Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information

Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr

MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Internationell tävling för unga kreativa fordonsentusiaster

[2021-05-28 15:37] Är du ung, konstnärligt lagd och har ett intresse av historiska fordon? Missa inte FIVAs tävling inför FNs firande av Ungdomens dag den 12 augusti! Sista inlämningsdag är slutet av juli. Den internationella rörelsen för historiska fordon, Fédération Internationale des Véhicules Anciens, bjuder in unga från hela världen att tävla med hjälp av egna fotografier, skisser, målningar, illustrationer och videor. Det handlar förstås om historiska fordon och årets tema lyder: Återställa passionen. Tävlingen hålls för att fira FNs firande av internationella ungdomsdagen den 12 augusti 2020. FN vill med denna dag lyfta fördelarna som ungdomar bidrar med till världen. Sista inlämningsdag är slutet av juli. Årets tävling har tre kategorier: Kategori 1: Foto Kategori 2: Skiss/målning/illustration Kategori 3: Video Bidragen kommer att bedömas i tre åldersgrupper: 5 till 11 år 12 till 17 år 18 år och äldre (bara du är ung i hjärtat) – Efter framgången med förra årets tävling firar vi åter FNs internationella ungdomsdag med en kreativ tävling, förklarar Nataša G. Jerina, vice president för FIVAs kultur- och ungdomskommission. Vi riktar oss främst till alla under 18, men då vi tror att ungdom är ett sinnestillstånd, och inte ett tal, inkluderar vi en kategori även för mognare entusiaster. Om det finns något som var positivt med pandemin, enligt FIVA, är det den värdefulla gåvan av kvalitetstid: tid att komma tillbaka till garaget, smutsa händerna, dela skratt och skapa minnen. – I år har restaurering tagit många former, inte bara den tid vi spenderar på att återställa våra historiska fordon, utan också de band vi har byggt om med de människor vi älskar, förklarar Nataša G. Jerina. Därför bjuder vi in dig som är ung att på ett så kreativt sätt som möjligt dela med dig av hur du under året återställde passionen med ditt historiska fordon! Läs mer om tävlingen via faktarutan intill. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Är du redo att fira

[2021-05-24 13:43] ... Motorhistoriska dagen den 6 juni? Den 6 juni på nationaldagen har Motorhistoriska dagen etablerat sig som en årlig manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet. Dagen ska även firas i år! Om än på var sitt håll. Igen. Närmare bestämt på årets evenemangssida på Facebook där årets firanden kommer att samlas under hashtagen #motorhistoriskadagen2021! Har du svårt att hålla dig till den 6 juni? Du behöver inte vänta – från och med i dag kan du dela med dig av dina förberedelser inför firandet! Läs mer om årets firande – och tävling! – på här. Här kan du även skriva ut Motorhistoriska dagen-skyltar till ditt historiska fordon. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Fira Motorhistoriska dagen den 6 juni 2021 – om än på var sitt håll!

[2021-05-07 14:36] Den 6 juni på nationaldagen har Motorhistoriska dagen etablerat sig som en årlig manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet. Dagen ska även firas i år! Om än på var sitt håll. Igen. Motorhistoriska Riksförbundet uppmanar alla ägare av historiska fordon att följa beslut, anvisningar och rekommendationer från myndigheterna. Även i samband med firandena av Motorhistoriska dagen. – Även i år får man fira Sveriges rullande kulturarv mer på egen hand då det traditionella firandet den 6 juni påverkas av restriktioner med anledning av covid-19, säger MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. Trots det enskilda firandet kan det bli en stor gemensam folkfest. På vår Facebook-sida kan alla vara med genom att lägga in bilder och filmer som visar firandet av det fordonshistoriska kulturarvet den 6 juni. Allt under hashtagen #motorhistoriskadagen2021! Arrangörstävlingen, som hålls i samarbete med Nostalgia Magazine, kommer bli annorlunda även detta år. – Priser kommer att delas ut som tidigare, men precis som i fjol är allmänheten juryn genom att gilla de inlägg som görs på sidan, förklarar Kurt Sjöberg. Malin Erlfeldt kanslichef MHRF Motorhistoriska dagen 2021 på Facebook hittar du på adressen: facebook.com/motorhistoriskadagen2021. Funderar du kring coronaanpassade evenemang? Här kan du inspireras av några MHRF-klubbars lösningar!

