Nyhetsarkiv

Förstapriset i Kultur på väg delades ut till Norrköpings Veteranbilsklubb

[2013-09-10 08:41] Lördagen den 7 september, under Östgötadagarna, begav sig Motorhistoriska Riksförbundet till Norrköping för prisutdelningen till Norrköpings Veteranbilsklubb som vann tävlingen Kultur på väg 2013. Priset delades ut vid klubblokalen där en stor publik och många fordon hade samlats. Klubben bjöd på grillbuffé och fika som avnjöts i det soliga vädret i hamnområdet. På plats från Motorhistoriska Riksförbundet var förbundsordförande Peter Edqvist och kanslisekreterare Malin Blomquist. Från Norrköpings kommun deltog kommunalråden Eva Andersson (S) och Lars Stjernkvist (S) samt Jirina Klevstigh (M), 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige. Dessutom tidigare skolministern och landshövdingen Ingegerd Wärnersson (S), engagerad i Kultur på väg och den fordonshistoriska rörelsen. Alla gäster hämtades ståndsmässigt i historiska fordon vid tågstation respektive rådhus. Som pris för sitt evenemang på Motorhistoriska Dagen den 6 juni, då man i samarbete med kommunen sammanförde Nationaldagsfirandet och Motorhistoriska Dagen, tilldelades klubben både diplom i storformat och en pokal. Pokalen delades ut av Ingegerd Wärnersson till klubbens ordförande Leif Jonsson. Diplomet överlämnade Jirina Klevstigh och Eva Andersson till Ingela Gewerths Jonsson, drivande bakom evenemanget. Dessutom passade kommunen på att både gratulera och tacka för samarbetet genom att Lars Stjernkvist överlämnade blommor. Eva Andersson förklarade att man tagit till sig det fordonshistoriska kulturarvet och dess potential i kommunen och gärna vill fortsätta arbeta tillsammans med klubben. Läs mer om vinnarevenemanget här. Kultur på väg är en arrangörstävling som genomförs på Motorhistoriska Dagen av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine. Läs mer här. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF 

Prisutdelningar i Kultur på väg i Lundsbrunn och Färjestaden

[2013-09-02 10:59] Prisutdelningarna till de fem finalisterna i 2013 års upplaga av arrangörstävlingen Kultur på väg genomförs nu i rask takt. Under veckan som gått har Motorhistoriska Riksförbundet gjort två besök ute i landet. Torsdagen den 29 augusti reste förbundsordförande Peter Edqvist och kanslisekreterare Malin Blomquist till Öland och Färjestaden för diplomutdelning till Kalmar-Ölands Fordonshistoriker vid årets sista hamnträff. Klubben fick priset för Solvändan och hamnträffen på Motorhistoriska Dagen den 6 juni. Denna vackra sensommarkväll genomfördes hamnträffen vid Köpstaden i Färjestaden, med över hundra historiska fordon och en stor intresserad publik. Till diplomutdelningen hade politiker från berörda kommuner bjudits in. Medverkande gjorde riksdagsmannen Anders Åkesson (C), från Kalmar, Ingegerd Pettersson (C), vice ordförande i Kultur och fritidsnämnden i Kalmar, Roger Kaliff (S), kommunstyrelsens ordförande i Kalmar, Kent Ingvarsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Mörbylånga samt Lisbeth Lennartsson (C), kommunstyrelsens ordförande i Borgholm. Dessutom landshövdingen i Kalmar län, Stefan Carlsson, som var den som fick äran att dela ut diplomet. Detta mottogs av Harald Drevfors från Kalmar-Ölands Fordonshistoriker, drivande bakom hamnträffarna. Den 1 september fortsatte förbundsordförande Peter Edqvist till Lundsbrunn, tillsammans med generalsekreterare Jan Tägt och motorhistorikern Per-Börje Elg. Vid det pittoreska stationshuset utdelades diplom till de tre klubbar som genom sitt samarrangemang på Motorhistoriska Dagen såg till att olika delar av vårt rullande kulturarv visades upp. Ett plus ett plus ett är större än tre, skulle man kunna säga. De tre klubbarna är Samhällsföreningen i Lundsbrunn, Skara-Lundsbrunns Järnvägar och Mariestads Fordonshistoriska Sällskap. Detta pris var ett hederspris och juryns motivering lyder: I Lundsbrunn sammanfördes Motorhistoriska Dagen på ett föredömligt sätt med nationaldagen av samhällsföreningen och de fordons- och järnvägshistoriska föreningarna. Ett kultursamarbete där ung som gammal erbjöds en titt i den fordonshistoriska backspegeln genom de rullande kulturskatter som deltog. Samhällsföreningen fick ta emot sitt diplom av Anne-Marie Widegren (M), 2:e vice ordförande i Götene kommunstyrelse, som dagen till ära var föredömligt klädd i en resedräkt av ett mer än 100-årigt snitt. Mariestads Fordonshistoriska Sällskap mottog sitt diplom av Motorhistoriska Riksförbundets generalsekreterare Jan Tägt som också redogjorde för bakgrunden till Motorhistoriska Dagen och tävlingen Kultur på väg som uppmärksammar klubbar och andra som genomför bra evenemang på just Motorhistoriska dagen. Slutligen fick järnvägsföreningen ta emot ett diplom av Uno Bohman (M), ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Skara, som på ett intressant sätt belyste hur viktig smalspårsepoken varit i Skaras historia. Kultur på väg är en arrangörstävling som genomförs på Motorhistoriska Dagen av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine. Läs mer här. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Kultur på väg-diplom delades ut i Örnsköldsvik

