Nyhetsarkiv

Motorhistoriska Dagen 6 juni 2012

[2012-06-20 11:42] Årets Kultur på väg arrangerades av Upplands Fordonshistoriker Juryn för tävlingen Kultur på väg – bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni, har utsett Upplandsrundan till årets evenemang 2012. Arrangören Upplands Fordonshistoriker lockade ett sjuttiotal fordon på en resa med mycket kultur på vägen. Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Juryns motivering lyder: "Upplands Fordonshistorikers traditionsenliga familjerally Upplandsrundan med historiska fordon genomfördes på Motorhistoriska Dagen i ett enastående vackert kulturlandskap. Rundan levde med råge upp till arrangörstävlingens namn, Kultur på väg, genom de många kontrollerna vid kyrkor, museer och industrihistoriska sevärdheter. Evenemanget hade dessutom ett trafiksäkert upplägg och ett aktivt och positivt deltagande från Österåkers kommun". På Nationaldagen, tillika Motorhistoriska dagen den 6:e juni, kördes det traditionsenliga familjerallyt Upplandsrundan med start och mål vid Domaruddens konferens och friluftsgård i Åkersberga. Starter och tillika prisutdelare var kommunstyrelsens ordförande i Österåker, Michaela Fletcher Sjöman. Den tio mil långa banan innehöll kontroller med olika teman och övningar och var förlagda vid intressanta utflyktsmål som bl a Össebygarns kyrkoruin, Uffes traktormuseum och Wira bruk. Bland de övriga finalisterna tilldelas hederspriset ”Årets Dragkrok” Automobilsällskapet i Nyköping för evenemanget ”Dåtid-Nutid-Framtid”. Tillsammans med andra lokala klubbar, föreningar och företag drog man tusentals besökare till Nyköpings hamn. ”Årets backspegel” går till Umeå Veteranbilsällskap som i samarbete med andra klubbar genomförde Umeå Cityrally. Dessutom kommer diplom att tilldelas Kinds Motorveteraner och Kalix Motorveteraner. Juryn bestod av Peter Edqvist, Jan Tägt, Malin Blomquist och Göran Schüsseleder från Motorhistoriska Riksförbundet/MHRF samt Stig Sjöberg från Nostalgia Magazine, Torsten Nilsson från Arbetets Museum samt motorhistorikern Per-Börje Elg. Priser och diplom kommer att delas ut senare under året. På Motorhistoriska Dagen den 6 juni syns ovanligt många historiska fordon på vägarna i samband med alla träffar, rallyn och utställningar som arrangeras. Det är medlemsklubbarna i Motorhistoriska Riksförbundet som arrangerar Motorhistoriska Dagen, en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet. – Våra 170 klubbar, bestående av över 96 000 medlemmar, står för mycket av nationaldagens extra glans genom att hålla ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag. Dessa entusiaster håller liv i ett kulturhistoriskt arv och vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition, säger Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Bilderna från Upplandsrundan är tagna av Andreas Libell, FABAS. Malin Blomquist, kanslisekreterare