Efter mörkret kommer ljuset

[2021-04-07 16:31] Vi går mot ljusare tider vilket innebär att åksäsongen närmar sig. Tyvärr råder ännu pandemin med tillhörande restriktioner. Evenemang utan möten – går det? MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg svarar inte bara ja, utan delar med sig av tips. Jag tror att alla vi som delar intresset att fördjupa oss kring äldre fordon, av olika slag och årgångar, i vanliga fall känner en särskild inspiration när ljuset kommer tillbaka. Vårvärmen väcker minnen av den härliga upplevelsen att känna oljeröksdoften från en nystartad moped och glädjen över att susa i väg över den fortfarande grustäckta asfalten väl medveten om grusets lömska egenskaper vid kurvtagning. Vi är nu inne på det andra året i pandemin och utsikterna till organiserade träffar i vår och sommar verkar tyvärr vara avlägsna. Detta gäller i hög grad den verksamhet som kännetecknar våra medlemsklubbar. Normalt är planeringen i full gång inför sommarens arrangemang, något som inte minst brukar visa sig i Motorhistoriska Riksförbundets evenemangskalender. Så är det inte i år. Men det finns möjligheter att hålla – och delta – i evenemang utan att mötas, något som ett flertal av MHRFs klubbar visat. Ett exempel är Motorhistoriska Sällskapets webrallyn. Det senaste hölls mellan den 1 och 20 september och kördes på 13 platser runtom i landet. Imponerande 69 lag deltog med sammanlagt drygt 170 personer! För att inte tala om hur många utomstående som gladdes längs vägarna. Det går förstås även att hitta på roliga saker lokalt. Som Dalarnes Automobilklubb. Klubbmästaren Anders Nyström berättar hur det började med att dottern Johanna gjorde en digital tipspromenad hem i kring som resulterade i idén att lägga ett digitalt rally runt Siljan i somras. När sedan inte heller klubbens traditionella Långkalsongrallyt gick att genomföra var det dags igen, om än bara under en dag. Succé! Tjänsten som klubben använde sig av heter GPS Quiz. Fördelen, utöver att det inte kostade något, är att man kan ha olika startplatser, men ändå samma kontroller. Även Blekinge Classic Car Club gillar webrallyn. De har ett just nu som pågår under hela april. Nästa hålls under hela maj och så är ett planerat i samband med Motorhistoriska dagen den 6 juni – något som förhoppningsvis fler låter sig inspireras av i samband med årets firande! Stig Martinsson, som ligger bakom dessa rallyn, förklarar att man kan välja mellan att ha telefonen som kartläsare eller att använda sig av karta och körbesked. Och att man kan köra med vilket fordon man vill när helst det passar! Denna månads runda är drygt sex mil lång och består av nio kontroller som besvaras med hjälp av QR-koder. Förhoppningen är att hösten ska kunna ge tillfällen till både spontana träffar och mer organiserade arrangemang där vi åter kan sparka däck och umgås som tidigare. Vi måste givetvis avvakta utvecklingen och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Nu får vi utnyttja tiden till att meka, putsa och provköra. Men det finns ju inget hinder att ta den första turen med bilen, moppen eller motorcykeln. Eller att delta i ett webbrally. Sedan hör det ju till saken att många av oss har kontakt med varandra genom olika sociala medier och inte minst genom de alltmer förekommande digitala mötena. Så även MHRFs kansli som, förutom med klubbkontakter, i hög grad arbetar med att uppvakta myndigheter och politiker i vår uppgift att bevara det rullande kulturarvet. Och så här på våren tar många kontakt med oss i frågor om bland annat ursprungskontroll och försäkringar. Det är ett vårtecken så gott som något. Efter mörkret kommer ljuset. Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF

Vi ses väl i påsk?

