Nyhetsarkiv

Upplands Fordonshistoriker mottog årets Kultur på väg-pris

[2012-09-10 10:47] Lördagen den 8 september arrangerade Upplands Fordonshistoriker för 35:e året sin marknad utanför Uppsala. Med över 300 utställare och tusentals besökare var det ett ypperligt tillfälle att dela ut förstapriset i tävlingen Kultur på väg. Solen sken och det var underbar höstluft. Upplands Fordonshistoriker hade återigen inlett sin årliga marknad där fordonsentusiaster och allmänt prylintresserade vallfärdar för att göra fynd. Vid klubbens sekretariat samlades representanter för juryn i tävlingen Kultur på väg som korar bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni. Upplands Fordonshistoriker utsågs tidigare i somras till vinnare för sitt arrangemang Upplandsrundan och nu var det dags att dela ut priset. Motorhistoriska Riksförbundet representerades av kanslisekreterare Malin Blomquist samt förbundsordförande Peter Edqvist. Den senare inledde prisutdelningen med att berätta om MHRF och tävlingen Kultur på väg. Även Göran Ambell, senior editor för Nostalgia Magazine, var på plats och berättade om tidningens medverkan i detta sammanhang. Uppsala kommun hade bjudits in att medverka i prisutdelningen. Mohamad Hassan (FP), förste vice ordförande i kommunstyrelsen och ansvarig för kulturfrågorna, delade ut vinnarpokalen. Denna mottogs av Upplands Fordonshistorikers ordförande Jerry Dåversjö som tackade alla som ställt upp och gjort Upplandsrundan till ett lyckat evenemang. Det stora diplomet delades ut av Annette Stavenow Mansnérus (C), ledamot i kulturnämnden, till Gösta Johansson, en av de som arbetat mest aktivt med Upplandsrundan. Uppsalapolitikerna gav båda mycket beröm till klubben, inte bara för segern i tävlingen, utan även för marknaden som var större än de hade kunnat ana. - Nu måste vi ta en runda här! utbrast Annette Stavenow Mansnérus när hon hoppat ner från flaket som fungerat som scen vid prisutdelningen. Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Läs mer om det vinnande evenemanget och juryns motivering här! Malin Blomquist, kanslisekretetare MHRF

MHRF deltar när Svenska Kungsrallyt firar 10-årsjubileum

[2012-08-22 16:07] Lördagen den 18 augusti, för tionde gången, kördes Svenska Kungsrallyt på Öland – en verklig folkfest med över 100 vackra bilar och kunglig glans! Motorhistoriska Riksförbundet har, liksom alla övriga deltagare i rallyt, haft en plats sedan starten i samband med kungens 50-årsdag. I år, på Svenska Kungsrallyts 10-årsjubileum, var dock första gången förbundet deltar. Anders Johansson som är medlem i Storvolvo-Klubben, en av förbundets 170 anslutna klubbar, representerade Motorhistoriska Riksförbundet med sin vackra gröna PV 4 Special från 1928, troligtvis den enda bevarade. – Mycket trevligt med fantastiskt väder, god mat och så många fina bilar förstås varav ovanligt många var historiska, sammanfattar Anders Johansson som har deltagit i rallyt tidigare. Tävlingen utgick från gräsmattan utanför Strand Hotell i Borgholm. Första anhalten var Borgholms kyrka och sedan gick tävlingsrutten mellan Sollidens slott, Räpplinge, Jämo, Himmelsberga, Åkerby, Glömminge, Algutsrum kyrka, Norra Möckleby, Långlöt och Bredsätra. Återfärden till Borgholm skedde genom Köpingsvik. Målgång skedde vid drottning Victorias vilohem. Även om en punktering gjorde att Motorhistoriska Riksförbundets ekipage inte kom i mål i tid hanns tävlingens alla kluriga och finurliga stopp med. Kom i mål gjorde däremot en annan medlem i Storvolvo-klubben, Carl XVI Gustaf, som själv satt bakom ratten på sin Volvo PV 60 från 1946 med drottningen vid sin sida. Vinnare blev, efter ett ytterst jämnt lopp och flertalet utslagsfrågor, Borgholms kommun som representerades av "chauffören" specialpedagog Tina Petersson, kommunalrådet Lisbeth Lennartsson, kommunchefen Christina Madeling och näringslivschefen i Ölands Näringslivskontor Anders Nyholm. Sällskapet genomförde rallyt i en London Taxi International, 1991-års modell. Tävlingen avslutades med en jubileumsmiddag på Borgholms slott. Göran Schüsseleder, MHRF:s redaktion

