Försäkringsalternativ Årlig försäkringskostnad Antal prisbasbelopp Totalt försäkringsbelopp
Helförsäkring information
Rullande renovering information
Avvikande detaljer/utförande information
Uppställningsförsäkring information
Renoveringsförsäkring information
 
Blivande klassiker information
Korttidsförsäkring information
Lagerförsäkring information
Flermopedsförsäkring information

 
Extra prisbasbelopp information
Mellan 2 - 8 Per 2 pbb 125 kr
Mellan 10 - 30 Per 2 pbb 170 kr
Mellan 32 - 96 Per 2 pbb 240 kr


MHRF reserverar sig för eventuella felskrivningar.

Hem

Transportstyrelsens föreskrifter om motorcyklar (fördjupning)

Efter MHRFs remissvar: TS förslag gällande mc-föreskrifter planeras träda i kraft 2021.

Arbetet med nya tekniska bestämmelser för motorcyklar har pågått några år hos Transportstyrelsen i Borlänge och Motorhistoriska Riksförbundet har fått tillfälle att lämna synpunkter under arbetets gång. Nu har MHRF svarat på en remiss om det slutgiltiga förslaget som planeras träda i kraft 2021.

En del handlar om nya motorcyklar där EU-bestämmelser huvudsakligen gäller. Amatörbyggda motorcyklar räknas också som nya. För MHRF är den viktigaste delen den som handlar om motorcyklar tagna i bruk. Jämfört med tidigare bestämmelser är förslaget väsentligt förenklat och lätt att förstå.


Tanken är att underlätta för besiktningsföretagen vid registrerings- och kontrollbesiktningar. Ägarna ska också lätt förstå vilka krav som ställs på motorcykeln. De synpunkter MHRF tidigare lämnat har Transportstyrelsen tagit hänsyn till.

De synpunkter MHRF nu lyfter fram är:

  • I konsekvensbeskrivningarna nämns bara importerade motorcyklar medan det finns fler kategorier, framförallt återregistrerade som tidigare brukats i Sverige.
  • Motorcyklar uppbyggda av delar som är så lika serietillverkade vid tiden som möjligt, bör betraktas som tagna i bruk och inte nya. Därför föreslås ett nytt kapitel om dem som hämtas från en annan gällande bestämmelse, TSFS 2010:89.
  • MHRF anser att gränsen för när fordonsidentifieringsnummer får finnas på plåt nitad på ramen bör ändras från förslagets 1969 till 1982.
  • Sidvagnsmotorcyklar från före 1970 med lätt avmonterbar sidvagn bör få brukas med och utan sidvagn om den besiktigats med.
  • Det finns speciella regler för motorcyklar som importeras för eget bruk, är flyttgods eller ärvs från utlandet. Detta bör vara möjligt från alla länder, inte bara EU/EES och Nordamerika som i förslaget. Detta har även Sveriges Motorcyklister krävt sedan 2006.

En kort sammanfattning för motorcykelägare av de viktigaste reglerna som förhoppningsvis kommer att gälla från 2021:

  • Buller: motorcykel före 1920 behöver inte ha ljuddämpare, för 1920 t o m 1990 gäller maximalt 103 dB(A).
  • Signalhorn: t o m 1971 ”jämn, dov ton” för 1972–2003 krävs minst 89 dB(A) om motorcykeln har batteri, annars 76 dB(A).
  • Bromsar – bromssträcka från 40 km/h
    • t o m 1973 befintligt bromssystem – 17,6 m
    • 1974–2003 fram – 15,8 m
    • 1974–2003 bak – 19,9 m
    • 1974–2003 totalt – 12,3 m.
  • Hastighetsmätare, blinkers och bromsljus krävs från årsmodell 1975.
  • Belysning: t o m årsmodell 1929 behöver endast ha halvljus och reflex bak vid färd i dagsljus. Årsmodell tom 1950 behöver inte ha ljusbild med skarp gräns för halvljuset.
  • Backspeglar: krävs från årsmodell 2004, finns de på tidigare årsmodeller ska de uppfylla vissa krav. Tidstypiska backspeglar får användas på årsmodell t o m 1939 även om de inte uppfyller kraven.
  • Däck för årsmodell 1969 och senare ska vara enligt tillverkarens rekommendationer. För årsmodell 1968 och tidigare ska däcken vara likvärdiga med årsmodellen och ha minst 1 mm mönsterdjup. Årsmodell t o m 1924 får ha däck utan mönster.
  • Identifiering: för årsmodell t o m 1969 godkänns nummer instansat i ramen, på plåt nitad på ramen eller motornummer.
  • Kravet på fotbroms på höger sida som infördes från 1972 årsmodell i Sverige är nu slopat. Krav på standardiserade reglage gäller nu från 2020 års modell.

Jan Tägt generalsekreterare MHRF



 

Kalendarium - Interna evenemang

Läs mer.

Transportstyrelsens förslag i sin helhet samt MHRFs remissvar hittar du här.

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?