[2021-03-31 13:01] Varje påskhelg går Skandinaviens största bil- och mc-mässa för entusiastfordon av stapeln: Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Eller kort sagt: Påskmässan på Elmia! Eller rättare sagt – precis som i fjol – från Karlskrona. För tiotusentals entusiaster är påskhelgen synonymt med Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Under fyra intensiva dagar brukar omkring 80 000 personer mingla, uppleva, träffa nya och gamla vänner samt ha trevligt i de välfyllda mässhallarna. Inte minst i hall C, Nostalgia-hallen, där Motorhistoriska Riksförbundet och alla MHRF-anslutna klubbar samlats. – Vi kommer självfallet att delta och synas även i år bland festligheterna, hälsar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg. Närmare bestämt på webb-tv-sändningen som sänds på påskdagen! I år 50-årsjubilerar mässan och arrangemanget skulle ha blivit något alldeles extra. Och trots pandemin utlovas detta ändå av arrangörerna! De fyra välmatade webb-tv-sändningarna som sänds i påsk har fyllts med bland annat en mängd intressanta filmklipp: premiärvisningar av utsökta fordon, action, intressanta intervjuer och spännande pågående projekt direkt från garagegolven. Allt är samlat i formatet av magasinsprogram där programmen knyts ihop från studion i tidningen Bilsports bilmuseum i Karlskrona. Programledare för de fyra sändningarna är Daniel ”Padde” Lindstedt, Hans-Ove Boberg och Mikael Johansson, en trio som tar sig an påskhelgen med följande inställning: "Kan inte vi ta emot våra 80 000 gäster så kommer vi hem till var och en, på ett socialt distanserat, men ändå närvarande vis." Tittarna kan dessutom interagera digitalt under sändningarna, bland annat under hashtagen #motorhobbyn2021 och #BPCMS. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Vilket är ditt landskapsfordon?

[2021-03-12 13:21] Varför bara landskapsdjur? Nu kan du tillsammans med Classic motor utse ditt landskapsfordon! Vi har landskapsblommor och landskapsdjur, ja till och med landskapsstenar. Exempelvis är Värmlands landskapssten kyanitkvartsit. Har du hört talas om den? Men visst har du hört talas om Jösse Car (även om det ännu inte hunnit bli ett klassiskt bilmärke i strikt mening)? Det är alltså dags att utse Sveriges landskapsfordon. Det enda du behöver göra är att skriva landskap, märke och modell samt gärna en motivering till varför just det fordonet förtjänar att representera ett visst landskap. – Helst ska fordonet ha minst 30 år på nacken, förklarar Anders Nordner, chefredaktör på Classic motor tillika initiativtagare till kampanjen. Du som har den bästa motiveringen vinner en helårsprenumeration på Classic motor! Läs mer om hur du kan nominera ditt landskapsfordon på Classic motors hemsida. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

MHRF påminner: Begränsade möjligheter att återfå ursprungsdokument av TS

[2021-02-15 16:56] – Man har bara ett år på sig att återfå ursprungsdokument från Transportstyrelsen, påminner MHRFs generalsekreterare. Den som lämnat in originalhandlingar till Transportstyrelsen i samband med ansökan om ursprungskontroll kan sedan den 1 februari 2020 ansöka om att få dem återlämnade. Detta tack vare flera års arbete från Motorhistoriska Riksförbundet. Men det finns en del begränsningar. För att ansöka om att få tillbaka fordonsdokument gäller bland annat: att originalhandlingarna ska ha ett fordonshistoriskt värde att fordonet normalt ska vara 30 år eller äldre vid ansökan om återlämnade. Det finns dock ytterligare en hake. – Ansökan kan göras tidigast tio år, och senast elva, efter det att fordonet genomgått registreringsbesiktningen och erhållit nummerskyltar, förklarar MHRFs generalsekreterare Jan Tägt och påminner om att det innebär att man bara har ett år på sig. Läs mer om vad som gäller vid återlämnande av originaldokument från Transportstyrelsen här. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