[2013-08-28 09:22] Från vänster: Peter Edqvist, förbundsordförande MHRF, Roland Sjölander, sektionsordförande och Glenn Nordlund, kommunalråd (S).Lördagen den 24 augusti delades ett av priserna i tävlingen Kultur på väg ut i Örnsköldsvik. Det var ett diplom till Norrlands Motorhistorikers Örnsköldsvikssektion. Örnsköldsvikssektionen var en av årets fem finalister i arrangörstävlingen Kultur på väg som varje år genomförs på Motorhistoriska Dagen den 6 juni av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine. Tävlingen uppmärksammar evenemang som lyfter fram det fordonshistoriska kulturarvet. Örnsköldsviksektionen hade till den 6 juni förlagt sitt klassiska evenemang Örnstråket - alla tiders rally. Som en del i Örnsstråket kördes också Motorhistoriska Sällskapet i Sveriges lopp 46-59-svängen. Totalt deltog ett hundratal fordon. Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii- mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi- mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Diplomet delades ut i samband med Blåröken mopedrally vid dess start vid friluftscentralen Själevad. I samband med prisutdelningen talade Motorhistoriska Riksförbundets förbundsordförande Peter Edqvist. Från Örnsköldsviks kommun närvarade näringslivsutvecklare Lars Söderlind och kommunalrådet Glenn Nordlund (S). Den senare fick äran att överlämna diplomet till Örnsköldsvikssektionens ordförande Roland Sjölander. Kultur på väg är en arrangörstävling som genomförs på Motorhistoriska Dagen av Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine. Läs mer här. Årets samtliga pristagare hittar du här. Malin Blomquist, kanslisekreterare, MHRF

I love Hjo - MHRF på plats under British Motor Meet

[2013-08-19 13:16] Helgen den 16-18 augusti behövde man inte åka till England utan det räckte med en resa till Hjo, som firade British Motor Meet. Hela Hjo var dekorerat med engelska flaggor, och på torget blev man bjuden på te och engelska kex med engelsk marmelad. Det spelades engelsk musik och som pricken över i:et var det British Motor Meet i Stadsparken. 200 engelska klenoder fanns att beskåda, allt från en liten MG Midget från 1930-tal till moderna Jaguarer och Rolls Royces. Bosse Bildoktor var evenemangets ”lekledare” och han fick anglofilerna på ett toppenhumör. Det var femte gången som Hans Örtlund och Co firade British Motor Meet. Ett evenemang som bara växer och växer. Evenemanget avslutades med ett rally Hjo-Tibro-Ålleberg där Segelflygmuseet blev mötets avslutning. På bilden ser man när Hans Örtlund överlämnar ett ex av MHRF:s jubileumsbok Kultur på väg till kommunchefen Lisbeth Göthberg. Rune Björck, styrelseledamot MHRF, på plats i Hjo

