Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information
 
Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

 
Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr


MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Sensommaren med MHRF

Bilderna är från årets Styrkeprovet och Windmill Rally. Fotografernas namn finns att hitta under respektive text.

Styrkeprovet, Windmill Rally och Svenska Kungsrallyt. Under augusti blev det ytterligare ett par trevliga träffar som Motorhistoriska Riksförbundet deltog i (sommarens tidigare träffar finns att hitta här).

 

Styrkeprovet, Skåne, 31 juli-3 augusti

Alldeles i början av augusti kördes Styrkeprovet för fordon tillverkade före 1926, och där MHRF var med på ett hörn. Automobilhistoriska Klubben, AHK var huvudarrangör för detta evenemang som alternerar mellan Sverige, Norge och Danmark. Denna gång gick rallyt i Kullabygden och trakterna kring Örenäs i Skåne. Att det verkar vara ett uppsving när det gäller att ta ut de allra äldsta fordonen på äventyr kunde man konstatera bland annat av ett rekorddeltagande på runt nittiotalet fordon.

På plats från MHRF var förbundsordförande Peter Edqvist samt ledamöterna Göran Flank (körandes sin Fiat 501 Torpedo Lyx från 1925) och Per-Åke Larsson (körandes – och på bild vinkandes – sin Chevrolet 490 Touring från 1922). Bilderna är tagna av Peo Flinck.



 

Mer om årets Styrkeprovet finns att hitta här.



 

Windmill Rally, 1-3 augusti

Windmill Rally, det inofficiella EM för veteranmotorcyklar till och med 1940, firade i år 50-årsjubileum. Arrangörer var Föreningen Husqvarna Motorcyklar, Motorhistoriska Riksförbundet, Club MC Veteranerna och Motorcykelhistoriska Klubben.

Vinnande lag får arrangera tävlingen nästa gång om två år men det får inte vara i samma land två gånger. Förra tävlingen 2012 i Kaltenkirchen då Tyskland vann hemma, Sverige erbjöds då evenemanget efter goda insatser flera tidigare tävlingar.  Motorhistoriska Riksförbundet fick officiell förfrågan och bildade en organisationskommitté tillsammans med MCHK, Club MC Veteranerna Sverige och föreningen Husqvarna motorcyklar.

131 deltagande motorcyklar från sju länder, Sverige, Danmark, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Schweiz och Storbritannien plus cirka 50 passagerare och gäster. Dessutom var det en öppen klass med tipsfrågor under en dag för motorcyklar upp tom 1965 med cirka 35 deltagare.

Tävlingsmoment är körning på idealtid baserat vald hastighet 24, 30 eller 36 km/h. Inga hjälpmedel som hastighetsmätare, GPS eller dator tillåts. Trots det lyckades segraren att få 0 minuter sammanlagt fel på fem tidssträckor, många andra hamnade på 1-3 minuter fel totalt. Banan var cirka 15 mil på lördagen och passerade bland annat Gränna. Söndagen inleddes med kallstartprov och sedan var det cirka tio mils körning där Habo var lunchuppehåll.

Nederländerna vann den prestigefyllda A-lags tävlingen, före Tyskland med Sverige på en hedrande 3:e plats. Tyskland vann B-lags tävlingen före Nederländerna och Danmark med Sverige på 4:e plats. Sverige fick dessutom två individuella pristagare, Friedrich Knudsen och Christina Svensson, tvåor i respektive klass. Totalsegrare blev individuellt Georg Hiltner BMW 1934 med 0 prickar.

På plats från MHRF var förbundsordförande Peter Edqvist, vice förbundsordförande Rune Björck och förbundsekonom Lennart West. Bilderna är tagna av Majken Andersson.
 




Mer om årets Windmill Rally finns att hitta här.

 


 

Svenska Kungsrallyt, Öland, 16 augusti

Årets upplaga av Svenska Kungsrallyt blev en folkfest i bästa sensommarväder. Totalt deltog 109 ekipage. Mellan starten på Strand hotell i Borgholm via Solidens slott och målet Borgholms slott tävlade deltagarna genom att svara på frågor (såsom I vilken kyrka konfirmerades kronprinsessan Victoria?) samt olika manöverprov (såsom köra slalomkörning med skottkärra lastad med ett glas vatten).

Rallyt är öppet endast för de donatorer som samlade in medel till kungens 50-års present, en Volvo PV 60 1946. Dessa donatorer fick därmed ett donationsnummer vilket gav dem rätt att delta i Svenska Kungsrallyt. Motorhistoriska Riksförbundet har två donatortavlor.

På plats från MHRF var ledamoten Per Dahl (körandes Kungliga Svenska Vitterhetsakademins Volvo PV från 1930… som inte hade körts på 62 år!) samt försäkringshandläggare Helen Elmgren (körandes sin Bentley R Continental från 1955). Bilden är tagen av Per Lundström.


 

Mer om årets Svenska Kungsrallyt finns att hitta här.


Sammanställt av Göran Schüsseleder, MHRF

Kalendarium - Interna evenemang

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?