Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information
 
Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

 
Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr


MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Nyhetsarkiv

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

[2014-02-03 13:00] Visning av samlingarna vid invigningen av Svenskt Motorhistoriskt Arkiv.Den 30 januari 2014 invigdes Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA) på Centrum för Näringslivshistoria.Gunilla Carlsson (S), ordförande för kulturutskottet, invigde och höll ett tal om vikten av att bevara sin samtid eftersom kommande generationer kommer att uppskatta detta. Gästerna välkomnades av Peter Edqvist från MHRF och Alexander Husebye från Centrum för Näringslivshistoria, platsen där arkivet förvaras. Efter Gunilla Carlssons officiella invigning fick gästerna lyssna på ett anförande av förste donator Anders Läck samt intressanta föredrag om Stig Nyberg och Gustaf Nordberg, vars samlingar SMA nu ska förvalta tack vara donationer av Anders Läck respektive Rolf och Rune Nordberg. En uppskattad föreläsning höll Martin Rörby, arkitekturhistoriker och sekreterare i Skönhetsrådet - Rådet till skydd för Stockholms skönhet, på temat "Bilen som tidens spegel". Gästerna fick slutligen en visning av arkivmaterialet. Läs mer om Svenskt Motorhistoriskt Arkiv här. Catrine Wallheim, kanslisekreterare MHRF

Kansliets samlade kunskap går i pension

[2013-12-18 11:09] Kunskapsbanken Hans Blomqvist är pensionär. Igen. Hans Blomqvist, eller Hasse som han kallas av vänner och kollegorna på Motorhistoriska Riksförbundet, har gått i pension. Igen. Första gången var år 2000 efter många år inom motorcykelbranschen. Den självlärde teknikern blev en slags allt i allo på företagen där han arbetade, Triumph, Laverda, Kawasaki och så även på MHRF:s kansli där han arbetat deltid på främst försäkringssidan sedan 2001. – Jag vågar utmana vem som helst att ingen kan mer om motorcyklar än Hasse, säger Peter Edqvist, förbundsordförande. Självklart finns det många specialister, men jag känner ingen som besitter den bredd som han gör. MHRF:s generalsekreterare Jan Tägt håller med; – Att få ha nöjet att jobba med Hasse har varit både lärorikt och kul. Hasse har med ett långt och intressant yrkesliv en otrolig bredd som han kryddar med sunt förnuft – kunskaper som är otroligt värdefulla i samband med exempelvis ursprungskontroller. Även om Hans Blomqvist verkar ha gått i pension för gott denna gång har kansliet möjlighet att rådgöra med honom även i framtida tekniska utmaningar. – Vi har å andra sidan nästan 200 klubbar som i sin tur består av 100 000 medlemmar och bland dessa har vi naturligtvis en hel del experter att tillgå varför vi kan låta Hasse njuta av sin välförtjänta ledighet, säger Jan Tägt. Vi ska i alla fall försöka göra det. Göran Schüsseleder, MHRF:s kansli Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii- mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi- mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Veteranbilslobbyn nominerad till årets lobbyist

[2013-12-18 11:00] Kampen mot Naturvårdsverkets skrotbilsutredning har uppmärksammats av tidningen Resumé. För sjuttonde gången delar tidningen Resumé – Nordens största affärstidning om medier, reklam och marknadskommunikation – ut utmärkelsen Årets lobbyist. En lobbyist är enligt deras definition en påtryckare som försöker driva fram beslut som är gynnsamma för dem själva eller deras uppdragsgivare och kan vara enskilda medborgare, organiserade intressen eller grupper såväl som ett företag. Bland årets nominerade kandidater finns även veteranbilslobbyn att hitta. Motiveringen lyder;Naturvårdsverkets "skrotbilsutredning" skulle vara ett hårt slag mot veteranbilarna. Veteranbilslobbyn lyckades stoppa en förändring. Årets Lobbyist delas ut på onsdag den 11 december. I juryn för Årets Lobbyist sitter Nyamko Sabuni, Helene Öberg, Fredrick Federley, Thomas Backteman och Claes de Faire.För den som vill läsa mer om vad Motorhistoriska Riksförbundet har gjort för att stoppa Naturvårdsverkets förslag kan läsa mer här: MHRF välkomnar Lena Eks raka svar om skrotbilsutredningen Naturvårdsverkets förslag är ett hot mot den fordonshistoriska rörelsen! Göran Schüsseleder, MHRFs kansli

