Hem

Valet 2018: MHRFs baksätesintervjuer – Vänsterpartiet

Klicka för att se intervjun på Youtube. (Foto: Timo Vuortio)

Motorhistoriska Riksförbundets serie av baksätesintervjuer fortsätter, denna gång till Kaarnevaara i Pajala kommun. I brist på baksäte bänkar sig riksdagsledamoten Birger Lahti (V) framför den egna Grålle-traktorn hemma på gården. Temat: det rullande kulturarvet.

V: Vi vill ha verkstad gällande lagskyddet för det rullande kulturarvet!

Riksdagspolitikern Birger Lahti (V) är bland annat suppleant i trafikutskottet och miljö- och jordbruksutskottet. Han väljer att ha med sin egenhändigt renoverade Ferguson-traktor, en så kallad Grålle, från 1954 när han ska svara på frågor kring sin och Vänsterpartiets syn på det rullande kulturarvet.
– Grållarna har betytt så mycket för jordbruket, inte minst de mindre, förklarar Birger Lahti. De är en viktig del av landsbygdens rullande kulturarv.

Men hur ser det ut med det rullande kulturarvet? I maj 2017 antogs kulturarvspropositionen av riksdagen som dessutom tillkännagav att man ställde sig bakom det kulturutskottet anfört om att regeringen skyndsamt bör ta fram lagstiftning till skydd för det rörliga kulturarvet. I korthet handlar det om att skydda historiska fordon mot klåfingriga byråkrater. Men ingenting har hänt sedan propositionen antogs förutom att regeringen tillsatt utredningar, något som är allt annat än skyndsamt.
– Vänsterpartiet sitter ju inte i regeringen. Hade vi gjort det skulle det bli verkstad, lovar Birger Lahti som hoppas få möjligheten att bevaka och lyfta det rullande kulturarvets frågor efter valet.

En av frågorna är Transportstyrelsens föreskrifter gällande tävling och uppvisning på väg med motorfordon som ska träda i kraft i höst. I korthet skulle dessa innebära bland annat att spontanträffar omöjliggörs då det kommer att krävas att tillstånd ansöks från såväl ägare av vägarna som de berörda boende. Fyra månader i förväg. Något som inte låter bra i riksdagspolitikerns öron;
– Att göra det så svårt som möjligt är inget som gör att man kan bevara det rullande kulturarvet, speciellt när olika länsstyrelser kan bedöma olika.

Bland de övriga frågorna som tas upp finns de planerade miljözonerna. Att det blir en regional och lokal fråga anser Birger Lahti är rimligt. Och även om han håller med om att historiska fordon utgör en måttlig påverkan på miljön anser han att det vore fel om historiska fordon skulle få daglig dispens;
– Det skulle däremot vara märkligt om tjänstemän eller politiker på det lokala planet stänger dem ute i samband med träffar och dylikt.


Se intervjun i sin helhet här (Youtube). Frågorna i MHRFs baksätesintervjuer ställs av Peter Edqvist, Motorhistoriska Riksförbundets ordförande. Riksdagsledamöterna får själva välja intervjuplats.

Pressmeddelande 23/8 2018
 

Kalendarium - Interna evenemang

Fler baksätesintervjuer...

... hittar du här.

 

På mhrf.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?