Hem

Thomas Morell, Sverigedemokraterna

 

Är det fordonshistoriska kulturarvet värt att bevara?


Absolut. Bilismen och därmed möjligheten att transportera både människor och gods på ett effektivt sätt var en av de bärande delarna i uppbyggnaden av det moderna Sverige. Jag pratade ofta med mina morföräldrar som bokstavligt talat levde mitt i den omvälvningen av samhället. De berättade om hur de som barn kunde springa lång väg för att se en ”automobil” passera på landsvägen. Det gick ju inte så fort på den tiden och det var många grindar att öppna under färden. Under deras yrkesverksamma tid kom bilen också att spela en allt större roll i det dagliga arbetet. Min mormor drev bageri och bilen användes för att köra ut bröd till bygdens handlare. Morfar var murare och han kunde berätta hur bilar, grävmaskiner och andra motordrivna aggregat förändrade livet för byggnadsarbetare.


Jag har haft förmånen att växa upp med människor som verkligen kunde återge hur bilen förändrat deras tillvaro. Bilar, lastbilar, grävmaskiner och andra motordrivna fordon har verkligen format och byggt det samhälle vi har idag. Sprunget ur den fordonstekniska utvecklingen har vi också fått världsledande industriföretag inom fordonsindustrin. Vad Volvo, Scania och SAAB har betytt för Sverige och vårt välstånd förstår nog var och en. Att vi har två av världens ledande lastbilstillverkare i landet är naturligtvis ett resultat av god ingenjörskonst och drivna människor. På personvagnssidan har vi två tillverkare som på olika sätt placerade Sverige på kartan. Volvo är synonymt med hög säkerhet och SAAB förknippades med avancerade tekniska lösningar som turbo, APC, strålkastartorkare och eluppvärmda säten. Att det fordonshistoriska kulturarvet skall bevaras ser jag som en absolut självklarhet.



Vad betyder den fordonshistoriska rörelsen för dig och Sverige?


Jag har under hela mitt liv ägnat mig åt allehanda maskiner och fordon. Det som skett under min levnad är en dramatisk utveckling på fordonssidan, både tekniskt, säkerhetsmässigt och inte minst komfortmässigt. Jag minns ungdomsårens Volvo N88 och Scania 110.or, som man då upplevde som moderna, men som med dagens ögon är oerhört primitiva, bullriga och bränsletörstiga. Den här utvecklingen är viktig att beskriva och här spelar MHRF en oerhört viktig roll. Att genom en rullande och högst levande historia kunna visa hur utvecklingen gått framåt och vilka tekniska landvinningar vi faktiskt har gjort genom årens lopp. Det är lätt att glömma bort, men även dagens moderna fordon kommer en dag att vara historiska fordon. Jag ser MHRF som en garant för att bevara vårt rullande kulturarv så att kommande generationer på ett levande sätt kan få ta del av vårt samhälles utveckling. Var tid har sina utmaningar och det kommer alltid tekniska lösningar för att lösa dessa.



Hur ser du på MHRFs roll i dag och i framtiden?


Jag anser att MHF är en garant för att bevara och hålla vårt rullande kulturarv igång. Det har ni gjort i 50 år och jag ser att ni även framgent kommer att utföra denna viktiga kulturgärning med bravur.



Riksantikvarieämbetet föreslår i en rapport ett stärkt lagskydd för det rörliga kulturarvet genom en hänsynsregel i Kulturmiljölagen. Behövs en sådan?


Det kan nog vara en god idé, men det är i första hand kulturutskottet som handlägger denna fråga.


Om du fick välja ett historiskt fordon vilket skulle det bli och vad har du hemma i garaget?


Tyvärr saknar jag ett historiskt fordon, men drömmen är att skaffa en Scania 110 från 1971 eller 1972. Jag växte upp med Scania-Vabis 76, Scania 110 och 140. Dessa bilar har verkligen präglat min uppväxt och jag tar varje tillfälle i akt att köra. Det finns även ett par bussmodeller som tilldrar sig lite intresse och det är Scania-Vabis BF 76, Scania CR110 och Volvo B58. Personbilar är det SAAB 96, 99 och 900. Således en ganska bred palett av möjliga fordon men hittills har det stupat på tid och utrymme.

 

Kalendarium - Interna evenemang

Thomas Morell, Sverigedemokraterna.

Ordinarie riksdagsledamot och ledamot i Trafikutskottet.

Foto: Riksdagen.

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?