Motorhistoriska Dagen 2013

[2013-06-17 11:28] PRESSMEDDELANDE Juryn för tävlingen Kultur på väg – bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni, har utsett Motorhistoriska Dagen i Norrköping till årets evenemang 2013. Norrköpings Veteranbilklubb slog sig ihop med Norrköpings kommun i nationaldagsfirandet och skapade på så sätt en riktig folkfest. Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Juryns motivering lyder: Norrköpings Veteranbilklubb sammanförde på ett föredömligt sätt Motorhistoriska Dagen med stadens nationaldagsfirande. Med ett mångfacetterat kulturutbyte blev evenemanget i Olaiparken en fantastisk folkfest. Oavsett kulturell bakgrund, ålder och hemvist väckte fordonskulturen nyfikenhet och glädje och gav kulturarvet bred uppmärksamhet. Evenemanget avslutades med kortegekörning genom Norrköping och därefter en klubbutflykt till Ingelstorps nostalgicafé. Hederspriset ”Årets Dragkrok” tilldelas Veteranfordonsklubben i Tjust för firandet av Motorhistoriska Dagen vid Café Kårtorp intill E22:an vid Valdemarsvik. Här skapade klubben ett fordonshistoriskt skyltfönster för alla förbipasserande. ”Årets backspegel” tilldelas Mariestads Fordonshistoriska Sällskap tillsammans med Samhällsföreningen i Lundsbrunn/Lundsbrunns Bygdegård och Skara - Lundsbrunns Järnvägar/Skara Järnvägsmuseum för det fina kultursamarbetet vid nationaldagsfirandet i Lundsbrunn. Diplom tilldelas Norrlands Motorhistorikers Örnsköldsvikssektion för Örnstråket – alla tiders rally, i samarbete med Motorhistoriska Sällskapet i Sverige, samt Kalmar-Ölands Fordonshistoriker för Solvändan och hamnträffen på Öland. Juryn bestod av Peter Edqvist, Jan Tägt, Malin Blomquist och Göran Schüsseleder från Motorhistoriska Riksförbundet/MHRF samt Stig Sjöberg och Göran Ambell från Nostalgia Magazine, Torsten Nilsson från Arbetets Museum samt motorhistorikern Per-Börje Elg. Priser och diplom kommer att delas ut under sommaren och hösten. Motorhistoriska Dagen 2013 bjöd på fantastiskt sommarväder i hela landet. Från Boden i norr till Trelleborg i söder firades det fordonshistoriska kulturarvet genom träffar, kulturkörningar, utställningar och spännande kultursamarbeten. Många klubbar och enskilda fordonsägare passade på att visa upp sina kulturskatter i samband med det officiella nationaldagsfirandet på orten, vilket gav dagen extra glans. – På Motorhistoriska Dagen hålls ett rikstäckande öppet hus till ett rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag. Sveriges fordonsentusiaster håller liv i ett kulturhistoriskt arv och vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition, säger Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet.Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

MHRF deltar i Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial

[2013-05-28 14:40] Solsken i lack. I alla fall under förmiddagen. I bakgrunden skymtar Motorhistoriska Riksförbundets informationstält. Motorhistoriska Riksförbundet och MHRF-försäkringens personal har sedan 2011 deltagit i det anrika Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial. Nedan följer en rapport från Gärdesloppet 2013. Senast Motorhistoriska Riksförbundet deltog i Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial var söndagen den 26 maj. Dagen började med strålande solsken och, precis när våra funktionärer radat upp alla fordon efter den traditionella kortegen i fem prydliga rader, regn. Mycket regn. Det ihärdiga regnandet under eftermiddagen föranledde dock att Motorhistoriska Riksförbundets tält blev välbesökt varför många tog tillfället i akt att diskutera de historiska fordonens situation i dag och i framtiden. Ett flertal var även nyfikna på MHRF-försäkringen. Kul var även att en klubb tittade in för att prata om en eventuell anslutning till förbundet! Totalt var 612 fordon anmälda till kortegen av historiska fordon som körde genom Stockholm. Start och mål var, precis som i fjol, Frisens park på Biskopsudden på Djurgården. De klassiska sportvagnarna körde som vanligt en särskild bana runt Djurgården och fick sällskap av racerbåtar från förr som körde ikapp i vikarna. Majoriteten av publiken tog sig till Biskopsudden genom att samåka i historiska fordon. För de som inte hade tillgång till ett eget fanns ett flertal ur Spårvägsmuseets fina samlingar att välja från. Göran Schüsseleder MHRFs kansli