FIVA-aktuellt december 2013

[2013-12-16 12:00] Trafiksäkerhetsprovning, registrering och tulltaxor är de tre stora frågorna inom EU som under 2013 har krävt den största uppmärksamheten av FIVA. FIVA Legislation Commission bevakar utvecklingen inom EU vad avser lagstiftning som kan komma att påverka möjligheterna att köpa, sälja, restaurera och använda historiska fordon. Nedan de största utmaningarna från 2013. Trafiksäkerhetsprovning (kontrollbesiktning), läs mer här. Registrering, läs mer här. Tulltaxor, läs mer här. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Fordonsteknisk utbildning för historiska fordon i Motala

[2013-12-09 14:24] Praktiskt moment under utbildningen: driftsättning av bil från 1936, bild: Sven Ordell. I september 2013 startade en mekanikerutbildning på Carlsunds Utbildningscentrum i Motala, ett samverkansprojekt mellan Motorhistoriska Riksförbundet, Motala kommun och Motala Motormuseum. Utbildningen är inriktad på historiska fordon och syftet är att rädda kunskaper som håller på att gå förlorade samt att öka företagandet inom området. Kursdeltagarna har bestått av två egna företagare i branschen samt tretton hobbymekaniker. Nu när drygt två tredjedelar av utbildningen har passerat bad vi några av dem som varit inblandade att berätta om vad som händer just nu. MHRF:s styrelseordförande Peter Edqvist berättar att ett studiebesök gjordes på utbildningen i november av riksdagsledamoten Carina Adolfsson Elgestam (S). Hon deltog vid ett kurstillfälle som handlade om lackering och lackbehandling. Sven Ordell tillhör kursledningen och har varit den som har tagit fram kursens innehåll. Han berättar om en utvärdering av utbildningen som precis har genomförts.  – Något som framförallt har uppskattats av kursdeltagarna är de praktiska momenten, bland annat när kursdeltagarna hjälpte en ägare att besiktiga och driftsätta en bil från 1936 som aldrig varit i drift i Sverige. Just nu pågår arbetet med att sätta samman en ansökan om att få skapa en Yrkeshögskoleutbildning (YH) på samma tema. Anita Karlén, tidigare vice ordförande i MHRF:s styrelse och aktiv i utbildningen i Motala, berättar att det känns mycket positivt att ha med erfarenheten från höstens utbildning i det fortsatta arbetet med YH-ansökan som ska vara färdig i maj 2014. Catrine Wallheim, vik. kanslisekreterare MHRF

Vikarierande kanslisekreterare

[2013-12-09 09:49] Vikarierande kanslisekreterare Catrine Wallheim MHRF:s kanslisekreterare Malin Blomquist ska vara föräldraledig fram till april 2015 och då kommer Catrine Wallheim att vikariera för henne. Catrine är intresserad av historiska fordon och var under drygt tio år ägare till en Volkswagen 1300, årsmodell 1968. Hon ser fram emot att komma in i verksamheten på MHRF:s kansli och kommer främst att arbeta med medlemsadministration, planering och genomförande av aktiviteter och evenemang samt med MHRF:s kulturarvsarbete. Med ett stort intresse för kulturarvsfrågor arbetade hon under många år som museivärd på Skansen och Armémuseum och hon har även arbetat med utbildningsadministration på ABM-centrum, ett kansli som verkade för samarbete mellan arkiv, bibliotek och museer. De senaste åren har Catrine arbetat med kulturadministration och kommunikation inom kommunal sektor. Catrine har en examen från Kulturvetarprogrammet vid Linköpings universitet där hon bland annat har läst historia, museikunskap, etnologi och konstvetenskap. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Historiska fordon och kultur hör ihop enligt allt fler kommuner