Historiska fordon hotas av svenska myndigheter

[2013-07-14 10:13] Volvo PV 36 Carioca från 1935, foto: Volvo museumDEBATTARTIKEL Över hela Sverige görs årligen det fordonshistoriska kulturarvet tillgängligt vid 1000-tals evenemang och på 100-tals museer tack vare en av landets största folkrörelser. Det är enskilda och föreningar som genom hårt ideellt arbete bevarar gårdagens fordon till glädje för dagens och framtidens generationer. Men vi upplever statliga myndigheter som mer eller mindre medvetet sätter käppar i hjulen för det rullande kulturarvet. De som förvaltar vår fordonshistoria drabbas av en märklig och som vi upplever det godtycklig myndighetsutövning. Nedan redovisas ett litet axplock av sådant som händer när fordonshistoriker möter Tullverket, Naturvårdsverket och Transportstyrelsen. Ett historiskt fordon måste tidigare ha varit registrerat i Sverige för att av myndigheterna betraktas som historiskt. En T-Ford som nyligen importerats från Norge är således inte historisk! Ska de va´så´ här? I vissa fall krävs det dispens för att kunna registrera ett historiskt fordon i Sverige. Avgiften för en sådan dispensansökan har de senaste fyra åren ökat från 600 kr till 2.600 kr, dvs med 333 procent. Ska de´va´så här? Till gamla fordon hör ibland vackra handskrivna registreringshandlingar med stämplar och ”frimärken” och allt. Dessa handlingar är av stort kulturhistoriskt värde och ska naturligtvis följa med fordonet. Men så tycker inte myndigheterna, de begär in dessa gamla originaldokument för att behålla dem, enligt egen utsago för att senare förstöra dem. Ska de´va´så här? Det strikta regelverket vid ursprungskontroll motiveras med att det finns 5.500 stulna historiska fordon i landet. Våra undersökningar pekar snarare på att det rör sig om enstaka historiska fordon per år som stjäls. Ändå fortsätter myndigheterna att hävda något uppenbart oriktigt utan att kunna visa på sina underlag. Ska de´va´så här? I en statlig utredning har föreslagits att privatpersoner inte ska få demontera sin bil för att kunna återanvända reservdelar, man bedömer detta som illegal bilskrotning. Ska de´va´så här? Häromdagen förklarade att Miljöminister Lena Ek i ett interpellationssvar att föreslaget inte kommer att genomföras – stort tack! En av myndigheterna säger på sin hemsida att endast fordon som godkänts vid kontrollbesiktning ska kunna exporteras. Det betyder att historiska renoveringsobjekt måste stanna i landet. Undantag föreslås visserligen, således kan det vara ok om ”... batteriet saknas eller att någon pedal behöver bytas ut”. Ska de´va´så här? Om man importerar ett fordon från ett land utanför EU, så ska man betala tull. Det finns en särskild tullsats för samlarfordon. Men reglerna säger att ett samlarfordon måste vara av ”historiskt och etnografiskt intresse” och att ”Utöver detta kan Tullverket neka en klassificering som samlarobjekt om det blir tydligt att fordonet inte visar på ett betydelsefullt steg i utvecklingen av mänskliga landvinningar eller ett skede i denna utveckling.” Ska de´va´så här? Motorhistoriska Riksförbundet värnar om att våra historiska fordon ska kunna bevaras för kommande generationer. Det är därför dags att Sverige får ett lagfäst kulturarvsskydd som gäller även det rörliga kulturarvet. Myndigheter ska inte kunna hitta på godtyckliga regler som drabbar de som är fordonshistoriskt intresserade. Vi kommer aktivt att stödja att en sådan lagstiftning kommer till stånd. Peter Edqvist, förbundsordförande Motorhistoriska Riksförbundet Anders Åkesson, riksdagsledamot, CenterpartietAnnelie Enochson, riksdagsledamot, KristdemokraternaLars Gustafsson, riksdagsledamot, Kristdemokraterna