MHRF medverkade under En kväll på mc

[2013-05-23 14:27] Den 21 maj var det återigen dags för En kväll på mc. Detta är dagen då Trafikutskottets ledamöter uppdateras på aktuella motorcykelfrågor och får möjlighet att prova på att köra olika modeller, men också historiska fordon. Organisationen Sveriges Motorcyklister (SMC) är huvudarrangör av dagen som började med ett seminarium för Trafikutskottet. Här deltog även Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund. Under eftermiddagen höll SMC en workshop för riksdagens nybildade MC-sällskap. När riksdagen stängt för dagen väntade bussen, en Volvo B 58-60T, på Mynttorget för att köra hela gänget till Arlanda Test Track där provkörningarna skedde. Här fanns både två- och trehjuliga motorcyklar och mopeder som tillhandahölls av leverantörerna på den svenska marknaden. Även Dalens trafikskola fanns på plats. För de som inte ville åka hoj, eller som även ville prova en spännande bil, ställde Motorhistoriska Riksförbundet upp med ett flertal fordon. En Ford Corsair, en Volvo Amazon, två A-fordar, en Mini Cooper S, en Volvo 780 Bertone samt en MGB GT med tillhörande ägare fick chansen visa upp sig och att ta flera politiker och tjänstemän på en tur runt testbanan. Bland de ledamöter som MHRF fick en pratstund med fanns Anders Åkesson (C), Sten Bergheden (M) och Anders Ygeman (S). MHRF har nu deltagit i En kväll på mc under flera år. Trots otur med vädret blev det är mycket lyckad kväll med många provkörningar för nöjda deltagare, som avslutningsvis bjöds på hamburgare grillade av MCK Dalton. - Att i ett stimulerande sammanhang, skilt från våra dagliga frågor, träffa engagerade politiker i trafikutskottet, dess kansli och tjänstemännen på Näringsdepartementet bidrar högst väsentligt till den goda dialog som Motorhistoriska Riksförbundet har med dem alla, säger Jan Tägt, generalsekreterare MHRF.Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

MHRF initierar mekanikerutbildning för historiska fordon i Motala

[2013-04-15 13:08] Motorhistoriska Riksförbundet har startat ett projekt med målet att skapa en mekanikerutbildning inriktad på historiska fordon. Detta sker i samarbete med Carlsundskolan i Motala samt Motala kommun. Projektet stöttas även av Motala Motormuseum. Som första steg planeras en introduktionsutbildning hösten 2013. Inträdeskravet ska vara genomgången ”vanlig” bilmekanikerutbildning eller motsvarande kunskaper. Vid positivt utfall blir steg två att starta en yrkeshögskoleutbildning på ett år med start hösten 2014. Arbetsgruppen ser två huvudsakliga elevgrupper, dels de som ska jobba på vanliga bilverkstäder och som då även kan åta sig historiska fordon och dels de som vill starta eget med inriktning på historiska fordon. På bilden syns från vänster Peter Edqvist, ordförande MHRF, Jan-Ove Boll, ägare av Motala Motormuseum, Sven Ordell, tilltänkt lärare, Christian Johansson, yrkeslärare på Carlsundskolan samt Per de Fair, före detta rektor för Carlsundskolan. Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 Mer information kommer under våren. Malin Blomquist, kanslisekreterare