[2013-11-24 14:19] Hittills har ett 20-tal kommuner uppmärksammat både personer och föreningar som engagerat sig inom den fordonshistoriska rörelsen. Bara i år har tre kommunala kulturstipendier delats ut. Motiveringarna lyder: Hultsfreds kommun; "För ett brinnande intresse och idogt ideellt arbete att sätta både veteranbilen och Lönneberga i centrum. För utveckling av den egna bygden och göra Lönneberga till ett levande samhälle tilldelas Pål Marnetoft och Anita Trybom 2013 års Kulturstipendium." Region Gotland; "Kutens Bensin på östra Fårö liknar ingenting annat. Det är en värld för sig, ett joint venture mellan det omöjliga och det otroliga, skapat av årets pristagare Thomas Lindholm." Kungälvs kommun; ”Kungälvs kulturstipendium 2013 om tiotusen kronor ges till Right Backs Motorklubb för sin starka vilja att i publika evenemang dela med sig av en kulturyttring och folkrörelse i form av motorkulturen. Med sina kulturfordon i kombination med tidstypisk klädsel, frisyrer och musik bidrar de med en kulturell upplevelse för den stora publiken där de genom cruisingen sätter Kungälv på kartan.” Mer om dessa och tidigare års pristagare finns att hitta här. Göran Schüsseleder, MHRFs kansli

Riksdagsmotioner 2013

[2013-10-24 11:34] Riksdagens ledamöter har även i år lämnat in flera motioner som har direkt bäring på möjligheten att utveckla, bevara och bruka det fordonshistoriska kulturarvet. Därtill har såväl oppositionen som Alliansen sammantaget lämnat ett tjugotal motioner rörande körkortsutbildning. Några riksdagsmän har åter motionerat om främre registreringsskylt! Motionerna behandlas nu av respektive utskott. Motorhistoriska Riksförbundet ser positivt på att politiker från såväl Alliansen som oppositionen vill skapa möjlighet att införa körkortsutbildning i skolan och förutsättningar för körkortseleven till billigare körkort. Om ursprungskontroll Ursprungskontroll av historiska fordon (S) Motionen inlämnad av Isak From (S) och Per Svedberg (S) anser att för att säkerställa bevarandet av det fordonshistoriska kulturarvet och ställa proportionella krav på ägarna vid en registrering bör regeringen ge Näringsdepartementet i uppdrag att se över förordning (2001:650) om vägtrafikregister och kravet på de uppgifter om fordonet som behövs för de historiska fordonen. Riksarkivet behöver få i uppdrag att se över gallringsreglerna för Transportstyrelsen för att säkerställa att historiska dokument inte gallras och destrueras. Transportstyrelsen bör få i uppdrag att se över kravet på historiska originalhandlingar i syfte att förändra lag och praxis så att en vidimerad kopia av en eventuell originalhandling bör ha samma värde som motsvarande vidimerade handling från Riksarkivet för Transportstyrelsen handläggning. Kulturdepartementet bör få i uppdrag att i dialog med bland annat Motorhistoriska Riksförbundet utreda hur svenska departement och myndigheter bör samverka för att det ideella iordningställandet, brukandet och bevarandet av det fordonshistoriska kulturarvet. Om import Import av samlarfordon (KD) Motionen är inlämnad av Lars Gustafsson (KD) som anser att veteranbilar och så kallade entusiastfordon utgör en mycket viktig kulturhistoria och att regeringen bör verka för ett förenklat regelverk vid import av samlarfordon. Om värnandet av kulturarvet Historiska fordon en viktig del av vårt kulturarv (C) Per Lodenius (C ) och Ola Johansson (C ) som anser att regeringen bör se över regelverket kring ursprungskontroll av historiska fordon samt att säkerställa att historiska dokument som är kopplade till fordon inte gallras ut och förstöras. Det motorhistoriska kulturarvet (M) Sten Bergheden (M) och Lars-Arne Staxäng (M) menar att motorhistoriska fordon och museer bör uppmuntras från samhällets sida på ett bättre sätt, exempelvis genom att de får möjlighet att ta del av det statliga kulturstödet och genom ökad insikt hos myndigheter när det gäller regler och avgifter. Om besiktning Tillgänglighet till bilbesiktning (S) Om trafikförsäkringsföreningens avgiftsberäkning Trafikförsäkringsavgiften (M) Om motorcyklar Motorcyklel (S) Om främre registreringsskylt Registreringsskyltar på motorcyklar och ägaransvar vid hastighetsöverträdelse (S) Om ägaransvar för MC-ägare Utökat ägaransvar för motorcyklar (S) Ägaransvar för utdömda böter (S) Om körkort och körkortsutbildning Motorhistoriska Riksförbundet ser positivt på att såväl politiker från alliansen som oppositionen skapa förutsättningar för lägre kostnader för körkort och möjligheten att införa körkortsutbildning i skolan Förarbevis för moped klass II (FP) Körkortsprovets giltighetstid (KD) Körkort ökar möjligheten till arbete (M) Körkort och förarutbildning (M) Körkort (M) Gör körkortsutbildningen studiemedelsberättigad (M) Lägre synkrav för traktorkörkort (M) Enklare att ta B-kort (M) Lån för körkortsutbildningar (M) Kostnaderna som är förknippade med ett körkort (M) Halvera momsen på körlektioner (M) Körkortsundervisning i gymnasieskolan (S) Körkort i gymnasiet (S) Körkortsundervisning i gymnasiet (S) Möjlighet att ta körkort i hela landet (S) Underlätta för ungdomar att ta körkort (S) Körkortsutbildning i skolan (S) Körkortsutbildning i gymnasieskolan (S) Översyn av kostnaderna för körkortsutbildning (V) Körkortsutbildning i skolan (S) Körkort för jobb (S) Trafikkunskap i skolan (S)  

