Transportstyrelsens remiss TSG 2012:347 angående nya föreskrifter om avgifter inom vägtrafikområdet. I denna föreslås höjning av dispensavgifter 2013, vilket Motorhistoriska Riksförbundet anser är fullständig orimligt. Förslaget omfattar samtliga trafikslag, järnväg, luft- och sjöfart och vägtrafik. Inom vägtrafikområdet avser myndigheten att kraftigt höja avgifterna för dispenser från 1 200 kronor till 2 600 kronor. Avgifter som så sent som 2010 kostade 600 kronor. Bakgrunden till den kraftiga höjningen är att Transportstyrelsen enligt egen utsago tidigare baserat avgifterna på uppskattade kostnader. Vid en analys uppger nu Transportstyrelsen att de ser att kostnaderna kraftigt överstiger intäkterna för prövning av dispenser. Transportstyrelsen debiterar avgifter på en mängd områden inom vägtrafikområdet. På i huvudsak samtliga övriga områden sker ingen höjning. För den som läser remissunderlaget återfinns inget underlag till stöd för förslaget, något som bland många andra även VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är skarpt kritiska till. Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";} Nedan några exempel på dispensavgifter som nu föreslås höjas Förslag till avgifter återfinns i Transportstyrelsen TSFS 2012:XXX i 3 kap § 2 föreslås bland annat att: · Undantag från krav på fordon i fordonsförordningen eller i föreskrifter meddelade med stöd av den  förordningen 2600 kronor. · Undantag från avgaskrav ( förordning om avgasrening) 2600 kronor · Undantag för fordon i tävlingsverksamhet 1700 kronor Dispenser kan krävas vid registreringsbesiktningen om ett fordon inte uppfyller kraven på utrustning och beskaffenhet i enlighet med Transportstyrelsens föreskrifter. Det kan i princip röra sig om vilken detalj på fordonet som inte uppfyller kraven. Avsaknad av ljus eller tillräcklig laddning för att framföra fordonet med halvljus är t ex ett vanligt dispensskäl på våra äldsta fordon. Det kan också vara så att det i samband med en kontrollbesiktning uppdagas att fordonet inte uppfyller kraven. Så även om du brukat det under många år så kan det hända att du en dag måste inhämta dispens. I något fall lär det berott på att uppgifterna om tidigare utfärdad dispens försvunnit ur vägtrafikregistret. Transportstyrelsens har på sin hemsida listat dispenskoderna, du hittar dem här Den 13 augusti kommer förslaget att behandlas av Transportstyrelsen styrelse. Enligt remissmassivet av den 18 april 2012 räknar myndigheten med att föreskrifterna blir klara och publicerade redan under augusti månad. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF * Förutom det faktum att Transportstyrelsen inte delgav Motorhistoriska Riksförbundet remissen så finns inget i underlaget från Transportstyrelsen som faktiskt visar att deras påstående om underfinansiering av dispenser inom vägområdet äger riktighet. Trots detta förslår Transportstyrelsen en kraftig höjning av avgifterna för dispenser från 1 200 kronor till 2 600 kronor. Avgifter som så sent som 2010 kostade 600 kronor. I vårt remissvar är Motorhistoriska Riksförbundet skarpt kritiska till nivån och det bristande underlag som Transportstyrelsen redovisat. En kritik som delas av många bland annat VTI, Statens Väg- och Transportforsningsinstitut som i sitt svar bland annat skriver: ”VTI konstaterar att underlaget innehåller förslag till föreskrifter för avgifter och konsekvensutredningar. I underlaget redovisas däremot inte underliggande kalkyler, riktlinjerför avgiftsberäkning eller de grundläggande principer som tillämpats. Transportstyrelsen har inte heller redovisat de procedurer för tillsyn och granskning av verkets avgifter som redan verkar. VTI anser sig därför inte kunna yttra sig över om avgifterna har beräknats på ett rimligt sätt, om kontrollen av avgifterna är tillräcklig eller om systemet ger drivkrafter att hushålla med resurser.

Enkätundersökning från FIVA

[2012-06-27 08:58] MHRF:s internationella moderorganisation FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) har skapat en enkätundersökning där man vill veta medlemsländernas åsikter om tillgängligheten på hantverkskunskaper för historiska fordon. Förhoppningen är att så många klubbmedlemmar som möjligt ska besvara frågorna. Enkätundersökningen finns på FIVA:s hemsida, du svarar anonymt och det tar endast tio minuter. Undersökningen pågår till och med augusti 2012. FIVA kommer sedan att sammanställa resultatet och redovisa detta.   Frågorna finns översatta till svenska. För att komma till enkätundersökningen, klicka här.   Har du frågor, kontakta gärna kansliet. Malin Blomquist, kanslisekreterare  

Kalendarium - Interna evenemang

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?