MHRF besökte Tjolöholm och Gärdesloppet

[2012-06-15 10:08] Motorhistoriska Riksförbundet visar ofta upp sig vid olika fordonshistoriska evenemang runt om i landet för att berätta om vårt arbete för gårdagens fordon på morgondagens vägar. Under våren 2012 har vi bland annat funnits på plats på Tjolöholm Classic Motor och Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial. Söndagen den 20 maj sattes MHRF-tältet upp vid Tjolöholms slott. Nära en tredjedel av våra anslutna klubbarna fanns med bland de dryga åttiotalet klubbar som medverkade i år. Rickard Elgán från MHRF:s styrelse och generalsekreterare Jan Tägt hade fullt upp med såväl besökare, utställare som möten med klubbrepresentanter. Motorhistoriska Riksförbundet vill särskilt tacka arrangören för vår centrala placering tillsammans med MC Collection på planen framför alla klubbarna samt Jaguar Enthusiasts´ Club för trevligt samkväm timmen efter det att Tjolöholm Classic Motor avslutats. Även söndagen den 3 juni kämpade vi mot vädrets makter och samlades vid Biskopsudden på Djurgården i Stockholm. Det var dags för Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial där Motorhistoriska Riksförbundet var medarrangör och medverkade med funktionärer för parkeringen av de historiska fordonen. Vi hade även ett tält med information om vår verksamhet och delade ut material om förbundet. Många ur medlemsklubbarna och andra intresserade kom och diskuterade. Efter lördagens storm och regn hade vårt eget tält blåst sönder men vi fick snabbt hjälp att låna ett från KAK, tack! Det blev en lyckad dag med uppemot 500 fordon som deltog och körde med i kortegen genom Stockholm. MHRF:s styrelseledamot Göran Flank deltog i Concours de Charme med en AGA bil från 1922 och ”Gustav Dahlen” i baksätet och fick första pris. Tack till Robert Gustavsson, Classic Motor, för bilderna från Gärdesloppet.

Kunglig glans under Motorhistoriska Dagen

[2012-06-08 12:33] Under Motorhistoriska Dagen den 6 juni, som ju också är Sveriges nationaldag, var det många historiska fordon ute på vägarna. Från norr till söder genomfördes rallyn, kulturrundor, utställningar och träffar av medlemsklubbarna i Motorhistoriska Riksförbundet. Även vår kungliga familj fick ta del av det rullande kulturarvet. Kungaparet började dagen i Visby där de färdades i en grön Chevrolet touring från 1926. Ägare och chaufför var Rune Larsson, ordförande i Gotlands Veteranbilklubb. - Det var en stor ära att få köra kungaparet och allting gick bra. Vi slapp fälla upp suffletten då Visby bjöd på strålande väder, säger Rune. Även vid Kungliga Slottet i Stockholm syntes historiska fordon. I år skulle Prins Bertil fyllt 100 år och hans minne hedras med en utställning som öppnades dagen till ära. Då Prins Bertil kallades ”Motorprinsen” och var ordförande i Kungliga Automobilklubben, KAK, visades en Bugatti Typ 37A 1929 på inre borggården. Ägaren heter Per-Olof Håkanson och är medlem i Automobilhistoriska Klubben. Bortsett från motorn var det en sådan Bugatti som Prins Bertil införskaffade under 1930-talet och deltog med i flera tävlingar. I minnesutställningen finns också en Bugatti Typ 52 ägd av Michael Byström, Automobilhistoriska Klubben. En punkt på programmet på slottet var också Prins Bertil och Bernadotternas bilar, ett föredrag av motorhistoriker Björn-Eric Lindh.Motorhistoriska Riksförbundet tackar för de fina bilderna. Fotograf i Visby var Bengt Brolin och vid Kungliga Slottet Filip Håkansson. Malin Blomquist, kanslisekreterare