MHRFs kansli välkomnar Karl Ask

[2021-01-25 09:52] MHRFs kansli förstärker med en administrativ kundtjänst från och med slutet av januari. Motorhistoriska Riksförbundet har anställt Karl Ask som administratör och kundtjänstmedarbetare. Detta som en del i arbetet med att utveckla organisationen och det dagliga arbetet med medlemsservice och MHRF-försäkringen. Med stor sannolikhet kommer det därför att vara han som svarar när man framöver ringer till kansliets växel. – Jag ser mycket fram emot att få välkomna Karl till gänget på kansliet. Han har kunskap om historiska fordon, klubbverksamhet och om de verksamhetsområden vi vill utveckla framöver, säger kanslichef Malin Erlfeldt. Karl Ask har under de senaste åren arbetat inom olika myndigheter med många uppdrag. Nu väntar nya utmaningar. – Det ska bli spännande att få vara en del av MHRFs kansli och den förändring som nu kommer genomföras, men även att få arbeta för klubbarna och kunna hjälpa deras medlemmar, säger Karl Ask som är väl insatt i förbundet, dels som ordförande i Svenska Saabklubben och dels som före detta styrelseledamot i MHRF. Fordonsintresset är brett. Även om samlingen har stor fokus på Saab med över tio Saab-bilar från 1966 till 2007 finns här även en Crescent-moped från 1962 och en polis-mc, en BMW R80 från 1981. Första arbetsdagen är den 25 januari. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF

Smidigare teknisk identifiering – plötsligt händer det?

[2021-01-13 10:14] En ny föreskrift om teknisk identifiering föreslås från Transportstyrelsen, något som Motorhistoriska Riksförbundet väntat på – och kämpat för –  i åtta år. Föreskriften är mycket viktig för den som ska registrera sitt fordon, men också för den som ansöker om ursprungskontroll. Sedan 2008 har ändrade föreskrifter och praxis vid ursprungskontroll gjort att tolkning och tillämpning av föreskrifterna glidit isär. I dag kräver Transportstyrelsen alltid en registreringshandling vid ursprungskontroll, även om sådan saknas och trots att gällande regler ger möjlighet till undantag. Föreskrifterna för teknisk identifiering och ursprungskontroll måste därför läsas parallellt för att förstås. Avsikten med gällande regler är att förhindra att förfalskade eller stulna handlingar används för att registrera ett stulet fordon. Det är just i samband med ursprungskontrollen som många fordonsägare får avslag, detta trots att de ansöker på basis av faktiska omständigheter och att fordonet inte är anmält stulet. Vid den tekniska identifieringen uppstår sällan situationer som inte kan lösas. Transportstyrelsens förslag är omfattande och berör flera föreskrifter. Bland annat föreslås upphävning av tidigare föreskrift från Vägverket (VVFS 2007:490). Målen är bland annat att: förtydliga vilka dokument som får användas vid teknisk identifiering för att förklara en viss identifieringsmärkning och att sådana dokument kan lämnas även efter ansökan om ursprungskontroll det bättre ska framgå vilka beslut och åtgärder som ett besiktningsorgan kan vidta det är besiktningsorganet som fastställer identitet, fordonsår och kategori klargöra vilka underlag som får användas för historiska fordon (äldre än 30 år) som funnits i Sverige de senaste 20 åren och fordon som tidigare använts i Sverige utan behov av registrering ersätta föreskriften (TSFS 2010:89) om fastställande för årsmodell av samlarfordon uppbyggt av delar med ett kapitel om fordon som byggts upp av delar från flera olika fordon för att likna ett äldre fordon. Den nya föreskriften föreslås träda i kraft 1 januari 2022. MHRF för nu dialog med bland andra Transportstyrelsen, ACCS, SFRO, TESTA, SMC och besiktningsbranschen om förslagets konsekvenser. Det är viktigt att hänsyn tas till de alternativa lösningar som behövs för att historiska fordon på ett konsekvent och rättssäkert sätt kan godkännas både vid tekniska identifiering och ursprungskontroll, oavsett fordonsslag, utförande eller ursprung. Jan Tägt generalsekreterare MHRF

MHRFs kansli flyttar till Hägersten

[2021-01-07 14:35] Från och med måndagen den 7 december har MHRFs kansli och MHRF-försäkringen en ny adress. Motorhistoriska Riksförbundet lämnar Solna för att flytta till Hägersten, en av Stockholms närförorter på södra sidan. Adressen lyder från och med mitten av december Stenkilsgatan 5 i Örnsberg. – Utöver att verksamheten får bättre anpassade lokaler är det ett trevligt område som dessutom är smidigt att ta sig till och från, sammanfattar MHRFs kanslichef Malin Erlfelt. Hemsideadressen är fortsatt mhrf.se och telefonnumret 08-30 28 01. Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF