Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information
 
Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

 
Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr


MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Vägtrafikregisterutredningen SOU 2010:76

Den 15 maj 2008 tog Regeringen beslut om att en särskild utredare skulle se över lagen och förordningen om vägtrafikregister. Syftet var att förenkla och effektivisera regelverket. Utredare har varit f.d. kanslichefen i trafikutskottet Anders Engdahl. Till utredningen har också en expertgrupp hört.

I november 2010 lämnade utredningen betänkandet Transportstyrelsen databaser på vägtrafikområdet – integritet och effektivitet (SOU 2010:76). Utredning föreslår att nuvarande lag och förordning ersätts av två lagar, vägtrafikdatalagen och lagen om fordons registrering .m.m, respektive vägtrafikförordningen och förordning om fordons registrering m.m. Tillämpningsområdet utvidgas till att omfatta all behandling av personuppgifter på vägtrafikområdet. Begreppet databas ersätter register. Fyra databaser föreslås, fordons-,, behörighets-, tillstånds-, och tillsynsdatabasen. Utredning föreslår att de nya lagarna och förordningarna ska träda i kraft den1 juli 2012.

Framtida sökning på chassinummer

Den 24 februari 2011 lämnade MHRF svar på SOU 2010:76 till Näringsdepartementet. MHRF stöder förslaget att dela upp lagen och förordningen om vägtrafikregister i två lagar respektive två förordningar. MHRF ser det också som mycket positivt att utredaren förordar en lösning där utöver dagens registreringsnummer även fordonets chassinummer görs sökbart. MHRF har framfört det lämpliga i att analogt göra även motornumret sökbart då det för ett stort antal äldre fordon utgör fordonets identitetsbärare.

Framtida möjlighet att registrera avregistrerade fordon

När bilskrotningsfonden avvecklades infördes en regel som innebar att fordon som är 30 år och äldre och som avregistrerats med skrotintyg kan registreras igen förutsatt att de avregistrerats före den 1 juni 2007. Regeln återfinns idag i TSFS 2010:112. MHRF har i sitt remissvar föreslagit att alla fordon som är äldre än 30 ska kunna registreras igen oavsett när de avregistrerat.

Gallring av fordonsuppgifter i vägtrafikregistret

Transportstyrelsen gallrar löpande fordons-, och personuppgifter i vägtrafikregistret Att göra informationen i vägtrafikregistret tillgänglig för bestämda ändamål anser MHRF väger tyngre än den personliga integriteten och är en förutsättning för individuell forskning och samhällsforskning i dag och i framtiden.

Om ursprungskontrollen

MHRF har också framfört att de krav som Transportstyrelsen idag ställer på enskilda fordonsägare inte är proportionell med samhällsnyttan och föreslagit att dagens ursprungskontroll förenklas, görs tydlig och transparent. Kostnaderna för den enskilde och samhället blir väsentligt lägre utan att medföra större risk för att stulna fordon registreras i Sverige.

Hela svaret hittar du här (PDF)

Kalendarium - Interna evenemang

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?