Ny succé för historiska fordon på Elmia

[2013-04-03 11:27] Motorhistoriska Riksförbundet fanns för tredje året i rad på Elmia under påskhelgen. Bilsport Performance & Custom Motor Show hade 2013 otroliga 79 504 glada besökare. Tillsammans med mässarrangören Förlags AB Albinsson & Sjöberg hade MHRF återigen skapat en spännande hall för historiska fordon. Flera av Motorhistoriska Riksförbundets medlemsklubbar hade egna montrar där de visade upp sin verksamhet och värvade nya medlemmar. Dessa klubbar var Svenska Volvo PV-Klubben, Cadillac Club Sweden, Svenska Volvo Amazonklubben, Classic Mustang Club Sweden, Motorhistoriska Sällskapet i Sverige, Svenska Peugeotklubben, Östgöta SAAB-klubb och Club MC-Veteranerna Sverige. Bland de utställda fordonen fanns bland annat montrar på tema Lamborghini, Volvo Amazon, Volkswagen och militärfordon. Dessutom specialbyggen som Ralph Lysells "Rally" och Glenn Billqvists Delage D8 "Il Drago Ruggente". Man kunde även beskåda Olof Palmes sista Saab, en 900 GLI från 1984 och unika lågmilare såsom en Opel Kadett från 1965. Bland tvåhjulingarna syntes Puch Dakota 1976, Husqvarna Silverpilen och Triumph Tiger 100 från 1952. Bara för att nämna några av alla de fantastiska historiska fordon som fanns i Nostalgia-hallen. I MHRF:s egen monter svarade personal från kansli och styrelse på alla tänkbara frågor från intresserade mässbesökare. Ett av de vanligaste samtalsämnena var givetvis MHRF-försäkringen. I montern fanns för andra året i rad Årets Klassiker, utsedd av tidningen Klassikers läsare. I år var det Kristian Fallemarks BMW 2002 tii från 1972, en orange skönhet som fick många att plocka fram mobilkameran. Vid prisutdelningen på annandagen delades hela sex priser ut till Nostalgia-hallens utställare. Klicka på länkarna för att se arrangörens vinnarbilder. Bästa bil1. Hudson Eight Convertible Coupé 1935, Nicklas Jonsson 2. Volvo Amazon 121 1961, Peter Widell 3. Lysell Rally 1950, Eirik Bøle Bästa mopedMCB 1273-1 Sportmoppen 1966, Henrik Lundbäck Bästa mc Husqvarna/HD 1000cc sidovagnsracer 1936, Christer Fagerberg Bästa klubbmonterMotorhistoriska Sällskapet i Sverige Läs mer om mässan och pristagare i övriga hallar här. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Naturvårdsverkets förslag är ett hot mot den fordonshistoriska rörelsen!