Förslag om kraftig höjning av dispensavgifter 2013

[2012-07-09 15:40] Transportstyrelsens föreslår i en remiss mer än en fördubbling av dispensavgifterna. Förslaget behandlas den 13 augusti av Transportstyrelsens styrelse. Den 28 maj svarade Motorhistoriska Riksförbundet på Transportstyrelsens remiss TSG 2012:347 angående nya föreskrifter om avgifter inom vägtrafikområdet. I denna föreslås höjning av dispensavgifter 2013, vilket Motorhistoriska Riksförbundet anser är fullständig orimligt. Förslaget omfattar samtliga trafikslag, järnväg, luft- och sjöfart och vägtrafik. Inom vägtrafikområdet avser myndigheten att kraftigt höja avgifterna för dispenser från 1 200 kronor till 2 600 kronor. Avgifter som så sent som 2010 kostade 600 kronor. Bakgrunden till den kraftiga höjningen är att Transportstyrelsen enligt egen utsago tidigare baserat avgifterna på uppskattade kostnader. Vid en analys uppger nu Transportstyrelsen att de ser att kostnaderna kraftigt överstiger intäkterna för prövning av dispenser. Transportstyrelsen debiterar avgifter på en mängd områden inom vägtrafikområdet. På i huvudsak samtliga övriga områden sker ingen höjning. För den som läser remissunderlaget återfinns inget underlag till stöd för förslaget, något som bland många andra även VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är skarpt kritiska till. Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";} Nedan några exempel på dispensavgifter som nu föreslås höjas Förslag till avgifter återfinns i Transportstyrelsen TSFS 2012:XXX i 3 kap § 2 föreslås bland annat att: · Undantag från krav på fordon i fordonsförordningen eller i föreskrifter meddelade med stöd av den  förordningen 2600 kronor. · Undantag från avgaskrav ( förordning om avgasrening) 2600 kronor · Undantag för fordon i tävlingsverksamhet 1700 kronor Dispenser kan krävas vid registreringsbesiktningen om ett fordon inte uppfyller kraven på utrustning och beskaffenhet i enlighet med Transportstyrelsens föreskrifter. Det kan i princip röra sig om vilken detalj på fordonet som inte uppfyller kraven. Avsaknad av ljus eller tillräcklig laddning för att framföra fordonet med halvljus är t ex ett vanligt dispensskäl på våra äldsta fordon. Det kan också vara så att det i samband med en kontrollbesiktning uppdagas att fordonet inte uppfyller kraven. Så även om du brukat det under många år så kan det hända att du en dag måste inhämta dispens. I något fall lär det berott på att uppgifterna om tidigare utfärdad dispens försvunnit ur vägtrafikregistret. Transportstyrelsens har på sin hemsida listat dispenskoderna, du hittar dem här Den 13 augusti kommer förslaget att behandlas av Transportstyrelsen styrelse. Enligt remissmassivet av den 18 april 2012 räknar myndigheten med att föreskrifterna blir klara och publicerade redan under augusti månad. Jan Tägt, generalsekreterare MHRF * Förutom det faktum att Transportstyrelsen inte delgav Motorhistoriska Riksförbundet remissen så finns inget i underlaget från Transportstyrelsen som faktiskt visar att deras påstående om underfinansiering av dispenser inom vägområdet äger riktighet. Trots detta förslår Transportstyrelsen en kraftig höjning av avgifterna för dispenser från 1 200 kronor till 2 600 kronor. Avgifter som så sent som 2010 kostade 600 kronor. I vårt remissvar är Motorhistoriska Riksförbundet skarpt kritiska till nivån och det bristande underlag som Transportstyrelsen redovisat. En kritik som delas av många bland annat VTI, Statens Väg- och Transportforsningsinstitut som i sitt svar bland annat skriver: ”VTI konstaterar att underlaget innehåller förslag till föreskrifter för avgifter och konsekvensutredningar. I underlaget redovisas däremot inte underliggande kalkyler, riktlinjerför avgiftsberäkning eller de grundläggande principer som tillämpats. Transportstyrelsen har inte heller redovisat de procedurer för tillsyn och granskning av verkets avgifter som redan verkar. VTI anser sig därför inte kunna yttra sig över om avgifterna har beräknats på ett rimligt sätt, om kontrollen av avgifterna är tillräcklig eller om systemet ger drivkrafter att hushålla med resurser.

Enkätundersökning från FIVA

[2012-06-27 08:58] MHRF:s internationella moderorganisation FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) har skapat en enkätundersökning där man vill veta medlemsländernas åsikter om tillgängligheten på hantverkskunskaper för historiska fordon. Förhoppningen är att så många klubbmedlemmar som möjligt ska besvara frågorna. Enkätundersökningen finns på FIVA:s hemsida, du svarar anonymt och det tar endast tio minuter. Undersökningen pågår till och med augusti 2012. FIVA kommer sedan att sammanställa resultatet och redovisa detta.   Frågorna finns översatta till svenska. För att komma till enkätundersökningen, klicka här.   Har du frågor, kontakta gärna kansliet. Malin Blomquist, kanslisekreterare  

Motorhistoriska Dagen 6 juni 2012

[2012-06-20 11:42] Årets Kultur på väg arrangerades av Upplands Fordonshistoriker Juryn för tävlingen Kultur på väg – bästa arrangemang under Motorhistoriska Dagen 6 juni, har utsett Upplandsrundan till årets evenemang 2012. Arrangören Upplands Fordonshistoriker lockade ett sjuttiotal fordon på en resa med mycket kultur på vägen. Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Juryns motivering lyder: "Upplands Fordonshistorikers traditionsenliga familjerally Upplandsrundan med historiska fordon genomfördes på Motorhistoriska Dagen i ett enastående vackert kulturlandskap. Rundan levde med råge upp till arrangörstävlingens namn, Kultur på väg, genom de många kontrollerna vid kyrkor, museer och industrihistoriska sevärdheter. Evenemanget hade dessutom ett trafiksäkert upplägg och ett aktivt och positivt deltagande från Österåkers kommun". På Nationaldagen, tillika Motorhistoriska dagen den 6:e juni, kördes det traditionsenliga familjerallyt Upplandsrundan med start och mål vid Domaruddens konferens och friluftsgård i Åkersberga. Starter och tillika prisutdelare var kommunstyrelsens ordförande i Österåker, Michaela Fletcher Sjöman. Den tio mil långa banan innehöll kontroller med olika teman och övningar och var förlagda vid intressanta utflyktsmål som bl a Össebygarns kyrkoruin, Uffes traktormuseum och Wira bruk. Bland de övriga finalisterna tilldelas hederspriset ”Årets Dragkrok” Automobilsällskapet i Nyköping för evenemanget ”Dåtid-Nutid-Framtid”. Tillsammans med andra lokala klubbar, föreningar och företag drog man tusentals besökare till Nyköpings hamn. ”Årets backspegel” går till Umeå Veteranbilsällskap som i samarbete med andra klubbar genomförde Umeå Cityrally. Dessutom kommer diplom att tilldelas Kinds Motorveteraner och Kalix Motorveteraner. Juryn bestod av Peter Edqvist, Jan Tägt, Malin Blomquist och Göran Schüsseleder från Motorhistoriska Riksförbundet/MHRF samt Stig Sjöberg från Nostalgia Magazine, Torsten Nilsson från Arbetets Museum samt motorhistorikern Per-Börje Elg. Priser och diplom kommer att delas ut senare under året. På Motorhistoriska Dagen den 6 juni syns ovanligt många historiska fordon på vägarna i samband med alla träffar, rallyn och utställningar som arrangeras. Det är medlemsklubbarna i Motorhistoriska Riksförbundet som arrangerar Motorhistoriska Dagen, en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet. – Våra 170 klubbar, bestående av över 96 000 medlemmar, står för mycket av nationaldagens extra glans genom att hålla ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag. Dessa entusiaster håller liv i ett kulturhistoriskt arv och vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition, säger Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Bilderna från Upplandsrundan är tagna av Andreas Libell, FABAS. Malin Blomquist, kanslisekreterare

MHRF besökte Tjolöholm och Gärdesloppet

[2012-06-15 10:08] Motorhistoriska Riksförbundet visar ofta upp sig vid olika fordonshistoriska evenemang runt om i landet för att berätta om vårt arbete för gårdagens fordon på morgondagens vägar. Under våren 2012 har vi bland annat funnits på plats på Tjolöholm Classic Motor och Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial. Söndagen den 20 maj sattes MHRF-tältet upp vid Tjolöholms slott. Nära en tredjedel av våra anslutna klubbarna fanns med bland de dryga åttiotalet klubbar som medverkade i år. Rickard Elgán från MHRF:s styrelse och generalsekreterare Jan Tägt hade fullt upp med såväl besökare, utställare som möten med klubbrepresentanter. Motorhistoriska Riksförbundet vill särskilt tacka arrangören för vår centrala placering tillsammans med MC Collection på planen framför alla klubbarna samt Jaguar Enthusiasts´ Club för trevligt samkväm timmen efter det att Tjolöholm Classic Motor avslutats. Även söndagen den 3 juni kämpade vi mot vädrets makter och samlades vid Biskopsudden på Djurgården i Stockholm. Det var dags för Gärdesloppet/Prins Bertil Memorial där Motorhistoriska Riksförbundet var medarrangör och medverkade med funktionärer för parkeringen av de historiska fordonen. Vi hade även ett tält med information om vår verksamhet och delade ut material om förbundet. Många ur medlemsklubbarna och andra intresserade kom och diskuterade. Efter lördagens storm och regn hade vårt eget tält blåst sönder men vi fick snabbt hjälp att låna ett från KAK, tack! Det blev en lyckad dag med uppemot 500 fordon som deltog och körde med i kortegen genom Stockholm. MHRF:s styrelseledamot Göran Flank deltog i Concours de Charme med en AGA bil från 1922 och ”Gustav Dahlen” i baksätet och fick första pris. Tack till Robert Gustavsson, Classic Motor, för bilderna från Gärdesloppet.

Kunglig glans under Motorhistoriska Dagen

[2012-06-08 12:33] Under Motorhistoriska Dagen den 6 juni, som ju också är Sveriges nationaldag, var det många historiska fordon ute på vägarna. Från norr till söder genomfördes rallyn, kulturrundor, utställningar och träffar av medlemsklubbarna i Motorhistoriska Riksförbundet. Även vår kungliga familj fick ta del av det rullande kulturarvet. Kungaparet började dagen i Visby där de färdades i en grön Chevrolet touring från 1926. Ägare och chaufför var Rune Larsson, ordförande i Gotlands Veteranbilklubb. - Det var en stor ära att få köra kungaparet och allting gick bra. Vi slapp fälla upp suffletten då Visby bjöd på strålande väder, säger Rune. Även vid Kungliga Slottet i Stockholm syntes historiska fordon. I år skulle Prins Bertil fyllt 100 år och hans minne hedras med en utställning som öppnades dagen till ära. Då Prins Bertil kallades ”Motorprinsen” och var ordförande i Kungliga Automobilklubben, KAK, visades en Bugatti Typ 37A 1929 på inre borggården. Ägaren heter Per-Olof Håkanson och är medlem i Automobilhistoriska Klubben. Bortsett från motorn var det en sådan Bugatti som Prins Bertil införskaffade under 1930-talet och deltog med i flera tävlingar. I minnesutställningen finns också en Bugatti Typ 52 ägd av Michael Byström, Automobilhistoriska Klubben. En punkt på programmet på slottet var också Prins Bertil och Bernadotternas bilar, ett föredrag av motorhistoriker Björn-Eric Lindh.Motorhistoriska Riksförbundet tackar för de fina bilderna. Fotograf i Visby var Bengt Brolin och vid Kungliga Slottet Filip Håkansson. Malin Blomquist, kanslisekreterare

Motorhistoriska Dagen 2012:
Årets finalister i tävlingen Kultur på väg

[2012-06-04 11:38] På nationaldagen är det dags för årets upplaga av Motorhistoriska Dagen och tävlingen Kultur på väg. Juryn har valt ut fem finalister och kommer att testa sina kunskaper i Upplandsrundan, följa med på tur runt Holsjön, ta del av en kulturrunda från Kalix till Björkfors, träffa de många klubbarna i Umeå Cityrally samt ta del av dåtidens, nutidens och framtidens fordon i Nyköpings hamn. Precis som tiotusentals andra besökare som dessa arrangemang kommer att locka! Onsdagen den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas åter Motorhistoriska Dagen. Runt om i landet kommer ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med alla träffar, rallyn och utställningar som arrangeras dagen till ära. Fem av arrangemangen är finalister i årets Kultur på väg. Det är medlemsklubbarna i Motorhistoriska Riksförbundet som arrangerar Motorhistoriska Dagen , en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet – allt från motorismens avstamp med träekrar och mässinggrillar till pampiga 30-talare, bulliga 40-talare, kromglänsande 50- och 60-talare och de rakare linjernas representanter från 70-talet. Ej att förglömma kulturarven på två, tre eller fler hjul. – Våra 170 klubbar, bestående av över 96 000 medlemmar, står för mycket av nationaldagens extra glans genom att hålla ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag, säger Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Passa på att njuta av både vårt kulturhistoriska arv och vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition som dessa entusiaster håller vid liv! Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine som utser bästa evenemang under Motorhistoriska Dagen. Dessa är årets fem finalister: Upplands Fordonshistoriker Upplandsrundan Gösta Johansson 070-739 76 45 Kinds Motorveteraner Veteranrunda runt Holsjön Åke Johansson 070-372 14 20 Kalix Motorveteraner Kulturrunda ”Historiska tillbakablickar i backspegeln" Gunnar Kerttu 070-570 74 17 Automobilsällskapet i Nyköping ”Dåtid-Nutid-Framtid” Urban Nyblom 070-214 14 64 Umeå Veteranbilsällskap Umeå Cityrally Enar Magnusson 070-537 82 25 För mer information om dessa klubbar, se: www.mhrf.se/medlemsklubbar Kontakt och mer information: Malin Blomquist, MHRF:s kanslisekreterareTfn: 08-30 28 01kansli@mhrf.se

Motorhistoriska Dagen den 6 juni

[2012-05-08 09:17] På Sveriges Nationaldag kommer det att finnas ovanligt många äldre fordon ute på vägarna. Då firas nämligen även Motorhistoriska Dagen. Runt om i Sverige genomförs evenemang kring historiska fordon såsom träffar, rallyn och utställningar där fordonen visas upp och allmänheten får träffa deras ägare. Det är medlemsklubbarna i Motorhistoriska Riksförbundet som arrangerar Motorhistoriska Dagen, en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet. Onsdagen den 6 juni kommer vi i hela landet att åter att få uppleva gårdagens fordon på våra vägar. Tidigare decenniers vardagsbilar såsom Volvo Amazon, Saab 96, Opel Kapitän, Ford Escort och Volkswagen 1200 kommer att blänka i kapp med samtida finbilar och bjuda på både minnen och extra glans under nationaldagsfestligheterna. Så även T- och A-Fordar, pampiga 30-talare, bulliga 40-talare, kromglänsande 50- och 60-talare och de rakare linjernas representanter från 70-talet. Ej att förglömma kulturarven på två, tre eller fler hjul! Evenemang som genomförs under Motorhistoriska Dagen kan delta i tävlingen Kultur på väg som sedan några år arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine. Bland de anmälda evenemangen väljs några ut som får besök av jurymedlemmarna. Bedömningskriterierna omfattar bland annat antalet deltagare, publik, samarbete med andra aktörer, miljö och säkerhet samt marknadsföring och genomslagskraft i media. Efter Motorhistoriska Dagen utses vinnare och hederspristagare. Inom kort kommer de nominerade evenemangen 2012 att avslöjas. På ett hundratal platser runt om i landet räknar Motorhistoriska Riksförbundet med att evenemang kommer att genomföras den 6 juni. Bland annat kan man besöka Nordskånes Fordonsveteraner i Tivoliparken i Kristianstad, delta i Automobilsällskapet i Nyköpings aktiviteter i hamnen eller heja på Cityrallyt i Umeå som arrangeras av Umeå Veteranbilsällskap. För fler evenemang, besök vår Evenemangskalender på hemsidan. – Onsdagen den 6 juni kommer det att vara ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag. Våra medlemmar hjälper till att bevara ett kulturhistoriskt arv, samtidigt som vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition hålls vid liv, sammanfattar Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Trafikutskottet förväntar sig förändringar hos Transportstyrelsen

[2012-05-03 14:50] Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) anser att det krävs en djupare förståelse för fordonen som historiska föremål för att den fordonshistoriska rörelsen ska kunna bevara, använda och utveckla kulturarvet. Ett stort problem i dag är ursprungskontrollen. Riksdagens trafikutskott håller med. Nu förväntas Transportstyrelsen att införa en rimligare tillämpning av lagar och regler. En förändring av ursprungskontrollen har vuxit till att bli en av Motorhistoriska Riksförbundets viktigaste frågor. Arbetet har hittills lett till en positiv förändring, att kravet på dokumentation om ägarskap i en obruten kedja inte längre tillämpas. Många frågor återstår och dessa har fått gehör hos Trafikutskottet som nyligen behandlat två motioner från den allmänna motionstiden 2011 som rör historiska fordon och Transportstyrelsens hantering av ursprungskontrollen. I motionerna, skrivna av Lars Gustafsson (KD) respektive Isak From och Per Svedberg (båda S), framförs bland annat att; reglerna om ursprungskontroll har fått alltför rigorösa tillämpningar om chassinummer inte finns på äldre bilar och motornumret är inaktuellt, kan det få orimliga konsekvenser vilket har gjort det svårt att registrera vissa historiska fordon i Sverige om ett fordon funnits i Sverige eller importerats måste det kunna registreras om det inte är bevisat stulet I Trafikutskottets betänkande framhålls att ”tillvaratagande av äldre fordon har en kulturhistorisk betydelse” och att det ”är viktigt att regelverket kring fordonshobbyn utformas på ett smidigt sätt som gör att denna verksamhet kan vidareutvecklas i goda former”. Detta är andra gången på mycket kort tid som den fordonshistoriska rörelsen får ett viktigt politiskt erkännande. I mars uttryckte kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) sitt stöd i sitt svar på en interpellation om det rullande kulturarvet. Trafikutskottet väljer att avslå motionerna med hänvisning till att det pågår en diskussion mellan Transportstyrelsen och Motorhistoriska Riksförbundet. Utskottet anser att syftet med motionerna därmed kan komma att bli tillgodosett genom den beredning som nu pågår hos Transportstyrelsen. Trafikutskottet förväntar sig därmed att Transportstyrelsen inför en rimligare tillämpning av lagar och regler när det gäller ursprungskontrollen. – Denna förväntan på Transportstyrelsen återfinns förstås hos de tusental fordonsägare som under senare år ställts inför orimliga krav på dokumentation om det enskilda fordonets historia, säger Motorhistoriska Riksförbundets förbundsordförande Peter Edqvist. Malin Blomquist, kanslisekreterare MHRF

Kalendarium - Interna evenemang

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?