Intensiva dagar för MHRF i Almedalen

[2013-07-05 23:03] Motorhistoriska Riksförbundet var 1-3 juli för femte året i rad på plats under Almedalsveckan. Tillsammans med Gotlands Veteranbilklubb visade vi historiska fordon och träffade politiker, myndighetspersoner, organisationer och intresserad allmänhet. Vår monter fanns på Holmen i Visby hamn. I årets fordonsutställning syntes bland annat Bengt Brolins Messerschmitt med fotoutställning om gotländsk fordonshistoria, Åke Tiles Renault 2CV från 1955, Roland Wigströms Volvo Amazon 122 S från 1966 samt Rune Larssons Chevrolet Touring från 1926. Motorhistoriska Riksförbundets frågor som lyftes fram i år var bland annat EU:s kommande besiktningspaket, Transportstyrelsens hantering av ursprungskontrollen, hotade hantverkskunskaper samt ny mekanikerutbildning för historiska fordon i Motala. I år genomförde vi dagligen kl 14.30 "baksätesdebatter" i ett historiskt fordon, dit vi bjudit in politiker från höger till vänster. Debatterna berörde det fordonshistoriska kulturarvet utifrån tre perspektiv: Miljö, samhällsnytta samt hur kulturarvet kan skyddas. Motorhistoriska Riksförbundet valde att detta år prova ett nytt samarbete i Visby. Tillsammans med Järnvägshistoriska Riksförbundet, Museibanornas Riksorganisation, Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd, Sveriges Ångbåtsförening, Sveriges Segelfartygsförening, Svensk Flyghistorisk Förening, Experimental Aircraft Association Sverige samt Båthistoriska Riksförbundet visade vi upp arbetslivsmuseerna och det rörliga kulturarvet. Tre angelägna gemensamma frågor identifierades: Vår betydelse för besöksnäringen, behovet av stärkt lagskydd för det rörliga kulturarvet samt bevarandet av hantverkskunskaper. Vi ser ett behov av kunskapsöverföring och utbildning för att våra historiska fordon, fartyg, flygplan och tåg ska kunna renoveras och köras även i framtiden. MHRF:s första dag under Almedalsveckan gav intressanta möten och diskussioner, inte minst under den första baksätesdebatten i en Chevrolet Touring från 1926. Först att frågas ut om det rullande kulturarvets villkor var Leif Jakobsson (S), Annelie Enochson (KD) och Lotta Finstorp (M). Dagens tema var kulturarv och miljö. Alla medverkande såg med stor förståelse på de entusiaster som bevarar det fordonshistoriska kulturarvet. - Det finns en fascination och stolthet över vårt rullande kulturarv [...] det är en del av vår historia, sa exempelvis Lotta Finstorp, riksdagsledamot för Moderaterna. Riksdagsledamöterna såg dock en problematik i att allmänheten, men även en del politiker, inte förstår skillnaden mellan ett 30 år gammalt historiskt fordon och en tio år gammal sliten bruksbil. Detta skapar missförstånd i miljödebatten. Under tisdagen blev det ännu en intressant baksätesdebatt där riksdagsmännen Per Svedberg (S), Per Lodenius (C) och Christer Akej (M) debatterade det rullande kulturarvet som samhällsnytta. MHRF konstaterar att det finns en politisk enighet kring många av våra frågeställningar. Per Svedberg (S), menade dock att Alliansen borde göra mer för att det rullande kulturarvet ska få genomslag i kulturpolitiken. - Det finns mängder av potential i gamla fordon, lade Svedberg till. En av diskussionerna gällde det faktum att vissa länsstyrelser börjat kräva att veteranfordonsklubbar ska söka tillstånd för färd på allmän väg i samband med föreningsarrangemang. För detta tar man ut en avgift. Att göra så vittnar om en fyrkantig syn på avgifter från myndighetens sida, menade Christer Akej (M), och fortsatte: - Ideell verksamhet ska vi vara otroligt rädda om tycker jag [...] det är någonting väldigt fint. Den tredje och sista dagen innehöll en baksätesdebatt kring hur det rullande kulturarvet kan skyddas. Riksdagsmännen Isak From (S), Sten Bergheden (M) och Anders Åkesson (C) tog plats i baksätet på Rune Larssons Chevrolet Touring från 1926. Först diskuterades frågan om det är rimligt att Transportstyrelsen kräver omvänd bevisföring vid registrering av historiska fordon, det vill säga att ägaren måste bevisa att fordonet inte är stulet. Här ansåg riksdagsledamöterna att det kan finnas felaktigheter i myndighetens tillämpning av lagen och de var inte främmande för en översyn av detta. Sedan ställde MHRF:s förbundsordförande Peter Edqvist frågan om vilken framtida regering som skulle lyckas bäst med att styra upp Transportstyrelsens arbete med den komplicerade ursprungskontrollen. Här konstaterade Isak From (S) att det inte finns någon motpol, exempelvis ett ansvarsmuseum eller en myndighet, till Transportstyrelsen. Mot detta kontrade Anders Åkesson (C) med att Sverige inte behöver fler myndigheter, och att MHRF kanske skulle kunna fungera som företrädare för folkrörelsen, med samma status som exempelvis Riksidrottsförbundet har idag. Slutligen ställdes frågan om politikerna är beredda att stödja en skyddslagstiftning som tvingar statliga verk och myndigheter att ta kulturhistorisk hänsyn till det rörliga kulturarvet. Det handlar då om historiska fordon, men också historiska fartyg, flygplan och tåg. – Vi borde se över detta om det visar sig att det saknas ett skydd. Vi tycker att den här verksamheten är oerhört viktig för landet, svarade Sten Bergheden (M). Anders Åkesson (C) höll med, men manade till försiktighet. – Jag är livrädd att göra ett reservat av det som idag är en folkrörelse, sade han. Isak From (S) avslutade med att konstatera att man är ganska eniga i de här frågorna över partigränserna. – Jag ser fram emot att det blir lite verkstad i riksdagen på det här området, avslutade han. Ett uttalande som Motorhistoriska Riksförbundet stämmer in i. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

EU-förslag kontrollbesiktning

[2013-07-05 11:51] Nedan kan du följa arbetet som pågått med att ta fram ett nytt direktiv för kontrollbesiktning. Det färdiga direktivet finns överst i länklistan till höger. December 2013 Med lyckat resultat har MHRF, FIVA, Sveriges riksdag, regeringen och svenska EU-parlamentariker tillsammans med bland andra SMC och FEMA arbetat för att undanta historiska fordon, mopeder och motorcyklar från särskiljande definitioner och längre gående krav än nödvändigt för att möta dagens krav på en god trafiksäkerhetsmiljö. Den text avseende fordon av historiskt intresse som rådet i slutet på december 2013 har enats om har också formellt bekräftats av EU:s transportutskott och har efter höstens förhandlingar nu följande lydelse: ”vehicle of historic interest’ means any vehicle which is considered as historical by the Member State of registration or one of its appointed authorising bodies and fulfils all the following conditions: - It was manufactured or registered for the first time at least 30 years ago, - Its specific type, as defined in national or EU law, is no longer in production; - It is historically preserved and maintained in its original state and has not sustained substantial changes in the technical characteristics of its main components” Texten är en väsentlig förbättring mot den som EU-kommissionen föreslog 2012. Det blir ett direktiv och inte en bindande förordning. Det innebär att det finns utrymme för nationell tillämpning. Mopeder kom inte alls att omfattas och för mc gäller att länderna själva får bestämma om man vill införa kontrollbesiktning av tunga mc. Kan man genom trafiksäkerhetsåtgärder visa på sänkta olyckstal kan länderna välja att inte införa kravet på besiktning av mc.  Lätta mc och lätta släpvagnar utreds ytterligare innan eventuella krav ställs på besiktning. EU- kommissionen ska inom fem år ta fram en rapport som ska baseras på objektiva fakta innan beslut tas om dessa fordon ska omfattas av kontrollbesiktning. Länk till pressmeddelande från ministerrådet finns att läsa här. 2 juli 2013 Resultatet av EU-parlamentets omröstning kan läsas här. Maj 2013 På förmiddagen den 30 maj antog parlamentsledamöterna i EU:s Transportutskott genom omröstning sitt betänkande rörande kommissionens förslag till förordning avseende kontrollbesiktning. Ett steg i rätt riktning för de historiska fordonen där de värsta riskerna med det ursprungliga förslaget nu försvunnit. Det är dock fortfarande oklart på vilket sätt den föreslagna skillnaden mellan historiska fordon som är av intresse, och sådana som inte anses vara det, skulle bidra till en bättre miljö och trafiksäkerhet genom olika krav på kontrollbesiktning. Utskottet anser att en förordning är att föredra framför ett direktiv. Utskottet har i skälen till förordningen rörande de historiska fordonen angett att; de ska vara av historiskt intresse, bevara arvet från epoken då det byggdes, hållas i ett historiskt korrekt skick och sällan användas som dagliga fordon. I artikel 3 punkt 7 i förordningen har de politiska grupperna enats om följande kompromiss för att ett historiskt fordon ska vara av intresse. 