Hem

Valet 2018: MHRFs baksätesintervjuer – Liberalerna

Klicka för att se intervjun på Youtube. (Foto: Per Petersson)

Turen har kommit till Liberalerna i Motorhistoriska Riksförbundets serie av baksätesintervjuer inför valet. Trots brist på baksäte i Nina Lundströms (L) hemkommun Sundbyberg i Stockholm blev det ett kulturarv i bakgrunden, Ahlby säteri. Temat: det rullande kulturarvet.

L: Föreskrifter ska inte hindra det rullande kulturarvet!


Riksdagspolitikern Nina Lundström (L) är bland annat ledamot i trafikutskottet och suppleant i miljö- och jordbruksutskottet. Hon har ett intresse för kulturarvet. I bred mening. Under hennes besök i Finland nyligen hade riksdagspolitikern möjlighet att studera deras kulturarv i samband med ett evenemang där ett jättelikt rullande museum åkte runt de stora sjöarna. Trots fascinationen finns inga egna planer på att skaffa ett gammalt fordon;  
– Jag har förstått att det krävs mycket kraft och ork att vårda kulturarvet och entusiasterna lägger ned hela sin själ. Den tiden har inte jag varför jag nöjer mig med att njuta av andras fina insatser.

Liberalerna var ett av partierna som skrivit motioner om ett skydd mot, enligt MHRF, såväl klåfingriga byråkrater som politiker. Ett exempel är kulturarvspropositionen som antogs av riksdagen i maj 2017 som dessutom tillkännagav att man ställde sig bakom det kulturutskottet anfört om att regeringen skyndsamt bör ta fram lagstiftning till skydd för det rörliga kulturarvet. Efter ett halvår gav regeringen riksantikvarieämbetet uppdraget att utreda, inte kring den nya lagstiftningen, men om det finns en förutsättning att ta fram en lagstiftning. Utredningen ska vara klar i oktober, det vill säga efter valet. MHRF anser att regeringen inte alls hanterat detta skyndsamt. Nina Lundström håller med;
– Det gäller alla ärenden där regeringen inte agerar väldigt snabbt. Sedan kan det förstås hända saker på vägen såsom komplicerade frågor eller en omvärldsfaktor man måste ta hänsyn till.
Enligt henne hade en alliansregering agerat mycket snabbare.

Att lagstiftningen dröjer ger konsekvenser menar MHRF. Istället för att skydda det rullande kulturarvet hotas det istället. Ett exempel är Transportstyrelsens bestämmelser kring uppvisning på väg som träder i kraft i höst. Om länsstyrelserna väljer att tolka föreskrifterna bokstavligt, vilket har skett i Västra Götaland, innebär det ett tvärstopp för den motorhistoriska rörelsen. Att till exempel träffas spontant vid vackert väder kommer inte längre vara möjligt.
– Jag tror inte att lösningen alltid är att skrota en föreskrift genom ett regleringsbrev då det kan finnas skäl till varför de finns, förklarar Nina Lundström som läst föreskrifterna och inte delar MHRFs hotbild, men som tycker att det är viktigt att fokusera på vad man vill uppnå med föreskrifterna. Det gäller att veta att regler och föreskrifter underlättar för det man vill underlätta för.
Hon lovar därför att regler och föreskrifters syften ska ses över så att det rullande kulturarvet ska fortsatt kunna vara en del av det offentliga rummet;
– När jag hör hur reglerna tolkas, som vad jag förstår i Västra Götaland, är inte syftet vad man tänkt sig.

Bland frågorna togs bland andra miljözonerna upp och dess påverkan gällande fordon 30 år och äldre i samband med evenemang och liknande. I denna fråga har Liberalerna en egen lösning; istället för att ha olika undantag vill de införa avgifter för alla och därigenom slippa förbud. Eller som Nina Lundström sammanfattar det: förbättra utan att förbjuda.


Se intervjun i sin helhet här (Youtube). Frågorna i MHRFs baksätesintervjuer ställs av Peter Edqvist, Motorhistoriska Riksförbundets ordförande. Riksdagsledamöterna får själva välja intervjuplats.

Pressmeddelande 31/8 2018

Kalendarium - Interna evenemang

Fler baksätesintervjuer...

... hittar du här.

 

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?