Hem

Valet 2018: MHRFs baksätesintervjuer – Socialdemokraterna

Klicka för att se intervjun på Youtube. (Foto: Jan Tägt)

Turen har kommit till Socialdemokraterna i Motorhistoriska Riksförbundets serie av baksätesintervjuer. I baksätet Gunilla Carlsson (S) som väljer att intervjuas i en Volvo på Volvo Museum i Göteborg – en självklarhet för henne! Temat: det rullande kulturarvet.

S: Vi ser över bestämmelser om det rullande kulturarvet hotas!

Gunilla Carlsson (S) är bland annat vice ordförande i kulturutskottet och har nästan under alla år sedan hon valdes in riksdagen jobbat med kulturfrågor. Att hon väljer att svara på frågor kring Socialdemokraternas syn på det rullande kulturarvet i en Volvo, en PV61 från 1949, på Volvo Museum i Göteborg är självklart.
– Volvo har och har haft stor betydelse för Göteborgs utveckling, säger Gunilla Carlsson, själv hemmahörande i staden.

När det gäller det egna intresset är det Volvo Amazon som tilltalar. Men hur ser det ut med hennes partis intresse rörande det rullande kulturarvet? Socialdemokraterna var ett av partierna som skrev motioner om ett skydd mot klåfingriga byråkrater. Detta resulterade i att kulturarvspropositionen antogs av riksdagen i maj 2017 som dessutom tillkännagav att man ställde sig bakom det kulturutskottet anfört om att regeringen skyndsamt bör ta fram lagstiftning till skydd för det rörliga kulturarvet. Efter ett halvår gav regeringen riksantikvarieämbetet uppdraget att utreda, inte kring den nya lagstiftningen, men om det finns en förutsättning att ta fram en lagstiftning. Utredningen ska vara klar i oktober, det vill säga efter valet. MHRF anser att detta är allt annat än skyndsamt, snarare en fördröjning. Gunilla Carlsson håller inte med.
– Det kan visst anses vara skyndsamt i de här sammanhangen, menar hon. Det får ta lite tid så att man får se över alla förutsättningar innan det blir ett tillkännagivande i riksdagen innan regeringen kan jobba vidare med frågan.

Att lagstiftningen dröjer ger konsekvenser enligt MHRF. Istället för att skydda det rullande kulturarvet hotas det istället. Ett exempel är Transportstyrelsens bestämmelser kring uppvisning på väg som träder i kraft i höst. Om länsstyrelserna väljer att tolka föreskrifterna bokstavligt innebär det ett tvärstopp för den motorhistoriska rörelsen. Att träffas spontant vid vackert väder kommer inte längre vara möjligt.
– Vi får väl se hur de kommer att tolka de här reglerna. Är det så att vi behöver göra en förändring med regleringsbrevet så får vi ta med den frågan och titta på den, säger Gunilla Carlsson som betonar att Socialdemokraterna verkligen värnar om den fordonshistoriska verksamheten och att dess aktiviteter ska kunna fortsätta. När det gäller tillstånden kan det handla om det är lämpligt att arrangera en större träff på en viss plats eller viss tidpunkt.

Hon tillägger dock att om tolkningen ställer till det allt för mycket för det rullande kulturarvet kommer socialdemokraterna se över bestämmelserna. Så även i andra frågor som tas upp under baksätesintervjun, bland annat de planerade miljözonerna.


Se intervjun i sin helhet här (Youtube). Frågorna i MHRFs baksätesintervjuer ställs av Peter Edqvist, Motorhistoriska Riksförbundets ordförande. Riksdagsledamöterna får själva välja intervjuplats.

Pressmeddelande 30/8 2018

Kalendarium - Interna evenemang

Fler baksätesintervjuer...

... hittar du här.

 

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?