1) tillverkat eller registrerat för minst 30 år sedan, 2) modellen får inte längre vara i produktion med ett typgodkännande från EU och 3) det ska bevaras i ett korrekt skick utan större förändringar i de tekniska egenskaperna. Motorhistoriska Riksförbundet, våra systerorganisationer och FIVA har så här långt fått gehör för våra synpunkter. Det är också troligt att det i slutändan blir ett direktiv. Våra svenska parlamentariker, t ex Anna Ibrisagic (M), Christofer Fjellner (M), Alf Svensson (KD) och Marita Ulvskog (S) och deras kanslier har aktivt stött oss dels genom att inför omröstningen i transportutskottet lämna förslag till ändringar av texten och dels genom sitt lobbyarbete i de egna politiska grupperna. Nu går frågan vidare till hela parlamentet för omröstning den 2 juli. Därefter kommer rådet att ha överläggningar. April 2013 I slutet av april månad kommer därför FIVA, MHRF och våra systerorganisationer i Europa att uppmana parlamentarikerna att i kommande debatter och beslut verka för en kombination av de invändningar som gavs i mars. Detta skulle i korthet innebära att på de historiska fordonen ska inte ställas större krav än de som gällde när fordonen tillverkades, att medlemsstaterna själva ska bestämma över frekvensen på kontrollbesiktning och att ett historiskt fordon är ett sådant som är tillverkat för minst 30 år sedan. Vi ber även parlamentarikerna att rösta för ett direktiv, vilket ger medlemsstaterna större möjligheter för nationell tillämpning. Tvärtemot den förordning som kommittén föreslagit och som är tvingande för medlemsstaterna. Mars 2013 Parlamentsledamöterna har under mars månad haft tillfälle att göra invändningar mot det förslag som föreligger. Invändningar har kommit från ledamöter i TRAN-kommittén (transport och turism), ITRE-kommittén (industri, forskning och energi) och IMCO-kommittén (intern marknad och konsumentskydd). Dessa invändningar drar åt alla håll. Glädjande nog har frågan om de historiska fordonen lyfts fram av många parlamentariker i linje med MHRF och FIVA:s ambitioner. FIVA och MHRF har tagit fasta på invändningar som kommit från bland annat svenska, danska, polska och tyska parlamentariker. Läs invändningarna via länkarna i högerspalten. Den 23 januari 2013 FIVA träffade ansvarig rapportör Werner Kuhn (DE) som deltog i mötet med EU-parlamentets fordonshistoriska grupp den 23 januari. Under mötet gavs möjlighet för FIVA att i detalj granska kommissionens förslag och möjliggjorde för Kuhn att förstå FIVA:s frågor och oro. Vid möte 18-19 mars presenterade Kuhn för EU-parlamentets transportkommitté utkast till ny förordning och preciserade sin syn på hur de historiska fordonen ska definieras. I denna presentation menade Kuhn att definitionen av historiska fordon är för rigorös och föreslog en förändring av definitionen så att den blir mer flexibel. Den 22 januari 2013 Fokus för arbetet flyttades nu till Europaparlamentet där transportutskottet, Transport Committee, som granskar förslaget. Transportutskottet höll en utfrågning om förslaget den 22 januari 2013. Arbetet att fortsatt bevaka kommande regler för historiska fordon bedrivs av såväl FIVA som MHRF och våra systerorganisationer inom EU. Under utfrågningen lyfte parlamentsledamöterna Phil Bennion (UK) och Jacqueline Foster (UK) frågan om konsekvenserna för miljontals entusiaster som äger historiska fordon. I panelen svarade Olivier Onidi (FR) från EU-kommissionen, att man är medveten om att många originaldelar till historiska fordon inte längre tillverkas. Intentionen är inte att tvinga ägarna att gräva upp delarna i trädgården. Kontentan är dock att alla delar måste vara godkända i enlighet med kommissionens förslag. Detta förslag borde ha fallit på sin egen orimlighet, för hur ska ägaren kunna bevisa att en reservdel är godkänd eller var det vid tillverkningstillfället, när det inte funnits en gemensam standard inom EU förrän i slutet av 1900-talet? Här kan du höra vad som sades i Bryssel. Ministerrådsmöte i Bryssel den 20 december 2012 Transport- och telekomfrågor stod på agendan vid årets