Import från Nordamerika

[2013-10-24 11:15] EU och Kanada har efter fyra års förhandlingar nått en uppgörelse om ett frihandelsavtal. Det här är en viktig signal för förhandlingarna om ett frihandelsavtal även med USA, säger Sveriges Handelsminister Ewa Björling till TT. EU och USA inledde förhandlingar i somras.Läs mer Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Import av samlarfordon

[2013-10-24 10:47] Från och med 1 januari 2014 kommer det bli lättare att vid förtullning enligt taricnummer 9705000090 förutse hur så kallade samlarfordon ska klassificeras vid import från tredje land. Motorhistoriska Riksförbundet anser att förutsägbarheten inom EU för den som importerar ett fordon är ett steg i rätt riktning. Medlemsstaterna har dock olika syn på vilka fordon som ska anses vara av historiskt och etnografiskt intresse vilket är själva grunden för tullfriheten och därmed också den lägre momsen (12%). Förhandlingarna inom EU har resulterat i att fordonen huvudsakligen ska vara i ursprungligt skick. Detta innebär i princip i överensstämmelse med det utförande fordonet hade när det lämnade tillverkaren. Ett renoveringsobjekt uppfyller således inte kraven. Med ursprungligt skick avses ett fordon utan omfattande förändringar av chassi, kaross, styrning, bromsar, överföring eller fjädring och motor. Reparation och återställande är tillåtet, defekta eller utslitna delar, tillbehör och enheter får ersättas under förutsättning att fordonet bevaras och underhålls i ett historiskt korrekt tillstånd.   Dagens kriterier kvarstår. Det innebär att fordonet ska vara förhållandevis sällsynt, normalt inte användas för sitt ursprungliga ändamål, vara föremål för särskilda transaktioner utanför den vanliga handeln med liknande bruksföremål, och vara av större värde. Skillnaden mot tidigare är att dessa kriterier anses uppfyllda om de tre huvudkriterierna uppfylls. Huvudkriterierna är:   I ursprungligt skick, utan omfattande förändringar. Minst 30 år gamla Av en modell eller typ som inte längre tillverkas   Den nya tillämpningen överensstämmer väl med den diskussion som förs inom EU i Bryssel när det gäller det så kallade ”besiktningspaketet” där det föreslås att medlemsstaterna själva ska fastställa kontrollbesiktningsprogram för fordon av historiskt intresse. De fordon som inte anses vara av historiskt intresse ska följa det regelverk som fastställa av EU. Läs mer här.   Repliker och reproduktioner omfattas inte, såvida de inte uppfyller de tre kriterierna.   Som samlarfordon anses även fortsättningsvis motorfordon, oavsett när de är tillverkade, om det kan bevisas att fordonet har använts i samband med en historisk händelse och tävlingsfordon om det kan bevisas att fordonet konstruerats, byggts och använts uteslutande för tävling och har vunnit betydande framgångar vid prestigefyllda nationella eller internationella evenemang.   Delar och tillbehör för fordon klassificeras enligt detta nummer under förutsättning att de är originaldelar eller -tillbehör för samlarfordon, är minst 30 år gamla och inte längre tillverkas. Läs mer   Jan Tägt, generalsekreterare MHRF

Kalendarium - Interna evenemang

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?