Motorhistoriska Dagen 2012:
Årets finalister i tävlingen Kultur på väg

[2012-06-04 11:38] På nationaldagen är det dags för årets upplaga av Motorhistoriska Dagen och tävlingen Kultur på väg. Juryn har valt ut fem finalister och kommer att testa sina kunskaper i Upplandsrundan, följa med på tur runt Holsjön, ta del av en kulturrunda från Kalix till Björkfors, träffa de många klubbarna i Umeå Cityrally samt ta del av dåtidens, nutidens och framtidens fordon i Nyköpings hamn. Precis som tiotusentals andra besökare som dessa arrangemang kommer att locka! Onsdagen den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas åter Motorhistoriska Dagen. Runt om i landet kommer ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med alla träffar, rallyn och utställningar som arrangeras dagen till ära. Fem av arrangemangen är finalister i årets Kultur på väg. Det är medlemsklubbarna i Motorhistoriska Riksförbundet som arrangerar Motorhistoriska Dagen , en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet – allt från motorismens avstamp med träekrar och mässinggrillar till pampiga 30-talare, bulliga 40-talare, kromglänsande 50- och 60-talare och de rakare linjernas representanter från 70-talet. Ej att förglömma kulturarven på två, tre eller fler hjul. – Våra 170 klubbar, bestående av över 96 000 medlemmar, står för mycket av nationaldagens extra glans genom att hålla ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag, säger Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Passa på att njuta av både vårt kulturhistoriska arv och vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition som dessa entusiaster håller vid liv! Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine som utser bästa evenemang under Motorhistoriska Dagen. Dessa är årets fem finalister: Upplands Fordonshistoriker Upplandsrundan Gösta Johansson 070-739 76 45 Kinds Motorveteraner Veteranrunda runt Holsjön Åke Johansson 070-372 14 20 Kalix Motorveteraner Kulturrunda ”Historiska tillbakablickar i backspegeln" Gunnar Kerttu 070-570 74 17 Automobilsällskapet i Nyköping ”Dåtid-Nutid-Framtid” Urban Nyblom 070-214 14 64 Umeå Veteranbilsällskap Umeå Cityrally Enar Magnusson 070-537 82 25 För mer information om dessa klubbar, se: www.mhrf.se/medlemsklubbar Kontakt och mer information: Malin Blomquist, MHRF:s kanslisekreterareTfn: 08-30 28 01kansli@mhrf.se

Motorhistoriska Dagen den 6 juni

[2012-05-08 09:17] På Sveriges Nationaldag kommer det att finnas ovanligt många äldre fordon ute på vägarna. Då firas nämligen även Motorhistoriska Dagen. Runt om i Sverige genomförs evenemang kring historiska fordon såsom träffar, rallyn och utställningar där fordonen visas upp och allmänheten får träffa deras ägare. Det är medlemsklubbarna i Motorhistoriska Riksförbundet som arrangerar Motorhistoriska Dagen, en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet. Onsdagen den 6 juni kommer vi i hela landet att åter att få uppleva gårdagens fordon på våra vägar. Tidigare decenniers vardagsbilar såsom Volvo Amazon, Saab 96, Opel Kapitän, Ford Escort och Volkswagen 1200 kommer att blänka i kapp med samtida finbilar och bjuda på både minnen och extra glans under nationaldagsfestligheterna. Så även T- och A-Fordar, pampiga 30-talare, bulliga 40-talare, kromglänsande 50- och 60-talare och de rakare linjernas representanter från 70-talet. Ej att förglömma kulturarven på två, tre eller fler hjul! Evenemang som genomförs under Motorhistoriska Dagen kan delta i tävlingen Kultur på väg som sedan några år arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Bland de anmälda evenemangen väljs några ut som får besök av jurymedlemmarna. Bedömningskriterierna omfattar bland annat antalet deltagare, publik, samarbete med andra aktörer, miljö och säkerhet samt marknadsföring och genomslagskraft i media. Efter Motorhistoriska Dagen utses vinnare och hederspristagare. Inom kort kommer de nominerade evenemangen 2012 att avslöjas. På ett hundratal platser runt om i landet räknar Motorhistoriska Riksförbundet med att evenemang kommer att genomföras den 6 juni. Bland annat kan man besöka Nordskånes Fordonsveteraner i Tivoliparken i Kristianstad, delta i Automobilsällskapet i Nyköpings aktiviteter i hamnen eller heja på Cityrallyt i Umeå som arrangeras av Umeå Veteranbilsällskap. För fler evenemang, besök vår Evenemangskalender på hemsidan. – Onsdagen den 6 juni kommer det att vara ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag. Våra medlemmar hjälper till att bevara ett kulturhistoriskt arv, samtidigt som vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition hålls vid liv, sammanfattar Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Trafikutskottet förväntar sig förändringar hos Transportstyrelsen