sista ministerrådsmöte i Bryssel den 20 december. Rådet enades bland annat om en allmän inriktning om ett förslag som uppdaterar och harmoniserar reglerna för fordonsbesiktningar i EU. Rådet antog en allmän inriktning om förslaget till periodisk fordonsbesiktning som är en del av besiktningspaketet. Stor samstämmighet rådde kring ordförandeskapets förslag som även Sverige ställde sig bakom. Förslaget innebär att mopeder samt historiska fordon fortsatt är undantagna regelverket. Detta är en fråga som Sverige drivit aktivt. Kommissionens föreslog att höja den lägsta frekvensen av kontroller för äldre bilar och lätta nyttofordon från vartannat år till varje år antogs inte av ministerrådet som håller fast vid nuvarande intervall . Dessutom har den rättsliga formen av lagförslaget ändrats från en förordning som föreslagits av kommissionen till ett direktiv som lämnar mer utrymme för att ta hänsyn till medlemsstaterna. Hösten 2012 Motorhistoriska Riksförbundet har i december uppvaktat svenska EU-parlamentariker med anledning av förslaget. Önskemålet är en enkel och transparent definition av historiska fordon. Det ska vara möjligt för Sverige och Transport­styrelsen att fortsatt kunna reglera trafiksäker­hetsprovningen av fordon över 30 år gamla på det sätt som lämpar sig bäst för svenska förhål­landen. De historiska fordonens beskaffenhet och utrustning svarar historiskt mot nationella krav och kräver därför nationella lösningar. Förslaget är dessutom inte proportionellt med nyttan då de historiska fordonens samlade vägtrafikarbete utgör promillen av totalen. De är därför sällan inblandade i olyckor. Tillsammans med våra kollegor på Sveriges MotorCyklister, Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation och Svenska Bilsportförbun­det liksom många av landets fordonsägare kan Motorhistoriska Riksförbundet konstatera att förhandlingarna inneburit att den ursprungliga texten dock väsentligt reviderats till det bättre. Våra svenska förhandlare i Bryssel har varit framgångsrika på många områden. Exempelvis har kravet på kontrollbesiktning av mopeder undanröjts. Medlemsstaterna ska också själva fastställa omfattningen för kontrollbesiktning av tävlingsfordon. Motorcyklar ska även fortsättningsvis genomgå kontrollbesiktning vartannat år. Riksdagen Sveriges riksdag var starkt kritisk till EU-kommissionens förslag och skickade i mitten av oktober ett skrift­ligt motiverat yttrande till ordförande för EU-parlamentet, Ministerrådet och EU-kommissionen. I yttrandet säger riksdagen klart att EU-kommissionens besiktningspaket inte är förenligt med subsidiaritetsprincipen, det vill säga att beslut ska fattas på lägsta ändamålsenliga nivå. Riksdagen såg inga skäl till tving­ande kontrollbesiktning av historiska for­don eller mopeder. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd konstaterade sedan i en intervju i Sveriges Radios Ekot i december att kommissionen "sansat sig" när det gäller mopederna. Sommaren 2012 Frågan om en hållbar lösning för de historiska fordonen är ännu öppen då "fordon av historiskt intresse" i det nuvarande förslaget endast avser sådana som uppfyller samtliga villkor nedan: Fordonet tillverkades eller registrerades för första gången för minst 30 år sedan. Den specifika fordonstypen är inte längre i produktion. Fordonet är i sitt ursprungliga skick och har inte genomgått betydande förändringar i de tekniska egenskaperna för  de viktigaste komponenterna såsom motor, bromsar, styrning, fjädring eller kaross. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Skrivelse till Kulturministern om skydd för det rörliga kulturarvet