[2013-03-20 15:53] SIDAN UPPDATERAS LÖPANDE! Obs! 19 juni 2013: Miljöminister Lena Ek ger rakt svar om skrotbilsutredningen! Det är många so­m har kontaktat Motorhistoriska Riksförbundet angående Naturvårdsverkets redovisning "Uttjänta bilar och miljön". Här finns nämligen åtgärdsförslag som kan göra den fordonshistoriska kulturgärningen brottslig. Naturvårdsverkets förslag har inte bara upprört vanligt folk, utan även våra folkvalda! Riksdagspolitikernas synpunkter finns att läsa i motionerna som samlats här.   Utredningen ligger på Miljödepartementets bord och därmed ytterst hos Regeringen. Departementet har fått synpunkter från både organisationer och privatpersoner. Detta har hänt Naturvårdsverket har av regeringen fått i uppdrag att redovisa hur omhändertagandet av uttjänta bilar och bildelar fungerar i praktiken samt föreslå åtgärder för att uppnå målen för producentansvaret och förbättra efterlevnaden av reglerna. Bland åtgärderna finns förslag som i värsta fall skulle kunna innebära att det kan bli brottsligt att ta emot och demontera en bil för att kunna återanvä­nda reservdelar. Anledningen är att kommunerna idag inte kan skilja på yrkesmässig verksamhet och ren hobbyverksamhet. Motorhistoriska Riksförbundet bevakar denna och övriga frågor i Naturvårdsverkets redovisning mycket noga och förstår allvaret och de risker detta innebär för den fordonshistoriska rörelsen. Dialog förs med politiker och representanter för berörda myndigheter samt Miljödepartementet som i höst beräknas ta beslut. Förslagen får inte godkännas i sin nuvarande utformning och Naturvårdsverket bör öppet redovisa vad illegal bilskrotning står för samt utreda konsekvenserna av förslaget. Motorhistoriska Riksförbundet träffade den 5 september 2012 representanter för Naturvårdsverket angående utredningen. Dessa var Helen Lindqvist, handläggare och huvudansvarig för utredningen, samt ytterligare två representanter för verket. Vid mötet fick Motorhistoriska Riksförbundet möjlighet att närmare beskriva förbundets verksamhet och hur dess medlemmar arbetar för att bevara det fordonshistoriska kulturarvet. Samtidigt fick Naturvårdsverket tillfälle att redogöra för avsikten med förslagen.   Utredningen genomfördes efter att Naturvårdsverket fått i uppdrag av regeringen att titta på hur uttjänta bilar hanteras. Naturvårdsverket har haft mail- och telefonkontakter med kommuner som säger sig ha problem med illegala bilskrotningsverksamheter, samt genomfört en enkätundersökning riktad mot kommuner och länsstyrelser. Resultatet av undersökningen menar Naturvårdsverket visar på stora problem med bilskrotningsverksamheter som inte följer gällande regelverk, dvs inte är auktoriserade. Det handlar om bilskrotning i större skala som bryter mot gällande miljölagstiftning. Tillsynsmyndigheter och åklagarmyndigheter har idag svårigheter att lagföra dessa verksamheter med stöd i befintliga lagar.   Vid mötet tydliggjorde Naturvårdsverket att den fordonshistoriska rörelsen inte ska drabbas. Det är enbart de illegala bilskrotningsverksamheterna man vill komma åt med de förslag som lagts fram i utredningen, inte den kulturvårdande insats som MHRF:s medlemmar ägnar sig åt. MHRF upplever dock att det fortfarande finns flera orsaker till oro. Naturvårdsverket står fast vid sin utredning och man tycker fortfarande att förslaget är bra i syfte att komma åt storskalig, illegal bilskrotningsverksamhet. Naturvårdsverket håller dock med om att de kunde ha beskrivit tydligare i rapporten att avsikten inte var att slå ner på den fordonshistoriska rörelsen, för att undvika missförstånd. Vi kan också konstatera att det finns oklarheter om vad begreppet bilskrotning innebär ur juridisk synvinkel. MHRF ser alltså fortfarande problem, eftersom utredningen redan är inlämnad och enligt Naturvårdsverket formellt inte kan ändas. Ett folkligt uppror har spridit sig över landet, bland annat via Facebook (med över *15 800 medlemmar!) och en webbaserad protestlista (på väg mot *15 500 underskrifter!). Dessutom har skriftliga protestlistor med hundratals namnteckningar skickats till Motorhistoriska Riksförbundets kansli. Tack Mats-Einar Jakobsson för ditt arbete med detta! Det har dock inte bara varit ett folkligt uppror kring Naturvårdsverkets förslag, utan även ett bland våra folkvalda politiker. Deras synpunkter finns att läsa i motionerna som samlats här. * siffrorna är från måndagen den 17 juni 2013 Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF På bilden ovan delar Göran Schüsseleder från Motorhistoriska Riksförbundets kansli ut flygblad på Stockholm Cruising i samband med Wheels Nats den 4 augusti. Närmare bestämt 2 000! Bild: Anders Engberg. Totalt har Motorhistoriska Riksförbundet delat ut 5 000 flygblad sedan sommaren. Vill du också sprida kunskap om det hotet som vårt kulturarbete står inför kan du skriva ut egna flygblad/affischer genom att klicka på löpsedeln nedan. LÄS MER I FAKTARUTAN INTILL!

MHRF besökte Museimässan i Norrköping

[2013-03-19 13:34] Fredag och lördag 15-16 mars genomfördes årets upplaga av Museimässan på Arbetets museum i Norrköping. Under Museimässan ställer framförallt olika arbetslivsmuseer och organisationer ut för att visa upp sin verksamhet. Bland årets utställare fanns exempelvis JärnvägsInfo Förlaget, Svenska Skoindustrimuseet, Målerimuseet, Sveriges Ångbåtsförening och Femörefortet. I samband med mässan genomförs också intressanta seminarier. I år var temat Hållbara museer, i bred tolkning. Bland annat handlade det om Wikipedia, fairtrade, hur man får ideellt arbete att fungera och temaresor. Dessutom roliga shower för stora och små. MHRF var på plats redan på torsdagen för att delta i ett samverkansmöte med riksorganisationerna för historiska båtar, flyg och tåg samt arbetslivsmuseerna. På fredagen fanns vi sedan på Museimässan för att knyta kontakter, lyssna på föredrag och för att presentera årets upplaga av Evenemangskalendern för allmänheten. Under fredagen var det även invigning av utställningen om Årets Arbetslivsmuseum 2012, som blev Qvarnstensgruvan Minnesfjället i Lugnås, söder om Mariestad. Här har man tillverkat kvarnsten under 800 år. Gruvan är Europas enda kvarnstensgruva som är öppen för publik. Läs mer här. Museimässan arrangeras av Arbetets museum och Arbetslivsmuseernas samarbetsråd (ArbetSam). Fotograf: Mattias Åström Malin Blomquist, kanslisekreterare Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii- mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi- mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

MHRF på Classic Motor marknad i Västerås

[2013-03-05 13:06] Classic Motor marknad i det gamla Ikea-varuhusets lokaler i Hälla lördagen den 2 mars blev en succé både när det gäller antalet besökare och marknadsstånd. Ej att förglömma alla fantastiska fordon som ställdes ut! Motorhistoriska Riksförbundet var förstås på plats. Närmare 6 000 personer besökte Classic Motor Marknad i helgen. Många stannade till vid Motorhistoriska Riksförbundets informationsbord för att fråga vad som hänt med Naturvårdsverkets förslag om nya bilskrotningsregler. Några hade även uppmärksammat de nya hoten med EUs gemensamma besiktningsregler. MHRF-försäkringen var det förstås många som intresserade sig för, speciellt nyheten att det går att försäkra även ombyggda fordon. Och att MHRF-försäkring kan ansökas digitalt via hemsidan! Extra kul var att kunna visa Motorhistoriska Riksförbundets bredd när nyfikna efterfrågade en passande klubb. Det finns trots allt 171 rikstäckande, regionala och märkesrelaterade att välja mellan varav några fanns representerade på marknaden. Därmed inte sagt att det inte finns plats för fler. Istället för att gå med i en ny klubb kan man ju alltid ansluta den man redan är med i. Denna tanke väcktes hos minst två varför det ska bli spännande att se vad det blir av dem i samband med förbundsstämman i höst när nya klubbar väljs in.Även om Motorhistoriska Riksförbundets representanter hade fullt upp med att svara på frågor – och prata fordonshistoria rent allmänt – hann de även fynda på marknaden, bland annat en Bosch tändmagnet från 20-talet och en vas signerad Lisa Larson från 1956. Stort tack till Aros Motorveteraner för att vi fick stå i er monter – det är lika trevligt varje gång! Text och bilder: Göran Schüsseleder från kansliet och styrelseledamoten Lennart West (Motorhistoriska Riksförbundets utsända)