[2012-05-03 14:50] Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) anser att det krävs en djupare förståelse för fordonen som historiska föremål för att den fordonshistoriska rörelsen ska kunna bevara, använda och utveckla kulturarvet. Ett stort problem i dag är ursprungskontrollen. Riksdagens trafikutskott håller med. Nu förväntas Transportstyrelsen att införa en rimligare tillämpning av lagar och regler. En förändring av ursprungskontrollen har vuxit till att bli en av Motorhistoriska Riksförbundets viktigaste frågor. Arbetet har hittills lett till en positiv förändring, att kravet på dokumentation om ägarskap i en obruten kedja inte längre tillämpas. Många frågor återstår och dessa har fått gehör hos Trafikutskottet som nyligen behandlat två motioner från den allmänna motionstiden 2011 som rör historiska fordon och Transportstyrelsens hantering av ursprungskontrollen. I motionerna, skrivna av Lars Gustafsson (KD) respektive Isak From och Per Svedberg (båda S), framförs bland annat att; reglerna om ursprungskontroll har fått alltför rigorösa tillämpningar om chassinummer inte finns på äldre bilar och motornumret är inaktuellt, kan det få orimliga konsekvenser vilket har gjort det svårt att registrera vissa historiska fordon i Sverige om ett fordon funnits i Sverige eller importerats måste det kunna registreras om det inte är bevisat stulet I Trafikutskottets betänkande framhålls att ”tillvaratagande av äldre fordon har en kulturhistorisk betydelse” och att det ”är viktigt att regelverket kring fordonshobbyn utformas på ett smidigt sätt som gör att denna verksamhet kan vidareutvecklas i goda former”. Detta är andra gången på mycket kort tid som den fordonshistoriska rörelsen får ett viktigt politiskt erkännande. I mars uttryckte kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) sitt stöd i sitt svar på en interpellation om det rullande kulturarvet. Trafikutskottet väljer att avslå motionerna med hänvisning till att det pågår en diskussion mellan Transportstyrelsen och Motorhistoriska Riksförbundet. Utskottet anser att syftet med motionerna därmed kan komma att bli tillgodosett genom den beredning som nu pågår hos Transportstyrelsen. Trafikutskottet förväntar sig därmed att Transportstyrelsen inför en rimligare tillämpning av lagar och regler när det gäller ursprungskontrollen. – Denna förväntan på Transportstyrelsen återfinns förstås hos de tusental fordonsägare som under senare år ställts inför orimliga krav på dokumentation om det enskilda fordonets historia, säger Motorhistoriska Riksförbundets förbundsordförande Peter Edqvist. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Välbesökt hos MHRF på Elmia 2012

[2012-04-16 16:11] Drygt 72 000 personer besökte årets upplaga av Bilsport & Performance Custom Motor Show på Elmia under påskhelgen. Motorhistoriska Riksförbundet var återigen på plats med en monter mitt i C-hallen, omringad av ett flertal klubbar och en mängd spännande historiska fordon. I Motorhistoriska Riksförbundets monter presenterades bland annat förbundets politiska arbete och kontakter med myndigheter, Motorhistoriska Dagen och medlemsklubbarnas många aktiviteter genom utdelning av Evenemangskalendern. MHRF-försäkringen lockade också många nyfikna som ville veta mer om hur man kan försäkra sitt historiska fordon. I montern fanns två bilar uppställda, en Storvolvo ”Suggan” från 1954 och den orangea Volvo 244 från 1978 som röstades fram som Årets klassiker 2011 av tidningen Klassikers läsare. Båda fordonen väckte stort intresse hos besökarna. 244:an var ständigt omringad av ungdomar som kanske såg ett framtida samlarfordon framför sig. Temat i hallen var svenska tävlingsfordon och bland guldkornen fanns flera fordon som vann priser i omröstningarna. Kenneth Andréns Arnolt Bristol från 1954 vann första pris i klassen Old Sport Car, och Lars Öhmans Cottereau från 1906, en av Sveriges äldsta tävlingsbilar, vann tredje pris i klassen Vintage Car. Silvermedaljen i Antique Bike gick till en Husqvarna TT 500 från Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- & Teknikhistoriska Samlingar och MHRF:s pris Historical Vehicle Award 2012 vanns av en VW Karmann-Ghia från 1963, vars ägare heter Thomas Egerstad. Även 60-årsjubilerande mopeden uppmärksammades i flera montrar. I MHRF:s egen monter ställdes tio moppar upp som visade den historiska utvecklingen, från en Viktoria påhängsmotor från 1951 till en Yamaha FS1 från 1989. Många stannade för att titta lite extra på dessa mopeder, inte minst den världsberömde bilbyggaren Chip Foose, som tog en paus i autografskrivandet för en tur bland de historiska fordonen. MHRF kommer naturligtvis till Elmia även 2013 då vi ännu en gång fyller C-hallen med klubbar och historiska fordon och skapar en mötesplats för hantverk inom den fordonshistoriska rörelsen. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Vårens ordförandekonferenser populära