[2013-06-25 10:06] Den 19 juni 2013 skickade Motorhistoriska Riksförbundet, tillsammans med arbetslivsmuseernas centrala organisationer och riksorganisationerna för det rörliga kulturarvet, en skrivelse till dåvarande kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth. I skrivelsen uppmanar vi till en lagöversyn med syfte att inbegripa det rörliga kulturarvet i kulturarvslagstiftningen.     – I dessa tider när till och med FN-organet UNESCO erkänner det rullande kulturarvet som viktigt så är det på tiden att vi i Sverige får en lagstiftning som säkerställer att vi kan använda gårdagens fordon på dagens och morgondagens vägar, säger Peter Edqvist, förbundsordförande MHRF. Skrivelsen till kulturministern är utöver Motorhistoriska Riksförbundet undertecknad av Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd, Båthistoriska Riksförbundet, Experimental Aircraft Association Sverige, Järnvägshistoriska Riksförbundet, Museibanornas riksorganisation, Svensk Flyghistorisk Förening, Sveriges Segelfartygsförening och Sveriges Ångbåtsförening. Läs skrivelsen här.           Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii- mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi- mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

MHRF välkomnar Lena Eks raka svar om skrotbilsutredningen

[2013-06-20 13:44] Aldrig förr har så många berörda varit så upprörda i en enskild fråga rörande den svenska fordonshobbyns fortsatta möjlighet att existera och utvecklas. Det handlar om den fordonshistoriska kulturrörelsen, motorsportens förutsättningar och alla de som själva konstruerar och bygger sina fordon. Tillsammans flera hundratusen personer och därtill ett brett, omfattande och uppskattat föreningsliv. Att Sveriges Miljöminister Lena Ek (C) i skriftligt svar till Carina Adolfsson Elgestam (S), på frågan ”2012/13:594 Hobbyverksamhet med veteranbilar”, nu äntligen efter två år en gång för alla lägger Naturvårdsverkets förslag i papperskorgen känns både naturligt och samtidigt alldeles underbart. Förslaget var att ordet ”yrkesmässig” skulle tas bort i definitionen av yrkesmässig bilskrotare i bilskrotningsförordningen så att det skulle bli straffbart att skrota en bil utan att vara auktoriserad. Motorhistoriska Riksförbundets medlemmar och alla andra som förvaltar fordonshistorian kan nu åter blicka framåt och med arbetsro fortsätta förvalta kulturarvet till glädje för dagens och kommande generationer. Lena Ek motiverar sitt svar med ”Jag kan dock konstatera att definitionen av bilskrotningsverksamhet är bred och innefattar demontering, återanvändning och återvinning i vilket hobbyverksamhet inryms.” ”Jag har inte för avsikt att reglera veteranbilsverksamhet eller sportbilsverksamhet. Jag ser det därför som lämpligast att behålla nuvarande reglering och jag får återkomma om andra åtgärder för att komma till rätta med den illegala bilskrotningen.” Svaret är i linje med vad Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth (M) svarade Isak From (S) (2011/12:256). Nämligen att ”det rullande kulturarvet är en viktig och värdefull del av kulturarvet som ger möjlighet för alla att ta del av industrisamhällets historia” och att ”det omfattande engagemang som finns runt om i hela landet bidrar till att främja ett levande kulturarv som bevaras, används och utvecklas”. Den demontering och återanvändning som görs av enskilda och föreningar för att renovera, underhålla eller bygga fordon utgör själva kärnan i dagens miljöpolitik när vi ska hushålla med våra resurser. Den illegala bilskrotning som Lena Ek syftar på är källan till Naturvårdsverkets förslag. Naturvårdsverket menar att de har uppmärksammat förekomst av bilskrotning som skulle utgöra illegala verksamheter och att dessa verksamheter inte går att åtala. Skälet skulle vara att det inte är möjligt att skilja på vad som är att anse som en yrkesmässig verksamhet och vad som är ren hobbyverksamhet. Frågan är således inte utagerad och Motorhistoriska Riksförbundet kommer därför fortsatt att bevaka den och andra förslag, t ex Naturvårdsverket förslag om att ett fordon måste genomgått en godkänd kontrollbesiktning vid export för att inte anses vara avfall. Motorhistoriska Riksförbundet välkomnar därför en öppen dialog med såväl Naturvårdsverket och Miljödepartementet gällande kommande utredningar och när frågan om illegal bilskrotning i framtiden åter remitteras och bereds av regeringskansliet. Jan Tägt, generalsekretarere MHRF

Kalendarium - Interna evenemang

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?