[2012-04-16 12:48] Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist (ståendes längst fram) går igenom förbundets arbete och utmaningar. Under våren har Motorhistoriska Riksförbundet hållit tre ordförandekonferenser. Till hösten planeras ytterligare en. Ordförandekonferenserna är ett komplement till förbundsstämman där deltagarna från Motorhistoriska Riksförbundets medlemsklubbar kan utbyta erfarenheter samt få information om hur förbundet arbetar och vilka prioriteringar som finns i dagsläget. Nyheter och diskussion kring MHRF-försäkringen får naturligtvis också mycket utrymme. Utöver detta diskuteras den kulturgärning som den fordonshistoriska rörelsen utför samt hur man lockar en ny generation in i klubbarna. Motorhistoriska Riksförbundet har under våren genomfört tre ordförandekonferenser för medlemsklubbarna på hotell Stinsen i Hallsberg. Intresset för konferenserna har varit stort varför ytterligare en planeras den 29-30 september. Denna konferens har redan börjat fyllas på från en kölista, men fortfarande finns platser kvar. En inbjudan kommer att skickas ut, men kontakta gärna MHRF:s kansli vid intresse på telefonnummer 08-30 28 01 eller e-posta Jan Seglert. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF Fler artiklar i samma ämne: Lyckad första ordförandekonferens

Kulturministern uttalar stöd för den fordonshistoriska rörelsen

[2012-03-23 16:10] Pressmeddelande från Motorhistoriska Riksförbundet, 23 mars 2012Isak From (S) har i en interpellation 2011/12:256 frågat kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth (M) om vilket initiativ hon avser att ta för att nationellt bevara det rullande kulturarvet. Motorhistoriska Riksförbundet har med stort intresse följt debatten den 13 mars 2012. Lena Adelsohn-Liljeroth svar ger ännu en gång ett erkännande från landets högsta politiska ledning av det fordonshistoriska kulturarvet. Kulturministern säger att ”det rullande kulturarvet är en viktig och värdefull del av kulturarvet som ger möjlighet för alla att ta del av industrisamhällets historia”. Hon anser också att ”det omfattande engagemang som finns runt om i hela landet bidrar till att främja ett levande kulturarv som bevaras, används och utvecklas”. Uttalandet stämmer väl överens med MHRF:s uppdrag att säkerställa att historiska fordon kan renoveras, underhållas och brukas idag och i framtiden, för att tillgängliggöra det kulturarv som de utgör för dagens och kommande generationer. Kulturministern framför även att ”Regeringens ambition är att skapa goda generella förutsättningar för kulturarvsarbetet, och det gäller inte minst de insatser som görs av det civila samhället”. Men kulturministerns positiva besked gav inte Isak From svar på hans fråga. MHRF, våra medlemsklubbar och enskilda fordonsägare upplever fortfarande en brist på förståelse för det fordonshistoriska kulturarvets betydelse från många offentliga aktörers sida. Detta gäller framförallt det historiska fordonet som kulturell artefakt, med historiskt värdefulla tillbehör och dokument, och det skapar frekvent problem. Några få exempel: Historiska fordon kan vid import befrias från tull, men Tullverkets regelverk ger utrymme för en subjektiv bedömning med 13 krav som ska uppfyllas. Det rimliga vore ett generellt undantag för alla historiska fordon. Naturvårdsverket tankar kring hanteringen av uttjänta fordon kan få flera negativa konsekvenser; att den som privat demonterar sitt fordon kan komma att utföra en illegal handling, att historiska fordon vid export kan komma att betraktas som avfall och exportören som kriminell, och att ägare av avställda fordon årligen ska motivera varför deras fordon är avställt. Riksarkivets föreskrifter om gallring hos Transportstyrelsen leder till att historiskt värdefulla originalhandlingar med tiden kommer att destrueras, exempelvis en registreringshandling från 1917. MHRF anser att det krävs en djupare förståelse för fordonen som historiska föremål för att den fordonshistoriska rörelsen ska kunna bevara, använda och utveckla kulturarvet. För att undanröja hoten mot det fordonshistoriska kulturarvet och dess artefakter som dagens regelverk skapar är det av största vikt att Regeringen agerar unisont och att en dialog förs mellan de berörda departementen och myndigheterna. Peter EdqvistFörbundsordförande

Se Årets Klassiker hos MHRF på Elmia

[2012-03-08 11:21] Tidningen Klassikers läsare valde – i konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang – en orange Volvo 244 med jättestötfångare och snusbrun inredning till Årets Klassiker 2011. Se vinnarbilen i MHRF:s monter på Skandinaviens största mässa för entusiastfordon: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Elmia-mässan i påsk! Överraskande och kul! Så sammanfattar ägaren till den orangea Volvo 244 DL från 1978 som nyligen röstades fram som Årets Klassiker 2011 av tidningen Klassikers läsare. Johan Falck, som den stolta Volvo-ägaren heter, hittade bilen i Stockholm via en annons hösten 2007. Sedan tidigare har han hemma i Uppsala en orange Volvo 245 från samma år. Och en 1800ES från 1973. Orange även den. Televerket-fetisch? Snarare slump. Utom den blivande Årets Klassiker-bilen som ursprungligen var tänkt som reservdelsbil till 245:an. – Jag insåg snart att 244:an var för fin att offra, berättar Johan Falck som istället åtgärdade de för modellen typiska rostangreppen på sparklådor, skärmkanter och reservhjulsbaljor. Efter att även framskärmarna bytts blev det en utvändig hellackering, dock ej dörrgångarna varför det är en lätt nyansskillnad. I orange. Att Volvon inte är perfekt i skicket tycker han bara är skönt. – Jämfört med min P1800, som är en lågmilare i orört originalskick, känns det bara kul att köra till träffar och evenemang för att visa upp den, säger Johan Falck som är glad att han inte behöver tänka på att hålla nere på miltalet. Alla nämnda Volvo-bilar har nämligen en MHRF-försäkring. – Skönt med MHRF-försäkringen är att det inte finns några begränsningar när det gäller milen så länge det rör sig om ren nöjesåkning, förklarar Johan Falck även om han medger att det inte hinner bli så många mil. Trots nöjet. På tal om nöje, vad är han mest nöjd med när det gäller att hans Volvo 244, som i konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang, röstats fram som Årets Klassiker av tidningen Klassikers läsare? – Roligast med denna bil är att det visar sig att man fortfarande kan ha en entusiastbil till rimliga kostnader, svarar en glad Johan Falck. På Elmia-mässan i påsk kan du se Årets Klassiker 2011, Johan Falcks orangea Volvo 244 DL från 1978, i Motorhistoriska Riksförbundets monter i hall C, Nostalgia-hallen. Johan Falck kan tyvärr inte medverka, men i montern är du förstås välkommen att prata med oss om MHRF-försäkringen, Motorhistoriska Dagen och vårt kulturpolitiska arbete. Eller bara garagesnacka i största allmänhet. Och så har vi en massa annat kul att titta på i vår monter. Vi ses! Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli

Kalendarium - Interna evenemang

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?